Apple skickar med Safari till Itunes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
På vilket sätt spelar det någon roll om Safari är bra eller ej?

Det spelar väl egentligen ingen roll om man ska vara petig...
Men jag ser inte heller att man blir påtvingad safari automatiskt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Jag ser ärligt inget problem med det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Men jag ser inte heller att man blir påtvingad safari automatiskt...

Är ju precis det som det klagas på

Permalänk

Tvingas använda iTunes eftersom jag sitter med en iPod. Quicktime, iTunes och Safari är ju kass i windows-miljö. På en Mac flyter det på bra som fan när man kör coverflow men i windows-miljö är det bedrövlig även med en Quadcore. Om nu Apple vill övertala så får de allt börja att optimera sina program till windows, för som det är nu så förstår jag om windowanvändare hånar och tror att Mac-entusiaster ljuger om någon säger att dessa program faktiskt flyter i MacOS. Men så är tyvärr fallet. Apple har verkligen slarvat med sina program när det gäller windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Är ju precis det som det klagas på

Jag menar att jag inte förstår hur folk kan säga att man blir "påtvingad det automatiskt", jag valde att ladda ner det när jag självmant öppnade Apple Software Updater. Det har inte hänt någonting på någon utav våra andra datorer...

Permalänk
Hedersmedlem

När jag senast körde Windows Update försökte den installera IE7, som jag självmant fick kryssa ur. På vilket sätt är Apple ondare än MS?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt lite glad att någon med "penna i hand" noterade tilltaget och skrev en liten artikel om saken.

Jag trodde först att det var en vanlig iTunes uppdatering och var på vippen att trycka "Ok". Då tänkte jag att det var skumt med två rader eftersom det bara brukar vara 1.

När jag såg "Safari" blev jag irriterad och tryckte på "Avbryt". Jag vill inte ha något jävla program installerat mer eller mindre i smyg.

Min syn på Apple sjönk i och med detta fula tilltag. För precis som nämns i artikeln är man ju van vid att få uppdateringar via programmen så man trycker "Ok" slentrianmässigt. Man är ju inte beredd på att få andra program installerade. (Undantaget första installationen av diverse program där man får klicka bort google toolbar och annat löst, då är man mer "på tå").

Permalänk
Medlem

Glömde tillägga att apple redan under WWDC 2007 (11-15 Juni förra året) sa att man skulle distribuera Safari via iTunes...

Ni kan gå in här, öppna, spola fram till lite innan 01:12:00 ungefär och se för er själva (om ni vågar använda Quicktime dvs).

Permalänk
Avstängd

Thomas: IE6 släpptes 27 augusti 2001. I det här fallet får man IE7 om man kör Windows Update, vilket är till för att uppdatera Windows och dess tillhörande program med buggfixar och nya säkerhetslösningar. Jag tyckte att det var en väldigt haltande liknelse redan när jag läste denna nyheten. Itunes å sin sida är ett, i botten, musikprogram. Då är det bra fult att slänga in Safari i uppdateringen, med den enda tanken att sprida sin webläsare till ett operativsystem som Apple har väldigt lite med att göra. Apple får väl göra som Mozilla och Opera Software istället, för uppenbarligen är det möjligt, en bra webläsare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Thomas: IE6 släpptes 27 augusti 2001. I det här fallet får man IE7 om man kör Windows Update, vilket är till för att uppdatera Windows och dess tillhörande program med buggfixar och nya säkerhetslösningar. Jag tyckte att det var en väldigt haltande liknelse redan när jag läste denna nyheten. Itunes å sin sida är ett, i botten, musikprogram. Då är det bra fult att slänga in Safari i uppdateringen, med den enda tanken att sprida sin webläsare till ett operativsystem som Apple har väldigt lite med att göra. Apple får väl göra som Mozilla och Opera Software istället, för uppenbarligen är det möjligt, en bra webläsare.

Ja, jo, men det är trots allt inte iTunes-uppdateringen utan "Apple Software Update" som körs (jämför med Windows Update).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Usch!, jag avskyr sånt här. Trycka på folk program dom inte vill ha!

Varför skall man ens ha alla dessa "nödvändiga" uppdateringar.
iTunes är ett MUSIKPROGRAM!!!! Behöver jag en ny version HÄMTAR jag den.

Nu har jag aldrig kört med safari så jag vet inte hur det är MEN jag kör firefox sen flera år tillbaka och trivs bra med det.

Jag har inte bett om det, alltså vill jag inte ha det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ja, jo, men det är trots allt inte iTunes-uppdateringen utan "Apple Software Update" som körs (jämför med Windows Update).

Åtminstone i mina öron är en 'software update' en uppgradering av befintlig mjukvara, inte installation av mjukvara bara för att utgivaren råkar ha har fler program som kan installeras.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Åtminstone i mina öron är en 'software update' en uppgradering av befintlig mjukvara, inte installation av mjukvara bara för att utgivaren råkar ha har fler program som kan installeras.

Håller helt klart med där. Tycker också att detta är fel, för övrigt. Men, jag ser fortfarande inte hur det är värre än vad MS själva gör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja, jo, men det är trots allt inte iTunes-uppdateringen utan "Apple Software Update" som körs (jämför med Windows Update).

