Överföra filer från skadad partition till ny hårddisk

Permalänk

Överföra filer från skadad partition till ny hårddisk

Problem:
Får inte igång mitt windows och kan inte installera om det utan måste formatera det ifall jag ska lyckas starta det. Eftersom jag har en massa filer som jag vill behålla (bland annat ett arbete som ska in typ, nu) så vill jag inte formatera.

Det står att partitionen antingen är skadad eller osv...

Lösning?
Anledningen till att frågan ställs i detta forumet är följande. Om jag fixar en annan hårddisk kommer jag kunna föra över de filerna ifall jag installerar XP på den och kör den som master?

Hur ska ja ställa in det för att det ska fungera, Raid eller är det något annat?

Behöver riktlinjer så jag vet vilket som gäller. Raid står ju t ex i moderkortshandboken så hur det ska fungera kan jag säkert reda ut.

Hoppas på snabbt svar, t ex kör raid eller nej filerna är körda....

Permalänk
Avstängd

Re: Överföra filer från skadad partition till ny hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kass_best
Problem:
Får inte igång mitt windows och kan inte installera om det utan måste formatera det ifall jag ska lyckas starta det. Eftersom jag har en massa filer som jag vill behålla (bland annat ett arbete som ska in typ, nu) så vill jag inte formatera.

Det står att partitionen antingen är skadad eller osv...

Lösning?
Anledningen till att frågan ställs i detta forumet är följande. Om jag fixar en annan hårddisk kommer jag kunna föra över de filerna ifall jag installerar XP på den och kör den som master?

Lösning,
installera windows på ny hårdisk, lägg in skadad HD på en annan kanal som vanligt dvs koppla in den till moderkortet. Lägg över filerna som du vill spara, formatera om gamla HD när detta är gjort.

Om gamla HD är skadad så den ej kan läsas kan eventuellt ett program för att hämta datan fortfarande eventuellt funka.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

tack för svaret, ville bara få tankarna bekräftade

edit:

Tog över hårddisken till en polare, kopplade in den och startade datorn...vips så börjar hans windows att kontrollera och "fixa" min hårddisk...tänke inte så mkt på det utan när vi väl kom in i windows, efter några minuter, plockade jag på mig de filer som jag kom åt (allt utom mina dokument) och stängde ner datan.

Kom hem, startade datorn och hann inte trycka i bios så jag kunde boota från dvd:n. Helt plötsligt så startar windows och allt fungerar felfritt...

hmm...min polare som har XP PRO har tydligen nån funktion som XP HOME saknar för den kunde ju reparera hårddisken vilket jag inte lyckats med...

Permalänk
Medlem

Inget operativsystem kan reparera en hårddisk. Men de flesta (både XP home och XP pro) har program för att reparera filsystem. Men om skadorna på filsystemet gör att Windows inte kan laddas så kan man inte köra programmet (Chkdsk.exe).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Inget operativsystem kan reparera en hårddisk.

Fysiskt, nej självklart inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Men de flesta (både XP home och XP pro) har program för att reparera filsystem.

Låter väldigt rimligt, vilket de jag skrev inte lät. Försökte reparera med skivan, men eftersom partitionen var skadad så vägrade den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Men om skadorna på filsystemet gör att Windows inte kan laddas så kan man inte köra programmet (Chkdsk.exe).

Aa, korkat dock att man inte kan köra det från skivan. Fast kanske är en omöjlighet...i dagens läge...

Är i alla fall glad att det fixade sig....

Permalänk
Hedersmedlem

Starta med XPskivan i och gå till återställningskonsolen och skriv chkdsk /r så fixar det rätt mycket

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)