Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Fåglar o liknande vill man ha så mycket tele som bara är möjligt. Personligen tycker jag att 200 mm är alldeles för lite och 300 är väl i minsta laget det också.

När du går över 200mm så tycker inte jag det finns några vettiga zoomalternativ. Ef 300mm f/4L IS eller Ef 400 f/5.6L är två bra kandidater som borde gå att få begagnade för ca 8000. Jag vet att det är över din budget, men jag tycker du borde spara lite mer. Ett begagnat L objektiv håller dessutom värdet väldigt bra. Ett fast objektiv ger dig mycket mer ljusstyrka och bildkvalite för pengarna än motsvarande zoom.

Hur mycket tappar man med converter?
T.ex. en Canon EF 70-200/4L USM med canons x2 converter, är det skit att använda sådant?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Mixdisk: Är bilden vid Gallerian tagen idag? Kan jag få titta på den i högre upplösning i så fall?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Hur mycket tappar man med converter?
T.ex. en Canon EF 70-200/4L USM med canons x2 converter, är det skit att använda sådant?

Ljusstyrkan blir bara f/8 med den konverten, jag tror inte AF funkar med den. Kan funka med 1D-serien dock.

Postar om min bild bara för att det är ny sida.

Milky Way: nä, den är tagen i fredags.

Permalänk

Mixdisk: Ok, tack! Gick där idag, klädd som en som var på bilden samt hade även kläderna ordnade på samma vis (eller hur man nu säger). Hade ju varit märkligt om det varit jag dock

Fin bild också!

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Var inne och surfade i gör det själv tråden på FS och såg att man kunde göra ''supermacro'' objektiv av två objektiv. Detta viste jag redan om men aldrig provat så idag tog jag och testa lite. Är ganska svårt att få till skärpa och resten men det duger kan man nästan säga. Tur att gummi motljusskyddet passar precis in på motljusskyddet på tamron objektivet.
Ej croppad.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Fick efter många turer med posten min nya bakgrund lagom till helgen. Svärfar råkade dyka upp lagom när den var på plats så han fick agera modell. Bilden blev väl inte jätte kul så jag har "skruvat" lite på den för att försöka få till en "Draganized" look, funkar det? Eller blev den för mörk?

/H

Permalänk
Medlem

Liten tur med Mormor och Morfar

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Tyvärr tagen genom en ruta vid regnväder.

Gamla klassiska leksaksbilar-tricket-i-photoshop. Låt mig veta vad ni tycker om bilderna

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk

@Simon_m Gillar storken och bilarna bäst Tror att storken skulle må bra av lite mer mättnad och kontrast?

Lite egna nya bilder också

Tar gärna emot lite kritik

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Min bästa bild hit intills skulle jag tro.
Kritik mottages med nöje

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBHunter
Min bästa bild hit intills skulle jag tro.
Kritik mottages med nöje

http://www.freewebs.com/jbhunter/DSC%5F0008%5Fliten.JPG

Riktigt fin! Skulle kunna framhäva konturerna lite mer kanske. Men som sagt mycket bra bild!

Mvh Jack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var inne i ett tomt gammalt hus häromdagen med en polare.

Historian bakom det är att det var en lärare på grundskolan här i denna lilla håla som nån gång på sjuttio- eller åttiotalet (minns inte) reste till något ställe. Har för mig det var USA, och kom aldrig tillbaka. Anna Andersson var namnet.

Och en läskig grej (har visserligen inget med Anna Andersson att göra) så var det en man som hängde sig i boden som tillhör huset. Man ser fortfarande de gamla soffan som han stod på för att sedan putta undan när han hängde sig.
(Detta är sant, det var min systers dåvarande pojkvän som hittade honom, och jag känner flera som kände mannen)

Kommer kanske fler bilder.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Någon som gillar HDR?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Någon som gillar HDR?

Gillar första bilden, mycket fin!

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

omg

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Vilken jaefla zoom!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Gillar första bilden, mycket fin!

http://i226.photobucket.com/albums/dd49/Hobbydiktatorn/IMG_59...

Tagen hemifrån? Iså fall, väldigt avundsjuk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
omg

http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200703/13/2007031313455...

En liten film med det objektivet :P. Mäktigt.

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk

Ett bidrag fran mig.

Permalänk
Medlem

Riktigt mysig spindel vi hittade idag!

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyckotomten
Tagen hemifrån? Iså fall, väldigt avundsjuk

ja på sätt och vis, husets gemensamma balkong

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Ett bidrag fran mig.http://pici.se/pictures/dzJMpXJVl.jpg

Mycket fin, men har du inte lagt upp den i tråden tidigare? Tycker mig känna igen den :S

Inlägg redigerat av OSkar000
Skulle du kunna sluta att ändra URL till IMG-taggar?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
[/B]

Borde det inte gå att ta lite roligare bilder på biblioteket? Dels från igången till karolinskas bibliotek, och baksidan med lilla parken? Inomhus borde ju också vara tacksamt, speciellt tysta läsesalen med oranga lässtolarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Borde det inte gå att ta lite roligare bilder på biblioteket? Dels från igången till karolinskas bibliotek, och baksidan med lilla parken? Inomhus borde ju också vara tacksamt, speciellt tysta läsesalen med oranga lässtolarna?

Jo absolut! Ska se om jag orkar slänga bort en dag på fotografering! Har så lite tid för det pga. studier o så. Ni pluggar där också antar jag?

EDIT: Slänger upp par bilder till!

Permalänk

Fick igår stanna några timmar på lokaltidningens redaktion. Tog några bilder, men det var inte sååå poppulärt när vi kom till förråden. Där fanns bla:
Kamerahus (gammla, används ej:
1 nikon d1
1 nikon d1h

Objektiv:
200/2,0
300/2,8
70-200/2,8
80-200/2,8
17-35/2,8
200-400/4
17-55/2,8
60/2,8 macro
Alla var nikon, inget sigma här

Blixtar
sb-28dx
sb-800

och till sist en bild:

...Fick inte plåta förrådet som sagt...

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Beskar och redigerade om en äldre bild. Skrev även ut den men hade visst ingen ram i rätt storlek...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt grym bild där ficklampa!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Beställde ett Canon EF 70-200 4,0 L USM igår, hoppas jag får det snart.

En liten fundering. Finns det något bra program för att automatiskt göra ramar runt foton?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

En liten fundering. Finns det något bra program för att automatiskt göra ramar runt foton?

photoshop kanske

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Riktigt grym bild där ficklampa!

Tack! Tagen med kitgluggen faktiskt.. 18-135..

Citat:

Det går att göra "script" i photoshop som fipplar till det automatiskt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Snart sommar.

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN