NU ser det ännu sämre ut för AMD ..

Permalänk
Medlem

NU ser det ännu sämre ut för AMD ..

om möjligt?

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/03/19/massiv...

5% av arbetsstyrkan, rakt av, får gå. Jag håller med Inquirer(ja, det ÄR en tabloid) om att det vore bättre att choppa ledningen och få in lite nytt friskt blod i den kollapsande datorjätten.

Nu är det så att man börjar önska hett att Nvidia skyndar sig att köpa VIA, får behålla x86-licensen, och plöjer ner multi-miljard belopp i att ta fram en ny super-processor för desktop. Gah!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

hoppas att dom får in nå nytt blod som är uppmärksamma och påhittiga så kanske AMD får en ny start. Behöver nån som vågar och kanske som är lite snabbare..?

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Nu kommer väl 2good4you och säger att allt kommer vända i höst i och med deneb och shanghai :P.

Tycker det är i senaste laget, dålig planering gör ju inte att det ser ljusare ut för AMD. Håller med om att det behövs nytt blod i ledningen men när AMD väl inser det så är det väl försent.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Nu kommer väl 2good4you och säger att allt kommer vända i höst i och med deneb och shanghai :P.

Tycker det är i senaste laget, dålig planering gör ju inte att det ser ljusare ut för AMD. Håller med om att det behövs nytt blod i ledningen men när AMD väl inser det så är det väl försent.

AMD ligger pyrt till helt klart. Tror inte dom tar över "tronen" än på länge i alla fall men kommer ikapp gör dom nog under hösten

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

För några månader sedan så trodde inte jag att det var någon fara men nu börjar man helt klart undra hur länge de orkar, speciellt med tanke på att det är en stundande global lågkonjunktur som närmar sig där AMD redan ligger på gränsen.

Att AMD skall orka producera bättre teknik än företag som är 4 gånger större samt har enorma vinster är väldigt osannolikt, de är klart imponerade att de orkar ändå. Gissningsvis så förstår inte sajter heller som håller på och jämför hit och dit att om det bara finns en enda spelare så skulle det innebära klart mindre intresse för att läsa deras nyheter med, nu tror jag de påverkas en hel del av de som betalar reklam och vem som har råd med reklam är inte speciellt svårt och räkna ut.

Ytterligare ett problem är att processorer idag är så kraftfulla samtidigt som de blivit billiga så det finns förmodligen inte alls lika mycket pengar och tjäna.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att de ligger en hel arkitektur bakom intel, de kommer kanske ifall penryn, även om jag inte tror de vinner med många procent, men de kommer ligga en bra bit efter Nehalem.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Glöm inte att de ligger en hel arkitektur bakom intel, de kommer kanske ifall penryn, även om jag inte tror de vinner med många procent, men de kommer ligga en bra bit efter Nehalem.

Rent tekniskt är de ju väldigt duktiga, det är i första hand tillverkning av processorer som är problematiskt (de behöver få ner linjebredden)

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att IBM kommer in som en hjälpande hand (ev uppköp), så jag tror nog de överlever på ett eller annat sätt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jag tror att IBM kommer in som en hjälpande hand (ev uppköp), så jag tror nog de överlever på ett eller annat sätt

AMD dör inte ut.

Men vänta lite. IBM? Dom som har 20kärnor @ 4,4ghz processorer?

Vad är det IBM gör hos AMD nu egentligen?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

De tar betalt för att konsultera angående tillvekningsprocessen, det har de gjort ett bra tag. Åtminstone ända sedan SOI(Silicon On Insulator) debuterade på K7 Barton.

Nu har de tydligen utvidgat det samarbetet ytterligare, så kanske kan det märkas lite resultat redan till 45nm Phenoms i höst. Men oftast brukar sådant arbete ta längre tid innan det slår igenom. Det är iaf bra inför framtiden att ha hjälp av IBM, men det kostar pengar för AMD. IBM är inte gratis, men kanske att de är billigare än att utveckla motsvarande expertis själv.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

IBM skall hjälpa AMD att utveckla ny teknik.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
De tar betalt för att konsultera angående tillvekningsprocessen, det har de gjort ett bra tag. Åtminstone ända sedan SOI(Silicon On Insulator) debuterade på K7 Barton.

Nu har de tydligen utvidgat det samarbetet ytterligare, så kanske kan det märkas lite resultat redan till 45nm Phenoms i höst. Men oftast brukar sådant arbete ta längre tid innan det slår igenom. Det är iaf bra inför framtiden att ha hjälp av IBM, men det kostar pengar för AMD. IBM är inte gratis, men kanske att de är billigare än att utveckla motsvarande expertis själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
IBM skall hjälpa AMD att utveckla ny teknik.

Ja hoppas allt på det.

Swec artikeln sa väl att IBM redan har 32nm processorer med 20kärnor och 4,4ghz i frekvens? Måste leta

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hahahaa!!
Skulle Nividia få fram super-processorer via VIA? Javisst, och jag är Josef Stalin.

Sluta med dessa domedagsteorier.
Prestandatronen är skit samma. Stor investering på litet segment.

Permalänk
Medlem

Isaiah från VIA har faktiskt redan idag hög IPC, det den inte har är höga frekvenser och stort cache. Däremot drar den väldigt lite ström. Det finns cpu-kompetens hos VIA, helt klart.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||