Permalänk

E8400 överklockning

Tjena!

Fick efter många om och men tag på en E8400 3.0 GHZ processor.
Tänkte höra med er som redan har en vad ni kör på för hastighet stabilt när ni överklockar? 4.0 GHZ verkar inte vara några problem?

Mitt system ser ut som följer:

CPU=E8400
GPU= Geforce 8800GT
Ramminne= Corsair Dominator PC8500 2GBx2 (4 totalt)
Moderkort= Gigabyte GA P35C DS3R Rev 2.0

Redovisa gärna er inställningar. Som t.ex Vcore m.m

Mvh

P.s Kommer endast att köra med luftkylning med ordinarie processorfläkt. Har dock köpt 1 st Noctua 120 mm fläkt. Om det får upp hastigheten betydligt kan jag tänka mig att köpa en Thermalright Ultra.

Permalänk
Medlem

För 24/7 användning kör jag 487x8.5=4140 och det med 1.42 volt. Då blir tempen max 67grader efter 10h+ orthos vilket är ok för mig. ska jag köra högre stabilt får jag ge den mycket mer spänning och då drar temperaturen iväg för mycket för att köra den 24/7.

Visa signatur

i73770K@4500MHz 24/7- Asus P8Z77-V Pro- 4x4096MB Corsair - EVGA 760 GTX - 3xSamsung 2 TB - Samsung 240gb SSD – Corsair 650w - Antec P180

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abis47
För 24/7 användning kör jag 487x8.5=4140 och det med 1.42 volt. Då blir tempen max 67grader efter 10h+ orthos vilket är ok för mig. ska jag köra högre stabilt får jag ge den mycket mer spänning och då drar temperaturen iväg för mycket för att köra den 24/7.

Okej. Men är inte 67 grader lite väl högt? Runt 55-60 grader har jag hört är bra som maxtemp för 24/7 användning. Men jag kanske är fel ute där? Vad kör du med för kylning?

Permalänk
Avstängd

kör min i 4,21 minst 9 timmar i orhos max peak 73grader snitt 67 grader o nej 75 grader eller mer är farligt cpun börjar trotsla vid 95 grader. kör med en zerotherm nv120 funkar bra dock är min cpu väldigt hungrig på vcore så jag får dra upp i 1,56 volt innan jag får den stabil

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeroSthlm
Okej. Men är inte 67 grader lite väl högt? Runt 55-60 grader har jag hört är bra som maxtemp för 24/7 användning. Men jag kanske är fel ute där? Vad kör du med för kylning?

Kanske om man kör orthos 24/7, men absolut inte annars. Siffror som vCore och temperatur tappar ofta lite proportion när typ "ingen" varit med om ett haveri, utan bara "rapporterar". Det försvinner liksom alltid ett par grader på vägen.

Om ingen ifrågasatte temp/spänning/dB-hysterin ibland, och folk bara "rapporterade vidare" (saker de inte har förstahandsinformation om, utan bara hört), skulle vi snart få läsa att 40*C är för mycket 24/7. Lite som viskleken, liksom.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Använder ni Orginalkylning då ni är uppe i 4200mhz? Pallad den fläkten med det?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Avstängd

nej det går inte den blir för varm med den lilla fjoll kylaren dom som kör orginal kylaren ligger på ca 3,6-4ghz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

kör med en tt Big typhoon och den fungerar fint, köpte den till min opteron en gång i tiden så den har varit med i några år nu. Idle så ligger jag runt 40 grader på cpu'n med 24grader i rummet.

Visa signatur

i73770K@4500MHz 24/7- Asus P8Z77-V Pro- 4x4096MB Corsair - EVGA 760 GTX - 3xSamsung 2 TB - Samsung 240gb SSD – Corsair 650w - Antec P180

Permalänk
Medlem

jag hade en Tuniq Tower en gång - men skickade tillbacka den efter ett par dagar, den ville inte alls som jag ville

å det var så sjukt omständigt att få in den i chassit fick sätta på den stora kylningen på moderkortet innan jag sat ner det i Chassit å jag fick montera om den minnst 6ggr xD så jag fick ta isär datorn mycket då

Näe! blir det en ny kylare ska den vara lätt att fästa

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
nej det går inte den blir för varm med den lilla fjoll kylaren dom som kör orginal kylaren ligger på ca 3,6-4ghz

Ska testa om det går att få upp min E8400 i 4.0 GHZ ca med originalfläkten. Vilken kylare rekommenderar du annars? Thermalright Ultra sägs vara den bästa processorkylaren. Har redan Noctua som fläkt till lådan.

Mvh

Permalänk
Medlem

orginalkylaren e pytteliten

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ska testa om det går att få upp min E8400 i 4.0 GHZ ca med originalfläkten. Vilken kylare rekommenderar du annars? Thermalright Ultra sägs vara den bästa processorkylaren. Har redan Noctua som fläkt till lådan.

Mvh

beror på va du är beredd o betala , samt hur mycke ork du har jag kör zerothern nv120 den kostar kring 500kr är nästan lika bra som tunictower120 dock måste man bort med moderkortet för o sätta dit en bakplåt vilket rekomederas

Visa signatur