hur är det med 226bw nu ?

Permalänk

Jaha! , Men hur vet man vad de olika butikerna säljer för S/A/C-panel? Ska man kolla bakom? Och Kan jag som vanlig person se skillnad på en S och C panel bara genom att titta på skärmen? Det var något med dn blåa sa dom?
Och vad är Ghosting och Blackight Bleeding? Är det sånt på A men inte S-skärmarna? Men vad är det egengliten också?

Men detdära TN-panelerna förstod jag inte något om alls. Någon som kan ge sig på ett försök att förklara här rätt ut?

Och hur kan jag se vilken panel det är på skärmen? Om jag skulle se vad det var på demoexemplaret i butiken, hur gör jag då? Jag har sätt olika beskrivningar, men vissa verkar inte fungera längre och så har ettiketterna tagits bort på vissa baksidor. Man kunde sänka kontrasten och sedan trycka på scource eller hur det var. och så kom det fram något speciellt man skulle tyda. Ja nånting skulle man göra.
Men hur? Vilket sätt fungerar här och nu?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Har en D-panel (M-ME22W0BDA-1003).

Vad är en D-panel?? (köptes sommaren)

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7894677

En bit ner i den tråden skriver Dr_Krall att:

• X-xxxxxxxAx-xxxx = Samsung panel.
• X-xxxxxxxLx-xxxx = AU Optronics panel.
• X-xxxxxxxDx-xxxx = CMO (Chi Mei Optoelectronics) panel
• X-xxxxxxxIx-xxxx: = CPT (Chunghwa Picture Tubes) panel
-----------------------

Du har alltså en C panel (Chi Mei).

Permalänk

En kompis till mig köpte den skärmen för en dryg vecka sedan. Han har backlight bleed på 4cm i underkant, helt oacceptabelt.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Skrev ett mail till samsung för någon vecka sedan och frågade om det här med dom olika panelerna. Fick inte mycket svar på mina frågor.

Tack för ert email tillSamsung Electronics Nordic.

Man kan inte byta skärm hos oss på grundav paneltyp, oavsett vilken
paneltyp skärmen har uppfyller den specifikationerna för skärmen.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Jenny

Samsung Suppport

Jenny hade tydligen bråttom också, då hon inte ens kunde använda mellanslag imellanåt Skrev ett argt brev tillbaka och påpekade det ena o det andra och frågade sedan efter mail adressen till deras VD. Sen dess har det varit tyst. Får se om jag får nått svar efter alla dessa helgdagar, men ytterst tveksamt.

Visa signatur

Nya datorn:
AMD Athlon64 X2 Dual Core 6000+ 3.0GHz -- OCZ Gold XTC (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz -- Leadtek WinFast GeForce 8800GTX 768MB DDR3 -- Cooler Master Extreme Power 650W -- XION chassie -- G15 tangentbord -- 22" Wide Samsung 226BW -- XP PRO!

Permalänk
Medlem

Kan det bero på att de inte ser det som något fel?
Och varför skulle de?
Däremot kan man få en ny skärm om man tycker att backlight bleedingen är störande.

Men har man skitit i det blå skåpet och skickat dem ett argt brev, så hamnar man nog på deras blacklist.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
En kompis till mig köpte den skärmen för en dryg vecka sedan. Han har backlight bleed på 4cm i underkant, helt oacceptabelt.

Be honom maila Samsung support och skriva att han stör sig på det.
Det gjorde jag, fick ett svar att jag hade rätt att felanmäla den.
Visserligen en 225BW, men det borde vara samma med 226BW.

Fick en ny efter någon vecka.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk

jaha, men hur kan man nu få reda på vad det är för skärm som säljs i butikerna?
Ingen som vet?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Utan att få öppna kartongen och eventuellt plugga in skärmen så är det svårt att veta.

Som du kan utläsa från mer än ett inlägg i tråden finns det förklarat hur du kollar vilken paneltyp (S, C, A) en skärm har, därifrån får du dra dina egna slutsatser kring möjligheterna att undersöka frågan i butik

Undersök reglerna för öppet köp i din butik, då får du eventuellt chansen att kontrollera skärmen hemma och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekomendera att ni köper en 226bw.

Jag är, som kanske många andra här, jag läser på riktigt ordentligt innan jag köper en produkt. Jag lyckas alltid få ett hellvte när jag impulsköper, så jag kollar alltid riktigt noga innan jag köper något.

Jag var då inställd på en Benq skärm, minns inte vilken det var, men den verkade riktigt bra för sitt pris ~4000 ungefär, och dom hade den på mellandagsrea för 3000.

Men då när jag kommer dit, så var dom slut. Så jag köpte en Samsung 226bw, tänkte att det är ett av de mer kändare märkerna så den borde vara bra, och den är ju snygg.

kommer hem, spelar lite på den. Är riktigt imponerad över bildkvalitén på skärmen. Sen sätter jag mig ner och ska kolla på en HDfilm jag laddat hem. Och det är ju nästan alltid "ramar" nere och uppe på filmerna, och då såg jag - den blöder som ett as!

Nu ska jag lämna in den och köpa en LGskärm istället, som tydligen inte ska blöda speciellt mkt. Så, gott folk! Det finns fortfarande skitpaneler ute på marknaden och jag rekomenderar ABSOLUT INTE denna skärm i nuläget. Köpte den i torsdags.

Har inte kollat vilken panel jag fick, utan jag bara packade ihop den när jag såg hur mkt den blöder och ska lämna in den immorn. Jag har tagit en bild, så ni ska få se hur mkt den blöder. Taget med en w810i, så kvalitén är inte den bästa, men ni ser ändå vad jag menar...

Gott Nytt År allihopa!

länk: http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC00212.JPG

Permalänk

Tack detsamma!

vad är bleeding egentligen? Är det att det inte är samma nyans av färgerna på hela skärmen? När man har då kanske svart, så är den svarta färgen olika ljus vid kanterna?
Då kan man väl säga att du inte hade en S-Panel? Eller vad tror och säger ni andra?
Är det ingen bleeding på S-panelerna? Nånn som kan kolla sin skärm?
Vad är ghosting? att kaske lite av de blåa signalerna hamnar 20 pixlar åt vänster kanske? eller vad är det som händer?

Är 226BW dålig alltså? Om man köper A eller C-panel?

Vad är en TN-Panel? Jag fattar inget.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Tack detsamma!

vad är bleeding egentligen? Är det att det inte är samma nyans av färgerna på hela skärmen? När man har då kanske svart, så är den svarta färgen olika ljus vid kanterna?
Då kan man väl säga att du inte hade en S-Panel? Eller vad tror och säger ni andra?
Är det ingen bleeding på S-panelerna? Nånn som kan kolla sin skärm?
Vad är ghosting? att kaske lite av de blåa signalerna hamnar 20 pixlar åt vänster kanske? eller vad är det som händer?

Är 226BW dålig alltså? Om man köper A eller C-panel?

Vad är en TN-Panel? Jag fattar inget.

Jag har inte kollat, men jag är 100% på att den inte är en S panel. Jag har fått en A eller C panel, minns inte vilken av dom som var sämst. Jag tycker iallafall att det inte är värt att riskera att man får en sämre.

Backlight bleeding, eller "blöder", är precis som du säger. Det sipprar in ljus som man inte vill ha på olika ställen på skärmen, oftast i kanterna, men kan även förekomma på andra ställen.

"Ghosting" är när skärmen är "efter" om du förstår vad jag menar? Skärmen hänger som inte med musens rörelser, märks speciellt av vid fps-spel. Jag skulle aldrig klara av att spela på en tft, även om den har 2ms, för det är ofta annat lagg i dom.

Så även om en skärm har 2ms, så kan en annan skärm som också har 2ms vara snabbare, respektive slöare, beroende på inputlagg och grejer. Men vissa kan spela på en tft, det är en smaksak.

Permalänk

Vilken panel är det man ska ha då? A, alltså Samsungpanel som är bäst? Jag köpte min på OnOff och har tydligen A-panel. Vad som är speciellt med själva skärmen vet jag dock inte. Jag har förväntat mig mer med tanke på hur vissa avgudar den. Skärmen är dock helt felfritt, inga pixelfel eller backlight. Så OnOff är att föredra, särskilt nu när de har ett erbjudande.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

A är inte samsungs egna, S är samsung.

Jag vet att en av A och C panelerna är lite bättre, men ändå inte lika bra som S. Så om du nu inte märker så stora problem med en A panel, så kan det hända att det är den lite bättre och att C är den sämsta, som jag måste fått.

Permalänk

Vilken är S-panelen som är föredra då? Vilken av bokstäverna som man ska kolla efter?

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SSB
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7894677

En bit ner i den tråden skriver Dr_Krall att:

• X-xxxxxxxAx-xxxx = Samsung panel.
• X-xxxxxxxLx-xxxx = AU Optronics panel.
• X-xxxxxxxDx-xxxx = CMO (Chi Mei Optoelectronics) panel
• X-xxxxxxxIx-xxxx: = CPT (Chunghwa Picture Tubes) panel
-----------------------

Du har alltså en C panel (Chi Mei).

Som Dr_Krall skriver är "A" som näst sista bokstaven under servicemenyn Samsungs egna panel.
Jag har denna och inget problem likt den bild som är postad ang backbleeding.

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk

Ojdå, jag tänkte köpa min på onoff. Och då vill man ju ha S-Panel och inget annat då hälst.

Men nu säger Alcoholica att han fick en A-Panel från OnOff. Jag tänkte just köpa en där. Tror ni att dom kan ha S-Paneler i Norrköping?

Jag kunde också tänka mig att köpa den på Expert stormarknad där den kostade 2900 istället för 2800 som den gjorde på OnOff.
Vad kan dom ha för panel där?

Hur fick man reda på vad det var för panel nu igen? Först sänker man Contrastet och Brajtness? Elelr bara contrast? Hmm...
Sen Menu>trycker sedan in Source i 5 Sekunder och så plåppar den rödvita sörviss läget fram?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

-8-DEAMON-8- läs lite innan du frågor stor säkert på 30 olika ställen här på forumet och du lär hitta det innan någon svarar, men ja något sånt ska det vara.
Känns riktigt tveksamt att köpa en 226BW, men ska dra till butikerna och höra runt vad som gäller vid öppet köp vilket är att rekommendera. Hur står sig egentligen LG:s 22-tummare i matchen mot Samsung 226BW och HP w2207h? Har inte råd att krossa 3000kr gränsen egentligen...

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk

aha,
Vad jag har hört är dendära HP w2207h ingen spelskärm vällä?
Hmm, och vad hette LGs 22"? Kanske den är något att satsa på istället nu när Samsung har massa olika sorter på sina skärmar.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Ojdå, jag tänkte köpa min på onoff. Och då vill man ju ha S-Panel och inget annat då hälst.

Men nu säger Alcoholica att han fick en A-Panel från OnOff. Jag tänkte just köpa en där. Tror ni att dom kan ha S-Paneler i Norrköping?

Jag kunde också tänka mig att köpa den på Expert stormarknad där den kostade 2900 istället för 2800 som den gjorde på OnOff.
Vad kan dom ha för panel där?

Hur fick man reda på vad det var för panel nu igen? Först sänker man Contrastet och Brajtness? Elelr bara contrast? Hmm...
Sen Menu>trycker sedan in Source i 5 Sekunder och så plåppar den rödvita sörviss läget fram?

1. Sänk brightness och kontrast till "0", tryck sen in Source knappen i 5 sek, då kommer servicemenyn upp.
Kolla vad för bokstav som står enl min förra post i denna tråd.
"A" = Samsungs egen panel.

2. Jag bad att få packa upp skärmen jag köpte i butiken och kollade där innan jag köpte den, köpte på JMEdata i Malmö.

Kollar man bara detta så är det no problemos

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk

Ok,

Sådär, jag gick till onoff i Norrköping City och fick fram service menyn. Och på demoexemplaret var det faktiskt ett A där. Alltså en S-Panel, samsungs. Oww!
Jag pratade med säljaren och han sa att det har varit väldigt mycket strul och snack om de olika panelrna inom Samsungs 226BW. Och det har man ju märkt här.
Han sa att de var tvugna att plocka upp och kolla alla skärmarna tidigare vilken panel det var och nu var det slut på alla andra paneler. Nu är det bara Samsung-Panelen som gäller.
Om jag skulle köpa en där och få dålig panel när jag väl kommit hem, så var det stor chans att kunna komma tillbaka med den.

Så vad tycker ni? Ska jag köpa en 226BW på OnOff för 2800 :- nu när det är 95% chans att få en S-Panel?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Ojdå, jag tänkte köpa min på onoff. Och då vill man ju ha S-Panel och inget annat då hälst.

