Permalänk
Avstängd

Utan att ens fått digitalboxen levererad har min lina nu sjunkit från 18/2,5 ned till 12/1...

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beater
gå det att köra ut signalen till två boxar? Finns det ngn "splitter" så man kan dela upp signalen till två boxar om man kopplar in ngt på kablen från modemet? Eller det fungerar inte?

det funkar inte om du inte vill se på samma kanal. men det är ju inte frågan eller hur? den klarar bara av en signal åt gången i dagsläget verkar det som.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu återupplivar jag denna tråd igen

Har inte hakat på DigitalTV från telia hem än, och blir nog inget heller.
Har dock avskaffat mitt boxer-abonnemang och skaffat tvillingkort från föräldrarna, lite billigare iaf ;).

Vad menar man med "synkar"? Jag har fortfarande kvar mitt gamla ADSL-modem, och 24/2,5, men kan inte jag utnyttja detta fullt ut iom. mitt svarta modem eller?
Tyckte jag läste att det vara synkar upp till 7,5? Vad innebär det?

Vars är det man får ha förlängningssladd för tjänsten DigitalTV? Är det skvarv mellan förstajack för att flytta på detta till ett annat rum (alltså enbart telejackskarv)? Är det kabeln mellan delningsfiltret-modemet? Eller nätverkskablen mellan ADSL-modemet och DigitalTVboxern?

Farfar är fortfarande sugen på denna tjänst, han har 0,25Mbit i nuläget, men ska nog skaffa 0,5 iaf. Innebär det då att hans lina inte alls blir påverkad om han skaffar DigitalTV? Dvs. DigitalTV stjäl inte hastighet av den han utnyttjar, men skulle han uppgradera till 8Mbit eller 24Mbit skulle han tappa, men han gör inte det iaf. man har 0.25, 0.5 eller 2? Är det rätt uppfattat?

Om jag själv skulle skaffa detta, så tappar jag ju mina 2,5Mbit upp och får max. 1Mbit upp, så då är det ju likväl bäst att skaffa 8Mbit/0.8Mbit, då lär jag ju fortfarande kunda maxxa min upload, och ändå kunde ta ut ~6Mbit rent till internet, även om boxen används. För då använder den ju max 6Mbit från "synken" 14Mbit? Dvs. jag borde inte tappa något på mina teoretiska 8Mbit?
Eller är det fel uppfattat?

Tacksam för svar som reder ut detta. Och Gott Nytt 2008 Swecare!
/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Uhm, svarta modem?
Du kopplar in digital tv boxen till modemet, cat5 cabel. Du kan nog köra trådlöst ifall du kan fixa till sånt.
Morsan min testar dedär, och hon har 0.25 Mbit och förlorar ingen bandbredd. Tror man inte förlorade ingen bandbredd upp till 2mbit.
Och din teori hänger jag inte med på, det kanske någon annan svara på.
Hon har inte haft något problem med sin digital tv, och boxen är bygd på linux
Så man kan surfa, spela o ha lite roligt med den också

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Vad gäller alla funderingar om eventuell begränsningar i bandbredd så tycker jag Telias eget svar på dessa frågar ger en rätt bra beskrivning av vad som händer.

/Peter Cigéhn

Permalänk

har 8mbit. märker ingen större skillnad mer än att skiten hackar på v'n ibland bara

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Beställde för 3 veckor sen, då stod det att leveranstiden var högts 8 arbetsdagar. Däremot fick jag en box för de fria kanalerna nu i veckan så att det finns något att kolla på.

Ni som redan har ip-tv från Telia, har ni TV6? TV6 är en av de fria kanalerna och således borde telia ha den i sitt kanalutbud, men jag ser inte den någonstans när jag kolla på Kanalpaket Multi.

har telia digital-tv och jag saknar också 6:an

Angående att surfa med boxen:
det går SEGT.... segare än 0.25 mbit...(fast man har 8mbit)

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Avstängd

tv6 är bara fri i dvb-t nätet (Boxer)..

I andra nät är det Viasat som äger den och Telias paket tillhandahålls av Canal Digital...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
har telia digital-tv och jag saknar också 6:an

Angående att surfa med boxen:
det går SEGT.... segare än 0.25 mbit...(fast man har 8mbit)

Enligt Telias egen [URL=http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/tjanster_som_ingar/surf/?sl=privat_produkter_tjanster_tv_tjanster_som_ingar_surf
]beskrivning[/URL] av Surf-tjänsten via Digital-TV boxen så är surfhastigheten begränsad till 128-256 kbit/s.

/Peter Cigéhn

Permalänk
Medlem

en fråga bara...får man tillbaka hastigheten om man säjer upp digital tv,n?

Permalänk

kan ta ett tag men ja det får man

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

heh nån aning om hur länge ungefär? är ganska trött på att dom snor 16 i ms också jeffla tjyyyvar

Permalänk
Inaktiv

Fick mitt digital-tv för några veckor sean. Kan bara säga att jag är hu nöjd som helst.

Att hyra film via Video-on demand är riktigt trevligt och fungerar utan problem.

Jag sitter på fiberanslutning.

Permalänk
Medlem

Det funkade bra för mig i början, men nu hackar det hela tiden, speciellt när man kollar på fotboll (säsongskortet) och på canal plus.

Permalänk

Ang Telia DigitalTV

Hej!
Har läst inläggen och funderar på en sak. Jag vill kunna koppla in en videobandspelare, spela in en kanal och samtidigt kunna titta på en annan kanal på TV:n. Är detta möjligt på något sätt?

Hälsningar

Anton.

Permalänk
Medlem

Re: Ang Telia DigitalTV

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_137
Hej!
Har läst inläggen och funderar på en sak. Jag vill kunna koppla in en videobandspelare, spela in en kanal och samtidigt kunna titta på en annan kanal på TV:n. Är detta möjligt på något sätt?

Hälsningar

Anton.

Har du ADSL-anslutning är det omöjligt eftersom du bara kan ha en box ansluten, och på denna enda box kan du bara ta emot en kanal åt gången. Bandbredden på din ADSL-anslutning räcker bara till en kanal (ca 5 MBit/s).

Har du däremot FiberLAN-anslutning och minst två boxar (och minst ett tvillingabonnemang) så kan du titta på en kanal på den ena boxen och spela in en annan på din videobandspelare med den andra boxen. Rent praktiskt så är det ju lite struligt med två boxar på "samma ställe" eftersom du riskerar att byta kanal på båda boxarna samtidigt med fjärrkontrollen...

Om du vill ha mer information kan jag tipsa om den lite mer aktiva tråden på minhembio.com istället:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235

Ett av dom senare inläggen i den tråden pratar om möjligheten till N-PVR, dvs att du har "videobandspelaren" i Telias nät istället. Varför ha en inspelare (video, hårddisk osv) hemma då du kan ha den i nätet istället, och administreras via webben eller mobilen. Men om och när detta kommer är ju en annan fråga.

/Peter Cigéhn

Permalänk

Tack för det utförliga svaret cigehn.

Hälsn

Anton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_137
Tack för det utförliga svaret cigehn.

Hälsn

Anton

Det var så lite så!

/Peter Cigéhn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Finns det inte nån leverantör som erbjuder IPTV utan att man även har dem som val för internet

Telenor gör det har jag för mig.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

det går inte

Permalänk
Medlem

Vad gäller om det går att få IPTV från en leverantör utan att ha samma leverantör för Internet eller inte så är det nog en definitionsfråga.

Tar man exemplet med ett stadsnät där man gör skillnad på själva bredbandet, dvs den fysiska accessen, och surfa-på-nätet-tjänsten, dvs "logiska" Internet-accessen så går det bra.

En konkret exempel: Om man bor i Umeå och är ansluten till UmeNet (Umeå Energis stadsnät) så kan man välja ett antal olika leverantörer av Internetaccess, t ex T3, Skycom, Bahnhof osv. Man kan samtidigt välja IPTV leverantör från Canal Digital eller FastTV. Och vill man ha bredbandstelefoni så kan man välja detta från AllTele eller T3.

