Permalänk
Medlem

Zalman 9700 LED

Tänkte höra om det är någon filur som sitter på en av dessa kylare!

Blev lite sugen faktist. Vet inte hur mycket den låter vid max, om det är öronbedövande, och om kylningen inte räcker till vid silentmode.

Har en Amd 5200+ och ett gigabyte 3d aurora chassi (9700 kommer att blåsa ut luften rakt ur chassit)

Snabba svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag har en 9700LED och jag förstår inte varför alla klagar på dom.
Kör en Q6600 @ 3.2ghz och den ligger på ca 50-55 grader på respektive kärna load och ca 25-30 grader idle. Inget att klaga på alltså.

P.S har ett p182 chassie med endast dom 2 orginal tricool fläktarna installerade.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ateist75
Jag har en 9700LED och jag förstår inte varför alla klagar på dom.
Kör en Q6600 @ 3.2ghz och den ligger på ca 50-55 grader på respektive kärna load och ca 25-30 grader idle. Inget att klaga på alltså.

P.S har ett p182 chassie med endast dom 2 orginal tricool fläktarna installerade.

Hur är det med ljudet? Hur mycket rpm går den i då?

Permalänk
Medlem

JAg kör den på ca 900rpm och då hörs den knappt (min ATi 3870 fläkt låter betydligt mer) Det börjar låte lite mer vid ca 1300RPM

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ateist75
JAg kör den på ca 900rpm och då hörs den knappt (min ATi 3870 fläkt låter betydligt mer) Det börjar låte lite mer vid ca 1300RPM

Jag är en smartass, såg inte att det vara samma snubbe

Men är det såpass lite? Hmm, det ligger nu mellan Tuniq Tower och Zalman 9700

Permalänk
Medlem

Jag har också en CNPS9700 LED på min AMD X2 4200+ och temperaturerna ligger på ungeför 34/36 i idle/load med fläkten på lägsta hastighet så inget att klaga på. Ljudnivån då är näst intill hörbar, den överöstas i alla fall av de andra fläktarna i chassiet, och då har jag ändå Nexus 120 mm i hela chassiet.
Temperaturen mellan lägsta och högsta fläkthastighet skiljer kanske 2-3 grader så jag kör den alltid på lägsta. Drar man däremot upp den till högsta rpm så låter den faktiskt väldigt mycket. Men samanfattingsvis så är det en mycket bra kylare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Jag har också en CNPS9700 LED på min AMD X2 4200+ och temperaturerna ligger på ungeför 34/36 i idle/load med fläkten på lägsta hastighet så inget att klaga på. Ljudnivån då är näst intill hörbar, den överöstas i alla fall av de andra fläktarna i chassiet, och då har jag ändå Nexus 120 mm i hela chassiet.
Temperaturen mellan lägsta och högsta fläkthastighet skiljer kanske 2-3 grader så jag kör den alltid på lägsta. Drar man däremot upp den till högsta rpm så låter den faktiskt väldigt mycket. Men samanfattingsvis så är det en mycket bra kylare

Hur var installationen? Behövs det "backplate" för den här? Måste man ta ut hela moderkortet och göra allt?

Köpa med någon annan kylpasta än den som medföljer?

Permalänk
Medlem

Har också haft 9700led men mitt tycke för den är blandat.

Först o främst så är det en bra kylare på det sättet att botten platten är formad på ett viss som tydligen ska fungera lika bra som om IHS:en är konkan eller ej, så det är ju ett stort plus.

Det mest negativa är dom stora kylflänsarna som inte flyttar värmen lika effektivt som t.ex. Thermalright 120 ultra extreme.

Fläkten tycker jag är den bästa med hela kylaren då du får med en adapter som du lätt kan justera RPM antalet med.

Backplate måste du använda för att fästa den så det är bara att dra ut moderkortet.

Man får med Zalmans STG1 kylpasta som är den bästa pasta jag använt, den är i samma klass som AS5 men 100 gånger enklare att applicera då den är inte lika trögflytande och det följer med en pensel som man lätt målar ut pastan med, lagret blir tunt o fint.

MvH Jesper

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAfud
Har också haft 9700led men mitt tycke för den är blandat.

Först o främst så är det en bra kylare på det sättet att botten platten är formad på ett viss som tydligen ska fungera lika bra som om IHS:en är konkan eller ej, så det är ju ett stort plus.

Det mest negativa är dom stora kylflänsarna som inte flyttar värmen lika effektivt som t.ex. Thermalright 120 ultra extreme.

Fläkten tycker jag är den bästa med hela kylaren då du får med en adapter som du lätt kan justera RPM antalet med.

Backplate måste du använda för att fästa den så det är bara att dra ut moderkortet.

Man får med Zalmans STG1 kylpasta som är den bästa pasta jag använt, den är i samma klass som AS5 men 100 gånger enklare att applicera då den är inte lika trögflytande och det följer med en pensel som man lätt målar ut pastan med, lagret blir tunt o fint.

MvH Jesper

Fint svar!

En stor "noob" fråga: Hur reglerar man varvantalet? Mjukvara? en liten ratt man snurrar på?

Permalänk
Medlem

Det följer med en fläktkontroller med en liten ratt som man snurrar på (http://www.endpcnoise.com/e/images/items/fanmate2.jpg). Angående det där med backplate så är det bara på sockel 775 moderkort som det behövs, och efter som du har en AMD så ska det inte behövas, tror inte ens det går att monera backplate på "AMD-moderkort".
Monteringen var väldigt enkel. Applicering av kylpasta tog inte lång tid med den medföljande penseln och att fästa den i moderkortet var inte allt för besvärligt heller. Jag hade moderkortet fastskruvat i chassiet när jag monterade min så det blev lite trångt, men till slut så gick det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk

jag monterade min igår och är helnöjd. kör den på en phenom 9600 BE och ligger på 35 grader idle. och inte mycket mer på load. har dock inte fått rätt på min klockning ännu. fläkten är hyffsat tyst och fläkten drar luft precis vid minnena också.

men klart finns bättre sorter för billigare pengar

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Håller med om att den inte är värd sitt pris.

Schyte muggen är den mest prisvärda cpu-kylaren enligt mig.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330008

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Fick hem min zalman 9700 LED i fredags och OJ vilken skillnad säger jag bara! Jag har en Amd Athlon 4600+ 2,4Mhz som jag kör i nästan 2,8Mhz och i idle på lägsta rpm ligger tempen runt 38C och runt 34 på högsta rpm* och om jag ska göra något där det behövs rejäl prestanda så brukar jag dra upp den på högsta rpm och processorn går aldrig över 50C*. Visst att den låter ganska mkt på högsta rpm men den låter nästan inget alls på lägsta så det kan man absolut leva med då högsta varv inte innebär så många graders skillnad.
Jag säger bara KÖP!

Edit: Sjukt lätt att montera på en socket 739, tog endast en kvart ingen backplate behövs!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Det följer med en fläktkontroller med en liten ratt som man snurrar på (http://www.endpcnoise.com/e/images/items/fanmate2.jpg). Angående det där med backplate så är det bara på sockel 775 moderkort som det behövs, och efter som du har en AMD så ska det inte behövas, tror inte ens det går att monera backplate på "AMD-moderkort".
Monteringen var väldigt enkel. Applicering av kylpasta tog inte lång tid med den medföljande penseln och att fästa den i moderkortet var inte allt för besvärligt heller. Jag hade moderkortet fastskruvat i chassiet när jag monterade min så det blev lite trångt, men till slut så gick det.

okok, men om jag ska sänka/höja rpm:en, måste jag öppna chassit för att skruva på den lilla pilledutten där? Eller går den att sätta på nått smart sätt utanför?

Tack för alla andra svar! Kanske ska slå till

Permalänk

Skulle helt klart valt en tuniq av dessa två. Du får ju en varvtalsregulator med till en tuniq också. Den sitter som ett kort, så att man har en liten ratt på baksidan av datorn som man kan sjystera. Tuniqen låter ju en del på max också, men det behöver man aldrig köra den i, i.o.m. att den har så stor kylflänsyta. Går t.o.m. att köra passivt om man har bra luftgenomströmning i burken.

http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2932&p=5

EDIT: Någonting som annars presterar ungefär som tuniq tower, och dvs. bättre än CNP9700, är ju Zerotherm Nirvana NV120 Premium. Är nog också lite biligare, och finns dessutom på datorbutiken.com , https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

EDIT2: Tuniqs fancontroller - http://www.velocityreviews.com/reviews/review44/6.jpg

Zerotherm Nirvanas fläktkontroller kan man se på bilden här - http://www.sweclockers.com/imagebank/200712/ZerothermTillbeh0...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Skulle helt klart valt en tuniq av dessa två. Du får ju en varvtalsregulator med till en tuniq också. Den sitter som ett kort, så att man har en liten ratt på baksidan av datorn som man kan sjystera. Tuniqen låter ju en del på max också, men det behöver man aldrig köra den i, i.o.m. att den har så stor kylflänsyta. Går t.o.m. att köra passivt om man har bra luftgenomströmning i burken.

http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2932&p=5

EDIT: Någonting som annars presterar ungefär som tuniq tower, och dvs. bättre än CNP9700, är ju Zerotherm Nirvana NV120 Premium. Är nog också lite biligare, och finns dessutom på datorbutiken.com , https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

EDIT2: Tuniqs fancontroller - http://www.velocityreviews.com/reviews/review44/6.jpg

Zerotherm Nirvanas fläktkontroller kan man se på bilden här - http://www.sweclockers.com/imagebank/200712/ZerothermTillbeh0...

Hmm, hade förmig att Niravana lät en del, men jag kan ha fel

Nu såg jag även att en "fyndvara" finns på datorbutiken

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZALCNPS9...

Zalman fläkten alltså
Ska man slå till?!

Permalänk

Jag skulle lagt på 90kr till och tagit zerotherm, men ska du inte hålla på att klocka så spelar det väl mindre roll.

Ang. ljudnivå så kan jag inte tänka mig att den låter mer än zalmanen om man ställer in de båda så att det ger samma temperatur, i.o.m. att nirvanan har större fläkt och kylflänsar så behöver inte dina snurra lika fort för att nå samma resultat Enligt sweclockers ska den inte låta mycket, dock har dom inte zalmanen med i denna jämförelse http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=11 + http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=9 "Dessutom skickar tillverkaren med en ordentlig fläktkontroller som har tillräckligt lång sladd för att monteras utanför lådan, exempelvis på baksidan av chassiet."

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jag skulle lagt på 90kr till och tagit zerotherm, men ska du inte hålla på att klocka så spelar det väl mindre roll.

Ang. ljudnivå så kan jag inte tänka mig att den låter mer än zalmanen om man ställer in de båda så att det ger samma temperatur, i.o.m. att nirvanan har större fläkt och kylflänsar så behöver inte dina snurra lika fort för att nå samma resultat Enligt sweclockers ska den inte låta mycket, dock har dom inte zalmanen med i denna jämförelse http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=11 + http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=9 "Dessutom skickar tillverkaren med en ordentlig fläktkontroller som har tillräckligt lång sladd för att monteras utanför lådan, exempelvis på baksidan av chassiet."

Ok, den verkar ju ganska nice!

Synd bara att den inte finns i lager nånstans, förutom random företag, och kostar 600kr

Permalänk

Åh, synd ! Måste tagit slut idag/igår på datorbutiken, för den fanns på lager sist jag tittade. Men så blir det väl när den får en bra recenssion på sweclockers 600kr är den då inte värd, lägger man 600kr så tar man en Thermalright Ultra-120 Extreme isf. Tuniq presterar ju dock ganska jämförbart Nirvanan, i de recensionner jag sett, och kostar 490kr inkl frakt på Inet, problemet där är att den inte heller finns i postorderlager, men dock i butikslager vilket borde innebära att den ändå kan skickas ganska omgående.

Jadu, det är ju upp till dig om du vill vänta eller ta fyndvaran. Alla tre är ju bra köp egentligen.
Lycka till !

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keeviin
okok, men om jag ska sänka/höja rpm:en, måste jag öppna chassit för att skruva på den lilla pilledutten där? Eller går den att sätta på nått smart sätt utanför?

Tack för alla andra svar! Kanske ska slå till

Det är en ganska lång sladd till den så du kan dra ut den ur chassiet och placera den där du vill, det gjorde jag först och det fungerar utmärkt. Numera har jag dock en annan fläktstyrning till datorn så jag kan styra alla fläktarna (Zalman ZM-MFC1-Plus).

Om du är student eller känner någon som studerar på högskola eller universitet så kan du/dem skapa ett studentkonto och få studentrabatt på dustinhome.se och kan köpa Zalman CNPS9700 för 450 :- och dessutom fraktfritt. Jag själv går på gymnasiet och kunde inte utnyttja studentrabatten tills jag kom på att min mor kunde skapa ett konto eftersom hon studerar på högskola... Så om du inte själv studerar på högskola/universitet så kanske du har någon förälder, syskon eller annan anhörig som kan fixa det åt dig

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka så kör på en passiv Ninja.

Nirvana, Mugen, Ninja och Tuniq är alla mycket bra kylare. Zalmans kylare är inget o rekommendera framför dessa.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Om du inte ska överklocka så kör på en passiv Ninja.

Nirvana, Mugen, Ninja och Tuniq är alla mycket bra kylare. Zalmans kylare är inget o rekommendera framför dessa.

Tuniq och nirvana är bättre än Ninja, och till samma pris.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Tänkte från början köpa en thermalright kylare, men läste om deras problem med konkava/konvexa baser. Jag orkade inte lappa basen, så jag köpte en som var plan rakt ur lådan.

Temperaturerna löd som följer:

Q6600 G0 @ 2.4GHz, idle: 31, 31, 25, 27
Q6600 G0 @ 2.4GHz, load: 45, 45, 40, 42

Q6600 G0 @ 3GHz, idle: 35, 35, 30, 32
Q6600 G0 @ 3GHz, load: 53, 53, 48, 49

Temperaturerna uppmättes med coretemp 0.96. Idle efter 15 minuters idlande, load efter 1 timme OCCT. Arctic cooling MX-2 användes i alla tester. Använder inte fläktkontrollern, så fläkten går alltid för fullt. Har ett Lian-Li 201 Chassi med tillhörande chassifläktar.

Finns säkert bättre kylning, men jag är åtminstone helnöjd med resultaten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiny Tim
Tänkte från början köpa en thermalright kylare, men läste om deras problem med konkava/konvexa baser. Jag orkade inte lappa basen, så jag köpte en som var plan rakt ur lådan.

Uh, vilken kylare köpte du som var "plan rakt ur lådan"? Låter som om du syftar på en thermalright-kylare som du bestämde dig för att dissa?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Zalman 9700 LED, korrekturläste posten 10 ggr innan jag tryckte på knappen, men den detaljen lyckades jag glömma ändå.

Permalänk
Medlem

när blev thermalrights kylare konkava

@sl2wm-rocks; Sa inte att ninja är bättre, men om han inte ska överklocka kan han lika bra köra passivt, ninja är ingen dålig kylare..! Plus att scythe har riktigt tysta fläktar till skillnad från tuniq och nirvana. Men nu när dom har fläktkontroller så gör det ingen skillnad men ändå

Det är en smaksak.. ninja är billigast av alla dom kylarna, men den är inte bäst. Det är Nirvana, men det är ju inte så schyst o jämföra en fläkt som snurrar 2600 rpm eller vad det är..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Som sagt så har både tuniq och nirvana fläktcontroller, så att man har möjligheten att välja hur mycket kylning och oljud man vill ha Sen så slipper man också de förbannade push-pins om man väljer bort ninjan.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Håller med några ovanstående, underskattad kylare !

Permalänk
Medlem

okok alla

Har tänkt mig denna!
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZERNV120

Blev tillslut Nirvana då, billigare också + rabbat sen datorköp

tack för alla svar!

EDIT: Glömde fråga, ska man köpa någon kylpasta, eller ta den som följer med?

Permalänk
Medlem

Själv valde jag modellen dyrare av den serien, Zalman CNPS9700 NT.
Den var helt klart godkänd och den har lite bättre kylförmåga än den andra ni kör med.
Detta är helt klart den bästa processorkylare jag andvänt. Den kyler en Q6600.

Lätt att installera och man andvänder en backplate så JA du måste plocka ur hela moderkortet men allt gick väldigt smidigt och smärtfritt. Den sitter väldigt bra och är du försiktig med lyften av datorn så kommer inget att hända.

Edit: Jag andvänder Artic Silver 5 kylpasta men jag såg att den pasta jag fick med min Zalman så såg det likadant ut, dvs nått silveraktigt klet. Fungerar säkert lika bra oavsett vad du väljer.