ny dator - krasch med bränd lukt, vad har hänt?

Permalänk
Medlem

ny dator - krasch med bränd lukt, vad har hänt?

Tjo!

Byggde ihop en ny dator igår, speccs

Operativsystem: Microsoft Windows Vista 64-bit och senaste drivrutinerna
Processor: Intel core 2 duo E6850
Processorkylare: Boxed, dvs. medföljande vid köpet
Moderkort: ASUS P5K
Minne: 2x 2048MB TWINMOS PC6400
Grafikkort: EVGA Geforce 8800 GT 512Mb
Hårddisk: Western digital raptor 75gb
Nätaggregat: Corsair HX520W

Datorn bootade felfritt och att installera vista gick som en dröm.
Efter ungefär 1 timmes installation av diverse drivrutiner (nätverkskort+nyaste geforce etc) blev skärmen helt svart (No input signal). Det lät som hårddisken och fläktarna fortfarande snurrade, men jag kände en distinkt lukt av bränd komponent.

Jag stängde givetvis av datorn illa kvickt och lät den stå över natten. Idag när jag testade att starta den bootade den helt felfritt och verkade gå stabilt vid normala temperaturer (GPU ~60 grader, CPU ~ 30idle / 40 load)

Nån som har en idé om vad som hände?

Ska jag bara vara glad att den fortfarande fungerar, eller tror ni att någonting kan vara skadat?

Trevlig helg och god jul till er alla

Henke

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och lukta dig till brand lukten. En komponent kan ha tagit skada men inte påverkat så mycket .. alltid bäst och kolla upp och vara vid den säkra sidan :God jul på dig

Permalänk
Medlem

När datorn krashade var sidoväggen redan bortplockad. Det är ingenting som luktar konstigt i datorn nu, utan det var bara när den hängde sig.

Det är kanske tänkbart att ex. grafikkortet blev överhettat av någon anledning och komponenterna började osa när de blev för varma.

Jag har inga andra idéer, men om nån sitter på proffskunskap, dela gärna med dig!

Permalänk
Medlem

Övervaka temperaturen på grafikkortet - eventuellt är det inställt på för låg fläkthastighet och behöver justeras (Riva Tuner eller nTune fixar detta). Det är ganska vanligt att kortet stannar på 29% fläkthastighet ända upp till 90 grader, vilket orsakar en hel del problem... Ställ upp det till ca 50%, eller i alla fall så att det ökar fläkthastigheten tidigare än vid 90 grader.

Om du överklockar processorn kan det vara bra att övervaka den också (Core Temp)...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]