Permalänk
Medlem

Zepto

Kollat runt lite på zepto.com och kommit fram till detta..

Znote 3415W - Spel
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)

160GB 5400rpm SATA Harddisk

Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)

Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE

SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

15,4" WXGA 1280x800 - 3415W

6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W

NVIDIA® Geforce 8600M GT

2.40 GHz Intel C2 DUO T8300 800MHz 3MB (Only works with Vista)

Men eftersom jag inte har så bra koll på datorer så tänkte ja be om lite råd..

Det som bekymrar mig mest är att processorn endast fungerar med Vista, och samma med minnet om man vill ha ut max av det vilket man självklart vill. Men hur ställer ni er till Vista?
Det känns som man blir lite begränsad med ett OS som endast stödjer Vista.. Hur kommer program och spel påverkas?
En sak till här.. 3mb/6mb? Vad är det för skillnad och hur stor skillnad? Hur påverkar det datan?
Och en till.. Intel C2 DUO är det ett bra val?
Det kanske räcker med 2,10 ghz? hur stor skillnad är det?

Angående hårddisken då.. jag har tänkt att köpa en bärbar hårddisk också nån gång i framtiden, därav endast 160 gb, men jag tänker på att den har 5400 rpm. Är det värt att lägga till 1000 spänn och få en hårddisk med 7200 rpm?

NVIDIA® Geforce 8600M GT, det står att den stödjer HD, detta betyder då att man kan självklart koppla till datorn till tvn då?

Znote 3415W vs Znote 6224W.. angående skärmen stor skillnad? tänkte på att upplösningen var lite bättre på 6224W men skärmen är mindre... vad ska man ta?
Hur är det med döda pixlar hos zeptos datorer?

.. Ja det var väl det mesta.. som ni säkert förstår så har jag tänkt att ersätta min stationära med en bärbar eftersom jag inte spelar i närheten lika mycket som jag gjorde för några år sedan men vill ändå ha möjligheten att spela de senaste spelen osv..
Tror ni den håller?
Har en budget på ca 10.000 förresten om någon känner för att konfiguerara lite eller har andra förslag! (gärna billigare)

Förresten.. Någon som har en dator från zepto eller har erfarenhet av det? Kommentera gärna..

Tack på förhand

*edit: Funderar nu också på minnet.. ska man välja ett minne med 800hz ist för 667hz? tänkte på 2gb vs 4gb

trådlöst nätverk.. såg att några hade haft problem med zeptos egna trådlösa nätverkskort, intels är att rekommendera då eller?

Tips: kolla på deras erbjudande.. tog design datorn istället för spel datorn och lyckades få exakt likadan prestandad på allt och tom 2,40 ghz processor ist för 2,10 för 1000 billigare och så e den snyggare!!

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet om Zepto (läs Zeptoexperten) so far är att de har en fantastisk support. Däremot är de förfärligt klantiga när det kommer till betalning och leverans. Jag beställde en 6224W för tre veckor sedan och har fortfarande inte fått den.

Så dels har leveransen varit outhärdligt seg och dels så hände det värsta idag:
I eftermiddags, typ vid 15-tiden, ringde ÄNTLIGEN UPS-budet på dörren och kom med paketet. Men när jag ska ta lådan av budet så säger han:

"Nej, du måste betala först".

Jag: "Va? Men jag har redan förskottsbetalat?"

Budet: "Nej, det har du inte. Det står klart och tydligt här" varav han pekar på en fraktsedel där det står "kontant betalning: 10.000:- SEK".

Jag: "Öh, som sagt, jag har redan betalat min dator och jag har inga 10.000 kronor här hemma i lägenheten".

Budet: "Näehäe. Kan du inte betala mig så kan jag får jag inte ge dig paketet".

Jag: "Jaha, men.. Ok. Kan du komma tillbaka imorgon då?"

Budet: "Ja. Hejdå"

- Dörren stängs -

Direkt ringer jag Zeptoexperten och frågar vad som har hänt. De har ingen bättre förklaring än att: "Hm, det verkar som någon här på kontoret har klantat sig. Vi ser klart och tydligt att du har förskottsbetalat din dator för 10 dagar sedan men av någon anledning har inte det gått fram till UPS. Skulle du kunna lägga ut 10.000 när budet kommer imorgon så för vi tillbaka över summan till ditt bankkonto så snart vi kan?"

Jag (superleds och besviken): "Öh, jaa.. I suppose...".

Zeptoexperten: "Tack! Hejdå"

-klick-

Helvete.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 3414w och är nöjd med det mesta förutom tangentbordet och leveranstiden.

8600GT-kortet har DDR2-minnen så inte lika snabbt som Dells men det räcker långt, jag spelar Flight Sim x, COD4, Team Fortress2 på i princip högsta utan problem med 2 gig ram. Du kan koppla kortet till TV.

Om du ska köra Windows XP kan du inte få ut mer än cirka 3 gig ram så då skulle jag satsa på 2 gig ram och istället en snabbare Hårddisk. DU kan köpa till minne sen om du vill, försök få 2048 ram på en sticka och inte 2x1028 om det går.

Zeptos wifi-kort har jag inga problem med så har ingen orsak att säga att du ska ta Intels.

"En sak till här.. 3mb/6mb? Vad är det för skillnad och hur stor skillnad? "
Det är cashe-minnet på processorn..ju mer ju snabbare hantering kan man säga generellt.

