300, förrädare? (spoilervarning)

Permalänk
Medlem

300, förrädare? (spoilervarning)

Jag satt idag och såg 300 och även fast det var för tredje gången så är det en liten grej jag inte förstår.

När Leonidas fru försöker övertala rådet att skicka ut armén så blir det lite bråk och hon hugger ihjäl en rådsmedlem. Rådsmedlemen tappar då persiska guldmynt på backen och när övriga i rådet får se detta så skriker de "Traitor!"

Hur har han kommit över guldmynten och vad har han gjort för att kallas förrädare? Det enda jag kan se är att han försökte övertala rådet att inte gå till motattack. Vad har jag missat?

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Re: 300, förrädare? (spoilervarning)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Jag satt idag och såg 300 och även fast det var för tredje gången så är det en liten grej jag inte förstår.

När Leonidas fru försöker övertala rådet att skicka ut armén så blir det lite bråk och hon hugger ihjäl en rådsmedlem. Rådsmedlemen tappar då persiska guldmynt på backen och när övriga i rådet får se detta så skriker de "Traitor!"

Hur har han kommit över guldmynten och vad har han gjort för att kallas förrädare? Det enda jag kan se är att han försökte övertala rådet att inte gå till motattack. Vad har jag missat?

Att han har blivit mutad av perserna för att säga saker som kommer verka i deras fördel i rådet antar jag. Länge sen jag såg den.

Permalänk

Det är väll kanske så att perserna har mutat honom? Inte säker faktisk.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Perserna har mutat honom. Han har en maktposition i rådet och förhindrar in i det sista att den Spartanska armén skickas ut.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk

Tittar man noggrant på mynten så ser man att Xerxes fula nuna är på dem.

Permalänk
Medlem

kalsong fylla till den filmen skall tydligen vara bra!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att persiska guldmynt var ganska vanliga på den tiden så är det snarare rådsmedlemmarna som hoppar till förhastade slutsatser, enligt mig, men men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Med tanke på att persiska guldmynt var ganska vanliga på den tiden så är det snarare rådsmedlemmarna som hoppar till förhastade slutsatser, enligt mig, men men.

Det är en film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Med tanke på att persiska guldmynt var ganska vanliga på den tiden så är det snarare rådsmedlemmarna som hoppar till förhastade slutsatser, enligt mig, men men.

Frågan är snarare vart fan Leonidas fick äpplet ifrån när de vandrar/är framme vid klyftan...

Inte ett träd i sikte och inte några matsäckar heller...

^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Frågan är snarare vart fan Leonidas fick äpplet ifrån när de vandrar/är framme vid klyftan...

Inte ett träd i sikte och inte några matsäckar heller...

^^

Ryggsäckar i sköldarna;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Frågan är snarare vart fan Leonidas fick äpplet ifrån när de vandrar/är framme vid klyftan...

Inte ett träd i sikte och inte några matsäckar heller...

^^

Spartanerna är väl så überbra att de klarar av att dra ut i strid utan något fälttåg att tala om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Spartanerna är väl så überbra att de klarar av att dra ut i strid utan något fälttåg att tala om

Med den logiken borde Leonidas vara sämre eftersom han behöver käka ett äpple?

Permalänk
Medlem

han är ju den som måste skrika och hålla på. det tar på krafterna extra mycket
och sen måste han ju gå en bit bort och möta xerxes med, (förmodligen felstavat) så han jobbar mer än de andra. darför värmer han upp med ett äpple

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Med den logiken borde Leonidas vara sämre eftersom han behöver käka ett äpple?

tss, han käkar ju äpplet för att se cool ut, inte för att mätta hungern

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spixz^^
tss, han käkar ju äpplet för att se cool ut, inte för att mätta hungern

måste vara så va?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem

Alla vet ju "Ett äpple om dagen är bra för magen"
det var nog leonidas som myntade det utrycket om jag inte minns fel, det stog väl som hans valspråk på spartas mynt?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
Alla vet ju "Ett äpple om dagen är bra för magen"
det var nog leonidas som myntade det utrycket om jag inte minns fel, det stog väl som hans valspråk på spartas mynt?

Permalänk

Äh ett äpple om dagen håller doktorn borta heter det ju, bättre på engelska dock. Men båda uttrycken finns kanske, jag är inte expert på ordspråk

Men leonidas kanske hade sjukhusskräck? Och äpplet hade han såklart i kalsongerna, väl gömt där ingen skulle sno det.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Kalsonger?!?
Nej nu får ni ta och ge er!

Äpplet tillhörde såklart perserna. Spartaner vet om att de alltid slaktar första vågen, och att stridande tar med sig picknick-korgen ut i strid är väl en sådan självklarhet att det inte behöver nämnas?
Snatteri, kallas det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.