[Chassi] Sharkoon Rebel9 [bilder]

Permalänk
Medlem

kastade iväg en beställning. svart value. 600 här i norge... blir att sätta asfaltmattor hela insidan. gummiupphängningar samt 4 tysta 120mm!

mumma:D

tidig julklapp från frun;)

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Tror ni att en noctua U9F får plats i en sharkoon rebel9 value chassi med tanke på att den har en sidofläkt?

U9F mått:
Bredd 9.5 cm
Djup 9.5 cm
Höjd 12.8 cm

Permalänk

Kan någon ta en bilde på baksinda moderkortet (Hela den sidan) och får man plats med kablar på den sidan bakom hårddiskracket?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Avstängd

Har ett ett sådant chassi och är väldigt nöjd

Ändå som känns lite b är när man ska ta bort mettalgallret på framsidan. Men som sagt var man får ju vad man betalar för

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

ska lägga upp lite kommentarer på mitt nyinskaffade value. fick med en gång koppla om medföljande fläkten på 5v och blir nog 7v på storfläkten når jag kommer hem igen efter jul hos svärföräldrarna... och ljuddämpningen såklart.

har hängt upp diskarna i skosnören, ganska enkelt att få en najs kabeldragning. plåtarna var verkligen tunna. tror att jag byter tillbaks till chieftec chassiet efter att det legat under dremeln, men jag tycker faktiskt om detta chassie.

blev 700 med frakt och en extra 120 tyst fläkt på 800rpm.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Mitt chassi ligger på posten nu. Beställde economy med dämpmattor (Be quite)

Lär väl dyka upp några bilder.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ska nog köpa lite trolleflex när jag ändå beställer från Inet.se och ljuddämpa lite tillsammans med uppgraderingen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

nu finns det sharkoon rebel12
http://www.sharkoon.com/html/produkte/pc_gehaeuse/rebel12_eco...

en större model av rebel9

Permalänk
Medlem

Hej !

Jag köpte på vinst och förlust detta chassi (Economy edition) på PC-City innan jag hade läst denna tråd, och tolkar jag er rätt så är det ett bra chassi :-).

Som av en händelse hade jag redan ett CM 4in3 samt en 120mm Arctic Cooler fläkt liggande hemma, och det verkar ju passa förträffligt i detta chassi.

Priset på PC-City var dock 499:-, men jag lyckades pruta ner det till 425:-. Tydligen har de höjt priset med 100:- då många av er andra köpt det för 399:-.

Nu till mina dumma frågor:
- Skruvar ni fast CM 4in3, eller "binder" ni bara fast det med typ buntband?
- Hur tusan är de medföljande "plåtbitsdistanserna" tänkta att användas för fastsättningen av hårddiskarna om man inte haft ett CM 4in3? Inga skruvhål verkar åtminstone passa på den hårddisk jag hade liggande hemma...eller ska distanserna bara fästas i chassit och hårddisken fästas på något annat sätt emot dessa?
- CM 4in3 har ju en egen 120mm fläkt. Var bör man lämpligast sätta min extra 120mm fläkt...fram, sidan eller baktill?

mvh Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk

Halloj!

Har just beställt mig lite delar till en ny burk, bl.a. ett Sharkoon Rebel9 Value Edition chassi och ett Asus Maximus Formula moderkort.
Tänkte att jag skulle ta och klocka prollen lite och vill då gärna ha bra kylning till processorn (en Q6600) och har väl fastnat lite för Thermalright Ultra-120 eXtreme. Så nu äntligen till frågan jag har: Thermalrighten är ju 16cm hög och lådan 20cm bred, men 250mm fläkten bör väl ta en del plats på insidan av lådan så tror ni att jag får plats med en sådan kylfläns?

Mvh
Kris

Permalänk
Medlem

Jag vill tillägga mina två ören...

4-in-3 får plats i chassit men det går inte att skruva fast dem så enkelt. Man måste böja plåtbitarna som håller upp 5.25" enheterna. Eller lägga den längst ner i chassit. Jag rekommenderar Lian Li EX-23 som är en 3-in-2. http://www.dustinhome.se/pd_5010125207.aspx (160kr med studentrabatten, istället för 260kr). Jag använder 3st med 2 stycken 140mm fläktar i mitt Cooler Master Stacker 810. Går att göra likadant på Rebel9.

Det är synd att Rebel9 har hålen på sidan av chassit. Suger in damm beroende på hur man har designat med luftflödet. Tycker att det borde varit heltäckande förutom 250mm fläkten eller 2x120mm fläktarna.

Kan även tillägga att Cooler Master Stackers "diskettstationsskydd" fungerar till Rebel9. De är praktiskt taget identiska bortsett från låsningsmekanismen.

Det finns Rebel12 nu. Börjar säljas i tyskland nångång denna månad. Den verkar otroligt bra. Mängder med plats för hårddiskar och 140mm fläktar. Mycket gott!

Kan lägga upp länkar och bilder till lösningarna/produkterna om det behövs, jag är lite lat för att leta genom det nu.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manor
Nu till mina dumma frågor:
- Skruvar ni fast CM 4in3, eller "binder" ni bara fast det med typ buntband?
- Hur tusan är de medföljande "plåtbitsdistanserna" tänkta att användas för fastsättningen av hårddiskarna om man inte haft ett CM 4in3? Inga skruvhål verkar åtminstone passa på den hårddisk jag hade liggande hemma...eller ska distanserna bara fästas i chassit och hårddisken fästas på något annat sätt emot dessa?
- CM 4in3 har ju en egen 120mm fläkt. Var bör man lämpligast sätta min extra 120mm fläkt...fram, sidan eller baktill?

mvh Manor

Jag kan meddela att det fungerade perfekt att skruva fast CM 4in3 med några skruvar åtminstone. Det blev att vika in fyra stycken plåtflikar för att få in det, och då vilar CM 4in3 på de nedersta plåtflikarna. Om det skulle bli resonans av detta så får man vika in även dessa.

Jag undrar fortfarande hur det är tänkt att distanserna som används till 3,5" enheter i 5,25" platserna är tänkta att sitta?

Slutligen så undrar jag var man lämpligast sätter den extra 120mm fläkten...fram, sidan eller bak?

mvh Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om man kan köpa rebel9 window i Sverige eller på nån bra nätsida? Måste ha en sån

http://www.sharkoon.com/html/produkte/pc_gehaeuse/rebel9_wind...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kristoffersjober
Halloj!

Har just beställt mig lite delar till en ny burk, bl.a. ett Sharkoon Rebel9 Value Edition chassi och ett Asus Maximus Formula moderkort.
Tänkte att jag skulle ta och klocka prollen lite och vill då gärna ha bra kylning till processorn (en Q6600) och har väl fastnat lite för Thermalright Ultra-120 eXtreme. Så nu äntligen till frågan jag har: Thermalrighten är ju 16cm hög och lådan 20cm bred, men 250mm fläkten bör väl ta en del plats på insidan av lådan så tror ni att jag får plats med en sådan kylfläns?

Mvh
Kris

hej har value och fläkten är 3cm bred! försvinner säkert 2-3cm till med moderkortplattan med moderkort.(ungefär) funderar själv på vad för kyllösningar man kan få till senare i vår!

räknas höjd på kylare från basen?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Någon som vet om man kan köpa rebel9 window i Sverige eller på nån bra nätsida? Måste ha en sån

http://www.sharkoon.com/html/produkte/pc_gehaeuse/rebel9_wind...

Inte Sverige än vad jag sett.
Kostade inte många kronor i Tyskland, ca 95:-.
Maila db så kan de säkert ta in den också.

http://www.alternate.de/html/product/details.html?articleId=2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Någon som vet om man kan köpa rebel9 window i Sverige eller på nån bra nätsida? Måste ha en sån

http://www.sharkoon.com/html/produkte/pc_gehaeuse/rebel9_wind...

Coolt! Inte för att jag brukar vara för plexi egentligen, men det där är iaf fyrkantig och clean.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
hej har value och fläkten är 3cm bred! försvinner säkert 2-3cm till med moderkortplattan med moderkort.(ungefär) funderar själv på vad för kyllösningar man kan få till senare i vår!

räknas höjd på kylare från basen?

Kör på en Thermalright Ultima-90, kyler nästan lika bra som storebroor men betydligt mindre. Funkar med både 92 och 120mm fläkt.

EDIT: mätte på min, avståndet från högsta punkten på kylronet till chassisidan är ~3cm, kanske lite till...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Jag tackar för svaren, skickade just iväg en beställning på en ultima-90 istället.

Mvh
kris

Permalänk

ska där följa med en hd fläkt till economy modelen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbomuts
ska där följa med en hd fläkt till economy modelen?

Nej! Inga fläktar.

Permalänk

ok fint fick för mig det bara köpte ett själv förra veckan och änså länge är jag väldgt nöjd med chassi förutom att jag slant lite o skar upp ena knogen
är lite vassa kanter o så men det får man nog räkna med

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt chassi enligt min mening, enda problemet jag hade vara att med min schyth infinity kylare monterad fick jag inte dit chassi sidan eftersom 250mm fläkten tog i. Men det var lät åtgärdat genom att jag flyttade fläkten så den sitter på utsidan istället för inuti Mycket prisvärt.

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk
Medlem

smart famine, men hur ser det ut det då? kan ju inte vara så snyggt?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Ser itne så farligt ut. Enda jag måste göra är att måla distanserna som håller gallret på plats svarta. Kan se om jag kan fixa en bild på det.

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk
Medlem

vore najs!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
ska lägga upp lite kommentarer på mitt nyinskaffade value. fick med en gång koppla om medföljande fläkten på 5v och blir nog 7v på storfläkten når jag kommer hem igen efter jul hos svärföräldrarna... och ljuddämpningen såklart.

Fäljer det med någonting så att man kan justera fläktarnas hastighet?

Permalänk
Medlem

nej det gör det inte. men kom ihåg att det inte är svårare än:

Gul = 12v | Röd = 5v | Gul + Röd = 7v | Svart = jord

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Famine
Mycket trevligt chassi enligt min mening, enda problemet jag hade vara att med min schyth infinity kylare monterad fick jag inte dit chassi sidan eftersom 250mm fläkten tog i. Men det var lät åtgärdat genom att jag flyttade fläkten så den sitter på utsidan istället för inuti Mycket prisvärt.

Jag har Economy Edition och 2st 120mm Nexus på sidan. Med min Scythe Mine Rev.B får jag inte igen sidan Så ska ja hålla på i datorn får jag lägga den på sidan sen öppna. Problemet är sen att få igen den då måste jag har den liggandes ^^ Fläktarna trycka på lite emot kylningen... Ska själv testa att ta dom på utsidan om det inte är alltför fult

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
nej det gör det inte. men kom ihåg att det inte är svårare än:

Gul = 12v | Röd = 5v | Gul + Röd = 7v | Svart = jord

Okej! Så alla fläktarna har 3pin kablar?

Permalänk
Medlem

nej. 250mm har det. men sharcoonfläkten har inte det, men det spelar ju ingen roll.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut med fläkten monterad på utsidan:

ska måla distanserna svarta tror jag så de inte syns lika väl. Det enda jag gjorde var att istället för att låta fläkten sitta fast med distanserna på insidan skruvade jag fläkten direkt på chassit och satte fast gallret med distansern.

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |