Spel hänger sig, svart skärm & ljud loopas

Permalänk
Medlem

Spel hänger sig, svart skärm & ljud loopas

Tjohej allihopa!

Alla spel jag spelar hänger sig totalt efter ett tag (10min - flera timmar) och skärmen blir svart och ljudet loopar sig. Ibland kan man lyckas ta sig ut till skrivbordet igen (annars är det reset som gäller). När man kommer ut till skrivbordet så kommer ljudinställningarna upp och säger att en kontakt har stoppats i (dvs högtalarna). Jag får inga andra meddelanden och det står inte heller något i loggboken. Jag har de senaste drivrutinerna till grafikkortet, ljudet, chipset och nyaste bios.

Jag har nyligen gått tillbaka till Windows XP från Vista eftersom nästan inga spel fungerade. Fick detta meddelande: "bildskärmsdrivrutinen nvlddmkm har slutat svara och har återställts".

Kan det vara det som fortfarande spökar men att XP hänger sig helt istället? Har även funderat på om det kan vara något med ljudet eftersom ljudinställningarna kommer upp.

Hoppas nån kan hjälpa mig, tack på förhand

/Mattias

Permalänk

Testa lite äldre drivrutiner till graffet...har du klockat någon av komponenterna ; graffe ellr cpu så testa med att klocka ner.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

har aldrig överklockat, dock provat att klockat ner..

Ska prova lite äldre drivers

Permalänk
Medlem

Fick ett liknande problem när jag stoppade i ett creativ xfi extrememusic.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Fick ett liknande problem när jag stoppade i ett creativ xfi extrememusic.

Kanske inte helt omöjligt att det är ljudet som strular..? Kan du förklara lite vad som hände för dig?

Permalänk
Medlem

svart skärm, eller snarare att det hängde sig, still bild, och ljudet loopar, typ en halv sekunds ljud snut. Sen var det bara att boota om.
Kunde hända när som helst, när man spelade.

Tror det kommer sig av spel som är inte är helt kompatibla och ev. att kortet blir för varmt. Hur som helst har jag nästan aldrig problem med det nu, utom EVE online det fungerar inte alls!

Enda rådet jag kan ge är att kolla efter nya drivisar för alla delar till datorn samt uppdatera bios. Det är iof ingen garanti att det fungerar men ger en stabilare dator.

Tänk också på att använda ESD armband när du pillar i datorn, ett sånt här "oförklarligt" fel kan bero på ett trasigt kort!

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
svart skärm, eller snarare att det hängde sig, still bild, och ljudet loopar, typ en halv sekunds ljud snut. Sen var det bara att boota om.
Kunde hända när som helst, när man spelade.

Tror det kommer sig av spel som är inte är helt kompatibla och ev. att kortet blir för varmt. Hur som helst har jag nästan aldrig problem med det nu, utom EVE online det fungerar inte alls!

Enda rådet jag kan ge är att kolla efter nya drivisar för alla delar till datorn samt uppdatera bios. Det är iof ingen garanti att det fungerar men ger en stabilare dator.

Tänk också på att använda ESD armband när du pillar i datorn, ett sånt här "oförklarligt" fel kan bero på ett trasigt kort!

Precis sådär det blir för mig med.
Ska prova med ett annat grafikkort i datorn för att se om det är nåt annat i datorn som strular.

Permalänk
Medlem

Gör det. Testa också att stänga av ditt inbyggda ljudkort i bios.

För mig dök problemet upp direkt efter jag satt i ett x-fi ljudkort men som sagt nu för tiden händer det inte ofta, knappt alls!.

Kan också vara så att det spel du spelar har ett problem med nåt i din dator, som tex jag inte kan spela Eve online.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Okej, har bara ett integrerat ljudkort så du vet,, men kan prova stänga av det.
Spel som krånglar:

dark messiah
rainbow six vegas
crysis
CMR DiRT
world in conflict

även 3dmark06

Permalänk
Medlem

dark messiah är roligt!

Surfa runt lite på spel sidorna, kolla efter kompatibilitets problem. Även fast det är många spel som krånglar så ska man nog inte avförda att det är spelets fel.

Surfa också på din hårdvara och se vad som kan tänkas sägas där! Kanske finns någon hot fix eller ett program.

