Permalänk
Medlem

Asus Maximus Formula - 1066 problem

Hallå grabbar,

Köpte precis helt nytt system och har problem att köra mina minnen på 1066 Mhz.

Moderkortet är ett Asus maximus formula, ej Special Edition. Vet ej BIOS ver.

Minnena är Dominator PC2-8500 1066Mhz.

Kan bara köra dem på 800Mhz, höjer jag till 1066 postar inte systemet och jag måste Cleara CMOS för att de ska funka igen.

Är det någon som vet hur inställningarna skall vara för att de ska gå stabilt? har inte riktigt koll på clock inställningarna för minnena samt om det volt för NB eller minnen som ska vara 2.1V.

Någon som kan hjälpa mig eller posta lite screens på hur det ska se ut ?

Permalänk
Hedersmedlem

NB ska absolut inte vara på 2.1v, och minnena ska antagligen ha 2.2-2.3v. Du får kolla upp vilken spänning de ska ha vid speccat hastighet/timings!

Kan inte låta bli att påpeka att det är ett sjukt roligt namn på tråden!

Permalänk

1066 problem ,jävlar du ^^ som ovan NB ska inte ha 2.1 V!
Minnena ska ha 2.2 V om jag kommer ihåg rätt

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt för ett tag sen, då med första biosen och den sög riktigt, har väll släppts en hel dröse efter den och en del fixar lite minnesproblem..

Permalänk
Medlem

VARNING!!! aldrig över 1,7v på nb på asus maximus formula har jag läst. möjligtvis om du kyler med torris eller kväve kan du dra på mer volt på nb över 1,6v

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.