Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Alright, den där mackan är ju dock inte vegetarisk. Tänkte på vad för vegetarisk mat som gjorde att du inte orkade vara vaken.

Vet inte riktigt, när jag har varit hemma hos folk som är vegetarianer så har det blivit deras mat, och det har bara inte gått, alltid tvungen att besöka närmaste statoil för ett stort korvmål, så för min del så skulle det aldrig funka att bara äta växter!

Men mina polare blir mätta på det, så jag antar att jag behöver mer än dom.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Gratäng är vinnaren inom den vegetariska kosten. Diverse grönsaker, några deciliter grädde i en form och toppa med ost. In i ugnen! I en potatisgratäng kan du ta runt ett kilo potatis, några gula lökar eller ett par purjos. Varva detta med salt och peppar i en form. Klicka på lite smör, på med riven ost och sedan minst en trea grädde och en timme i ugnen. Blir också väldigt gott med ett lager spenat eller tonfisk i.

Ska du göra en gratäng på rotfrukter kan du ta och dela dem i lagom stora bitar, kålrot, palsternacka, persiljerot, morot, potatis och lök. Lägg i en ugnsform. Blanda sedan gräddde med ägg, salt och peppar i en bunke, typ ett ägg per portion, och häll detta över grönsakerna. Toppa med ost och låt stå i ugnen tills ägget har stannat och grönsakerna är kokta. 225 grader brukar vara lagom och det tar en knapp timme.

Pajer är också mycket smarrigt och fungerar på ungefär samma sätt som gratänger förutom att du klär ugnsformen med pajdeg först. Lite mer receptkrävande med paj för att få det bra dock men det är klart att man kan improvisera här med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
[B]Hur djur behandlas, det är en sundare kost (magen mår bättre och man slipper flertalet sjukdomar) och jag slipper äcklas av det när jag lagar det.

edit:

http://www.halsoframjandet.se/vegetarian/Kottfolder.html

Den länken var mycket bra.

Jag vill bara flika in en sak om att kött i sig inte alls är dåligt för hälsan eller är upphov till "flertalet" sjukdomar så som du får det att verka.
Tvärtom är det mycket nyttigt protein och fett som finns i kött och fisk som är bra för en.
Det går att substituera det med vegetarisk kost, inte fullt ut men fullgott.

Väljer man att köpa kött som är framställt på ett bra sätt och balanserar sin kost bra så försvinner många argument.
Men, vegetarianism är ett bra val och det vore bra för hela världens utveckling om fler valde att inte äta kött.
Eller åtminstone mindre kött.
Och då bara kött som kommer från djur som är uppfödda och behandlade på ett bra sätt.

Ville bara säga det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Den länken var mycket bra.

Jag vill bara flika in en sak om att kött i sig inte alls är dåligt för hälsan eller är upphov till "flertalet" sjukdomar så som du får det att verka.
Tvärtom är det mycket nyttigt protein och fett som finns i kött och fisk som är bra för en.
Det går att substituera det med vegetarisk kost, inte fullt ut men fullgott.

Ville bara säga det.

Har du nån mer info om vad det är man missar? Läser rätt mycket närings lära atm, men har inte sett det där förut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Har du nån mer info om vad det är man missar? Läser rätt mycket närings lära atm, men har inte sett det där förut.

Köttprotein och fiskoljor t.ex?

Permalänk

Brukar köra detta när jag inte orkar laga något "avancerat"

- ~1/2 påse gröna/röda linser.
- 1 burk krossade/hela/passerade tomater.
- Vatten
- Salt
- Lök

Koka ca 20 min.

(Har man tid och ork är klyftor från en hel vitlök gott att ha i på slutet.) Tillsätt honung och kallpressad rapsolja efter behag. Servera med ketchup.

EDIT: Tänkt föresten på att du bör ta b12-tillskott vid helvegetarisk kost. Finns så vitt jag vet inga vegetariska källor.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
EDIT: Tänkt föresten på att du bör ta b12-tillskott vid helvegetarisk kost. Finns så vitt jag vet inga vegetariska källor.

Du tänker på helvegansk kost.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Du tänker på helvegansk kost.

Med helvegetarisk menade jag just uteslutandet av även mjölk och ägg. Men det finns säkert olika definitioner. För mig är vegetarianism något som gäller kosten, medan veganism även exkluderar övriga produkter från djur som kläder, skor osv.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Kilroy - OK, hittade nånting om att man eventuellt missade någon del av Omega-3. Får läsa på lite mer.

Är lakto-ovo, så b12 fixar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Med helvegetarisk menade jag just uteslutandet av även mjölk och ägg. Men det finns säkert olika definitioner. För mig är vegetarianism något som gäller kosten, medan veganism även exkluderar övriga produkter från djur som kläder, skor osv.

Jag föreslår att du börjar använda dom definitioner av orden som resten av samhället använder dom.

Det skulle bli lite knepigt om du började använda bajs istället för hej t.ex.

Vegetarianism = Inte äta kött osv.
Veganism = inkluderar även ägg, mjölk osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Kilroy - OK, hittade nånting om att man eventuellt missade någon del av Omega-3. Får läsa på lite mer.

Man "missar" ju massa köttproteiner osv men det ersätter man ju med vegetabiliska proteiner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag föreslår att du börjar använda dom definitioner av orden som resten av samhället använder dom.

Det skulle bli lite knepigt om du började använda bajs istället för hej t.ex.

Vegetarianism = Inte äta kött osv.
Veganism = inkluderar även ägg, mjölk osv.

Man "missar" ju massa köttproteiner osv men det ersätter man ju med vegetabiliska proteiner.

Jag föreslår att du är lite mer ödmjuk inför faktumet att definitioner av begrepp inte är huggna i sten. Dessutom:

http://en.wikipedia.org/wiki/Veganism

Citat:

"Vegan diets (sometimes called strict or pure vegetarian diets) are a subset of vegetarian diets"

Meningen med ord är att folk skall fatta vad man menar, att tolka helvegetarsiskt som något annat än helt vegetariskt, endast bestående av vegetabilier, känns inte långsökt.

hordac: OK, bra. Det borde jag iofs förstått iom det du skrev tidigare i tråden ang. vegetarisk pizza mm. Lär ju heller inte vara några problem med proteiner om man äter mjölk och ägg. Vet inte hur det står till med linser, hört att proteinet inte är fullvärdigt, men kollade upp saken och verkar inte allt för dåligt.

Från wikipedia:

"With 26% protein, lentil is the vegetable with the highest level of protein other than soybeans"

Men också: "Lentils are often mixed with grains, such as rice, which results in a complete protein dish."

Hur som helst. Äter man ägg och mjölk är det knappast ett problem.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att folk blir vegetarianer, bara det inte påverkar min livstil.
Om jag ska bjuda på fest tänker jag _INTE_ laga något vegetariskt alternativ bara för att någon vegetarian ska komma.
Jag tycker det är bättre att äta glada grisar och kor (svenska, gärna KRAV) istället för att avstå. Vill ha kvar våra öppna fält och underbara lantkultur vi har i Sverige.
Vissa vegetarianer/veganer har ju ingen som helst verklighetsförankring i sina argument, förutom en länk till PETA eller nått. Dessa stör jag mig något fruktansvärt på!
Jag går att resonera med, men då ska det vara bra argument!

Fick med mig, griskött som farsan styckat, samt älgkalvs-färs från en kalv farsan skjutit samt rådjurskött nu när jag var hemma hos farsan.
Hur kan någon anse att detta kött är dåligt? Tycker det är fantastiskt att vi tar vara på så mycket som vi ändå gör.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

vill ge dig en viktig sak att tänka på om du ska vara helt vegg, kolla upp all mat så du får i dig alla vitaminer som du behöver och att du får i dig B12, B12 är ofta en sak som vissa veggitarianer får brist på, jag var en av dom, varit vegg i 9år, skulle rekomendera att ta nån tillskott till maten. men annas e det inte svårt att hitta saker och äta, det e bara att laga det du har gjort förut men hitta saker som ersätter köttet som tex hälsans kök produkter, annas böner, linser, mycket grönt, soja som du får i mycket at hälsans kökets saker.

vill bara säga en sak till att många tror att man hatar kött ätare bara för att man itne äter det själv så e det inte, sen alla omogna inlägg som trackar ner på sånna som tar steget att inte villa äta kött. varför gör ni så? det är väll endå ens egen villja att få göra sånt om man vill, och vad har ni för rätt att se ner på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
vill ge dig en viktig sak att tänka på om du ska vara helt vegg, kolla upp all mat så du får i dig alla vitaminer som du behöver och att du får i dig B12, B12 är ofta en sak som vissa veggitarianer får brist på, jag var en av dom, varit vegg i 9år, skulle rekomendera att ta nån tillskott till maten. men annas e det inte svårt att hitta saker och äta, det e bara att laga det du har gjort förut men hitta saker som ersätter köttet som tex hälsans kök produkter, annas böner, linser, mycket grönt, soja som du får i mycket at hälsans kökets saker.

vill bara säga en sak till att många tror att man hatar kött ätare bara för att man itne äter det själv så e det inte, sen alla omogna inlägg som trackar ner på sånna som tar steget att inte villa äta kött. varför gör ni så? det är väll endå ens egen villja att få göra sånt om man vill, och vad har ni för rätt att se ner på det?

har funderat på det och verkar va samma sak som när nån är nykter på en fest och folk anser att "lite" kan han väll dricka ändå.
som om dom k'änner sig lite som en sämmre mäniska och försöker rättfärdiga sig igenom att lura/tvinga på den andra.

Ryden: vilka tipps på vegetariska maträtter du kom med.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag föreslår att du är lite mer ödmjuk inför faktumet att definitioner av begrepp inte är huggna i sten. Dessutom:

http://en.wikipedia.org/wiki/Veganism

Meningen med ord är att folk skall fatta vad man menar, att tolka helvegetarsiskt som något annat än helt vegetariskt, endast bestående av vegetabilier, känns inte långsökt.

Nej, det är inte så långsökt. Men det blir förvirrande när man använder samma begrepp för olika saker.

Permalänk
Medlem

"Vill ha kvar våra öppna fält och underbara lantkultur vi har i Sverige."

Menar du att detta skulle försvinna om alla var vegetarianer? Faktum är att andelen av det svenska folket som äter djur som dom jagat själva eller köpt från grannar och vänner är minnimal. Allt för ofta blir det kött från djur som står på varandra i några jävla bås med en spann med vatten och mat framför sig.
Kan faktiskt inte se någon anledning till varför det skulle förstöra våra "öppna fält och våran fina kultur" om man inte äter kött.
Kan även tillägga att jag själv äter kött då och då, just därför att inte ställa till det för kompisar m.m.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Raggmunkar

Annars så reagerar jag mig på hur dom behandlar kyklingar.
http://www.youtube.com/watch?v=1o-q5KJX4-w&feature=related

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Annars så reagerar jag mig på hur dom behandlar kyklingar.
http://www.youtube.com/watch?v=1o-q5KJX4-w&feature=related

http://az-hate-the-world.blogspot.com/ är ganska intressant om man vill se mer av sånt där.

Permalänk
Medlem

Vegetarianer som dricker mjölk så hoppas jag för eran skull att den även är kravmärkt:)

Själv skulle jag väl kalla mig för djurvän. Men jag äter kött och älskar de. Kan jag och har jag råd så köper jag kravmärkta grejjer.

Sen tips på vegetarisk kost så kan du göra veg(kött)bullar av linser. Men det kanske du redan vet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Är själv hängiven köttätare, men har alltmer börjat få upp ögonen för en mer blandad kost; ska bara orka engagera mig i matlagningen också

Hur som helst, har en god vän som är vegetarian, så när jag skulle bjuda på middag för honom och ett par andra vänner kom jag efter att ha handlat de flesta ingredienser till en kycklinggratäng med mango chutney att just kycklingen skulle bli lite av ett problem... Fick då tipset att kolla in Qourn i filé-form, och det var en häftig upplevelse för en som alltid sett på vegetarisk mat som ett "hälsosamt med trist" alternativ - det var helt fruktansvärt likt kyckling, om inte enligt min smak godare.

Det finns alltså möjligheter även för en hängiven köttätare att göra sina rätter vegetariska utan att försämra smaken i många fall

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
EDIT: Tänkt föresten på att du bör ta b12-tillskott vid helvegetarisk kost. Finns så vitt jag vet inga vegetariska källor.

Innehåller inte havregryn b12?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Innehåller inte havregryn b12?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Havregryn

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Havregryn

Fyfan vilket failure! Artikeln handlar om havreFLINGOR, inte gryn. Oavsett framgick att man inte får i sig b12 från havre

Från wiki:
Vitamin B12 måste tillföras kroppen via föda och är vanligt förekommande i animaliska livsmedel, lever, kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg. Veganer kan tillgodogöra sig vitamin B12 genom berikade produkter, kosttillskott och i viss mån även groddar. Alger har även visat sig innehålla biologiskt aktivt kobalamin men rekommenderas inte i stora intag på grund av sina höga halter av jod.
Spårmängder av vitamin B12 kan finnas i växtprodukter genom bakteriell kontamination eller som resultat av fermentering men det är ifrågasatt om dessa mängder är tillräckliga. Veganer och andra individer med låga B12-nivåer rekommenderas därför kosttillskott.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Okej, låt oss döda några fördomar. Jag kommer ta upp de fördomar som det talas om här punkt för punkt.

Fisk
Det sägs att man blir smart av fisk. Detta är ett ganska förenklat uttryck även om det har viss verklighetsförankring. Fettet hos de flesta fiskarter är mycket rikt på Omega-3 vilket genom forskning har visats vara bra för hjärnans uppbyggnad och allmänna hälsa. Dock så finns det massor av andra källor till denna fleromättade fettsyra. Bland annat har linfrön en bättre sammansättning av Omega-3-6-9-fetter än fisk och genom linfröolja kan dagsbehovet täckas med enbart en tesked.

Köttprotein
Det sägs att man går miste om "köttproteiner" om man uteslutande äter vegetabilier. Detta är ett ganska märkligt påstående, då proteiner är uppbyggda av en rad aminosyror. Dessa aminosyror som bygger upp det påstådda "köttproteinet" finns i stora mängder i de flesta vegetabilier. Alltså har inte "köttproteinet" någon unik egenskap som gör det bättre än vegetabilska proteiner. Det man bör tänka på är att få i sig tillräckligt med protein som innehåller alla essensiella aminosyror. Soja, vete och nötter är utmärkta vegetabiliska proteinkällor.

Trötthet, orkeslöshet och köttberoende
Det sägs att om man inte äter animalier så blir man trött och orkeslös. Detta är ett befängt påstående då det finns många elitidrottare med en strikt vegetabilisk kost. Även bodybuilders använde sig tidigare av sojaproteinpulver för att bygga muskler och orka träna. Det man kan bli trött av är att man har dålig kunskap när det gäller näringslära och energibehov. De flesta har nog med sunt förnuft att veta att man inte klarar sig på potatis, morötter och kål.

Och sedan för att reda ut Vegetarian/Vegan/Lakto-ovo-begreppen så har jag följande att säga:

Vegetarian betyder att man äter uteslutande vegetabilier. Detta har sedan vegan society startades försvunnit ur folkmun och börjat betyda lakto-ovo-vegetarian. Men ur språkligt perspektiv så betyder vegetarian just att man äter enbart vegetabilier.

On topic:

Jag kan rekommendera 'Vegansk näringslära på vetenskaplig grund'. Mycket värd läsning även för lakto-ovo-vegetarianer. Samt en kokbok som heter 'Madhur Jeffrey's World Vegetarian'. Mycket utförligt skrivet om många sorters baljväxter, nötter och grönsaker. Den är har många bottnar och passar som inspiration, receptbok och kostlära.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

Ärtor är frukatnsvärt nyttigt och bönor och sånt men akta dig för kokkosssaker
från kokkosnötter det inhåller bland det sämsta fett du kan få i dig .

men att försöka få saker att smaka som kött är ganska lönlöst och vad ska det ge? det är ju nästan hykleri

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
Ärtor är frukatnsvärt nyttigt och bönor och sånt men akta dig för kokkosssaker
från kokkosnötter det inhåller bland det sämsta fett du kan få i dig .

men att försöka få saker att smaka som kött är ganska lönlöst och vad ska det ge? det är ju nästan hykleri

Stora mängder mättat fett i kokos, ja.

Att få saker att smaka kött kan vara lockande för människor som gillar smaken och konsistensen på kött, men av etiska/miljömässiga skäl ge upp sitt köttätande.

Låt oss ta död på en fördom till.. Man får inte större mängder gaser av bönor och ärtor. Visst, är man dålig på att tillaga dem får man ej bort de gasgivande ämnena, men jag har inte träffat en enda vegan/vegetarian som inte vet hur man kokar bönor.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Stora mängder mättat fett i kokos, ja.

Att få saker att smaka kött kan vara lockande för människor som gillar smaken och konsistensen på kött, men av etiska/miljömässiga skäl ge upp sitt köttätande.

Låt oss ta död på en fördom till.. Man får inte större mängder gaser av bönor och ärtor. Visst, är man dålig på att tillaga dem får man ej bort de gasgivande ämnena, men jag har inte träffat en enda vegan/vegetarian som inte vet hur man kokar bönor.

ja bönor kan man nog koka men ärtor är godast okota och kalla
, syftar nu på gröna ärtor som man oftast köper fryst.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Okej, låt oss döda några fördomar. Jag kommer ta upp de fördomar som det talas om här punkt för punkt.

Fisk
Det sägs att man blir smart av fisk. Detta är ett ganska förenklat uttryck även om det har viss verklighetsförankring. Fettet hos de flesta fiskarter är mycket rikt på Omega-3 vilket genom forskning har visats vara bra för hjärnans uppbyggnad och allmänna hälsa. Dock så finns det massor av andra källor till denna fleromättade fettsyra. Bland annat har linfrön en bättre sammansättning av Omega-3-6-9-fetter än fisk och genom linfröolja kan dagsbehovet täckas med enbart en tesked.

Köttprotein
Det sägs att man går miste om "köttproteiner" om man uteslutande äter vegetabilier. Detta är ett ganska märkligt påstående, då proteiner är uppbyggda av en rad aminosyror. Dessa aminosyror som bygger upp det påstådda "köttproteinet" finns i stora mängder i de flesta vegetabilier. Alltså har inte "köttproteinet" någon unik egenskap som gör det bättre än vegetabilska proteiner. Det man bör tänka på är att få i sig tillräckligt med protein som innehåller alla essensiella aminosyror. Soja, vete och nötter är utmärkta vegetabiliska proteinkällor.

Trötthet, orkeslöshet och köttberoende
Det sägs att om man inte äter animalier så blir man trött och orkeslös. Detta är ett befängt påstående då det finns många elitidrottare med en strikt vegetabilisk kost. Även bodybuilders använde sig tidigare av sojaproteinpulver för att bygga muskler och orka träna. Det man kan bli trött av är att man har dålig kunskap när det gäller näringslära och energibehov. De flesta har nog med sunt förnuft att veta att man inte klarar sig på potatis, morötter och kål.

Och sedan för att reda ut Vegetarian/Vegan/Lakto-ovo-begreppen så har jag följande att säga:

Vegetarian betyder att man äter uteslutande vegetabilier. Detta har sedan vegan society startades försvunnit ur folkmun och börjat betyda lakto-ovo-vegetarian. Men ur språkligt perspektiv så betyder vegetarian just att man äter enbart vegetabilier.

On topic:

Jag kan rekommendera 'Vegansk näringslära på vetenskaplig grund'. Mycket värd läsning även för lakto-ovo-vegetarianer. Samt en kokbok som heter 'Madhur Jeffrey's World Vegetarian'. Mycket utförligt skrivet om många sorters baljväxter, nötter och grönsaker. Den är har många bottnar och passar som inspiration, receptbok och kostlära.

You fail. I raps och linfröolja finns alfa-linolensyra (ALA), det är en omega-3-fettsyra som inte alls har samma hälsomässiga fördelar som de som finns i fisk; eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DPA). Läste i göteborgsposten ganska nyligen om en studie där man hade jämfört positiva hälsoeffekterna av att äta lax uppfödd på foder av marint ursprung med lax som fick sin omega-3 via raps. Det gick inte att påvisa några som helst fördelar med den sistnämda, medans lax som fått i sig EPA och DPA via marina födoämnen gav positiva resultat för blodfetter med mera. Visst kan man vara vegetarian av etiska/hållbarhetsskäl och i sällsynta fall medicinska, men att tro att det skulle vara mer hälsosamt än att även inkludera anemalier är bara önsketänkande.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
You fail. I raps och linfröolja finns alfa-linolensyra (ALA), det är en omega-3-fettsyra som inte alls har samma hälsomässiga fördelar som de som finns i fisk; eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DPA). Läste i göteborgsposten ganska nyligen om en studie där man hade jämfört positiva hälsoeffekterna av att äta lax uppfödd på foder av marint ursprung med lax som fick sin omega-3 via raps. Det gick inte att påvisa några som helst fördelar med den sistnämda, medans lax som fått i sig EPA och DPA via marina födoämnen gav positiva resultat för blodfetter med mera. Visst kan man vara vegetarian av etiska/hållbarhetsskäl och i sällsynta fall medicinska, men att tro att det skulle vara mer hälsosamt än att även inkludera anemalier är bara önsketänkande.

Mja, innan du skriver "You fail." kanske du ska göra större dykningar i ämnet än att lita på morgon/dags/kvällstidningars korta summeringar av referat från diverse studier.

Först och främst, laxar är inte biologiskt identiska med människor(dock så är de fortfarande människor). De är inte ens däggdjur. Detta är något som seriösa forskare alltid tar hänsyn till, även fast det i de flesta fall inte spelar så stor roll.

Men vi bortser från detta faktum för att belysa en annan del. Alfa-linolensyra och linolsyra är de enda av dessa fetter som är essensiella. Eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DPA) kan kroppen själv tillverka av Alfa-linolensyra och linolsyra förutsatt att rätt balans mellan dessa två hålls. Ett förhållande(omega-3:omega-6) mellan 1:2 till 2:1 är gott nog(läs, minimala fördelar att ha en högre koncentration alfa-linolensyra) att försöka hålla.

Sedan får man tänka på att Omega-3-fetter är extremt hype:ade och de flesta studier är beställda från företag som livnär sig på att sälja fiskleveroljor, tabletter och liknande. Jag säger inte att man ska strunta i studierna, utan endast ta dem med en nypa salt och kanske inte tro blint på de referat av rapporterna man läser.

Jag älskar er och önskar er allt gott.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Wokade grönsaker
Soya
Matlagningsgrädde ( vegansk om du så vill )

pasta

har mättat min mage mer än 365 gånger

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::