Permalänk
Medlem

Vad köpa till q6600

Tja!
ska ta och uppgradera min dator lite.
Ska köpa en q6600 men vet inte riktigt vad jag ska ha för moderkort och minnen.

Vad bör jag köpa för minnen? räcker det med 6400 minnen eller ska man köpa 8500 minnen eller???
4gb eller 2gb?

Vilket moderkort lämpar sig bäst? ett med crossfire eller ett med sli?

Har tänkt skaffa ett 8800GT dock vet jag inte om jag kommer köra sli.

Vore nice med lite rekomendationer.
MVH
patrik

Permalänk
Medlem

Om du inte kommer köra SLI så är det ju onödigt att du ens köper ett SLI moderkort då de oftast är dyrare och inte klockar lika bra som ett "vanligt" moderkort utan SLI stöd. 6400 räcker och om du ska köra vista på burken så rekommenderas 4 gig.

Visa signatur

Antec P180|Corsair 650W|2GB Crucial 6400 DDR2|Intel Q6600 2.4ghz|XFX GeForce 8800gts 512mb|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Ok! tack för svar, har blivit erbjuden 2x1024 8500 OCZ SLI ready minnen för 650kr, är det onödigt bör jag satsa på 6400 och 4gb istället? kommer nog köra vista.

Permalänk
Medlem

Beror på om du vill spara pengar eller inte. Det är inte en "jättestor" skillnad mellan 8500 och 6400. Men visst är 8500 snabbare.

2 GB räcker gott och väl faktiskt även för vista, själv kör jag med 4 gb, men det krävs mycket för att jag skall komma upp över 2 gb.
När systemet är igång med det vanliga så använder jag ca 800 mb.

Som sagt det är pengarna som stryr egentligen, 4 Gb är bra att ha, men inte nödvändigt.

Jag hade nog tagit minnena för 650 kr, lagt pengarna på något annat istället med facit i hand. (Har 4 gb 8500 minnen), har kört dem även på 6400.

Permalänk
Medlem

Ok! dock så verkar det inte som att jag köper dem minnena iaf, killen var inte hemma och jag skulle vilja ha grejerna så fort som möjligt. Såg att Reaper minnena 6400 kostar 1069kr för 4gb, verkar rätt prisvärt med tanke på att minnena verkar riktigt nice.
Men jag vet inte...
Det jag hade tänkt mig är "most bang for the buck" för begagnat.
Men hade tänkt budget runt 3000-3500kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
2 GB räcker gott och väl faktiskt även för vista, själv kör jag med 4 gb, men det krävs mycket för att jag skall komma upp över 2 gb.
När systemet är igång med det vanliga så använder jag ca 800 mb.

Det är faktiskt så att Windows anpassar sig efter hur mycket minne man har installerat. Har du 1gb så använder det sig istället mer av pagefile (växlingsfilen) för läsning och skrivning. Har du istället installerat 4gb så kommer Windows ta mer RAM än om du använder 2gb osv. Skillnaden mellan 1-2gb är självklart mycket större än 2-4gb.

Visa signatur

/Bob