Permalänk
Medlem

Lösning på hemmabio

Hej!

Jag vill dra Tv-signalen via datorn och senare ut till min TV.
Jag vill att signalen mellan datorn och TVn ska gå via en VGA-kontakt.

Samtidigt som någon sitter och kollar på TVn vill jag kunna och använda datorn som den ska användas på en vanlig datorskärm. Går detta?

Har gjort en paintbild för att förklara det hela lite bättre. Tack så mycket på förhand!

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Det ebror på ditt grafikkort och vad du har för datorskärm.

Vissa grafikkort klarar helt enkelt bara av en analog anslutning samtidigt. Om det är fallet måste din datorskärm vara ansluten digitalt

Vad har du för grafikkort/utgångar och skärm? Så länge ditt kort hanterar två skärmar så är fullt möjligt att göra som du beskriver!

Det jag inte förstår är dock kabeln mellan tv-kort och grafikkort! vad har du för tv-kort ?

Permalänk
Medlem

Kabeln mellan G-kort och Tv-kort är bara för att förtydliga att signalen ska föras från Tv-kort till G-kort, men det kanske hade motsatt effekt.

Det jag har är ett Geforce 8800GTS 512 med två DVI-utgångar. Men finns det inte VGA-->DVI adaptrar som kan lösa det hela?

Tack för svaret tojt!

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Jo nog finns det adaptrar. Ditt kort behöver dock kuna leverera en analog signal.
Varför jag undrade vad du hade för skärm är för att vissa dualkort inte klarar driva två analoga källor samtidigt utan bara två digitala alt en digital och en analog. Förmodar dock ditt kort klarar två analoga skärmar då det är ett "bättre" kort, om det nu är så att du nu har din datorskärm ansluten analogt också!

Kör du vista har nvidias drivare inte varit direkt bra i början och bla videooverlay fungerade dåligt eller inte alls. Vet dock inte hur det är nu, men det kan säkert någon annan svara på.

Men, kortfattat, din lösning är fullt möjlig i teorin!

Permalänk
Medlem

Jättebra. Då testar vi detta då. Har du nåt tips på vilket tv-kort jag ska införskaffa?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Vad har du möjlighet att ta in via antennuttaget? Vill du kunna se analogt eller digitalt ? Vill du se digitalt, vill du isåfall kunna se betalkanalerna ?

Tycker du ska kolla om det fungerar med videooverlay också. Det kan du göra med en vanlig film. Funktionen gör så att du kan köra en film minimerad, men i fullscreen på den sekunda skärmen. Går ju lösa detta även utan denna funktion, men om du inte ser tvn från datorn är det jobbigare! Jag vet det fungerar i xp med nvidias drivare, men vet som sagt inte hur det ser ut i vista.

Permalänk
Medlem

Jag har skogsteve via antennuttaget. Och jag tror att det är marksänd digital kanal.

Och vad jag har sökt på google så verkar det som att 8800 serien i vista med videooverlay.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Jag är lite borta:

Skogstv? Om du nu har marksänt digitalt så behöver du ett kort som hanterar DVB-T signaler.

Tittar du på tv nu? Har du någon digitalbox, eller har din tv det inbyggt ? Annars har du också tillgång till analoga signaler!

Permalänk
Medlem

Skogsteve: Gratiskanalerna som; SVT1, SVT2, Barnkanalen, Tv4, Tv6.

Jag har en digitalbox men problemet är att skärmen jag kommer att byta till och köra som TV inte har någon tuner utan bara en VGA kontakt.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Ahhhh då är jag med.

Vill du kunna se bara de fria kanalerna kan du välja från en drös olika DVB-T kort.

Vill du kunna se betalkanalerna, eller i framtiden ha möjlighet att göra det så kan jag rekommendera firetdv alt floppydtv. Det är bra kort, men dock aningen dyra om man inte behöver stödet för programkort!

Permalänk
Medlem

Jag är aningen emot dom här betalkanalerna, så det blir ngo ett kort som stödjer dom fria kanalerna. Något tips på ett bra sådant kort?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Firedtv och floppydtv stödjer ju självklart de fria kanalerna också. Det är de enda jag kan gå i god för när det gäller programvaran och bildkavlité

Beror lite på vad du kör för operativsystem och vad du tänkt använda för att se på tv.

Men detta kort har jag sett diskuteras och det sägs vara ett bra kort. Det har även dubbla tuners så du kan se på en kanal och spela in på en annan bla!

http://www.dustinhome.se/pd_5010095157.aspx