Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Tja gubbs, hämtade ut min idag.

Finns massa som är bra med den, men här kommer det jag är missnöjd över:

Plastytan vid snabbknapparna ser begagnad och sliten ut.

Hårddisken knastrar ofta. Hur var det man fixade det?

Och fläkten går igång rätt ofta trots att man inte gör något krävande.

Någon som har hjälp på mina problem?

MVH Axy.

Vilken skärm fick du?

Permalänk
Medlem

Nya drivrutiner
http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.as...

För att få slut med hårddiskoljudet ladda hem Notebook hardware Control, där du då väljer "performance"-inställning.

dells officiella svar om cpu-whine
http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/ds...

http://www.ideastorm.com/article/show/72814/Fix_CPU_Whine_On_...
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=217295

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag håller på å kolla på en ny bärbar, och xps 1530 har jag fått upp ögonen för.. Men jag vill kunna koppla in datorn i hemmabiorecievern och där har jag bara en optisk ingång, hur är det egentligen med denna datorn, har läst en del i forumet och det verkar va lite olika bud på detta om den har spdif eller inte... Är det någon som kan ge svar på detta?
Om den inte har det, kan jag ändå på något sätt med kablar/splitter motsvarande koppla in datorn i den optiska ingången i recieivern och få ut 5.1 ljud?

mvh pernie

Permalänk

Fick min XPS m1530 nyss.

Första intrycket av allt:

Dell har packat det bra. Kan en bärbar verkligen finnas inuti det paketet
Lätt att förstå alla tillbehör. Hörlurar, manual, cd väska, laptop fodral, återställningsskivor, Microsoft Works (öh), Roxio brännarprogram,Dell fjärrkontroll. Ingen OEM Vista Ultimate skiva - bara Dell skivor (med Vista etc).

Datorn jättesnygg! (tumavtryck och så blir på ytan direkt om man tar på det svarta locket)

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Hmm fick ett nyhetsbrev från Microsoft, och dom gjorde reklam för dell product red.

Men där fanns Dell 1550, är det någon som vet om det är en kommande dator eller bara skriv fel?
för när ja klickar på den så kommar man bara till dells hemsida, och varken på svenska eller usa sidan finns någon dell 1550.
*nyfiken*

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/joinre...

men håller man musen ööver står det dell 1530.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Fick också min dator nu imorse! men tyvärr va det en samsung skärm =( håller på att prata med xps supporten nu, tyvärr verkar det vara svårare att få en LG philips skärm nu eftersom dom har märkt att alla vill ha dom =/ håller på att snacka med en schysst kille som just nu snackar med någon chef eller nått för att försöka hjälpa mig få en Lg philips, i värsta fall får jag väll sitta på min samsung, jag tycker dock inte det är så super farligt som vissa säger men självklart vill man ju ha en LG när man har lagt ut så mycket pengar på den...

sådär har talat klart med dom, verkar som XPS supporten inte kan beställa LG skärmar längre, och verkar som alla numer kommer vara samsung.
Känns jävligt surt desto mer man tänker på det. ska ringa svenska supporten nu och see hur långt jag kan gå.

Permalänk
Medlem

jag fick en lg, sry phil

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker som sagt det är dåligt att erbjuda olika skärmar, helt godtyckligt där den ena är bättre än den andra. Varför inte eliminera det genom att enbart välja en underleverantör?

Permalänk
Medlem

MONITOR\AUO2077 står det på min. är det någon annan som fått en sådan? själv är jag inte allt för nöjd med den och kommer nog ringa för att få den utbytt..

Permalänk
Medlem

Sådär, har nu även testat webcamen och fjärrkontrollen. Funkar prima!

Det var Riva tuner man kunde använda för at trixa lite med fläkten till graffet, va?

Och, som sagt, det brusar hela tiden i bakgrunden i hörlurarna när jag har dem inkopplade, gör det det på er andras också? Tacksam för svar, så jag vet om jag ska ringa in och klaga lite hos Dell.

Btw, fick en LG-skärm, om någon skulle vara intresserad.

Permalänk

Första uppstarten och kollen - faktiskt första Vista för mig.
Hårddisken knopprar lite (hur beskriver man ljud..), och fläkten lite så försiktigt försöker blåsa, men bara lite o lite - då o då.
Har Vista Ultimate (32 bit). Inget jag står mig på om jag jämför med min andra Dell Inspiron 8600.
Välkommen skärmen och alla standard inställningar som användarkonto, tid & datum, svensk layout etc.
En del väntande här tills datorn startar och sen efter inställningarna startar Vista.
Fattar inte direkt fingeravtrycksläsaren men får väl läsa mig till det, kommer upp ett popup att jag inte fört (eller lagt?) finger på fingeravtrycksläsaren.

Kollar specifikationen:
(Jo, vad kollar man först om inte allt det som alla pratar om)
Skärm: LPLDF00 = LG

Liten fråga:
Hade man märkt CPU whinet ordentligt?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leagle
Sådär, har nu även testat webcamen och fjärrkontrollen. Funkar prima!

Det var Riva tuner man kunde använda för at trixa lite med fläkten till graffet, va?

Och, som sagt, det brusar hela tiden i bakgrunden i hörlurarna när jag har dem inkopplade, gör det det på er andras också? Tacksam för svar, så jag vet om jag ska ringa in och klaga lite hos Dell.

Btw, fick en LG-skärm, om någon skulle vara intresserad.

Har en fråga, brusar det med din egna hörlurar? dvs inte de creative som medföljer. (för de har jag hört ska brusa).

Silverfisken:

Jag märker CPU whine på min nuvarande, dock är det inget jag stört mig på under 3 år är hörbart när man sitter ensam. (inte en dell laptop).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverfisken
Första uppstarten och kollen - faktiskt första Vista för mig.
Hårddisken knopprar lite (hur beskriver man ljud..), och fläkten lite så försiktigt försöker blåsa, men bara lite o lite - då o då.
Har Vista Ultimate (32 bit). Inget jag står mig på om jag jämför med min andra Dell Inspiron 8600.
Välkommen skärmen och alla standard inställningar som användarkonto, tid & datum, svensk layout etc.
En del väntande här tills datorn startar och sen efter inställningarna startar Vista.
Fattar inte direkt fingeravtrycksläsaren men får väl läsa mig till det, kommer upp ett popup att jag inte fört (eller lagt?) finger på fingeravtrycksläsaren.

Kollar specifikationen:
(Jo, vad kollar man först om inte allt det som alla pratar om)
Skärm: LPLDF00 = LG

Liten fråga:
Hade man märkt CPU whinet ordentligt?

ang HDD, i vista låter den lite i början när den indexerar allt osv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Har en fråga, brusar det med din egna hörlurar? dvs inte de creative som medföljer. (för de har jag hört ska brusa).

Hehe, du frågade precis samma sak för några sidor sedan när jag för första gången frågade om problemet. För att svara på frågan: jag kör med egna hörlurar och har inte haft några som helst problem med brus när jag har haft dem inkopplade till min stationära dator.

Permalänk
Medlem

Haha oh sorry, trodde du var en annan med samma problem...

Permalänk
Medlem

Har talat med XPS supporten 2 gånger, finns inte en chans att byta skärm längre... ska nog testa datorn några dagar nu och se om jag ska ha kvar den. verkar bara vara störande då man surfat och mest på vita bakgrunder, har dock en samsung 226 som jag kan koppla in om jag vill men känns ändå trist, ska testa och spela lite på den, stör jag mig inte för mycket på det så har jag kvar den annars så byter jag ut den och troligtvis köper en stationär.
Fan va surt det här känns just nu men ska testa lite. Hör av mig senare under dagen med lite mer info.

Permalänk
Medlem

Träligt :S, hoppas man får en LG skärm då, rätt mycket deras loss om folk istället "ångrar köpet", kostar antagligen lite mer för dem att båda förlura en potentionell framtida kunda + leveranskostnader (antar att datorn senare säljs som "refurbished"). Det eller byta skärm, deras val ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philster
Har talat med XPS supporten 2 gånger, finns inte en chans att byta skärm längre... ska nog testa datorn några dagar nu och se om jag ska ha kvar den.

Jaha... min är i fas 2. Man kanske ska ta och avbeställa den då. Det har ju tidigare varit säkertheten, att om man får en samsung är det inga problem utan de kommer hem och byter den mot en LG. Förmodligen har de flera samsungskärmar som nu måste säljas innan LED-skärmarna kommer...

Permalänk
Medlem

Min är också i fas 2, tror inte jag avbeställer, om jag inte är nöjd med skärmen jag får lämnar jag bara tillbaka datorn, finns ingen mer prisvärd laptop som 1530 för tillfället... Får bära eller brista^^

Permalänk
Medlem

Hej!
Beställde min för några dagar sen, låter drygt att eventuellt behöva få en "sämre" variant av skärm... Helt sjukt att inte alla har samma kvalite! Pratade dock med Dell och de sa att dem numera bara skickade ut 1530:n med LG skärm? Jag väntar nog hur som helt, blir man inte nöjd är de ju bara att skicka tillbaka...

Permalänk
Avstängd

Jag kan lova er att får ni en dålig skärm, en samsung eller en AOU så är det bara att säga till Dell att skärmen är under all kritik, säg inte att "Jag vill ha en LGskärm som inte är grynig" eller nått, säg att skärmen är undermåttlig!

Insiderinfo säger att då får man en ny skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewound
Hej!
Beställde min för några dagar sen, låter drygt att eventuellt behöva få en "sämre" variant av skärm... Helt sjukt att inte alla har samma kvalite! Pratade dock med Dell och de sa att dem numera bara skickade ut 1530:n med LG skärm? Jag väntar nog hur som helt, blir man inte nöjd är de ju bara att skicka tillbaka...

Hej! Va det i chatten som du pratade med dom när han sa det? Jag skulle vilja ha garanti på att de ENDAST numera använder sig av LG! Vad hette han som du pratade med? Kunde han verkligen garantera det? När pratade du med honom? Har inte beställt än men om de kan garantera att jag får en LG gör jag det mer än gärna!!!

Permalänk
Medlem

Nix, fick inga garantier (i telefon), men han pratade med någon kollega och han sa att de numera levererar med LG-skärmar... Fast läser man ovanstående inlägg verkar det ju som motsatsen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewound
Nix, fick inga garantier (i telefon), men han pratade med någon kollega och han sa att de numera levererar med LG-skärmar... Fast läser man ovanstående inlägg verkar det ju som motsatsen...

Ja, jag har frågat ett antal gånger och det ända man får som svar är att "Om du får problem så är det bara att kontakta supporten" De vägrar i prinsip diskutera deras skärmproblem och den skiftande kvaliten som gör köpet till ett lotteri...

Permalänk
Medlem

Ringde och snackade med 2 st, de nämde att det är många som ringer och klagar på skärmen och vill ha en ny, jag sa att jag hde svårt att tyda text på datorn och att jag blev väligt missnöjd eftersom jag betalade för värsting skärmen. de sa att jag isf kommer få en likadan skärm... Sa jag ville ha nummret till dom som man talar med då man vill ångra köpet. Det som är mest störande är att allt annat med datorn är bra, men som jag sa tidigare ska jag testa den några dagar till och om jag inte känner föratt ha kvar den så kommer jag lämna tillbaka den och antingen vänta tills LED skärmarna kommer eller så köper jag en stationär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leagle
Sådär, har nu även testat webcamen och fjärrkontrollen. Funkar prima!

Det var Riva tuner man kunde använda för at trixa lite med fläkten till graffet, va?

Och, som sagt, det brusar hela tiden i bakgrunden i hörlurarna när jag har dem inkopplade, gör det det på er andras också? Tacksam för svar, så jag vet om jag ska ringa in och klaga lite hos Dell.

Btw, fick en LG-skärm, om någon skulle vara intresserad.

Finns det någon slags samband mellan färg eller upplösning när det gäller om man får LG, Samsung eller det andra märket. Kan inte ni som får datorn skriva in vad ni har beställt för färg och vilken av upplösningarna ni valde samt vilken av märkena på skärmen som ni fick? Har säkert inte nåt samband men kan vara värt ett försök! Skulle vara kanon efterssom det är många som funderar på att beställa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callon22
Finns det någon slags samband mellan färg eller upplösning när det gäller om man får LG, Samsung eller det andra märket. Kan inte ni som får datorn skriva in vad ni har beställt för färg och vilken av upplösningarna ni valde samt vilken av märkena på skärmen som ni fick? Har säkert inte nåt samband men kan vara värt ett försök! Skulle vara kanon efterssom det är många som funderar på att beställa!

Jag beställde en Röd(Product RED) med 1680x1050 eller va det är.

Permalänk
Medlem

Okej, då har vi en som var röd då med en högsta upplösningen! Ni andra då?

För övrigt, nån som har koll på när LED skärmen bör komma som tillval?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callon22
Okej, då har vi en som var röd då med en högsta upplösningen! Ni andra då?

För övrigt, nån som har koll på när LED skärmen bör komma som tillval?

Är det OLED skärmar som de ska gå över till eller vad är det för LED-teknik som skiljer dem från de befintliga?

Permalänk
Medlem

Vet ej något om det! Nån annan?