Permalänk
Medlem

Led display till t.ex datorn?

Undrar lite har sett på en del bilder och annat att vissa har en lite led display som visar t.ex låtarna som spelas på datorn! Nu undrar jag hur kopplar man ihop en sådan?

Kjell o company har en display men vad mer behöver man för att koppla den?

http://www.kjell.com/?item=90215&path=

Sen vad kan man mer koppla den till, kan man koppla ihop den med någon temperatur mätare och få så att det står värmen där på?

Visa signatur

A64 3500+ @ 2,53ghz| Gigabyte GA K8NF-9 | XFX 7800GT Extreme @ 485/1163| 2*512 |200gb Maxtor SATA +160 ide& 60ide| Aspire 500w | Freezer 64 |

Permalänk

SÖK!

jag har själv lödat ihå några av dessa.

det du behöver är mjukvaran (laddas ner gratis)
trimpottar, motstånd, datablad/schema, kablar molex/usb kabel och en parallel kabel är att före dra. det finns alltid olika lösnings för sånnt här.

sök lite så finner du mängder med frågor o svar. många har även i deras byggloggar gjort bra visningar på hur de byggt. bara sitta o läsa o löda allting rätt så funkar det.

Tempen kan tex visas via mjukvaran om du så har det inställt och om moderkortet stöder det som för det mestas gör idag.

till nästa gång och för mer info sök om det. det finns hur mycket som hälst om ämnet:)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

För det första så är det där ingen LED display Det är en LCD display en LED är en sån här. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Jag har gjort en liten "guide" på min hemsida www.nisseselektronik.info.se finns på förstasidan....

Och för det andra så tycker jag att du ska skriva detta på ett riktigt elektronikforum tex. http://elektronikforumet.com/forum/index.php

Permalänk

Orkar man inte finns färdiga kit att köpa... Men det är inte så svårt att bygga ihop. Kan electric_man, kan nog du med...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Nä, MadModder.

Nu var du allt stygg

Permalänk
Medlem

Varför var han stygg?

Permalänk

"Kan electric_man, kan nog du med... "

Han "känner" mig sen tidigare....

Permalänk

Öhm... Kanske för att jag insinuerade på att electric_man har tummen mitt i handen, och klarar han något så kan vem som helst.

Men det är inte sant. Det var ett skämt. Electric_man är duktig. Långt ifrån alla kan det han kan.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Nu lät det bättre

Permalänk
Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

lånar tråden lite. Hur svårt äre att skippa skrivar porten å koppla displayen till USB istället? Dom sänder ju på olika signaler vad ja vet.

Permalänk

Nu är vi inne på avancerade saker. USB kör med seriell kommunikation, och det som kopplas in måste kunna identifieras av operativsystemet, så att rätt drivrutiner kan laddas, och rätt systemresurser kan anslutas. Man måste använda någon form av USB-chip, alternativt programmera något eget USB-interface. Blir troligtvis både svårare och dyrare än att köpa en display färdig för USB-inkoppling.

De här USB-anslutna skrivarportarna funkar inte till detta.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros