Permalänk
Melding Plague

Tävla i trassel

För oss datorentusiaster och nördar finns det mindre svettiga sporter än fotboll och ishockey att tävla i. Det finns spelmästerskap i Quake, programmeringstävlingar och några svenska datorbutiker har tidigare anordnat datorbyggartävlingar på tid. Nu har en ny tävling börjat få fäste i USA, nämligen Speedcabling. På så kort tid som möjligt ska de tävlande lösa en hög hoptrasslade nätverkskablar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Äntligen en sport jag skulle kunna bli riktigt bra på!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Som deltagare på nätverksteknik utbildning kan jag bara säga att det såg rent ondskefullt ut

Permalänk
Medlem

HAha, älska sporten ;D

Permalänk
Medlem

haha riktigt sjukt vart tar mänskligheten vägen?

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

Fy fan den serverhallen vill jag inte ens sätta min fot i

rätt jobbigt att bara reda ut trassel från 10 st 1m nätverkskablar ju

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Att Steven Schkolne ens vill ha sitt namn med i media om detta..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Fy fan den serverhallen vill jag inte ens sätta min fot i

rätt jobbigt att bara reda ut trassel från 10 st 1m nätverkskablar ju

håller med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Haha, nice, dock lite löjligt.

Permalänk
Medlem

*Kollar på bilden*, *sneglar in i datorn* , *kollar på bilden igen*.

Vadå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Haha, nice, dock lite löjligt.

Ja för detta var onekligen det larvigaste jag hört om på länge. Sport? Nej. Tävling? Ja. Mina tankar förs till filmen Idiocracy.

Permalänk
Medlem

Det där är först en utmaning MED ögonbindel!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

"Jag tar det sen..." är det första jag får upp i huvudet.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Men det är ju över en månad kvar tills första april?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Någon som har påbörjat en tävling?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Vore roligt o se en video när han trasslar ut kablarna, med nystandet i luften.

Permalänk
Medlem

Omg. Rätt j***a dumt kan man tycka. Roligt skriven artikel dock!

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Tycker "världmästaren" beskrivning e himla skojig att läsa

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Fantastiskt Egentligen skulle man kunna kombinera sporten med dess motsats; att skapa maximalt trassel på minsta möjliga tid - där skulle jag vara mycket bättre!

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

HAHA

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Många kablar ^^

Permalänk
Medlem

gah, vem tusan påstår att CS/q3 och sånt skit är en sport. Lackar ur på sånt skitsnack. Jämför kabelurtrassling och quake med hockey, lacklacklack.

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramagon
gah, vem tusan påstår att CS/q3 och sånt skit är en sport. Lackar ur på sånt skitsnack. Jämför kabelurtrassling och quake med hockey, lacklacklack.

Men jäklar vad seriös du blev då! Det e ju bara en kul grej. Varför orka hålla på att vara superpetig på alla ord skribenten skrivit? CS/Q3 har väl, om jag inte har fel, blivit en av de största E-sporterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramagon
gah, vem tusan påstår att CS/q3 och sånt skit är en sport. Lackar ur på sånt skitsnack. Jämför kabelurtrassling och quake med hockey, lacklacklack.

varför skulle man inte kunna göra det, allt med sport behöver inte vara fysiskt krävande. Men du kanske inte tycker att Schack skulle vara en sport heller. Enligt Wikipedia så är sport:
"Sport är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter med tävlingsmoment. Sport kan utövas individuellt eller i lag. Den sport som antingen är störst i antalet utövare eller drar mest publik brukar kallas nationalsport. Nästan varje större sport har ett eget förbund."

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk
Medlem

CS/q3 och kabbeltrasling är i alra högsta grad en sport, till och med mer änn hockey.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

"You kind of pull it, let it go, then you let it kind of spin in between your hands - and you don't really hold onto it for too long. Keep spinning and pulling, and it's really just kind of a 3D version of that pizza dough thing above your head, and then you see these little pieces flip out, and you pull them out."

Låter nästan som när man försöker trassla ut ett fisknät där en fiskj*kel lyckats hitta ett hål i nätet och simma igenom det. Om vi förmodar att fisken sitter fast i nätet följer det, således med, detta skapar trassel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramagon
gah, vem tusan påstår att CS/q3 och sånt skit är en sport. Lackar ur på sånt skitsnack. Jämför kabelurtrassling och quake med hockey, lacklacklack.

Så länge som ni klassar Golf som en sport så har "sportvärlden" ingen rätt att bestämma vad som är sport eller inte. Dom misslyckades redan där såfall.

Sen är det klart att vissa sporter är mer löjliga än andra kan man tycka. Men när många sporter har baserats på yrken, t ex hugga ner träd snabbast eller såga av stockar är något jag sett det tävlats i. Så varför inte göra en sport av nätverkstekniker yrket?
Fysiskt krävande? Nja kanske inte. Mer mentalt, precis som schack.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte golf vara en sport? Förutom att det ger motionsträning så har det ju ett tävlingsmoment likt många andra sporter, man har en klubba och ska få en boll att träffa/komma i närheten av ett visst område. Jämför detta med andra klubbsporter som hockey, innebandy osv så ser jag inte var skillnaden skulle vara rent sprotmässigt, i samtliga är målet att bollen, pucken eller vad man nu slår på ska komma i närheten eller in i ett särskilt hål/mål.
Eller jämför för all del med samtliga sporter där man ska få något att träffa/komma i närheten av något annat, t.ex. basket, biljard, curling, prickskytte, spjut, kula, discus, längdhopp osv, eller är inte det sporter heller!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Har en pizzeria ca 200m bort, får fråga om jag kan öva lite tekniker där. Kasta pizzor på studenter som kommer in, som om det vore en lös nätverkskabelsmetafor.