Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT2: Jag har försökt lite med vinjetering i photshop men lyckas inte särskillt bra. Har ni några tips på hur man får det snyggt?

Jag brukar göra ett nytt lager, fylla det med svart. Sen lägga på en lagermask och sen avända Gradient tool. Går att göra cirklar med den. Sen kan ju även måla med pensel i masken om man inte vill ha en rund Vinjett.

En bild också

Kommentera gärna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lättaste är att använda lens correction-filtret under filter -> distort (tror jag det är)...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Lättaste är att använda lens correction-filtret under filter -> distort (tror jag det är)...

Jo det är sant... Finns ju även i Camera raw och i Lightroom också... Fast då har man inte så mkt kontroll., men helt klart snabbaste sättet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några gammla från mig

Permalänk
Medlem

firmware

För er som har 400d så finns en ny firmware som bl.a. skulle förbättra kommunikationen med ett antal blixtrar och objektiv, samt skulle ljusmätningen bli bättre.

Den finns för nedladdning på denna länk (följ instruktionerna):
http://web.canon.jp/imaging/eosdigital3/e4kr3_firmware-e.html

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriiiiik
Jo det är sant... Finns ju även i Camera raw och i Lightroom också... Fast då har man inte så mkt kontroll., men helt klart snabbaste sättet.

Självklart, men jag tycker det blir bra resultat. Använder det alltid...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

storm

Här kommer en bild som jag tog i stormens öga igår:

[EXEIF]
Exposure Time: 1/320
Aperture: f/5
ISO Speed ratings: ISO 1600
Focal lenght: 43mm

Fick ta kameran under jackan och springa för livet några sekunder efter denna bilden togs Trodde inte det skulle blåsa så mycket... Hörde senare att det blåste upp emot 26m/s.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Här kommer en bild som jag tog i stormens öga igår:

http://pici.se/pictures/vpEzsHrWh.jpg
[EXEIF]
Exposure Time: 1/320
Aperture: f/5
ISO Speed ratings: ISO 1600
Focal lenght: 43mm

Fick ta kameran under jackan och springa för livet några sekunder efter denna bilden togs Trodde inte det skulle blåsa så mycket... Hörde senare att det blåste upp emot 26m/s.

Fint

29m/s hörde jag någonstans O:

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Musikälskare

Re: storm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Här kommer en bild som jag tog i stormens öga igår:

http://pici.se/pictures/vpEzsHrWh.jpg
[EXEIF]
Exposure Time: 1/320
Aperture: f/5
ISO Speed ratings: ISO 1600
Focal lenght: 43mm

Fick ta kameran under jackan och springa för livet några sekunder efter denna bilden togs Trodde inte det skulle blåsa så mycket... Hörde senare att det blåste upp emot 26m/s.

Hehe tänkte med dra dit där du var

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En bild på en polares 9-5a som jag blev rätt nöjd med, såhär i efterhand skulle jag dock önskat att byggnaden i bakgrunden inte var där.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redbull
En bild på en polares 9-5a som jag blev rätt nöjd med, såhär i efterhand skulle jag dock önskat att byggnaden i bakgrunden inte var där.
http://www.geting.se/viewimage.php?image=82333-9-5_Aero2.jpg

Tänkte precis kommentera huset i bakgrunden, i övrigt är den bra. Fin skärpa och så. Bra skärpedjup.

Edit: dock så brukar man censurera regplåtarna...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

AMDBoss, riktigt snygg bild, nog en av dina snyggaste bilder hittils tycker jag Man kan se hur du har utvecklats.

Redbull, vinkeln och själva vinkeln på bilden är riktigt bra, bra exponering och så på bilden, riktigt vasst och snyggt.
Träder skulle nog passat in i bilden, om man såg det mer och inte var bakom bilen som det är nu, därimot träden tycker jag är ivägen mer än själva huset.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

var ute idag med.

Visa signatur

Macbook | iPhone | 400D | 28-75/2.8 | 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Tänkte precis kommentera huset i bakgrunden, i övrigt är den bra. Fin skärpa och så. Bra skärpedjup.

Edit: dock så brukar man censurera regplåtarna...

Ja huset var en verklig miss, tack för det övriga!

Regplåten är fejkad, kolla upp reg-nr, fult att göra den helt vit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Redbull, vinkeln och själva vinkeln på bilden är riktigt bra, bra exponering och så på bilden, riktigt vasst och snyggt.
Träder skulle nog passat in i bilden, om man såg det mer och inte var bakom bilen som det är nu, därimot träden tycker jag är ivägen mer än själva huset.

Jag håller med om att det vore snyggare med bara himmel som bakgrund tex, men när man fotar i dalsland är det rätt begränsat med sådana möjligheter

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redbull
Ja huset var en verklig miss, tack för det övriga!