Visst är det så, men den är väl inklämd i itunes? Apple har förvisso inte möjligheten att lägga in ett Apple Software Update i Windows men att jämföra det med MS Windows Update, där IE7 ligger under katergorin Software (som visserligen laddas in automatiskt om man har automatisk installation av uppdateringar), som man själv kan välja att ladda hem från är rätt långt ifrån varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Visst är det så, men den är väl inklämd i itunes? Apple har förvisso inte möjligheten att lägga in ett Apple Software Update i Windows men att jämföra det med MS Windows Update, där IE7 ligger under katergorin Software (som visserligen laddas in automatiskt om man har automatisk installation av uppdateringar), som man själv kan välja att ladda hem från är rätt långt ifrån varandra.

Inklämd i iTunes? Det är frivilligt att installera ASU när du installerar iTunes, inget krav eller tvång.
Windows Update är ju inte bättre på något sätt om man tittar på hur den automatiskt tvingar på dig program.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att det ska vara så svårt att läsa en rad text eller två innan man bankar på "ok"?
Inte undra på att det installeras allt möjligt skit automagiskt från internet i register på pezes ute i stugorna...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

DÅLIG STIL APPLE!
Dock så påstår jag absolut inte att Microsoft skulle vara bättre.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Förstår inte att det ska vara så svårt att läsa en rad text eller två innan man bankar på "ok"?
Inte undra på att det installeras allt möjligt skit automagiskt från internet i register på pezes ute i stugorna...

Det är fortfarande svårt att få folk att inte klicka på britney_spears.exe i e-mail bilagor...

Vidare så handlar det om tilliten till ett "seriöst" företag. Du ska uppdatera ett program inte *** ska du installera ett program. Det är inte svårt att läsa en rad text men de flesta bryr sig inte ett jota om vad den uppdaterar.

Det är främst svenssons vi pratar om nu. Apples kundgrupp, användarvänlighetens konung

Permalänk
Avstängd
Citat:

Inklämd i iTunes? Det är frivilligt att installera ASU när du installerar iTunes, inget krav eller tvång.

Ja jag har ingen aning, jag tar inte i iTunes med tång. Men jag utgick från det eftersom det är det nyheten handlar om.

Citat:

Windows Update är ju inte bättre på något sätt om man tittar på hur den automatiskt tvingar på dig program.

På vilket sätt tvingar WU på användare program då? Jämförelsen WU och iTunes haltar då det låter som att Safari redan är ibockat när man får fram rutan (avskyr sådana uppdateringar, tex Yahoo toolbar och Daemon Tools). När man installerar IE7 så kommer en enorm ruta i Vista- stil där det står med guldaktig text "Do you want to install Internet Explorer 7?". Den känns lite svårare att missa än en redan ibockad ruta.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad folk klagar på. Alla har ett val att installera Safari eller inte. Om man nu har så bråttom att klicka på första bästa OK knapp så bör man tänka om sina vanor. Det finns många värre pop-ups som man verkligen bör undvika att klicka OK på.

Safari är för övrigt en utmärkt webläsare, om inte den bästa, efter ett par tweaks.

Permalänk

Det är ju dels ett problem att det är förkryssat när man ska installera annat, men det stora problemet enligt mig är att har man redan installerat quicktime, och alltså endast valt och installerat quicktime, så kommer det ändå upp en ruta(Apple Software Update) med iTunes förkryssat lite då och då med jämna mellanrum.

Det handlar alltså inte bara om ett aktivt val vid installationen, men snarare om ett aktivt kamp för att slippa bli påtvingad iTunes (och nu vid nästa gång kanske Safari också då).

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Både Safari och Firefox (sedan ett antal versioner tillbaka) är väldigt duktigt på att dra >50% CPU om man besöker svd.se eller dn.se(i OS X) ...Ooopera Opera , förutom att hydrogenaudioforumen blir totalt felritade. Jag har haft OS X på jobbdatorn ett tag (2+ år) och har aldrig behövt starta om hela datorn för att något blivit m0ng, men just Safari och Firefox har alltid fått rabies när jag besökt dn eller svd eller vissa andra sidor. Jag vet inte varför, men jag blir lika vansinnig varje gång det helt plötsligt är 2.5seks delay på att skriva ett endaste tecken i gmail.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Intressant att i 33% av inläggen står de "yay för apple dom kan göra va dom vill ja älskar dom ändå" och 33% står de "fan va ja hattar allt med apple o allt dom gjort, fan ja hatar till o me riktiga äpplen nu!!".. :P.. fast aa, de är ju iofs swec, folk gillar o ta sidor (intel vs amd nån?)..

vi kan väl säga såhär.. de är en smart marknadsförings ide, kommer säkert skapa fler safari användare.. fast aningen för "på" med att rutan redan är iklickad och att den påminer dej hela tiden..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

dundermuppen:
Ser du ärligt inget problem med det?

Nej, då är det klart mer irriterande att google har sitt jävla toolbar mer i snart var tredje program

Permalänk
Medlem

Trist att apple sjunker till den nivån.

Permalänk
Medlem

Det är helt klart fult det med. Jag förstår inte att såpass stora företag som adobe kan sjunka så lågt. Antagligen är det väl en bra deal men någonstans får ju gränsen gå för kundens välbefinnande.

Snart har väl alla datorer här hemma, som inte jag har direkt kontroll över, google-toolbar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Yeh, även 64-bitarsversionen till Windows är seg. Sökfunktionen skulle kunna vara snabbare, scrollningen mjukare, men framförallt resize av fönstret skulle kunna vara lite hippare än 1 fps. Programmet är snyggt!

Det borde också skita i att röra ens ID3-taggar, så man inte får CRC-error på alla filer

Ah, då fick man veta det. Har velat installera 64-bitarsversionen igen med SP1 och se om den relativt nya 64-bitarsversionen av iTunes går bättre än 32-bitversionen. Trist! Håller med angående sökfunktionen. Fast egentligen så ska ingenting i programmet behöva vara segt, möjligen CoverFlow, men att minimera, maximera, förstora/förminska fönstret, scrolla och så vidare är så extremt basala uppgifter för ett program, det ska inte behöva hacka och sega ner datorn. Jag menar det är en musikspelare.

Läste någon blogg på nätet för ett tag sedan (eller faktiskt ett flertal) där man tog upp missnöjet med iTunes i Windows-miljö, och vad som måste förbättras för att det ska bli en anständig mediaspelare. Läste också att iTunes inte använder "äkta databaser" för spellistor och att det delvis är därför sökningar går mycket långsammare än de borde kunna göra. De uppmanade även att man skulle skriva in till Apples feedbackprogram och berätta vad man tycker om programmet. Jag har skrivit in 2-3 gånger, men inte en chans i helvetet att man får något svar.

Nåja, förhoppningsvis läser någon det, och tar till sig det. Skulle vara bra om folk här på SweC skrev några rader också. Det där med CRC-error låter väldigt obehagligt, då jag har en stor mängd musik i datorn där jag fixat med ID3-taggarna själv under en längre tid (använder senaste iTunes, 7.6.1.9). Borde jag vara orolig?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried

Läste också att iTunes inte använder "äkta databaser" för spellistor och att det delvis är därför sökningar går mycket långsammare än de borde kunna göra. De uppmanade även att man skulle skriva in till Apples feedbackprogram och berätta vad man tycker om programmet. Jag har skrivit in 2-3 gånger, men inte en chans i helvetet att man får något svar.

Nåja, förhoppningsvis läser någon det, och tar till sig det. Skulle vara bra om folk här på SweC skrev några rader också. Det där med CRC-error låter väldigt obehagligt, då jag har en stor mängd musik i datorn där jag fixat med ID3-taggarna själv under en längre tid (använder senaste iTunes, 7.6.1.9). Borde jag vara orolig?

Skulle tro att det är windows-porten som är seg isåfall. Sökningen är verkligen galet snabb i OS X, man märker ingen fördröjning alls mellan att man skriver en bokstav och filtreringen är klar, inte ens på första bokstaven.

Ang. CRC så skulle jag tro att han syftar på att filerna blir ändrade, så att hans filer inte går att dela ut längre

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Skulle tro att det är windows-porten som är seg isåfall. Sökningen är verkligen galet snabb i OS X, man märker ingen fördröjning alls mellan att man skriver en bokstav och filtreringen är klar, inte ens på första bokstaven.

Ang. CRC så skulle jag tro att han syftar på att filerna blir ändrade, så att hans filer inte går att dela ut längre

Jo, det stämmer säkert, men måste man "porta" det överhuvudtaget? Vore det en så avancerad uppgift för Apple att skriva ett rent och helt och hållet Windows-anpassat/optimerat program? Jag tycker att det är så himla synd, för iTunes är egentligen mitt favoritprogram, mycket på grund av GUI:et, sökfunktionen och att det är enkelt att redigera ID3-taggar. Sen är CoverFlow snyggt. Fast när det är så segt som det är så förstår jag att många hatar programmet och letar alternativ.

Jo, vet att det går snabbt i OS X. Har det inte själv, men en kompis har, och det går verkligen så fint som vi Windows-användare bara kunnat drömma om. Man blir lite avundsjuk, för jag vill också kunna använda iTunes utan problem.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag tycker denna typ av distribuering är mycket dålig, inte bara apple håller på med det utan ganska många aktörer.
Och det är lika illa oavsett vem som gör det!
Sen att Apple som många fanatiker tycker agerar bättre än MS hela tiden kan ju gå och lägga sig med tanke på detta

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det är ett pinsamt sätt att pracka på folk programvara. De som har hjärnan på insidan hatar bara mac ännu mer. Räcker med att de tvingar ipod användarna att använda iTunes, som för övrigt är den segaste och osmidigaste musikspelaren på marknaden. Jag spyr på apples koncept och ideer om att användaren inte ska ha nåt att säga till om, eller välja själv. Man ska vara låst på alla sätt och vis, inget ska gå att ha som man själv vill.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::