Permalänk
Medlem

P35 vs X38 el X48

Hej!

Jag har funderat över om det är värt att lägga pengarna på ett X38 el X48 moderkort för min del.

Så jag undrar hur mycket bättre ett X** kort egentligen är, jag har tänkt att köpa mig en Intel Core 2 Quad Q9450 och klocka upp den till 3ghz eller 3.2ghz
Tjenar jag då egentligen på att köpa ett nytt X** kort ?

Vilka fördelar har ett sådant kort egentligen om man bara ska klocka lite.

Och när jag ändå skriver så undrar jag över om man kan köra en 4GB i ram på
P35,X38 och X48 kort. Har läst att det kan bli problem med just 4GB.

Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna köpa ett P35 i så fall, x38 är att föredra om du inte ska köra crossfire t.ex och vill ha ur maxprestanda med dubbla ATI-grafikkort då x38/x48 har dubbla riktiga pci-e x16 portar och inte en x16 + x4 som p35 har.
X48 är bara waste of money då det inte finns något direkt nytt på det. Allt på x48 finns även på x38 men tillverkaren kanske valt att "krydda" till specifikationerna extra med något som egentligen finns listat på x38 och för att det ska se bättre ut på pappret.

t.exkan det stå skrivet att x38 bara supportar 1333mhz fsb medans x48 supportar 1600Mhz fsb, detta betyder inte att x38 inte klarar av samma. För x38 klarar 1600Mhz fsb utan problem.

Det är som det alltid är på marknaden, man tillverkar något nytt med nytt namn med högre priser för att tillverkarna vill tjäna pengar. It's all about money!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Okej det kanske får bli ett moderkort från Gigabyte då P35 DS4.

Men hur ligger det till med att köra 4GB ram på de kortet. Någon som vet några minnen som funkar ?

Permalänk
Medlem

jag vet iaf att mina 2x2gb minnen funkar riktigt bra på DS3. Klockat dom 200 mhz etc.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha minnen som garanterat passar så spana in Gigabyte's hemsida för ditt planerade moderkort då de lär ha en lista med rekommenderade minnen.

Permalänk
Medlem

Gick in på deras hemsida och kolla men det var bara gammla moderkort som fanns med på deras lista. Men jag leta kanske inte tillräckligt bra, ska leta igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacariuz
Gick in på deras hemsida och kolla men det var bara gammla moderkort som fanns med på deras lista. Men jag leta kanske inte tillräckligt bra, ska leta igen.

GA-P35-DS4
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Rev. 1.0,1.1,2.0:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/motherboard...

Rev. 2.1:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/motherboard...

De listorna innehåller dock iprincip inga 2Gb minnen, men jag kör OCZ SLI 4Gb till mitt GA-EP35-DS4(rev2.1) och de funkar iallefall fint :P. Är du osäker kan u ju alltid kolla runt på forumet efter folk som har det moderkortet och kolla vilka minnen de kör.

Om du förövrigt vill garanterat få en Rev2.1 av moderkortet så köp ett GA-EP35-DS4, de ska alla vara Rev2.1. Men å andra sidan så kan du alltid få en Rev2.1 även ifall du köper ett GA-P35-DS4.

Permalänk
Medlem

Köpte 4x1GB till polarens dator med P35-DS4. Det funkade bra när jag installerade allting. Sedan när han fick datorn så bråkade den som faan så fort det satt 4st stickor i den. Fortfarande inte löst det. han kör med 3st stickor nu.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hedersmedlem

Asså alla de korten fixar upp till 8gb ram. Men om du kör ett windows xp 32bitars operativsytem så klara det att få ordning på max 4gb inklusiv grfik minne osv. kör du tex linux kan du slänga i mycket mer minne. Asså det som bestämer hur mycket minne du kan ha är vilket os du kör. om du ska ha burken att gama med så kör förslagsvis XP 64 bitars eller Vista (för dem som tycker det är fränt) men se också till att restan av din burk södjer ett sådant os

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming