Vad har hänt med kompletts tidigare suveräna support?
Detta blir ett väldigt långt inlägg, med det är tyvärr oundvikligt om man skall få med all info. Detta mail är i huvudsak formulerat som en direkt fråga till komplett.
Frågeställning ang. er returhantering.
Den 27 December ringer jag komplett.se support eftersom jag vill
ha hjälp med att göra en rma på ordernummer: 13016780
Denna order innehåller enligt de bekräftelsemail jag fick 25 Juli 2007:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
2 ST 321028 Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology
1 ST 338084 Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz
Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Etersom denna order ändrats via telefon så kan jag inte se samtliga varor
i beställningen under kontot. Därför ringer jag för att få hjälp med en RMA-ansökan på Corsair-minnena.
Killen jag får tala med berättar att detta går att lösa smidigt.
Redan samma kväll får jag en RMA-bekräftelse med nr: 700427743
I denna bekräftelse kan man läsa följande:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Meddelande från support:
Beställda produkter:
2,00 ST 321028 Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology
Felmeddelande:
Fel på samtliga minnen i memtest.
Kund bifogar testrapport som kund har fått.
071227 //RH
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Så långt inga konstigheter.
Eftersom även moderkortet efter testning konstaterats att inte fungera som det skall gör jag en RMA-ansökan på även det. Numret på ordern för detta är: 13006098
I denna beställning fanns följande produkter:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Beställda produkter:
1,00 ST 336745 Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2,
PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink
1,00 ST 323508 Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775,
ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, 1xPCI-Ex16
Specifikation:
Orderbelopp 1.127,20
Frakt 119,20
Moms 25,00 % 311,60
Totalsumma 1.558,00
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Eftersom denna order aldrig ändrats visas den korrekt under kontot på er hemsida.
Denna returanmälan utförs således på er hemsida. RMA-numret på moderkortet blir: 700428107
Nu har vi alltså totalt 3 produkter på 2st olika RMA-nummer
RMA: 700427743
2x Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
RMA: 700428107
1x Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775
På fråga om dessa kan skickas i samma försändelse till komplett får jag ett positivt svar att det går bra.
Således förpackas allt omsorgsfullt, efter alla konstens regler, de båda minneskitten, (alltså totalt 4 ramminnen med 1gb vardera)
i en mindre kartong tydligt märkt med nummer: 700427743 i en större kartong tillsammans med moderkortet.
På den större kartongen märker jag sedan tydligt ut de båda returnumrerna; 700427743 samt 700428107.
Felbeskrivning samt felsökning bifogas i båda paketen, samt respektive RMA-nummer för att få en bättre överblick äver de båda ärendena.
Den 28 December skickas detta paket till komplett.
Den 4:e Januari får jag 2st bekräftelsemail att båda RMA-ansökningarna är mottagna.
Eftersom hanteringstiden är ca 4 dagar, avvaktar jag till onsdagen den 9 Januari, då jag hör av mig till komplett.
Jag får till svar att man hittat fel på moderkortet såväl som det minneskit jag skickat in.
Jag frågar då om jag hört rätt, "-ett minneskit sa du?", "-ja det var ett som var returnerat", får jag till svar.
Absolut inte svarar jag, killen jag talade med vid RMA:anmälan gjorde jag klart för att det handlade om 2st minneskit.
Nej ett är anmält och ett kom in svarar killen, omöjligt svarar jag, du får kolla upp det.
Ok svarar han och ber mig vänta.
Efter en stund får jag svar att, jo det fanns nog trots allt ännu ett minneskit, alltså totalt 2st,
Och fel hade även hittats på detta och ett mail skall ha skickats till mig.
Jag har inte fått något mail svarar jag, jo vi har skickat ett, ok svarar jag men till vilken adress?
Han säger adressen, den mailen har jag inte använt på över 4 år svarar jag, "jo du måste ha använt den när du lade ordern i somras.
Nej svarar jag, den mailen jag använde då är den mail jag fick RMA-bekräftelserna på.
Men du måste ha angett den där mailen svarar han mig, nej svarar jag och ber att få det aktuella mailet till min aktiva adress till vilken de utan problem skickar mail till varje vecka med erbjudanden, samt alla mina orderbekräftelser mm.
Samtidigt kommer vi överrens om att jag skall få ett: Gigabyte GA-P35-DS3, P35, i utbyte för mitt ovanstående moderkort eftersom det utgått.
Den 10 Januari får jag så 2st mail det första lyder:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Ordernummer: 228150
Orderorsak: A_Replacement for returned product
Gigabyte GA-P35-DS3, P35,
Socket-775,
ATX, GbLAN, DDR2, ICH9,
PCI-Ex16
1,00 ST
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2,
2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P
Technology
1,00 ST
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Alltså 2 nya produkter eftersom de som skickats har testats som trasiga även hos komplett.
Det andra mailet lyder:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Ordernummer:
Orderorsak: A_Return back to customer
Hej!
Vi har kunnat konstatera fel på dett ena minneskitt samt moderkort.
Din felbeskrivning löd:
"
Fel på samtliga minnen i memtest.
Kund bifogar testrapport som kund har fått.
"
Följande tester har utförts på det resterande minneskittet:
* Systemet gav bild vid första uppstart - OK
* Stresstest, MemTest86+ v1.70 2 loops - OK
Vänlig hälsning
Rickard
Returavdelningen
Komplett.se
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2,
2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P
Technology
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Här får jag alltså ännu ett mail, där man konstaterar att det andra minneskitet har testats men att det inte är något fel på det?
Detta dagen efter att jag haft en diskussion huruvida returen gällde 1 minneskit(vilket komplett hävdade) eller 2.
Här kanske vi skall börja med att återgå till början och se vad som stod i returanmälan med RMA: 700427743
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Beställda produkter:
2,00 ST 321028 Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology
Felmeddelande:
Fel på samtliga minnen i memtest.
Kund bifogar testrapport som kund har fått.
071227 //RH
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Som sagt, det har hela tiden handlat om 2st minneskit.
Minnen som jag testat i två olika datorer, var för sig, alltså ett och ett för att testa så utförligt som möjligt.
På två testsystemen, mitt eget samt en väns som även han var med vid testtillfället.
Då kunde vi konstatera att oavsett vilken sticka vi använde så gav memtest86 ca 1200+ fel inom 15-16 sekunder.
Därför finner jag det mycket märkligt att dessa minnen hos komplett testas ok.
Men har har jag en stilla undran, denna rapport kom till mig efter att jag ifrågasatt deras påstående om endast 1 inskickat minneskit,
rapporten är daterad dagen efter min påtryckning. Jag tror att man läst RMA-bekräftelsen man skickat ut till mig och insett att jag faktiskt sökt RMA för 2 minneskit.
I och med detta så har man kommit till insikt att det andra minnet inte kan återfinnas, eller har kommit bort på något sätt.
För varför finns inte allt med på samma rapport?
Här tror jag att man från kompletts sida mörkat att någon slarvat bort minnet, man har helt enkelt skrivit att man gjort en test och sedan skickar man ut ett par nya minnen.
Jag skulle i sådant fall få 2st nya minneskit och inte märka någon skillnad. För jag är 110% säker på att minnena är helt kassa.
När testerna utfördes så var vi fyra personer på plats, så det är inte bara jag som förundrats över resultaten över hur 4gb minne som är ett halvt år gamla kan vara så trasiga.
Hursomhelst, om nu 4gb minne och ett moderkort kommer till mig och allt fungerar så vore det ju frid och fröjd eller hur?
Idag hämtade jag ut paketet, i detta ligger 1 minneskit och en moderkortskartong.
Notera ett minneskit, var sjutton är det andra?
Jag har inte fått något meddelande om att det sista kitet skickats separat, inget trackinummer ingenting.
Som läget är nu fattas ett minneskit.
Som om detta inte vore nog, när jag öppnar moderkortskartongen och "kommer ner" till esd-påsen som innnehåller moderkortet ser jag att chipsetkylaren sitter helt snett,
det ena fästet har lossnat och kylaren har skavt på esd-påsen, det syns att den åkt fram och tillbaka. När jag sedan vänder på moderkortet syns det tydligt att det varit öppnat sedan tidigare och återförslutet mycket slarvigt
Jag har alltså fått ett trasigt moderkort skickat tll mig, uppenbarlig en retur eftersom någon "varit in" i esd-påsen och chipsetkylaren inte sitter som den ska.
Nu är måttet rågat. Med tanke på det bristfälliga bemötande jag fått från supporten där man nonchalerat vad jag sagt och inte lyssnat på mig, trots min alltid korrekta framtoning så väljer jag att lägga ut detta på forumet innan jag kontaktar komplett under morgondagen.
Det skall bli mycket intressant att få se vad lösningen på detta blir.
Jag har varit en kund hos komplett under många år och har alltid rekommenderat bekanta att handla där.
På mitt konto finns ordrar på drygt 80000:- så en hyfsad kund lär jag väl vara i alla fall.
Supporten har alltid varit toppklass, men något verkar ha hänt på sista tiden, det känns som om jag blivt tagen för att ljuga och jag känner mig behandlad som en idiot när jag får hem trasiga grejer. Kunderna verkar inte betyder något för komplett vilket jag tycker är mycket tråkigt.
Min önskan nu är att detta löses på ett för mig fördelaktigt sätt.
För skall jag kunna ha fortsatt förtroende för komplett gäller det att detta löses snabbt.
Till sist bifogar jag bilder på hur moderkortet såg ut då jag packade upp det ur kartongen.
För att undvika eventuella missförstånd så är det kanske bästa att informera om att det yttre embllaget som minneskittet och moderkortet var packeterat i var helt oskadat när det kommer fram till mig, det är alltså högst osannolikt att felet skall ha uppstått under transporten.