Så i detta konkreta exempel så kan du i princip välja och vraka och ha Internet access från en leverantör, IPTV från en annan och IP-telefoni från en tredje, och själva bredbandsaccessen (den fysiska förbindelsen) från en fjärde, dvs UmeNet (Umeå Energi).

Men i många fall, som t ex Telia, så krävs det att du ha både internet och IPTV från samma leverantör.

Så svaret på frågan om man måste ha internetaccess och IPTV från samma leverantör så är svaret ja, men det är under speciella omständigheter som är vanligast i öppna stadsnät som t ex UmeNet (det finns säkert fler exempel på liknande öppna stadsnät men liknande upplägg där man fritt väljer tjänsteleverantör för surfa-på-nätet-, titta-på-tv och prata-i-telefonen-tjänsten).

/Peter Cigéhn

Permalänk
Medlem

I Januari såg jag erbjudandet på telia och vart riktigt sugen på 24mbit bredband och digital-tv då de var riktigt billigt och shyssta kanaler.

Och den 29 april skulle våra gammla tjänser stängas av och byta till telia, så fick jag hem modemet i dag utan Digital box ? ??

Då ringde jag och dem sa, vi har fått något om att ni ska ha Digital tv. VI KÖPTE JU FÖR FAN DE ERBJUDANDET DUMME FAN !

Då sa han att han inte viste nånting att de inte var han som hade gjort beställningen och de !?
Har vart utan tv från 29:onde och nu måste vi vänta till nästa tisdag då vi får bredbandet och YTTERLIGARE 8 dagar efter det !:S

jävla puckon, trodde telia var de skönaste och smidigaste man kan ha men de ee nog nåra jävla sumosar som jobbar där !:P

Uch åå fy, får hoppas skiten funkar när vi väll fått i gång de !

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix
I Januari såg jag erbjudandet på telia och vart riktigt sugen på 24mbit bredband och digital-tv då de var riktigt billigt och shyssta kanaler.

Och den 29 april skulle våra gammla tjänser stängas av och byta till telia, så fick jag hem modemet i dag utan Digital box ? ??

Då ringde jag och dem sa, vi har fått något om att ni ska ha Digital tv. VI KÖPTE JU FÖR FAN DE ERBJUDANDET DUMME FAN !

Då sa han att han inte viste nånting att de inte var han som hade gjort beställningen och de !?
Har vart utan tv från 29:onde och nu måste vi vänta till nästa tisdag då vi får bredbandet och YTTERLIGARE 8 dagar efter det !:S

jävla puckon, trodde telia var de skönaste och smidigaste man kan ha men de ee nog nåra jävla sumosar som jobbar där !:P

Uch åå fy, får hoppas skiten funkar när vi väll fått i gång de !

svårt att förstå vad du vill med det inlägget. hoppas det ordnar sej eller nått

Visa signatur

10100111001

Permalänk

Hejsan, jag har ett problem med telia digital TV/bredband 8/1mbit ADSL.

Jag sitter mycket vid datorn och spelar online-spel/surfar, och dom senaste månaderna har internet krånglat väldigt mycket. Ibland så lägger internet av 3-15 gånger/timmen, ibland så funkar det hur bra som helst. samtidigt som detta händer så tappar TV:en också uppkopplingen och bilden fryser.

När detta händer så slocknar DSL lampan på modemet, och börjar sedan blinka, tillslut så lyser den igen.

Ringde och klagade på telia, och fick sedan låna ett modem av dom, för att testa om det var det som var fel. Men så var det inte.

edit: Samma sak händer med internet när digital tv:en är avslagen.

lite info:
Har ett P-660H-D1 Triple play modem, från ZyXEL.

Modemet är kopplat till första telefonjacket.

Kabeln från telefonjacket till modemet är ca 2,5m lång.

Innan vi skaffade Telia digital TV så funkade internet kanon.

Om ni har någon aning om vad som kan vara felet, så snälla skriv!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kebabelof
Hejsan, jag har ett problem med telia digital TV/bredband 8/1mbit ADSL.

Jag sitter mycket vid datorn och spelar online-spel/surfar, och dom senaste månaderna har internet krånglat väldigt mycket. Ibland så lägger internet av 3-15 gånger/timmen, ibland så funkar det hur bra som helst. samtidigt som detta händer så tappar TV:en också uppkopplingen och bilden fryser.

