Vad gör man? (Moderkortet byter tillbaka settings själv...)
Ja är rätt ny till överklockningssidan och har därför ingen större ide om vad jag gör fel, så jag tänkte jag frågar här istället.
Jag tänkte prova en liten lätt överklocking av min Q6600, enbart för att se hur temperaturutveklingen blir.
Har haft rätt irriterande temperaturer på min processor sen jag skaffade den. (Idle på CPU är 30c medan kärnorna 1&2 idlar på ca ~50c, 3&4 är ~45c. Loadtemperaturerna är ~68c på 1&2, 3,4 är ~55c.)
Stockkylningen fick jag runt 70-75c, så jag bytte till en Zalman CNPS7700, vilken i sig inte heller är allt för bra, men det är den jag kör atm.
I alla fall. Efter jag läst guiden osv, stängt av massa funktioner i bios, låst PCI-E bussen osv. Så provar jag att öka FBS'n med 10Mhz, men direkt när jag trycker "Save and quit" så stänger datan ner sig, startar upp stänger ner sig igen snabbt och sen så är Bios inställningarna för FSB'n tillbaks på orginal igen. (Alltså 266Mhzx9)... Vad gör jag fel, eller vad är fel?
Sedan tänkte jag passa på att fråga om en del jag inte förstod i guiden och det gäller FSB'n oxå. Vad de hastigheter som t.ex 1066Mhz FSB baseras på?
Eftersom FSB'n läses som 266Mhz x En Multipler och min blir då 266x9 vilket blir ca 2400Mhz (2394) på min processor och den har en FSB bus på 1066Mhz. (Kan någon förklara vad 1066Mhz är för hastighet lite mera enkelt?.)
(Svår fråga att formulera på ett bra sätt, så jag vet inte om någon förstår hur jag menar ;p)