Angående Vista only så säger man såhär i en annan tråd:

"Vad jag hört så står det "Endast Vista" bara för att de inte testkört processorn med XP, eller hur det nu var, så de kan inte garantera att det fungerar perfekt.

Dock har jag hört flera som kör XP på de datorerna ändå. Det enda negativa jag hört, om jag minns rätt dvs, var att fläktarna inte gick 100% "Standardmässigt" i XP, men annars ska det fungera."

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem

Okej. tack så mycket för båda era svar.. detta gjorde det hela lite enklare och tror jag börjar närma mig ett beslut..

Zepto Znote 6324W - Design - Power 8.235,30 kr
999915 Onlinerabatt 6x24W Power
100304 14,1" WXGA+ 1440x900 (6324W)
120633 2.50GHz Intel® Core™2 Duo T9300 6MB(Endast Vista)
140036 200GB 7200rpm 8 MB Cache SATA
130133 4GB (2x2048) DDR2 PC5300 - 667MHZ (kräver 64bit OS)
150123 DVD-RW Dual Layer (passar 6X1x o. 2x15 )
250324 6 cells standardbatteri (6x14, 6x15)
170098 SE Tangentbord 6X14W - vit
200200 Inget (jag står själv för inst., support, uppd. av OS)
260030 Zepto Wpro 300Mbit BGN
270010 Inbyggt Bluetooth
300203 1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt)
260412 Inget add-in kort
300108 Miljöavgift

Med tanke på deras erbjudanden dom kör nu så blir det en sådan här dator antagligen.. den blir tom billigare än om jahade valt en 2,10 ghz proc & 2gb minne + 120 gb 7200rpm hårddisk.. ganska självklart då eller vad säger ni?

Zepto Znote 6224W - Spel - Value 8.511,30 kr
999912 Onlinerabatt 6224W Value
100302 14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
120631 2.10GHz Intel Core™2 Duo T8100 3MB(Endast Vista)
140034 120GB 7200rpm 8 MB Cache SATA
130132 2GB (1x2048) DDR2 PC5300 - 667MHZ
150030 Combo DVD/CD-RW (passar 6x1x o. 2x15)
250324 6 cells standardbatteri (6x14, 6x15)
170075 SE Tangentbord 6X14W - svart
200200 Inget (jag står själv för inst., support, uppd. av OS)
260030 Zepto Wpro 300Mbit BGN
270010 Inbyggt Bluetooth
300203 1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt)
260412 Inget add-in kort
300108 Miljöavgift

Permalänk
Medlem

Zepto Znote 6324W - Design - Power 8.235,30 kr lägger jag min röst på!
Men det kan vara värt att skaffa en kylningsplatta skulle jag tro, de två modellerna är lit eknda föra att vara något varma. 14" och 8600m GT med en högpresterande Core 2 Duo processor med en liten kylare är ingen optimal ´lösning om man säger så. Givetvis går det men kan bli något varmt ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Zepto Znote 6324W - Design - Power 8.235,30 kr lägger jag min röst på!
Men det kan vara värt att skaffa en kylningsplatta skulle jag tro, de två modellerna är lit eknda föra att vara något varma. 14" och 8600m GT med en högpresterande Core 2 Duo processor med en liten kylare är ingen optimal ´lösning om man säger så. Givetvis går det men kan bli något varmt ibland.

Vad för kylningsplatta rekommenderas? Finns ju otaliga, har länge funderat att bara för sakens skull när man sitter länge ibland och spelar WoW & liknande så kanske det kan vara bra med lite extra kylning.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Vad för kylningsplatta rekommenderas? Finns ju otaliga, har länge funderat att bara för sakens skull när man sitter länge ibland och spelar WoW & liknande så kanske det kan vara bra med lite extra kylning.

Vänd uppochner på din Zepto och kolla vart insuget är , sen väljer man kylplatta utifrån vilken som passar bäst, dvs att fläktarna på kylplattan är i någorlunda samma position som insugen på datorn och så.

Permalänk
Inaktiv

Zalman eller Lian Li skulle jag rekommendera (tysta och hela datorn får plats på den).

Permalänk

Är det bara jag, eller känns det inte lite fel att man måste köpa kylningsplatta till sin bärbara dator.... kylning ska ju redan vara fixat i konstruktionen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!
Är det bara jag, eller känns det inte lite fel att man måste köpa kylningsplatta till sin bärbara dator.... kylning ska ju redan vara fixat i konstruktionen...

Jo, men kylningen är så kompakt att den i stort sett inte går att göra Tyst och Bra. Och eftersom man inte vill sitta med Stora Jetplan i knät så brukar tillverkarna skära ned på kylningen på bekostnad at kylförmågan

Permalänk

jo, självklart, men man ska inte behöva lägga till extra kylning, datorn ska klara det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!
jo, självklart, men man ska inte behöva lägga till extra kylning, datorn ska klara det.

Självklart behövs det inte, men man kanske vill hålla nere tempsen på datorn också .

Permalänk
Medlem
Citat:

Vänd uppochner på din Zepto och kolla vart insuget är , sen väljer man kylplatta utifrån vilken som passar bäst, dvs att fläktarna på kylplattan är i någorlunda samma position som insugen på datorn och så.

6224W/6324W har intaget genom tangentbordet, så kylplatta hjälper inte så jättemycket på dom modellerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
6224W/6324W har intaget genom tangentbordet, så kylplatta hjälper inte så jättemycket på dom modellerna.

Han som frågade har en 6625WD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Han som frågade har en 6625WD.

Ah, trodde såg inte det