Permalänk
Medlem

Nytt betygsystem.

Läste den här artikeln och var först skeptisk, men efter att ha funderat lite så verkar det, iaf på pappret, vara ett bra system.

Och det kan ju inte undgå en att inse att det är samma system som tillämpas i USA, så det vore ju topp om någon kunde komma med egna erfarenheter om hur detta funkar i praktiken.

Permalänk

Det blir givetvis svårare är att upprätta tydliga kriterium (gränsdragningar) desto fler betyg det är. Jag är dock överlag positiv till förslaget.

Tycker dock att de nationella proven borde utvecklas och ligga till grund för huvuddelen av betyget. Absolut bäst är ju dock poängsystem i stil med det amerikanska SAT, där man har både percentil (fördelning) och ett poängresultat med stor spridning (600-2400).

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Nå i Finland har vi ju 5-10 (4=underkänt) som skala på betyget från 3an till 9an + Gymnasiet, och vi har ju den bästa skolan i världen så de kan ju inte vara dåligt med många steg

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Nå i Finland har vi ju 5-10 (4=underkänt) som skala på betyget från 3an till 9an + Gymnasiet, och vi har ju den bästa skolan i världen så de kan ju inte vara dåligt med många steg

Nej, Sverige är bäst i världen på allt!

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Nej, Sverige är bäst i världen på allt!

Nå ifall är ni bäst på att tro ni är bäst på allt

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Nå i Finland har vi ju 5-10 (4=underkänt) som skala på betyget från 3an till 9an + Gymnasiet, och vi har ju den bästa skolan i världen så de kan ju inte vara dåligt med många steg

Instämmer. Generellt är jag positiv till det nya systemet, även om det fortfarande känns väldigt slappt att införa det först på 6:an. Antingen 2:an eller 3:an om jag fick bestämma (själv fick jag betyg från 3:an men skulle gärna se det ännu tidigare).

Dessutom är det löjligt att man ska få ett streck om det inte kan ges betyg? Jag ser inga anledningar till varför det inte kunde ges betyg... om eleven har varit frånvarande ska det ju givetvis bli underkänt! Enda anledningen vore om det fanns oinlämnade arbeten eller ofärdiga uppgifter...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Dessutom är det löjligt att man ska få ett streck om det inte kan ges betyg? Jag ser inga anledningar till varför det inte kunde ges betyg... om eleven har varit frånvarande ska det ju givetvis bli underkänt! Enda anledningen vore om det fanns oinlämnade arbeten eller ofärdiga uppgifter...

Vilket är precis samma sak som om elevel är frånvarande? När man inte får betyg så är det för att läraren inte har tillräckligt att gå på för att kunna ge ett betyg. Om du inte vet hur bra nån är på nått kan du inte underkänna denne.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vilket är precis samma sak som om elevel är frånvarande? När man inte får betyg så är det för att läraren inte har tillräckligt att gå på för att kunna ge ett betyg. Om du inte vet hur bra nån är på nått kan du inte underkänna denne.

Igentligen tycker jag det är skit samma om en elev kommer på lektionerna eller inte, gör man innlämningsuppgifter och kommer på proven skall man nog ha möjlighet att få bra betyg iaf, om man skriver bra i proven då dvs. Fast de här skulle säkert bara funka om alla elever (och föräldrar) klarade av att ta sitt ansvar.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

Tycker att detta är ett mycket bra system. Kommer nog hjälpa många att ta sig från G+ VG+ träsket.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Istället för att bygga nya betygsystem borde de försöka få barnen att bli intreserade av skolan. 3Stegs betyg är tillräckligt för att veta var man är. Har man VG- så vet man att man precis klarade sig till VG, har man VG+ kan det betyda att man var nära ett MVG.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
Istället för att bygga nya betygsystem borde de försöka få barnen att bli intreserade av skolan. 3Stegs betyg är tillräckligt för att veta var man är. Har man VG- så vet man att man precis klarade sig till VG, har man VG+ kan det betyda att man var nära ett MVG.

Problemet här är att man inte vet riktigt vad som skiljer en som får MVG- och en som får VG+. Det som skiljer dessa kan vara personliga synpunkter som läraren har om de två eleverna och inte deras kunskapsnivå. Sen att plus/minus inte syns på betygen gör att man tror att alla med VG kan ungefär samma saker, vilket inte behöver stämma. En som har VG+ kan jubeviseligen mer än en som får VG-.

I övrigt tycker jag att mellanstadiets början är rätt lagom att börja betygsätta elever, dvs årskurs fyra. Detta eftersom det är ungefär i det här stadiet som man kan upptäcka elever som tex är dyslektiska (sätter man betyg tidigare kan man inte vara säker på om en elev bara är lat eller har inlärningsproblem då i princip alltför många elever är kassa på at skriva och läsa och stava).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vilket är precis samma sak som om elevel är frånvarande? När man inte får betyg så är det för att läraren inte har tillräckligt att gå på för att kunna ge ett betyg. Om du inte vet hur bra nån är på nått kan du inte underkänna denne.

Eftersom det är skolplikt i Sverige ska ju ungarna vara i skolan, och är de inte det har de ju uppenbarligen inte klarat det som de ska och då ska de ha underkänt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte nyttan av att ha betyg förrän årskurs 9, det är då man ska söka till gymnasiet (och skolplikten tar slut) som verkligen behöver ha det.

Hade hellre sett att man fick skriftliga omdömen i varje enskilt ämne fram tills dess och att dessa ska följas upp med ordentliga samtal med föräldrarna

Permalänk
Medlem

japp, har haft detta betygsystemet ända sedan jag började teknis 2 år sen. Funkar jättebra tycker jag!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Förstår verkligen inte nyttan av att ha betyg förrän årskurs 9, det är då man ska söka till gymnasiet (och skolplikten tar slut) som verkligen behöver ha det.

Hade hellre sett att man fick skriftliga omdömen i varje enskilt ämne fram tills dess och att dessa ska följas upp med ordentliga samtal med föräldrarna

Menar du då att det ska ske som nu vid höstterminens slut?
Eftersom man gör den första sökningen med sina betyg från just höstterminen i nian så är det ju lite sent att uptäcka att man liger illa till då. Men visst det var ju då också många av mina tidigare klasskamrater förstog att det kanske var dags att plugga för att komma in på sin linje, tidigare hade de inte brytt sig.

De där skriftliga omdömena du nämner tycker jag kan vara sådär, inte bra men inte heller dåligt, jag fick inte ut skriftliga omdömen, men årskullarna under mig fick det i någon form i sjuan och jag tyckte att det var lite svårt att förstå var ungefär de egentligen låg när jag bara läste omdömet. Visst de fick ju veta mer under kvartssamtalen, men jag vet från egna kvartsamtal att lärarna ofta säjer att (ett exempel från min egen skolgång) "I matten ser det mycket bra ut och du verkar ha lätt för det eller vad tycker du? [...] men sen har vi svenskan, där går det väl sådär; du skriver slarvigt och gör många stavfel men har inga problem med gramatiken". I matte skulle man väl då säja att jag hade VG-MVG, medan i svenskan var ligger jag då? G-VG-MVG? Ordentliga samtal med föräldrarna (och eleven?) skulle väl svara på frågorna på ett ungefär, att jag befinner mig någonstans i nedre-mitten av betygskalan G+-VG och vad jag behöver träna på, men varför inte sätta ett betyg då så inga missförstånd eller liknande sker.

Jag anser att man ska få betyg som följs upp av ordentliga samtal med läraren och då gärna från mellanstadiet. Kommer ihåg när jag gick på mellanstadiet så tjatade vi alltid på läraren att ge betyg, men han sa bara att han inte fick sätta betyg, men tillsist fick vi honom att skriva upp ungefärliga betygsgränser räknat på 60% G, 80% VG, 90% MVG eller hur det nu var.

En betygskala med fler steg tycker jag låter bra för jag ligger i många ämnen, går i gymnasiet nu, på ett starkt VG men räcker tyvärr inte upp till MVG. Jag ligger precis på gränsen till MVG men i betygen sen så har jag "bara" ett VG.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte232
Menar du då att det ska ske som nu vid höstterminens slut?
Eftersom man gör den första sökningen med sina betyg från just höstterminen i nian så är det ju lite sent att uptäcka att man liger illa till då. Men visst det var ju då också många av mina tidigare klasskamrater förstog att det kanske var dags att plugga för att komma in på sin linje, tidigare hade de inte brytt sig.

De där skriftliga omdömena du nämner tycker jag kan vara sådär, inte bra men inte heller dåligt, jag fick inte ut skriftliga omdömen, men årskullarna under mig fick det i någon form i sjuan och jag tyckte att det var lite svårt att förstå var ungefär de egentligen låg när jag bara läste omdömet. Visst de fick ju veta mer under kvartssamtalen, men jag vet från egna kvartsamtal att lärarna ofta säjer att (ett exempel från min egen skolgång) "I matten ser det mycket bra ut och du verkar ha lätt för det eller vad tycker du? [...] men sen har vi svenskan, där går det väl sådär; du skriver slarvigt och gör många stavfel men har inga problem med gramatiken". I matte skulle man väl då säja att jag hade VG-MVG, medan i svenskan var ligger jag då? G-VG-MVG? Ordentliga samtal med föräldrarna (och eleven?) skulle väl svara på frågorna på ett ungefär, att jag befinner mig någonstans i nedre-mitten av betygskalan G+-VG och vad jag behöver träna på, men varför inte sätta ett betyg då så inga missförstånd eller liknande sker.

Jag anser att man ska få betyg som följs upp av ordentliga samtal med läraren och då gärna från mellanstadiet. Kommer ihåg när jag gick på mellanstadiet så tjatade vi alltid på läraren att ge betyg, men han sa bara att han inte fick sätta betyg, men tillsist fick vi honom att skriva upp ungefärliga betygsgränser räknat på 60% G, 80% VG, 90% MVG eller hur det nu var.

En betygskala med fler steg tycker jag låter bra för jag ligger i många ämnen, går i gymnasiet nu, på ett starkt VG men räcker tyvärr inte upp till MVG. Jag ligger precis på gränsen till MVG men i betygen sen så har jag "bara" ett VG.

Tänkte förklara mitt inlägg lite närmare..

Min personliga åsikt är att betyg ska ges det året man ska söka till gymnasiet, innan dess fyller det helt enkelt ingen direkt funktion.

Istället borde man från årskurs 1 och framåt ge ett skriftligt omdöme (där det ingår obligatoriska samtal med alla lärarna) där det på punk o prick framgår (i varje ämne):

- Har eleven "nåt" upp till de mål som kursen ställer
- Vad är hon/han extra bra eller dålig på
- Frånvaro
m.m

Har man för dåliga omdömen så får eleven gå på sommarskola eller helt enkelt gå om ett år.

Vidare anser jag att man utöver betygen även ska skriva ett intagningsprov för att komma in på linjen man söker på gymnasiet. Detta prov ska delvis kunna kompensera de något sämre betygen som eleven kanske har, dels så ska det visa att eleven faktiskt har de förutsättningar som krävs för programmet.

När det gäller betygsstegen så anser jag att det går åt rätt riktning. De kurser som jag läser på Informatik institutionen på min högskola använder samma system iom Bologna processen.
Betygen G, VG, MVG har jag aldrig förståt mig på från första början.

Permalänk
Medlem

Problemet med skriftliga utlåtanden är ju främst att det inte finns någon universell skala. Vad som låter bra hos en lärare är oftast inte samma som hos en annan. Dessutom kan man inte mäta ett utlåtande, vilket man kan med betyg.

För mig och mina vänner har betyg alltid varit sporrande i och med att man jobbat upp sig till kompisarnas nivå. Det har liksom varit lite tyst tävlande mellan oss. Dessutom tyckte man ju att det var roligt att få betyg i grundskolan...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Problemet med skriftliga utlåtanden är ju främst att det inte finns någon universell skala. Vad som låter bra hos en lärare är oftast inte samma som hos en annan. Dessutom kan man inte mäta ett utlåtande, vilket man kan med betyg.

Samma problem finns hos betyg. Två olika mattelärare kan ha två olika betyg för en och samma elev, vilket framkommer bäst när elever från olika skolor träffar varandra och deras kunskaper provas. Tex när folk börjar läsa på universitet och inser att fastän många läst kemi och fått (välj valfri betyg) så kan de olika mycket ändå. Att du har VG i tex kemi säger inte så himla mycket egentligen.

Så den enskilde lärarens tycka spelar också in på betygen och bästa exemplet på det är att man kör med anonyma tentor på många universitet, just för att läraren inte ska bedöma olika baserat på vem som skrivit tentan i fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Eftersom det är skolplikt i Sverige ska ju ungarna vara i skolan, och är de inte det har de ju uppenbarligen inte klarat det som de ska och då ska de ha underkänt.

Betyget ska väl ses som ett mått på deras kunskaper, eller hur?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker också att det är bra med fler steg, men jag hoppas bara att det inte kommer att utveckla sig så att ett A i princip blir likvärdigt med mvg. Det talas mycket om att hälften av eleverna får g och att det är stora skillnader i den gruppen, men jag tror inte att det är det som är det stora problemet. G är trots allt ett lågt betyg och jag är säker på att många (långt ifrån alla, naturligtvis) som får g utan större problem hade kunnat få ett högre betyg om de hade lagt mer tid på skolan. I stället tycker jag att det stora problemet är att betyget mvg är alldeles för brett. Flera av mina lärare menar att om man jämför med det gamla betygssystemet (A, a, AB, Ba, B, BC, C), skulle mvg motsvara A, a och halva AB. Att mvg är ett för brett betyg har tydligt visat sig när det förekommit utbildningar där det funnits fler sökande än antal platser med jämförelsetalet 20,00. Att få det högsta betyget i alla ämnen borde vara så svårt att bara ett fåtal i hela Sverige klarar av det varje år.

Jag tror att det i dag ofta händer att duktiga elever med stor kapacitet, men kanske inte ett brinnande intresse för vissa ämnen väljer att i dessa bara mer eller mindre göra det som krävs för att få mvg, trots att de skulle kunna klara av mycket mer. Med fler höga betygssteg skulle förhoppningsvis fler sporras att verkligen göra sitt bästa. Även om det kanske är att hoppas för mycket, skulle jag därför önska att ett E i det nya systemet motsvarades av g–/g, ett D av g+/vg–/vg, ett C av vg+/mvg–, ett B av mvg och ett A av ett riktigt starkt mvg.

Permalänk

Jag tycker att det nya systemet verkar utmärkt, och jag håller med om att det borde öka motivationen att höja sig från exempelvis C till B i stället för från VG till MVG. Det enda problemet jag ser är att det nog kan bli svårt att formulera betygskriterier som tydligt kan definiera kvalitetsskillnaderna mellan exempelvis betygen C och D eller mellan B och A. Det nuvarande systemet G-VG-MVG följer ändå en logisk utveckling i kvalitet, ungefär enligt principen berätta-förklara-resonera för de olika stegen, men hur ska man motivera att en viss uppsats är lite bättre än D men inte tillräckligt bra för B?

Permalänk
Medlem

Jag gillar det över lag, men jag misstänker att detta kommer vara vad som i praktiken sabbar hela systemet: "A, C och E kommer det finnas kriterier för. För att få betygen D och B måste man klara kriterierna för betyget under och övervägande del för det som är över"

Övervägande del för det som är över... Så man skall alltså vara på gränsen till ett A för att få ett B, inte bara prestera någonstanns mellan C och A... Och jag kan satsa femtio spänn på att det helt enkelt kommer bli bara E, C och A som delas ut då det bara är dessa som lärarna klart kan se om folk ska ha då det där med bedömningar utöver vad som står på pappret aldrig vart vårt skolsystems starka sida i mitt tycke.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Sammanfattar det enkelt, det är FANIMEJ på tiden att en politiker(oavsett färg) faktiskt tar tag i det och vill förändra. Om detta sedan är rätt eller fel lösning är det fel att debbatera om nu. Ingen vet, varken politiker eller gemene man IMO. Vi får vänta och se. Dagens system är åt fanders och det behöver man knappast debbatera om så jag ser fram emot att detta system testas i praktiken. Dock vete fasen om dessa "omdömmen" i tidigare åldrar är bra. Verkar minst sagt luddigt.

Är glad att detta i alla fall får halvhjärtat stöd av (S). Vänsterpartiets intresse om att helt ta bort betyg däremot hoppas jag aldrig får medvind.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Övervägande del för det som är över... Så man skall alltså vara på gränsen till ett A för att få ett B, inte bara prestera någonstanns mellan C och A... Och jag kan satsa femtio spänn på att det helt enkelt kommer bli bara E, C och A som delas ut då det bara är dessa som lärarna klart kan se om folk ska ha då det där med bedömningar utöver vad som står på pappret aldrig vart vårt skolsystems starka sida i mitt tycke.

Att lärare klarar av att ge betyg som inte har skriftliga kriterier har de väll sedan länge bevisat i och med "VG+" och "MVG-" etc. Så jag tror inte det kommer bli något större problem att interpolera fram D och B.

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem huvudtaget då man för mindre än tio år sedan kunde använda 1-5 betygssytem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Att lärare klarar av att ge betyg som inte har skriftliga kriterier har de väll sedan länge bevisat i och med "VG+" och "MVG-" etc. Så jag tror inte det kommer bli något större problem att interpolera fram D och B.

Fortfarande har du det problemet att vad som då behövs för D och B är någonting som läraren godtyckligt får komma fram till, och alltså hänger skillnaden mellan ett C och ett B på vilket humör läraren är på... Ett MVG- behöver ju alltså inte betyda ett B, det kan lika gärna bli ett C om inte läraren tycker att man uppfyllt det högst flummiga kriteriet "en övervägande del".

Sen ställer jag mig lite frågande till hela formuleringen "en övervägande del". För att få ett B skall man då alltså inte bara klara av ett C och ta sig till en lagom nivå någonstans mellan C och A, utan man ska ligga närmare A än C. D och B blir alltså inte jämnvärdiga med övriga steg utan mer som ihopklämda mellan dem för elever som inte riktigt klarade sig upp till nivån över som någon slags nödfalls-betyg.

Som sagt, jag gillar idén, men den behöver utföras ordentligt vilket i mitt tycke betyder klara gränser för varje betyg så det inte blir någon fråga om vad man ska ha beroende på om man lyckets reta upp eller smöra in sig hos sin lärare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi kan sluta hålla på att ändra på allting i skolan precis hela tiden och låta det vara som det är för en gångs skull.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag tycker, som i princip alla andra, att det är en bra idé. Vi behöver en större skala, det är helt klart. Vad betygen ska motsvara är en annan fråga, personligen tycker jag att det är alldeles för många som får 320p. Alltså, A ska vara (precis som GAPa sa) top of the line sas. Det ska inte vara lika lätt att få top-betyg.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är en vettig förändring, dagens betygssytem funkar helt uppenbarligen inte. Dock så är det mycket kvar som måste ordnas upp i skolan. Gymnasiet är tyvärr mer likt dagis än en utbildningsinstitution på många platser. Mer krav och disciplin, mindre flum!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Jag skulle vilja ha ett betyg under Godkänd som säger att eleven kan grunderna, men inte tillräckligt bra för att det skall kunna ge behörighet för fortsatta studier. Utan eleven får om den skall läsa vidare, göra om arbete/prov som idag.
Orsaken till detta är att det finns elever som känner att de inte klarar av att få ett G och då ger de bara helt fan i att kämpa i ämnet. Förr fanns ju betyg 1, vilket "alla" skulle kunna fixa högre om de bara kämpade.
Sedan självklart ett högre betyg än 5/mvg.

Jag har hört rykten om att om man gör om sina gamla högskolebetyg till ECTS så översätter de en 5:a till A, fast betyget A i kursen för utbytesstudenterna hade en mycket högre nivå.

Kan hända det blir samma här på gymnasienivå när de skall räkna gymnasiepoäng inför fortsatta studier. Så detta bli negativt för de kommande, om det nu blir så.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".