Ursprungligen inskrivet av sleevechoke
Jag vill inte på något sätt förminska ditt problem. Jag är säker på att ditt problem är högst kännbart för dig.
Men jag måste kommentera på analogin som har börjat reta mig mer och varje gång jag ser den.
Visst måste vi granska leverantörer och påverka så att de som sköter sig får fler kunder och går bättre medan de som missköter sig påverkas tills de säljs ut till någon som kan hantera det bättre.
Men det är dags för folk att börja inse att de inte har rätt till maxhastigheten i alla lägen på privatmarknaden.
Vill du ha en garanterad 10/10 lina så finns det möjlighet att skaffa en sådan. Det kallas oftast för företagsabbonemang och har hög driftsäkerhet.
Det är dessutom betydligt mycket dyrare.
Skälet till att de annonserar högre hastigheter och använder trafikdelning är att det är skalfördelar som är det enda som möjligör dessa produkter till privatmarknaden.
Att få 30 kunder med upp till 10 mbit att dela på 50mbit kapacitet är inte alls orimligt på något sätt. De betalar tillsammans och delar på kapaciteten. Hur mycket tror du det skulle kosta om varje person fick 10mbit dedikerat? Färre kunder, dyrare overhead, mindre skalfördelar.
Det är "dumma svensson" som använder sitt 8/24 mbit till att kolla blocket och läsa aftonbladet som gör det möjligt för internet leverantörerna att tillhandahålla kapacitet i stationerna för oss som gärna låter en FTP-server eller torrent program stå och gå dygnet runt.
Vi konsumenter delar på kakan, ibland blir det mindre än vi skulle ha just för stunden. Lite trängsel.
Jag har sett analogin om mjölklitern många gånger. Men har du hört någon resonera att de betalar vägskatten och om det står 50 på skyltarna ska de köra 50, även om det är trafikstockning?