Gigabyte p35-ds4 startar om varje 5 sekunder

Permalänk
Medlem

Gigabyte p35-ds4 startar om varje 5 sekunder

Har precis fått min nya p35-ds4, rev2.1, och den startar om sig hela tiden.
kommer inte ens in i bios. jag har kört med en q6600 i den, och 2 olika minnen, OCZ och någon annan, noname. (alltså båda minnena var inte i datorn samtidigt, utan jag testade dem separat)

vilka minnen jag än sätter dit, är det samma resultat, den startar om sig hela tiden.

Det är inte alltid 5 sekunder heller, det är typ olika hela tiden. Ibland startar den om sig efter 2 sekunder, ibland går den "hela" 10 sekunder.

inga ljud, ingenting. Fläkterna på processorn, grafikkortet (en GF8800GT) och nätagregat går igång när datorn är igång.
Har provat köra datorn utan hårddiskar, även utan grafikkort, bara med processorn och minnen.

har testat 2 olika nätaggregat, den ena var 480 watts, den andra var typ 500. Den kan väl inte behöva mer ström än så???

Tror ni att moderkortet är paj??

det är en sak förresten, i mitt chassi (billig skit typ) så saknas det ett hål för den skruven som sitter längst ut i kanten vid minnen typ. Så att just den skruven har inte jag satt dit, eftersom det saknas hål för den. Alla andra skruvar sitter som de ska.
Kan det vara problemet? (Kanske att moderkortet inte får kontakt med jord just i det stället????)

plz help!

Permalänk
Medlem

Jordning kring skruvhålen har ingen större betydelse för att få igång systemet! Så det behöver du inte oroa dig, det går t.ex att ha moderkortet löst och sätta igång det.
Du får se till så att du bara inte fyllt ut alla hålen i chassiet så att någon distans kortsluter mot moderkortet.

Jag hoppas förövrigt att du haft distanser överhuvudtaget mellan moderkort och chassie?!

Har du provat göra en Clear CMOS ? kortsluta 2 pinnar på moderkortet med en skruvmejsel t.ex i ett par sekunder medans strömkabeln är urkopplad från nätaggregatet.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

moderkortet sitter på såna där pinnar (distanser) på skassit, den är alltså INTE skruvad direkt i hålen :P:P min kompis brände sitt moderkort så en gång, så det är jag ganska noga med

yupp, clearade cmos också, hjälpte ingenting ((
jag drog ut strömkabeln, satt dit pinnen, väntade lite, tog bort den, sen fick datorn stå urkopplad typ 20 minuter, sen satt jag igång den, och *tada!* så fick jag samma problem igen

jag såg att det finns ett tråd här på forumet just om liknande problem om ds4an, men där rekommenderar de göra en bios uppdatering eller ändra någonting i bios.

mitt problem är att jag aldrig ens kommer så långt!
datorn har ALDRIG kommit in ens i bios än....

Permalänk
Medlem

Då gör jag en kvalificerad gissning och säger att du antagligen inte satt på processorkylaren helt korrekt. MÅNGA missar att sätta på den helt korrekt nämligen, detta gör så att processorn stiger upp i temp fort och samtidigt gör att ditt moderkort inte startar upp för att den inte vill bränna processorn.

Så montera om processorkylaren, ta ur processorn och kolla om du ser någon böjd pinne i CPU-sockeln och återkom med svar! Var inte rädd med att trycka dit pushpinsen som man fäster kylaren med, man får trycka hårt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

>Då gör jag en kvalificerad gissning och säger att du antagligen inte satt på processorkylaren helt korrekt. MÅNGA missar att sätta på den helt korrekt nämligen, detta gör så att processorn stiger upp i temp fort och samtidigt gör att ditt moderkort inte startar upp för att den inte vill bränna processorn.

din gissning är nog faktist ganska kvalificerad och det hade varit bra om du hade rätt men tyvärr tror jag att det är nåt annat.

jag satte kylaren på processorn igår 2 gånger, kollade så att kylpastan var ok, så att alltig satt fast, så att processorn satte rätt osv. det gjorde ingen skillnad..
dessutom en gång så startade jag datorn, lät den starta om typ 5 ggr kanske, sen kopplade ur den snabbt som fan, tog bort kylaren och kände på processorn, den var kall. Inte värmd alls alltså. Den var lika kall som när jag satte in den.
(jag tänkte först också att problemet kanske är överhettning)

dessutom om det hade varit det, då skulle den första tiden innan en omstart var längst, och sen skulle tiderna minska? eller? (lite osäker)

i mitt fall så kan det vara så att först går den igång för 2 sekunder, nästa omstart 3 sekunder, nästa omstart 10 sekunder, nästa 5, nästa 10 osv...)
alltså ingen system typ
vad fan kan det vara??? jag menar, om det hade varit bugg i bios, skulle tiderna vara likadana, eller???

men jag ska också kolla in i sockeln om det finns nån böjd pinne å prova en gång till, rapporterar sen också. (men jag tror inte det hjälper. Sist har jag även monterat ut moderkortet med processorn ifrån chassit och kollade på baksidan av mobon, bakom processorn. Jag kollade om alla 4 kylarens pinnar såg bra och likadana ut på baksidan, och det gjorde dem)

Permalänk
Medlem

Om kylaren är kall kan det tyda på att kylaren itne har kontakt med processorn och därmed blir processorn för varm eftersom den inte kan överföra värme på rätt sätt. Eller så sitter den väl rätt.. Men är du minsta osäker över om den sitter rätt eller ej så sitter den antagligen inte rätt

Hur såg kylpastan ut efter du monterat loss?

