Vad gör man? (Moderkortet byter tillbaka settings själv...)

Permalänk

Vad gör man? (Moderkortet byter tillbaka settings själv...)

Ja är rätt ny till överklockningssidan och har därför ingen större ide om vad jag gör fel, så jag tänkte jag frågar här istället.

Jag tänkte prova en liten lätt överklocking av min Q6600, enbart för att se hur temperaturutveklingen blir.

Har haft rätt irriterande temperaturer på min processor sen jag skaffade den. (Idle på CPU är 30c medan kärnorna 1&2 idlar på ca ~50c, 3&4 är ~45c. Loadtemperaturerna är ~68c på 1&2, 3,4 är ~55c.)

Stockkylningen fick jag runt 70-75c, så jag bytte till en Zalman CNPS7700, vilken i sig inte heller är allt för bra, men det är den jag kör atm.

I alla fall. Efter jag läst guiden osv, stängt av massa funktioner i bios, låst PCI-E bussen osv. Så provar jag att öka FBS'n med 10Mhz, men direkt när jag trycker "Save and quit" så stänger datan ner sig, startar upp stänger ner sig igen snabbt och sen så är Bios inställningarna för FSB'n tillbaks på orginal igen. (Alltså 266Mhzx9)... Vad gör jag fel, eller vad är fel?

Sedan tänkte jag passa på att fråga om en del jag inte förstod i guiden och det gäller FSB'n oxå. Vad de hastigheter som t.ex 1066Mhz FSB baseras på?

Eftersom FSB'n läses som 266Mhz x En Multipler och min blir då 266x9 vilket blir ca 2400Mhz (2394) på min processor och den har en FSB bus på 1066Mhz. (Kan någon förklara vad 1066Mhz är för hastighet lite mera enkelt?.)

(Svår fråga att formulera på ett bra sätt, så jag vet inte om någon förstår hur jag menar ;p)

Permalänk
Medlem

har liknande problem som du har..
jag kan inte klocka CPUn när jag har mitt 8800gt kort i eller ett annat 8600gt kort, går in i bios och ändrar lite efter noob guiden här på SC..

sätter jag däremot i min syrrans ati kort funkar det hur bra som helst att klocka :S

någon som har någon aning om varför det är så ?

Permalänk

Vilket sammanträffande, jag kör oxå 8800GT O.o

Permalänk
Medlem

trevligt
det känns så surt att jag kan klocka med syrrans piss kort och inte mitt =/

Permalänk
Medlem

men dudes,det vet ni lika väl som jag att de inte beror på grafikkortet.
eet har inte ens nått med de att göra =)!

och SupaBeast, att den startar om som den gör är för att den behöver med ström till processorn

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

Jag antar att du menar spänning. Den har 1.25V atm. Hur mycket bör man höja Volten med?

Permalänk
Medlem

sätt den på 1.35 iaf att börja med, men håll koll på tempen så den inte blir för hög!

sen kan du höjja mer, men gå inte över 1.5

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
men dudes,det vet ni lika väl som jag att de inte beror på grafikkortet.
eet har inte ens nått med de att göra =)!

och SupaBeast, att den startar om som den gör är för att den behöver med ström till processorn

Det förefaller inte helt rimligt att TS skulle behöva höja spänningen efter en FSB-höjning på 10MHz.

@TS: Vad har du för minnen och nätaggregat?

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. Den enda förändring jag lyckats åstadkomma på "klocksidan" i mitt BIOS är att låsa PCI-E till 100. För att åstadkomma detta måste jag först ladda optimized default. Gör jag sedan den minsta förändring måste jag åter igen ladda optimized default för att kunna låsa PCI-E till 100. Börjar oxå smått fundera på om det inte kan vara grafikkortsrelaterat. Inte för att det låter logiskt direkt.

Du kan ju kolla min tråd här om du vill: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... Kanske något av tipsen där kan hjälpa dig.

Själv är jag 100% noob när det gäller klockning. Men börjar redan få mersmak på det, trots att det går skit än så länge. Men skam den som ger sig

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS3 • E4500@2.2GHz • Thermalright Ultra-120 eXtreme • Corsair XMS2 2x2GB DDR2 CL5 6400 800MHz • ATI HD3850 256MB • Xilence XP600W

Permalänk
Medlem

bara o kämpa på grabbar

lycka till.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Ett råd i felsökning (till de av er med problem som inte gjort det än):

Ladda default (heh). Ändra INGET mer än att höja FSB med +1. Om det pajar då, har vi uteslutit spänning/nätagg. Då är det hög tid att kolla upp vilken BIOS-version ni har.

Det är möjligt att det är BIOS som inte gillar någon viss komponent. Kolla om det finns fixar/uppdateringar till ert BIOS.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk

Provade att höja FSB'n med till 267 istället för 266, men som vanligt, direkt vid "Save Settings And Quit" så stängs datan av, startas upp, visar DS3 loggan och stängs av igen och sen är den ställd tillbaka på 266Mhz x9 :<

Kan dra lite information om mitt system eftersom jag missat det
Processor: Intel Core 2 Quad 6600
Moderkort: Gigabyte GA965P-DS3 (rev.3.3)
Ramminne: Corsair XMS2 4x1024Mb PC6400 (800Mhz) CL 5-5-5-18
Grafikkort: BFG 8800GT 512Mb OC
Nättagg: Xilence 800W
(+3,3V 28.0A, +5V 32.0A, +12V 1 18.0A, +12V 2 18.0A, +12V 3 18.0A, +12V 4 18.0A, -12A 0.5A, +5VSB 3.0A)

En polare igår (Jag e på ett lan), snackade om att jag skulle kolla om jumpern för återställning av bios satt kvar/fel, om det kunde vara något sånt. Men eftersom jag kan ändra andra inställningar i bios tycks det inte vara så.

Några ideér? (Typ...byt moderkort? ;p börjar ju bli lite gammalt.)

Permalänk
Medlem

kanske är cmos lr va den heter sitter återställningsläge, kolla i manualen till mobot vart den sitter o kolla om den står på clear bios lr save. kanske e de va vet jag.

Permalänk

volten på minnena?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

1.87V Enligt Everest.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
volten på minnena?

Njae. Tänkte det lät smart, men skulle det verkligen kunna förklara att den klarar att starta i default och inte i default + 1FSB? (Ärlig fråga, inte retorisk.)

EDIT: @TS: Har du kollat upp vilken BOIS-version du har än?

Visa signatur

Permalänk

men vissa moderkort går ju tebax till orginal när klock går åt helvete... tänkte jag att det kunde vara minnena som inte har volt, mina fick 1.8 i början men ska ha 2.1 =/ det är iaf en teori

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

"Intel P965 Bios For 965P-DS3 F12"

Bios versionen är F12 tror jag. (Har uppdaterat bios förut.)
Såg att det fanns en F13o Bios nu oxå, fast den lägger enbart till 45nm processorsupport tror jag det stog.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SupaBeast
Ramminne: Corsair XMS2 4x1024Mb PC6400 (800Mhz) CL 5-5-5-18

Fyra minnesmoduler och överklockning är inte bästa konceptet. Se till att dina minnen underklockas när du klockar CPU'n. Dvs, klocka enligt klockningsguiden och ta komponenterna steg för steg så att du vet vad som händer - och varför.

Permalänk
Medlem

Om det kan vara någon ledning så kör jag min Q6600 på Gigabyte X38-DS5 i FSB 430 MHz (core speed 3870 MHz bios F5) vid 1.55 V vCore med vattenkylning (D-Tek FuZion). Minnena körs 1:1 dvs i 860 MHz (5-5-5-15 timings) - 4*1GB. Då är den stabil nog för att köra SMP folding med två instanser samtidigt som övrig aktivitet. Load temp ca 60 C. MCh +0.1 V, VDIMM + 0.4 V. Resten Normal.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Avstängd

Pröva med 2gb ram.
dvs ta ur 2gb.
Testa.

Re-flasha bios eller lägg in nytt, flasha från floppy eller usb.

Som det verkar tar inte bioset inställningarna vilket kan vara flera orsaker, gäller att försöka isolera vad det kan vara.
tog mig 3 dagar att hitta min lilla jäkla fsb vcore som var 2 pinnar för hög heh.
sänkte och viola, stabil.

sitter alla kablar samt hårdvara som de ska?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Det verkar som att byta moderkort är den enklaste lösningen..

Eller helt enkelt låta bli sk*ten :<

(Edit: Provade uppdatera till F13o biosen, men fick samma restart "grej" efter jag ändrat klock.)