När detta händer så slocknar DSL lampan på modemet, och börjar sedan blinka, tillslut så lyser den igen.

Ringde och klagade på telia, och fick sedan låna ett modem av dom, för att testa om det var det som var fel. Men så var det inte.

edit: Samma sak händer med internet när digital tv:en är avslagen.

lite info:
Har ett P-660H-D1 Triple play modem, från ZyXEL.

Modemet är kopplat till första telefonjacket.

Kabeln från telefonjacket till modemet är ca 2,5m lång.

Innan vi skaffade Telia digital TV så funkade internet kanon.

Om ni har någon aning om vad som kan vara felet, så snälla skriv!

Ja, eftersom du har provat ett annat modem så är det inte er utrustning, jag skulle felanmäla om jag var dig.

Permalänk
Medlem

Hej Kebabelof!

Svara på nån av frågorna nedan vilken du tycker passar in i ditt problem!

Började internet att krångla när du install IPTV tjänsten?
Vilken hastighet får när tv är igång på tptest?
kommer felet hela tiden eller när det bara är regn,fuktigt ute?
Du är helt säker på att du har det i första jack?
Om du lyfter luren dör internet då?
Upplever du knaster i luren när feler kommer?

Om felet började när install IPTV. Så kan de beror på att det är grenat=parellkopplat nånstans före första jack i väg,dosa.
Eller så är det Spännings, fuktproblem ute i nätet i koppar kabeln nånstans.

När jag är ute hos kund är nästan alla av fallen, att kund har felkopplat i jackslingan, Ip tv är väldigt känslig mot sånt parell,korskopplingar.

Bra att veta med.

Har 24mbit tjänst & IPTV igång kommer du bara få en surf hastighet upp till 8 Mbit.
Stänger du av IPTV, drar ur strömen, så ska du få minst 17-19mbit på 24mbit tjänsten om koppar kabeln är ok hela vägen, bor nära stn.

Har 8Mbit tjänst & IPTV igång, upp till 8mbit.

IPTV profilen är alltid ställd på 14Mbit i Dslamen på stn. Så kollar du tv
tar den per kanal mellan 5-7mbit.

Jim

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim26
Om felet började när install IPTV. Så kan de beror på att det är grenat=parellkopplat nånstans före första jack i väg,dosa.
Eller så är det Spännings, fuktproblem ute i nätet i koppar kabeln nånstans.

När jag är ute hos kund är nästan alla av fallen, att kund har felkopplat i jackslingan, Ip tv är väldigt känslig mot sånt parell,korskopplingar.

Hur kan IPTV vara mer känsligt mot detta än 24mbit ADSL? Det är väl samma ADSL länk som används?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Hej Jim!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim26

Svara på nån av frågorna nedan vilken du tycker passar in i ditt problem!

Började internet att krångla när du install IPTV tjänsten?
Vilken hastighet får när tv är igång på tptest?
kommer felet hela tiden eller när det bara är regn,fuktigt ute?
Du är helt säker på att du har det i första jack?
Om du lyfter luren dör internet då?
Upplever du knaster i luren när feler kommer?

Jim

- Det började ett tag efter vi instalerade IPTV

- Min hastighet är helt okej när tvn är på. 700~/70~ kb/s

- Faktiskt så brukar det hända mycket oftare när det regnar/är fuktigt ute.

- Vi har bara ett telefonjack

- Nej, internet dör inte av att det ringer/lyfter luren

- Har aldrig provat lyssna. Men ibland så knastrar det i telefonen.

Permalänk

En snabb fråga, kan man ha flera tv-apparater kopplade till telias digital-tv?
Om man kan det, var läser jag mer om det och hur det går till?

Tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectronicD
En snabb fråga, kan man ha flera tv-apparater kopplade till telias digital-tv?
Om man kan det, var läser jag mer om det och hur det går till?

Tacksam för svar.

Mvh

Läs vidare på Telias egna webbsidor under Tekniska förutsättningar.

/Peter Cigéhn