Omstartningstiden kan alltid variera bugg som icke bugg eller värmeproblem. En bugg är ju inte alltid något regelbundet, eftersom det finns olika sorters buggar.

Har du provat med endast cpu+minnen och grafikkort ikopplat? kopplat ur alla andra kablar såsom sata/pata-kablage och externa ljudkort eller whatever?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

>Om kylaren är kall kan det tyda på att kylaren itne har kontakt med processorn och därmed blir processorn för varm eftersom den inte kan överföra värme på rätt sätt.

det är inte kylaren jag kände på utan processorn. processorn var kall.

>Men är du minsta osäker över om den sitter rätt eller ej så sitter den antagligen inte rätt

jo, man ska ju tänka så, men nu har jag typ satt dit den 4 gånger, och kollat igenom allt och det var samma resultat...

>Hur såg kylpastan ut efter du monterat loss?

Den såg typ ganska normal ut.. typ som om man skulle ta lite blod och pressa det mellan två glasplattor. typ det var jämt fördelat, men lite över på kantena av processorn. (det presasdes ut när jag satte på kylaren).

>Omstartningstiden kan alltid variera bugg som icke bugg eller värmeproblem. En bugg är ju inte alltid något regelbundet, eftersom det finns olika sorters buggar.

ok, sant... nån ide om vad just den kan vara för bugg?

>Har du provat med endast cpu+minnen och grafikkort ikopplat? kopplat ur alla andra kablar såsom sata/pata-kablage och externa ljudkort eller whatever?

mm, de sista tester har bara körts med minnen, moderkort och processor, ibland med grafikkort också. samma resultat

kollade på sockelpinnar som du sade, och alla såg ok ut.
nu har jag också testat min processor i en annan moderkort i en annan dator, och det funkade felfritt...
Men sen testade jag min moderkort och en annan processor, och resultaten var annorlunda.
den startade inte om sig hela tiden längre, men den kom inte i bios i alla fall.. Fläkterna drog igång, men ingenting annat fungerade känns det som. Ingenting blinkade på moderkortet, inga ljud hördes, skärmen stannade svart....

det måste väl vara moderkortet som är paj eller?? jag är bara rädd att jag ska skicka in den å de säger "moderkortet är ok, du får betala en avgift nu!"....

Permalänk
Medlem

Kanske du glömt ansluta ATX-kontakten (4-pinnars som ska
sitta alldeles intill CPUn). Utan den får inte CPUn någon ström och datorn kan inte starta.
Annars kan det vara så att bios på kortet inte stödjer den CPU du har. Prova att starta med en annan CPU eller att flasha bios från diskett (eller USB-minne).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

"det är inte kylaren jag kände på utan processorn. processorn var kall."

Hmm!? Hur lyckas man känna på processorn direkt efter!? Den hinner svalna väldigt fort oavsett. Så det där låter väldigt konstigt.

Att det skulle vara bios som inte stödjer en cpu tror jag inte på, det ska gå att starta med gammalt bios med en nyare penryn utan att behöva biosstöd, just för att man ska kunna flasha till nyare!

Men jag tror på 4pins atx-kabeln nu också Annars är moderkortet kört.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mm jag skulle gärna flasha bios men, som jag har skrivit, det går inte sn att komma in i bios

atx kontakten var inkopplad under alla experiment :P:P

> Hmm!? Hur lyckas man känna på processorn direkt efter!? Den hinner svalna väldigt fort oavsett. Så det där låter väldigt konstigt.

Aa, det är möjligt faktist. Ang. hur man lyckas känna på processorn koppla ur datorn och snabbt som fan ta bort fläkten
men det är sant, den kan ha hunnit svalna direkt. Men just det där med temperaturen var inte huvudaargument, det var mer som support. Jag testade ju processorn i ett annat moderkort och det funkade fint.

men nu är det verkligen ingenting mer som kan vara fel förutom moderkort va??? (med tanke på att det inte var atx kontakten)

Permalänk
Medlem

Ja då är det bara göra RMA på skiten..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gött! (eller a, hur man nu ser på det)
tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

detta är ett ganska vanligt fel på gigabytes p35 moderkort. Jag har bråkat med samma problem på ett p35 ds3 som jag byggde till vänner i november och samma sak.

sökt på det och man får många träffar.

provade allt. bara ett minne inget minne inga hårddiskar clear cmos tagit ur batteriet. Höll på i 2 dagar. Fick till slut upp en meny som sa att bios var fel och val att ladda senast fungerande.

Startade om datorn och samma sak igen men nu fick jag igång den efter 5 min omstartande.

Prova detta

ta ur batteriet 15 min och ta ur strömkabeln tryck på strömbrytaren ett par gånger för att töma kretsar. Gör en cmos med batteriet ur. Sätt tillbaka batteriet och starta upp. Prova nu med reset om den inte startar och om den fprtsätter med loopen så håll inne knappen för att starta om bråka helt enkelt så mycket som möjligt med den.

Om du får igång den så prova stänga av allt USB support i bios. Stäng av USB keyboard och mouse stäng av usb legacy mode. Detta har hjälp vissa.

några länkar till andra med samma problem.

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=609552&st=0&p...
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1274397
http://forums.tweaktown.com/showthread.php?t=25789

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Ok, men låt oss säga att jag får igång den så som du sade, mobon räknas väl fortfarande som defekt lr?? jag menar, det är knappast menat att man ska behöva "bråka" med bioset för ett få igång datorn??
och hur skulle man göra sen??? stänga aldrig av den??