Behöver lite hjälp & råd inför moderkort köp!

Permalänk
Avstängd

Behöver lite hjälp & råd inför moderkort köp!

Hallå, jag ska plocka ihop ett nytt system nu och är ute efter ett bra moderkort som stödjer nya Intel Wolfdale CPU'erna och som även stödjer SLI. Det ska ha någolunda bra överklocknigs egenskaper och det ska helst kosta under 1500:-

Så jag listade upp de SLI S-775 moderkort som fanns på komplett.se och det fanns en del;
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=775%20SLI&sortBy=p&min...

Jag undrar om någon som är lite insatt i moderkort kan rekommendera någon av dessa eller säga vilket som vore det bästa alternativet.

Tack på förhand...

Permalänk
Medlem

Jag undrar också över ett bra moderkort gärna ngt som stödjer 780i och ddr2 minnen såg att dom kostar runt 2300 kr vilket är att föredra till en E8400?

Permalänk

skulle rekomendera gigabyteskort.. sitter sjävl med det men den utan sli.

Visa signatur

Cpu: E6750 @ 2,67 GHz @ 3,0GHz (Max 3,2GHz) Mobo: Gigabyte p35-ds3 GFX: 1900xt RAM: 2gb Corsair HDD0: Seagate 250gb HDD1: Samsung 250gb Nätagg: be quiet! 650w Chassi: Rebel9 Value Edt. Skärm: HP w2207h
3D mark 06: 6439p

Permalänk
Avstängd

Ingen alls som kan hjälpa mig alltså? En person har rekommenderat ett moderkort, och det stödjer inte ens SLI, lästa han ens vad jag skrev? :S

Snälla, finns det ingen som är duktig på moderkort? Doja? du brukar ju vara bra på det mesta?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara 780i av de nya moderkorten som ger äkta SLI stöd men dom kostar en del.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342626

750i står specad som 2x16 PCI-E men jag kan inte lova att det faktiskt är så då inget kort är släppt än. Stämmer det så är det ett grymt bra köp!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343981

Du ser det lilla extra chipet på korten med en lite kylare på? Det är PCI-E 2.0 stöd som den ger men tyvärr gör den att överklockning blir lidande.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

MaLo: Om moderkortet har PCI-E 2.0, blir det sämre överklockningsresultat på grafikkortet (med PCI-E 2.0 kontakt) då?

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]

Permalänk
Medlem

SLi är onödigt, Skaffa ett dugligt gigabyte kort och vänta på GF-9xxx

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berra0603
MaLo: Om moderkortet har PCI-E 2.0, blir det sämre överklockningsresultat på grafikkortet (med PCI-E 2.0 kontakt) då?

Nej det är inte själva PCI-E 2.0 gränssnittet utan det extra stöd chippet självt som ger problem därtill kommer att 780i är ett varmt chip och är en lätt uppgraderad 680i. Man var tvungna att göra denna lösning då man inte fått fram nyare chip. Man kan klocka men bara inte till de högre frekvenserna upp mot 500MHz som man kan på Intels chip. Vad jag vet gör inte detta att grafikkort skall klocka sämre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är bara 780i av de nya moderkorten som ger äkta SLI stöd

Vad menar du med det? Duger inte dom andra som heter SLI? Kan du förklara...

Vad tror du om detta kort?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333220

Permalänk
Hedersmedlem

680i har svårt nog att hantera dagens processorer så...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Så 680i är inget bra val? Men vad är ett bra val då? Och som inte kostar mer än 1500?

Permalänk
Hedersmedlem

750i ser intressant ut men bara om det stämmer att man får 2 x 16 PCI-E.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM