Permalänk
Medlem

huf ixar man en display med info på???

Hejsan!!
Jag undrar om det är någon som vet hur man fixar en display till datorn där man kan se information om datorn..
Processor hastighet
minne
hårddiskar
graderna

skulle varit snällt om någon kan hjälpa mig med att hitta saker som behövs till det:), har nämligen ett projekt som jag ska göra innan jag slutar detta året i skolan.
tack

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Sök! och kolla FAQ:n/Samlings tråden

Men du får köpa en LCD-Display ifrån t.ex Fractronics sedan får du koppla in den till printer porten. När du är klar med det får du installera Port I/O och sedan ett program som skickar signalerna till LCD:n. Konfigurera programmet att visa de värden du vill visa.

Permalänk

Du behöver en LCD (Displayn)
2 trimpottar
motstånd
LPT (Skrivarkabel )
Lpt port på datorn (25 pol)
usb uttag
Usbkabel

Lödpenna o lödtenn.
schema

Så det är det du behöver!

Sen kan du söka här på forumet efter Scheman och vad det är exakt vad för grejor du behöver. Denna fråga kommer upp 2 gånger i veckan så det finns trådar.

Du har varit registrerad 13 dagar så man ska väl ta det lite lätt på det här. alla är vi barn i början men använd sökfunktionen det finns mycket där om man kan söka dvs

God fortsättning!

Mvh Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

så så hemskt mycket för att ni hjälper mig

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd men behöver man verkligen strippa en USB-kabel, kan man inte använda sig av nätaggets +5V och isf hur?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

jo klart man kan de, men det blir lite krångligare att koppla in LCDn. så det enklaste är att bara ta 5V från en USB.

hur? jo inte så svårt ta röd och svart från nån molex och koppla in där det ska vara 5V

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Så i detta fall på stift 2 samt 15, spelar det någon roll vilken som e svart och vilken som e röd? ^^

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

ja det gör de.

Svart ska kopplas till 1,3,5,16 och röd ska kopplas till 2,15. Fast själva färgen på kablen spelar ingen större roll du kan använda en svart till 2,15 bara du ansluter det till 5 volt. Så den sprängs inte i 100 delar om du använder en svart kabel.

Permalänk
Medlem

asså den ritningen där de va där jag höll på behöver jag någon motstånd eller någo på 10ohm som på vissa cheman?? för jag ha gjort detta mend e funkade ej:S

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

de schemat som har lite potentiometrar och dylikt inbakat är för att kunna styra kontrast och ljusstyrka på displayen. det ökar skärmens livslängd!

Visa signatur

<3