Problem med installering av Radeon 9600 pro

Permalänk

Problem med installering av Radeon 9600 pro

Införskaffade nyss ett ATI Radeon 9600 pro för att mitt tidigare inbyggda grafikkort Intel 82845G inte räckte till.
Problemet är nu att det inte på något sätt går att få det nya grafikkortet att funka. Har prövat med olika drivrutiner, men datorn vill inte hitta grafikkortet alls. Har prövat att avaktivera det inbyggda grafikkortet, men fortfarande hittar datorn inte Radeon-kortet.
Köpte grafikkortet begagnat, kan det vara så att det är sönder?
Anta att det är fungerande, hur ska jag göra för att få det att fungera?
Hjälp tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Japp, jag får bild, men det står inte nånstans att det sitter ett grafikkort i.
Har inte heller möjlighet att pröva kortet i en annan dator då det inte finns någon med AGP-port.

Permalänk
Medlem

Kanske behövs nyare bios till moderkortet?

Iofs har jag själv provat med separata grafikkort där det finns inbyggda på moderkortet med varierande resultat så moderkortet kanske inte fixar det?

Permalänk

Frågan är om man vågar ge sig in på att byta till nyare bios, då man knappt ens vet vad det är och hur man gör. Fast antagligen är det aldrig gjort på datorn, så ni får gärna komma med tips om hur man gör det etc.

Moderkortet CPU: Intel Pentium 4 2533 MHz
Moderkortsnamn: Compaq
Moderkortschips: Intel Brookdale-G i845G
BIOS-typ: Compaq (05/28/03)

Ifall det kan hjälpa något.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ett moderkort med skräddarsytt bios för Compaq så är det nog inget mer att göra än att prova ditt grafikkort i en annan dator men det var inte möjligt skriver du så då sitter vi nog fast här är jag rädd för :(.

Permalänk

Ajfan :/ kan det vara så att jag på något sätt råkat koppla in den fel? Polarn vill gärna att det ska vara en 4pin kontakt på grafikkortet för att den ska kunna funka, just nu har jag bara pluggat in den i AGP-porten.

Bild på kortet:
http://www.uppladdning.net/bilder/blandat/939856a40c4250593e6...

Permalänk
Avstängd

När jag startade min dator med nytt grafikkort utan extra strömkabeln så kom det upp en svart skärm med röd varningstext att den kanske inte skulle fungera bra utan extra sladden <.<

Visa signatur

MIN SUpER MASKIN:
Moderkort: P4v8x-mx |-| CPU: Intel Pentium 4 @2.8 GHz |-| Grafikkort: x1650xt 512MB AGP. |-| 1536MB PC3200 Ramminne.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen extra strömsladd till det kortet
Finns det några inställningar i din bios för AGP och det innbyggda

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
ja du måste koppla in den extra stöm som ska vara till grafikkortet hur svårt kan det va

Förklara då gärna för mig hur jag ska få ström in i kortet utan att det finns någon kontakt för det. Kolla på bilden jag länkade till så förstår du kanske.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du säga vilken modell av Compaq du har, det skall stå någonstans på burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det finns ingen extra strömsladd till det kortet
Finns det några inställningar i din bios för AGP och det innbyggda

Precis, tack.
Vet inte on det finns några inställningar för grafikkort, har inte kunnat komma in i biosen, verkar inte vilja med delete eller någon av F knapparna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Kan du säga vilken modell av Compaq du har, det skall stå någonstans på burken?

Står tyvärr inte exakt vilken modell det är, annat än Compaq EVO, antagligen är det någon ut compaq EVO D500 serien.

Som ni kanske märker är jag total nybörjare inom datorer, så spara mig gärna onödiga och spydiga kommentarer, hjälp mig istället att förstå.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterabborre
Förklara då gärna för mig hur jag ska få ström in i kortet utan att det finns någon kontakt för det. Kolla på bilden jag länkade till så förstår du kanske.

jag ber dig om ursäkt det va snubben "darknshy" som jag skulle ha citerat läste bara va han skrev

en 9800pro kort har extra ström o det va det jag trodde va det som va snacket så en en gån sorry

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

Tillägg

Okey, skiten vill inte funka. Står ingenting i BIOS:en om att avaktivera det integrerade grafikkortet, det enda som står är AGP-bländare som jag har satt till 256mb.

Finns det möjligtvis någon här som sitter på ett 9600pro kort och har lust att berätta hur det ska vara inkopplat, inte för att jag tror att jag gjort fel utan mest bara för att kolla hur det ska vara.

Edit: Kan det vara så att mitt nätagg (220w) inte har tillräckligt med kraft för grafikkortet?