Men nu säger Alcoholica att han fick en A-Panel från OnOff. Jag tänkte just köpa en där. Tror ni att dom kan ha S-Paneler i Norrköping?

Jag kunde också tänka mig att köpa den på Expert stormarknad där den kostade 2900 istället för 2800 som den gjorde på OnOff.
Vad kan dom ha för panel där?

Hur fick man reda på vad det var för panel nu igen? Först sänker man Contrastet och Brajtness? Elelr bara contrast? Hmm...
Sen Menu>trycker sedan in Source i 5 Sekunder och så plåppar den rödvita sörviss läget fram?

Jag fick med Samsungs egna panel om det där diagrammet stämmer. Det stod alltså ett stort A i Service menyn.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Onoff Mobilia i Malmö vägrade öppna och visa vilken panel det sitter i skärmen.

Det gjorde däremot inte JME som var hjälpsamma som vanligt. Tyvärr satt det en A-märkt panel som är AU-Optronics. Av de tre de hade kvar var alla likadana så jag köpte ingen.
Kom hem och kolla lite på swec och inser mitt idiot-misstag A = Samsung
Kör tillbaka till JME och har lite tur i oturen. En skärm kvar och jag köpte den. Ska sätta upp den på lördag ihop med nya speldatorn så håll tummarna att den är bra nu.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt en 226BW på Webhallen (Sundbyberg) de senaste dagarna ? Vad har ni fått för panel?

Permalänk
Medlem

Åkte på en CMO-panel själv, köpt för nån vecka sen på komplett.se.

Blöder en del, främst nere, men på gränsen till att jag inte vet om det är värt besväret att försöka byta den..

Visa signatur

2 x Gigabyte GTX 670 OC | ASUS P8Z77-V Deluxe | 8GB Corsair Vengeance | Core i5-2500K | Corsair HX650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Jag skulle inte rekomendera att ni köper en 226bw.............

..............Gott Nytt År allihopa!

länk: http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC00212.JPG

Satan! En J**la julgran juh...

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Ok,

Sådär, jag gick till onoff i Norrköping City och fick fram service menyn. Och på demoexemplaret var det faktiskt ett A där. Alltså en S-Panel, samsungs. Oww!
Jag pratade med säljaren och han sa att det har varit väldigt mycket strul och snack om de olika panelrna inom Samsungs 226BW. Och det har man ju märkt här.
Han sa att de var tvugna att plocka upp och kolla alla skärmarna tidigare vilken panel det var och nu var det slut på alla andra paneler. Nu är det bara Samsung-Panelen som gäller.
Om jag skulle köpa en där och få dålig panel när jag väl kommit hem, så var det stor chans att kunna komma tillbaka med den.

Så vad tycker ni? Ska jag köpa en 226BW på OnOff för 2800 :- nu när det är 95% chans att få en S-Panel?

Köpte min 226BW i Citybutiken på Domino, såg ut som Nickecs (bilden i hans inlägg) och lite värre ändå.
Gick tillbaka med min dagen efter.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk

Ojj, och det var en S-Panel?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Säljaren hade ingen aning om panel, och jag hade ingen aning om hur man kunde se det då.
(Det var i början av November, så de kan ju fått hem nya efter det.)

Och det syntes inget i deras extremt upplysta butik heller när jag gick tillbaka med den, där stod man som ett fån och försökte förklara hur det såg ut hemma och jag har ingen digitalkamera som jag kan ta bild med heller, annars hade jag tagit en bild och tagit med mig på ett USB minne så de kunnat se.

Fick iaf demoexet av 225BW till internetpris, som jag sedan felanmälde till Samsung pga backlightbleedingen och fick en sprillans ny av dem.
Slutet gott, allting gott...är übernöjd med den nu.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk

Hmm, är det ghosting och blacklight bleeding på S-Panelen av 226BW då?
Nånn som vet?
skulle vara väldigt intressant att få veta...

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Hmm, är det ghosting och blacklight bleeding på S-Panelen av 226BW då?
Nånn som vet?
skulle vara väldigt intressant att få veta...

Det finns bleeding på S-panelen också. Drar jag upp brightness över ~50 så börjar det bli ojämnt med vagt synliga vita kanter. Under 50 däremot är den jämnt grådassig över hela som alla andra billiga skärmar. Så länge det är jämnt är det lugnt för min del.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.