Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Flytande mus ger känsel i 3D

Permalänk
Melding Plague

Flytande mus ger känsel i 3D

Forskare vid Carnegie Mellon University i USA har tillverkat ett flytande pekdon. Med hjälp av magneter kan musen flyta ovanför en docka. Datorprogram kan sedan kontrolleras i tre dimensioner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte vilja ha två så där stora klumpar stå på bordet...

Permalänk

varför ska du ha båda??

Permalänk
Medlem

Det där verkar fantastikt Skulle göra det otroligt mycke enklare att göra 3d-ritningar eller styra tex robotar. Skulle iaf göra mitt jobb lättare.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk

Reachin gav en demo av HaptX med sin apparat för mitt program på universitetet. Ruggigt bra känsla i en sån redan, och det var budgetversionen.

Permalänk
Medlem

nice som fean, hade velat leka i cad med ett par sådana

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk

Jag tror mer på att styra musen med hjärnan som verkar fungera ypperligt, än den här lösningen:
http://www.sweclockers.com/nyhet/7412-styr_spel_och_program_m...

Det här är verkligen 'B', stor, klumpig, ej rolig samt dyr, byt affärs idé pojkar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Måste vara ansträngande för armarna att arbeta med dessa klumpar en längre stund...

Visa signatur

C2D e6750 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec p182 | Corsair XMS2 2GB | Albatron GeForce 8800GTS 320MB | Corsair 520W

Permalänk
Medlem

Vadå, vi har använt oss av 3Dconnexions SpacePilot i flera år nu. Den klarar av 6 DOF.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Undra om man kan forma dom till vad som helst.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

Som vanligt tänker de flesta Swecare inte längre än att skumma artikeln, på sin höjd.

Jag vet! Vi lägger ner all forskning på saker som inte visar potential för spelande! Det är ju ändå dåliga affärsidéer!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

heheh
själv tanker jag på folk som skaåar 3d modeller. detta skulle ju vara toppen där.

sen spelk skullle kunna vara koolt....tänkt dig styra nått slags rymdskepp med sådanna kontroller skulle ju vara guld! och roligt. (tyckerjag)

sen vet jag inte riktigt vilka andra användings områden man skulle ha på en vanlig data faktiskt...
men helre en sån här kontroll för mina konsoll än det som finns nu iaf.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Verkar cool, men ni som klagar på att dom tar plats: Man kan montera dom under bordet så är det bara att sticka ner handen i hålet genom bordsskivan:D

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som tänker Musarm?

/sefu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sefu
Någon mer än jag som tänker Musarm?

/sefu

Det var första tanken faktiskt... fy fan vilken dålig ergonomi.

//Tempel fd huvudskyddsombud.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Detta verkar ju som ett användbart verktyg jämfört med den hjärnvågskontrollen som var uppe på tapeten i förrgår? En helt annan presisionsförmåga. Men, som andra sagt så är nog användningsområdet lite begränsat fortfarande vilket kommer kommer vara ännu en bidragande orsak till ett tokhögt pris. Men jag ser ett större användningsområde än för hjärnvågsavläsaren, absolut. Den huvudprylen kommer kanske fungera som ett komplement, men knappast som ersättare för de styrdon vi har idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Testade en liknande lösning dom hade för att utbilda läkare, men den här lär kunna ge en mer verklighetstrogen miljö.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd

Inge bra aim i cs me den duu,,,,

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Om jag krockar med en gubbe eller ett träd i ett spel vill inte jag att just min högerarm ska vibrera. Jag vill ha en fåtölj som skakar om hela mig.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

virtual handjob.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det här är verkligen 'B', stor, klumpig, ej rolig samt dyr, byt affärs idé pojkar.

Snarare en ypperlig innovation. Jag ser en stor potential som träning i kirurgiska ingrepp mm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

An affärsidé behöver ju absolut inte vara rolig för att den ska fungera. Detta är knappast B.. det är potential att bli något alldeles perfekt för diverse affärsområden.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Håller helt med Hardware Guy. En ypperlig hjälp inom läkarutbildningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Om jag krockar med en gubbe eller ett träd i ett spel vill inte jag att just min högerarm ska vibrera. Jag vill ha en fåtölj som skakar om hela mig.

Riktigt nice att köra ett bil spel om man våltar då ju??:D då kmr man liksom få rätt ont av "fåtöljen"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
virtual handjob.

ASG, äntligen ett sätt för prostituerade att arbeta utan risker eller vadå?

Kan se det framför mig när man beställer hem en liten robot och kopplar upp den mot cybersex.com när man vill ha trevligt ^^

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.