Regplåten är fejkad, kolla upp reg-nr, fult att göra den helt vit

Jag håller med om att det vore snyggare med bara himmel som bakgrund tex, men när man fotar i dalsland är det rätt begränsat med sådana möjligheter

Jag tror huset och bilen tillsammans skulle bli riktigt bra. En Saab, vinter och Falurötthus

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redbull
Ja huset var en verklig miss, tack för det övriga!

Regplåten är fejkad, kolla upp reg-nr, fult att göra den helt vit

Jag håller med om att det vore snyggare med bara himmel som bakgrund tex, men när man fotar i dalsland är det rätt begränsat med sådana möjligheter

Okaj.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Jag tror huset och bilen tillsammans skulle bli riktigt bra. En Saab, vinter och Falurötthus

Tror att bilden gjort sig ännu bättre om huset helt var borta eller om man såg mycket mer av huset.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Kände att jag inte klarade mig utan min 35 1.4L längre så jag köpte den (igen).

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Tog en bild på några moln ute idag
Det kanske inte syns men det är faktiskt sånna där pärlemormoln på bilden.
http://www.freewebs.com/jbhunter/moln.jpg

Posta inte enorma bilder med IMG-taggar, tack. //Lezziter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Hmm, jag ser likheten med denna
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=800...

EDIT: Bild

EDIT2: Jag har försökt lite med vinjetering i photshop men lyckas inte särskillt bra. Har ni några tips på hur man får det snyggt?

Är nog ganska mycket samma ställe ja.. Trevligt ställe för övrigt..

Dagens "mästerverk":

Visa signatur

Hemsida: Alley.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
AMDBoss, riktigt snygg bild, nog en av dina snyggaste bilder hittils tycker jag Man kan se hur du har utvecklats.

Hehe tack för kritiken. 1 år med systemkameran nu!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Kände att jag inte klarade mig utan min 35 1.4L längre så jag köpte den (igen).
http://farm3.static.flickr.com/2087/2223572580_db2e7b09e0_o.j...

Får man fråga om du gick back mycket pengar eller? Köpte du ny eller begagnad.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Kände att jag inte klarade mig utan min 35 1.4L längre så jag köpte den (igen).

http://farm3.static.flickr.com/2087/2223572580_db2e7b09e0_o.j...

Galet dude, va fick du ge för det?

Grymt sugen på ett sådant, fast ekonomin är ganska kass nu när man ska flytta :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Hehe tack för kritiken. 1 år med systemkameran nu!!

Får man fråga om du gick back mycket pengar eller? Köpte du ny eller begagnad.

Nej jag gick väl snarare plus, även om jag inte gjorde det för att tjäna pengar på det.

Köpte både denna och min förra ny för $1186 vilket när jag köpte förra var ca 8300 SEK. Den sålde jag ett halvår senare till Boo för 9400 SEK.

Nu står ju dollarn betydligt lägre så den jag köpte igår motsvarar ungefär 7650 SEK. Tror inte jag kommer att ha problem att åtminstonde få tillbaka dom pengarna om många år (för nu ska jag inte sälja, jag ska behålla så länge jag sysslar med fotografi).

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Nej jag gick väl snarare plus, även om jag inte gjorde det för att tjäna pengar på det.

Köpte både denna och min förra ny för $1186 vilket när jag köpte förra var ca 8300 SEK. Den sålde jag ett halvår senare till Boo för 9400 SEK.

Nu står ju dollarn betydligt lägre så den jag köpte igår motsvarar ungefär 7650 SEK. Tror inte jag kommer att ha problem att åtminstonde få tillbaka dom pengarna om många år (för nu ska jag inte sälja, jag ska behålla så länge jag sysslar med fotografi).

Jag vill också.... dumma nikon!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Jag vill också.... dumma nikon!

Vadå dumma Nikon?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Då var hela familjen glas sammlad. *Farbror Barbro-röst*

Permalänk
Hedersmedlem

Dagens fotopromenad

MF micro-Nikkor 200/4 IF

MF micro-Nikkor 200/4 IF

Veckans bakgrund på www.oskar000.se/bakgrund

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Vadå dumma Nikon?

Jag tror han syftar på att Nikons objektivutbud inte innehåller någon vettig 35/1.4

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Vadå dumma Nikon?

se nedan!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Jag tror han syftar på att Nikons objektivutbud inte innehåller någon vettig 35/1.4

Precis
Sigmas 30 1.4 verkar nice men många klagar på att AF:en är kass i lågt ljus...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Tror att bilden gjort sig ännu bättre om huset helt var borta eller om man såg mycket mer av huset.

Det var exakt det jag menade, att man såg hela huset t.ex. till höger om bilen eller något.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800