Men testa också att fel söka hårdvaran, stäng av ljudkort, byt graffe, tag ut ett ram minne i taget och se om det är nåt fel på det. Kör memtest.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Har nyss uppgraderat till ett Sparkle 8800GT och kör 169.25 drivrutinen för Vista x64.

Upplever precis samma sak som dig att det efter ett antal minuter(4-20min) in i spelet hänger sig, bilden blir svart och ljudet hackar till och sedan tystnar.
Har jag tur funkar tab+alt för att komma ut men oftast måste jag köra ctrl+alt+del för att kunna komma ut fr spelet. När jag sedan kommit ut ur spelet syns en gul triangel nere i hörnet och en ruta med texten "Bildskärmsdrivrutinen har slutat att svara och har återställts", en systemruta kommer upp och där står det att "spelet" har slutat fungera och kommer att stängas ner. Spelet jag kört har varit Crysis och Two Worlds...

Detta har aldrig hänt innan 8800GT kortet köptes, haft 7100GS 128mb förut och det har funkat ok till enklare spel. Händer både med och utan klockning i RivaTuner.

Inga problem i 3DMark06 där jag med stockklock får 9800ca och klocka jag upp kortet lite får jag nästan 10200p... utan problem alls..

Har test att att installera om drivrutinen 169.25 men detta har inte hjälpt (har avinstallerat innan med 3dgurus "Drive Swaper")

Har installerat Vista hotfixen men detta har inte hjälpt heller..

Kan det vara den nyaste drivrutinen som knasar? Vart hittar jag en gammal WHQL drivrutin för Vista x64, typ v 169.xx nånting..

/Niklas

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat ett annat grafikkort och då funkade det hur bra som helst utan hängningar... Så det borde alltså vara grafikkortet som är pajj. Blir att skicka tillbaka till komplett och hoppas att man får ett nytt fungerande kort.

tack för alla tips

Permalänk
Medlem

mm har samma fenomen men dock bara i Hellgate London, kör oxå vista x64 för den delen..

Permalänk
Medlem

Kolla så att datorn inte är förvarm, glömde kylpasta och fick detta problem med.

Permalänk
Medlem

jag löste exact samma problem genom att klocka ned min dator till stock :/ men nu kan jag köra den 100mhz ifrån vad jag brukade ha den klockad...verkar fungera än sålänge! läst om den del som löst det just genom ned klockning konstigt nog...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem jag med. För mig löste det sig med en BIOS uppgradering, tror jag. Har inte haft nån hängning på det här viset sen jag uppdaterade till BIOS version F7. Därimot fick jag en blåskärm som pekar på drivrutinsfel med grafikkortet. Installerade senaste Nvidia beta drivaren. Sen dess verkar det ha funkat bra. De spel jag har testat med är Guitar Hero 3, Supreme Commander, C&C 3, samt Crysisbetan för länge sen. Aldrig varit med om att det har hängt sig i C&C 3, men i de andra spelen har den gjort det. Inte nu längre dock, peppar peppar.

Kör också Vista x64 btw.

Permalänk
Medlem

Mitt problem misstänker jag starkt beror på mitt moderkort som har ett nForce4 chip. Det verkar vanligt att det chipet har problem med x-fi, enligt snacket på nätet.

Det är mycket möjligt att det är liknande problem för er, så uppdatera alla drivisar ni kan och bios också för den delen.

Självklart ska man inte bortse från att något är trasigt, man får surfa lite.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Skickat tillbaks kortet till komplett nu.

Permalänk
Inaktiv

Provade du med nya drivrutiner först?

Permalänk
Medlem

självklart

Permalänk

jag hade ungefär samma problem, speleng hängde sig å ljudet loopade så ja va tvungen att trycka reset.
men av en ren slump fick ja se att de va nått med realtek programet som hade ploppat upp. så ja provade att stänga av att de visas bland alla program nere till höger plus att ja stängde av att de skulle komma en popup när en ny enhet anslöts. efter de har ja inte märkt av de :D.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med bildskärms drivrutinen "bildskärmsdrivrutinen nvlddmkm har slutat svara och har återställts". De händer så fort ja startar ett spel har dock inte testat många men de händer också när ja öppnar "nividias kontrollpanel". Ska testa att uppdatera alla drivrutiner och se om de hjälper.

Permalänk
Medlem

Fått ett nytt kort nu. Allt funkar hur bra som helst. Så det var alltså graffet det var fel på.