2*160GB RAID 5400 2MB Versus 1*160GB 7200 8MB

Permalänk

2*160GB RAID 5400 2MB Versus 1*160GB 7200 8MB

Vad blir snabbast? Antagligen RAIDen va?

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Vid läsning och skrivning bör raiden vara snabbare.
Har inte en 5400rpm längsammare accesstid?

Raiden tar mer cpu kraft.
Skulle satsat själv på ej raid då jag tycker prestandan inte är överdriven gentemot vanlig IDE.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Återupplivar denna tråd.
Funderar på att köpa en Sony Vaio. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=271458

Toppenprestanda verkar det ju vara, men det som får mig att tveka är de 2st 5400rpm diskarna, hade helst velat ha 7200rpm-diskar. Men om man kör dom i Raid 0 så kanske det blir lite bättre. Jag är inte helt övertygad att det blir det. Så jag funderar på att köpa 2st 7200 diskar och byta ut dom. Men känns dumt att börja skruva i en ny Sony Vaio. Usch.. så kluven. Känns ju som att raid 0 är bra när man vill ha snabba filöverföringar för stora saker men inte lika bra för små filer på typ en system-disk. Vad göra? En raid-1:a? Tar den filen från den disk den hittar den först då eller? Eller måste den vänta på båda för att kolla av att de är lika?

Blev ingen direkt fråga.. mest funderingar. Men någon som har lite tips?

Edit:
Äsch, ingen behöver svara. Jag får prova med en Raid 0 och se om det funkar helt enkelt. Skulle jag vara missnöjd så får jag slå till med nåt värre. Var inne på en macbook pro först med 7200rpms disk. Men denna är ju kraftfullare och billigare och dessutom med tv-mottagare och blu-ray-spelare/brännare och dessutom riktigt snygg. Så känns som ett bättre kap. Fast jag som ville vara trendig med en macbook.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du vill använda utrymmet till. Om det är för systemdisk så är 1x160GB 7200rpm att föredra iom lägre access tid.
Raid0 och 1 använder knappt något mera cpu kraft än normal läsning och skrivning till skiva!