Permalänk
Medlem

Bredbandsproblem/avstängning

Goddagens alla trevliga swecare (även ni otrevliga )
Jag kan ta hela historien för er som orkar...

Augusti 2003 - Vi får abbonemanget från Telia 0.5
September 2004 - Vi beställer Eksjö energi 8mbit efter att uppsägningstiden gick ut från Telia. Vi får ut 7.7mbit, allt är "rock-solid"
Februari 2005 - Bredbandet blir allmänt ostabilt.
Under den tiden är bredbandet välldigt slött - ca: 2mbit.
Jag kontaktar då Kjell på eksjö energi och förklarar mitt problem.
Och enligt honom är det då modemet det är fel på.
Det klarar tydligen inte av hastigheten.

Vi åker då och köper ett nytt modem - Zyxel 650HW som man fick med i Telias 8mbit erbjudande. Så då tänkte vi att det måste ju funka bra.

Men nej då. Det stänger av sig precis lika mycket som innan och är lika slött.
Jag kontaktar då kjell igen och berättar för honom hur det ligger till.
och får samma svar; det är utrustningen det är fel på.

Jag kontaktar då Annelie istället i hopp om att hon kanske hittar en lösning.
Hon frågar då om det finns trådlösa telefoner inkopplade, och om det sitter i huvudjacket.
Nepp, inga trådlösa telefoner och det sitter i huvudjacket.

Jag skiter i dem en längre period och lite konversationer finns här imellan..

April 2005
Jag får ett modem av en polare, nämligen ett Zyxel 645Mp.
Men nepp, ingen skillnad.

jag skriver lite till dem men de svarar inte..

Oktober 2005
Jag åker nu upp till dem och säger att nu får ni banne mig fixa det här.
En ny kille som just hade börjat där fick ta all min skit, och sänkte hastigheten till 2mbit för att se om det blev stabilare.
Mycket skillnad det skulle göra, jag fick ju bara ut 2mbit innan också ^^

Absolut ingen skillnad.
jag åker då upp till dem igen i januari 2006, kommer då hem med ett nytt modem. Zyxel 660H triple play.
det skulle tydligen vara SUPER !

Jag kopplade inte ens i skiten...
O här är jag idag.
De svarar inte på mina mail, de svarar inte när jag ringer.
Antingen är det bara jävligt dålig support, eller så skiter de i mig.

Jag har varit i kontakt med reklamationsnämden, men de säger att det inte finns så mycket o göra.

De vägrar lyssna på mig, de gör inte ett skit för att få det o funka.
Och de som jag känner som bor här i området har PRECIS! samma problem.
Så det är ju till 100% säkerhet fel på kopparen.
Men gör de ngt ?
nej!

vad ska jag göra ?

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Gå till Aftonbladet eller någon annan media som inte har koll. Måla samt blås upp historian och låt de ta hand om resten.

Om kunder hos Telia kan få ersättning efter att de inte kunnat maximera deras hastighet borde du nog också kunna få något.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

tackar tackar, ska prova det

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

önskar dig all lycka att lyckas med detta!
älskar o bråka med företag, det bästa som finns!

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att byta isp? värkar ju som de är lite körda i huvudet och tror att de får fler kunder om de beter dig som dom gör (ps fattar inte hur du orka vänta typ 3 månader mellan varje klagan). kontackta media och försök leta upp en annan leverantör. kan ju inte bli så mycket sämmre.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Avstängd

Var exakt bor du? Min bror i Hjältevad har inga problem med Eksjö Energi.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Bor i Eksjö. (kvarnarpsområdet)
Jag har också en del polare med samma ISP och för dem funkar det klockrent.
Men här funkar det skit rent ut sagt.

Kan bara byta till Telia 2mbit, men det går ju genom samma servrar (skanova) och samma koppar. Så det borde ju inte göra ngn skillnad.
Det är ju uppenbart att det är kopparen det är fel på...

Har hur som hellst skrivigt till Aftonbladet.
Och skrev sedan till Eksjö energi om detta.
Får se om de svarar

EDIT: carlos25
Asså det är lite snabbspolning i det hela. Självklart så tjatar jag på dem varje vecka i princip
Tänkte gå upp dit imorn o slå näven i bordet.
Det har gått ett ÅR! nu och jag orkar verkligen inte med skiten.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av NdL
[B]Bor i Eksjö. (kvarnarpsområdet)

EDIT: carlos25
Asså det är lite snabbspolning i det hela. Självklart så tjatar jag på dem varje vecka i princip
QUOTE]

hehe tänkte väll det, jag hade suttit i telen varje dagkan jag säga.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk

Ring telia på 90200, knappa fram dig till felanmälan. Be dom att göra en mätning på din ledning.
Om kopparn är riktigt risig så kanske dom skickar ut en tekniker som byter kopparpar till dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jop_the_jopsan
Ring telia på 90200, knappa fram dig till felanmälan. Be dom att göra en mätning på din ledning.
Om kopparn är riktigt risig så kanske dom skickar ut en tekniker som byter kopparpar till dig.

För att bredbandet från annan operatör funkar dåligt? Hoho.. skall nog mycket till då

Permalänk
Avstängd

de är telia som äger kablarna så , dom SKA göra det!

Permalänk
Medlem

min coppar är också dåligt (det går till ngn 2km bort eller ngt) så jag kan maxx få 0.5 mbit ... WTF säger jag, telia svarar "du bor för långt bort från närmaste station" min morfar jobbar på ngt ställe som har mäteri.. fågelvägen är det 4km längre än dom säger att jag har igentligen... altså går den till ngn annan sen till mig så det blir för långt =/ vad ska jag göra ?!

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem

Anledningen till varför jag inte tjatar mer är jatt jag inte orkar tjata med samma människor dag in o dag ut.
Turligtvis så började det ju en ny kille där.
Kjell sa till mig att jag var dum i huvudet en gång när jag var där.
Den andra killen är mycket trevligare

Men nu är det så att jag har fått låna syrrans dator lite medans hon är utomlands. Mitt DFI gick sönder för typ 2 månader sen och jag har inga pengar till ngt nytt. Det är därför jag skrev tråden, för nu spelar jag och tankar lite och använder på så vid nätet lite mer än på min gamla server

Och då märker man ju verkligen hur ostabilt nätet är.
Och så fort man belastar nätet det minsta, då stängs det av.
Det är fan som ngn jävla AV/PÅ knapp.
Så får man vänta i allt mellan 10sek-1timme på att skiten ska hoppa igång igen...

För skitlänge sen så snackade jag med Kjell och han ringde till ngn telia-tekniker som var ute o kollade. Men han hittade inget fel enligt kjell.

Men när jag var uppe o pratade med den nya killen så hade det tydligen varit glapp någonstans. Dock så hjälpte ju inte det :/

Men det är ju så jävla konstigt.
Ena dagen sitter man där med sina 7.7mbit allt är stabilt, pingar mellan 5-20 på vanliga servrar. Polarna pingar 5-20 på min egna server.
Sen ba POFF!

2-5mbit, ostabilt 24/7 .. 40+ i ping till ALLT och 40+ ping till mig...
Har ju som sagt pratat med ARN men de säger att det inte finns ngt o göra :S
Fråga mig inte varför.
Men jag skrev till Aftonbladet iaf ^^

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NdL

För skitlänge sen så snackade jag med Kjell och han ringde till ngn telia-tekniker som var ute o kollade. Men han hittade inget fel enligt kjell.

Men när jag var uppe o pratade med den nya killen så hade det tydligen varit glapp någonstans.

Känner igen det där. Snackade 1,5 månader med min isp att de var någon skit med deras telestation och att lina var igång i 5 sek, disconnectade i 5 sek och höll på så hela tiden. Jag testade med annat modem och kollade telejacket (jag och en eltekniker) för de sa hela tiden att JAG hade gjort fel. Efter 1,5 månad och många telefonsamtal åkte jag ner och klagade på skiten och att de fick fixa det nu och att jag hade 1,5 månads ping loggar som de kunde få och att jag inte tänkte betala när det hade krånglat och att jag tänkte säga upp kontraktet om de inte fixade det. Personen blev nervös och går och frågar en av deras tekniker om hur jag skall lösa problemet. Det hon får till svar är ett det har varit lite fel på telestationen i över en månad.... Jag ger inte fem öre för de personerna i supporten..

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
de är telia som äger kablarna så , dom SKA göra det!

Möjligtvis om du står för betalningen. Min erfarenhet är att sålänge deras tjänster fungerar dåligt bryr de sig inte om att byta ut dyra ledningar för att den ska fungera bättre.

Permalänk
Medlem

Jag ringde till telia och frågade om de kunde göra en mätning på mina ledningar.
Och de sa att det skulle gå bra om jag hade ett telefon-abonnemang från dem, vilket jag har.
Så nu får vi väl se om det är något fel

EDIT: Fick svar från Telia nu genom mail.

Svar 2006-07-05 16:02
Hej!

Nu har jag mätt din ledning och den mäter helt perfekt.

Om felet ligger i kopparen är det Eksjö Energi som du tar det med och de vänder sig sen till skanova.

Med vänlig hälsning

Jonas Fundin
Telia Kundservice

Verkar konstigt :/

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

jag har typ haft liknande problem. bodde i stockholm råcksta i lägenhet hade då bredbandsbolaget som funkade felfritt sedan när vi flyttade till ekerö, svartsjö så bytte vi då till glocalnet 8mbit som funkade oxå felfritt i ett år, men sedan PLÖTSLIGT började dsl och ppp lampan att sluta lysa (alltså internet bryts). det hände flera gånger i rad och väntade tills morgondagen med hopp att det var själva bredbandsoperatören som det var fel på den dan, men nej det hållde på så i flera veckor (det håller på FORTFARANDE. 2ÅR nu) vi har ringt glocalnet de har kommit hit och undersökt telejacken(vi har t.o.m. bytt huvudkontakt)de har skickat olika slags modem vissa fungerar bättre p.g.a någon underlig anledning. Just nu sitter jag med en som du nämnde ZyXEL triple play 660H modem och den slutar funka kanske 1gång om dan eller 1gång per vecka medans de andra slutar funka 20gånger per dag om man sitter kanske 2tim per dag. Vi har oxå bytt bolag till telia 24mbit och vi ska få användaruppg. för telia om 2dar hoppas de hjälper. Vi har fått ett ANNAT nytt modem samma som den som funkade fast ser lite annorlunda ut(den är grå)och den slutar funka nästan 20gånger per dag oxå???(va fasiken det är ju samma modem som den som funkar bra?). Sorry om jag snodde tråden men samtidigt fick du ju lite info om de olika timmar du skulle ha spenderat(som jag har gjort)på att ringa(jag har fanimej ringt 30gånger till glocalnet. GLOCALNET SUUUGGGEERRR!!!!!!), att flytta huvudkontakt som jag oxå har gjort!! byta modem, byta nätverkssladd. Ni kanske tror att jag har låghastighetsbredband det är därför internet lägger av men tyvärr det e inte det felet utan jag har ju som lågast med glocalnet 2mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
de är telia som äger kablarna så , dom SKA göra det!

Nope, är Skanova som har det ansvaret.

sebban14: Du har Telia nu, ring till deras support, felsök med dem, gör allt de ber dig om. Hittar de inget fel, men ser att du tappar synk så kommer det antagligen att bokas ut en tekniker som får felsöka, vilken också kan fixa ditt problem

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trevligt att denna tråd togs upp igen

Kan meddela att inget har hänt då jag helt har gett upp detta.
Det stänger fortfarande av sig någon gång om dagen, allt från någon minut till timmar.
Jag har fått en kille från min ISP att åka ut till stationen och göra mätningar.

Min ping har mer än 5dubblats mot stationen det senaste året (runt 25ms)
Förr låg jag på ca 4-5ms

Och det är den pingen (4-5ms) som min flickvän får när hon pingar stationen, och hon bor 10mil bort

Antar att det inte finns något mer jag kan göra....

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk

Du har alltså gått och vart missnöjd medderas tjänst i flera år nu? Det låter riktigt jäkla korkat, varför inte bara byta tillbaka till Telia?

Permalänk
Medlem

Haha, jag kan hålla med om att det är OTROLIGT idiotiskt.
Men jag får lixom för mig att det inte hjälper o byta och att det är krångligt.

Men bredbandsbolaget hade ju ett fint erbjudande nu där man fick en digitalkamera ifall man beställde nu. Kanske bud på o nappa.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

BBB lyckades inte fixa att mitt ADSL gick ner ~6ggr/dag (1 min varje gång). I över 5 mån "försökte" de. Som tur blev jag inkopplad till stadsnätet istället.
Min tilltro till "tekniker" är 0.

Nu menar jag väl inte att du inte ska skaffa BBB. Uppenbarligen lyckas "teknikerna" hos BBB göra rätt för det mesta, på något konstigt sätt.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har varit i kontakt med Eksjö Energi angående ett grävande för hela bostadsföreningen till stadsnätet.
20st lägenheter som är utspridda, detta skulle kosta ca 2500:- per hus vilket är riktigt RIKTIGT billigt.

För då ingår grävande av ca 3km fiber, switch i en byggnad som står i mitten av alla hus, och därifrån vidare till alla husen.

Men problemet är att det sitter ett par tanter i en del av husen och nöjer sig fint med deras modem. Och detta gör att priset höjs, och att fler hoppar av.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NdL

Men problemet är att det sitter ett par tanter i en del av husen och nöjer sig fint med deras modem. Och detta gör att priset höjs, och att fler hoppar av.

Borde va olagligt att hämma utvecklingen

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vi had ett liknande problem som plötsligt uppstod med telia 8mbit. DEt visade sig otroligt nog att det var routern som hade blivigt dålig... Provat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AceCod3r
Vi had ett liknande problem som plötsligt uppstod med telia 8mbit. DEt visade sig otroligt nog att det var routern som hade blivigt dålig... Provat?

Har inte prövat någon annan router nu på ett tag. Men eftersom problemet är detsamma sen 2år tillbaka, så borde det ju inte bli någon större skillnad.

Man blir ju så trött på det hela så man inte ens orkar ta tag i det igen!

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |