Permalänk
Medlem

Paralellkoppla eller seriekoppla blocken?

Hej!

Jag ska precis samla ihop delar till min första vattenkylning och funderar lite... vad är egentligen smartast; att köpa en Y-koppling i plast och koppla processorblocket till det ena benet och grafikkortet på det andra, och sedan Y-kopla samman dem igen eller att koppla dem efter varandra? Alltså att paralellkoppla eller seriekoppla. Jag tänker såhär, att när vattnet kommer till respektive block i en paralellkoppling är ju vattnet lika svalt, men samtidigt strömmar det långsammare. I en seriekoppling är det uppvärmt när det kommer till block nr 2 (grafikkort blir la bäst som nr 2?) men det strömmar å andra sidan snabbare. Det känns som att det borde gå på ett ut, det ena multiplicerar ju det andra, men kanske finns det andra faktorer jag inte tänkt på?

Jag tänkte mig nån av dessa http://vcore.dk/shop/plastadaptere-15c1.html tillsammans med spännband i metall (http://vcore.dk/shop/spaendebaand-60c1.html). Eller är det det man använder teflon-tejpen till?

Jag tänkte mig en Hydor Seltz L30 som pump. Om nån kan rekommendera en bättre (gärna 12v) så vore det välkommet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Rekomenderar serikoppling då det är svårt att justera flödet annas.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

sant, det blir väl lite så att vattnet i ena "kanalen" kan "stanna upp" en aning?
annars funderar jag på om inte paralell är bättre? då vattnet i teorin borde få fart ut från sammankopplingen och trycka på när de ska slittas vid första Ykopplingen. Beskrev jag rätt nu tro? XD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk

I ett vattenkylt system så skiljer sig temperaturen knappt nånting. De enklaste är i princip att koppla som vanligt. Även om de nu finns sätt man kan tjäna ett par grader på (1-2C) så får du inte precis bättre prestanda utan istället uttryckligen "en fulare" setup. Ska temperaturen ner så hänger mycket på radiatorn och blocken.

Ex Pump till radiator till block osv...

eller

Ex Pump till block till ...... till radiator osv...

L30 är helt OK.. inte den bästa och inte jättepraktisk för en trång låda, men dom är härligt billiga. Övriga pumpar (12v) är väl i stil med Laying DDC (10w),(18)

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag håller med Coolerfreak och rekommenderar Laing DDC-1 (10W) (och den kan enkelt göras om till 18W med lödkolven om det skulle behövas). Den kostar 419 DDK på vcore.dk
Hydor L30 kan jag dock inte rekommendera, dessutom tror jag att den är ersatt av L35 numera(?). Den för oväsen och suger in tjuvluft samt värmer upp vattnet oacceptabelt mycket jämfört med Laing's pumpar. Priset är väl lägre dock...
Seriekoppla eller kör två separata loopar (två pumpar och radiatorer i så fall). Paralellkoppling kräver att du kan mäta upp flödet och verifiera att det är OK (vilket du kanske kan se på temperaturerna också - men vad gör man om det INTE är OK? Hur reglerar du flödet?)

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Stämmer helt korrekt de där med L30. Igentligen bara en bra budget-pump skulle man väl kunna säga. Eheim är ju även de ett mer brutalare märke men att betala så pass mycket för en 1250 (700-800 nypris) de gör man bara inte då L30 går precis lika bra.

Om du är kunnig på löddning (även om de nu inte är svårt) så hade de varit smart om du köpte en DDC-1 (10W) och moddar om den till (18W)

http://forum.effizienzgurus.de/f23/howto-laing-pro-zur-ultra-...

Du får en ökning av rotitionshastigheten med ca 600rpm från original 3900rpm, vilket inte alls är fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, då blir det seriekoppling. Bäst är väl att sätta processorn först och grafikkortet sen? Jag tänkte inte kyla några andra delar än dessa.

Vad ska man använda teflontejpen till? Jag har en burk vaselin liggandes i källaren, jag funderade på om man kunde smörja in kopplingarna med lite fett. Kan ju vara överflödigt, kan till och med resultera i att slangarna glider av eller att jag får fett i datorn osv. Är det verkligen en bra ide?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk

Teflontejp/gäng-tejp snörs in hårt på nippelns gängor, detta för att hålla ordentligt tät om man inte använder O-ring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur du kopplar, processorn eller grafikkortet först, har ingen betydelse då temperaturskillnaden då vattnet passerat någon av komponenterna är försumbar. Du vinner mer på att dra slangarna så så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Okej, då blir det seriekoppling som gäller. Tack för hälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I ett vattenkylningssystem så kommer temperaturen på vattnet att lägga sig vid en viss punkt, varvid det är irrelevant att Y-koppla.

Spelar egentligen ingen roll i vilken ordning man har sina grejjer utan bara vilken typ av Radiator och pump man har för de är mest relevanta när man vattenkyler. Självlart ska man ha okej block, men det är de flesta.

Bästa sättet är att dra så att slangarna blir så korta som möjligt faktiskt.