Permalänk
Medlem

FTP/Html server och mobilt bredband

Hejsan

Jag har förtvivlat försökt sätta upp både HTML och FTP server över mitt mobila 3-bredband (3.6mbit/s). När jag själv surfar/ftp'ar så funkar det fint, men när någon utomstående försöker så hittar dom mig inte.
Jag börjar luta åt att det är 3 som blockerar, men har sökt massa på nätet utan att hitta någon information, jag söker väl på fel ord antagligen. Hoppas på att få lite svar här.

Jag har stängt av brandväggen.

Om jag kollar mitt IP via ipconfig i command prompt så får jag ett IP-nummer som är samma som default gateway. Om jag surfar på det ip-numret så funkar det bra från min dator, men inte från någon utomstående. Om jag kollar vad jag har för IP via whatsmyipaddress.com så får jag ett annat ip-nummer, som jag inte lyckas surfa på själv heller. Samma sak med FTP. Operation timed out, blir svaret.

Någon som har någon ide om vad som kan vara problemet?

Jag har inga problem att surfa eller t.ex. fildela.

Mvh

Thomasx

Permalänk

Har för mig att de mobila bredbanden inte använder externa addresser, men det är bara en gissning.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket måste det väl gå att hitta datorn. Utåt sett har jag ju en ip-address, på ett eller annat vis måste väl den peka ut min burk?

Permalänk
Medlem

Det går att få ett externt med nån inställning, sök i forumet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Byt ut din APN till bredband.tre.se i Mobile Connect.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Byt ut din APN till bredband.tre.se i Mobile Connect.

Sedärja, efter att ha kommit underfull med att Mobile Connect inte kommer ihåg inställningen om man startar om programmet, utan att man efter att ha startat det måste välja den inställningen innan man kopplar upp, så funkade det klockrent.

Tack för hjälpen!

Hmm, följdfråga, innebär detta att jag surfar mer anonymt om jag inte har den sistnämnda inställningen?

Hejhej

Thomasx

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomasx
Sedärja, efter att ha kommit underfull med att Mobile Connect inte kommer ihåg inställningen om man startar om programmet, utan att man efter att ha startat det måste välja den inställningen innan man kopplar upp, så funkade det klockrent.

Tack för hjälpen!

Hmm, följdfråga, innebär detta att jag surfar mer anonymt om jag inte har den sistnämnda inställningen?

Hejhej

Thomasx

Surfa anonymt gör man aldrig, men något åt det hållet kanske.
Trafiken tunnlas i det första alternativet, till någon proxy skulle jag tro.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Ja, det kan man säga. Du delar ju inte ip-adress länge utan får en "egen".