Stor uppståndelse kring Mac-klon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför? Dom tillverkar ett operativsystem för att ha till sina datorer, Apple är inte Microsoft. Dom säljer hårdvara, och gör så genom att tillverka otroligt bra mjukvara. Att slippa tjaffsa med drivrutiner och Apples unika lösningar är en viktig del av OS X.

OS X är förövrigt helt klart mycket trevligare att arbeta med en Windows. Synd att folk är så envisa att dom vägrar prova och inse det.

Ja, det är ju helt subjektivt. Personligen skyr jag gränssnittet som pesten, det är vad jag insett när jag testat det. Men smaken är ju som röven - klöven! Som tur är.

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför? Dom tillverkar ett operativsystem för att ha till sina datorer, Apple är inte Microsoft. Dom säljer hårdvara, och gör så genom att tillverka otroligt bra mjukvara. Att slippa tjaffsa med drivrutiner och Apples unika lösningar är en viktig del av OS X.

OS X är förövrigt helt klart mycket trevligare att arbeta med en Windows. Synd att folk är så envisa att dom vägrar prova och inse det.

Ska man alltså köpa en Mac bara för att prova OS X? Låter dyrt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Ja!! Ett till OS som ska krängas för överpris!! YAY

Tja förr eller senare blir allt fritt eller så kommer det en annan os som slår den andra .. tror inte microsoft kommer vara lika stora inom 10 år .. deras guld gruva börjar ta slut .. de fruktar ju för linux systemen idag som kan köra lika mycke som en windows maskin..

Ett exempel på flopp tror jag är Windows 7 faktiskt.. dels att den inte har några större nyheter i utseende.. säkerligen inte så mycket i mjukvaru mässigt heller..

Vilket fall detta är bara bevis på att vi ska igenkligen ha fritt utan massa copyrigtht o annat tjafs hur vi vill köra våran operativ system, linux är väldigt flexibelt och dessutom är ju osx bevis på detta.. ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Ska man alltså köpa en Mac bara för att prova OS X? Låter dyrt.

Eller så går man till macoteket eller humac, parkerar sitt arlse vid valfri ledig mac och utforskar OS X helt gratis.

Men visst..... ditt alternativ låter ju inte så himla dumt heller.

Permalänk

OSX är litet och mysigt helt enkelt. Jag tror att Apple inte vill bli No.1 på marknaden heller, för det skulle innebära allt fler och fler hackningsförsök vilket skulle göra att OS:et till slut skulle bli allt mer och mer likt Windows användarupplevelse. Visst är det byggt på Unix från grunden, men det finns alltid luckor att finna.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stw78

Vilket fall detta är bara bevis på att vi ska igenkligen ha fritt utan massa copyrigtht o annat tjafs hur vi vill köra våran operativ system, linux är väldigt flexibelt och dessutom är ju osx bevis på detta.. ;P

linux "flexibilitet" har absolut ingenting med os x att göra öht.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
linux "flexibilitet" har absolut ingenting med os x att göra öht.

Jadu .. man kan ju köra de på FreeBSD så tja vet inte riktigt.. de är ju en linux kärna.. så det enda som skiljer är ju själva "grafiska" skalet som är olika.. kan lika väl köra Enlightment på en mac..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
OSX är litet och mysigt helt enkelt. Jag tror att Apple inte vill bli No.1 på marknaden heller, för det skulle innebära allt fler och fler hackningsförsök vilket skulle göra att OS:et till slut skulle bli allt mer och mer likt Windows användarupplevelse. Visst är det byggt på Unix från grunden, men det finns alltid luckor att finna.

iofs kanske det men än så länge finns det inte så mycket virus som biter sig i unix system..

Permalänk
Medlem

MacOS X är fint att javaprogrammera i. Bara man byter ut musen mot en vanlig vettig pc-aktig mus med riktiga knappar. Sedan tror jag att MacOS X skulle många ggr fungera bättre på en pc-dator då många halvmoderna iMacar är otroligt slöa (t.ex. G5).

Permalänk
Medlem

När självaste IBM överväger att gå ifrån deras egna Thinkpads till Macbooks (Pro) så tycker jag det är ett ganska självklart tecken på att Apple har lyckats med sitt OS och sin hårdvara. Så enkelt är det.

http://www.macrumors.com/2008/04/16/ibm-division-investigates...

Citat:

"Of the 22 of 24 who responded, 18 said that the Mac offered a “better or best experience” compared to their existing computer, one rated it “equal or good,” and three said the Mac offered a “worse experience.” Seven reported having no or marginal prior knowledge of using Macs, while 15 reported having moderate or expert knowledge of the platform"

18 av 24 testpiloter ville behålla sin Macbook Pro efter testperioden. IBM ska utöka testet med upp till 100 personer inom 2008. Ser lovande ut för Apple.

EDIT: stw78 : OS X använder inte alls någon form utav linux i grunden. Det bygger på Darwin-kärnan som i sin tur (från början) använder sig av ungefär 60% FreeBSD-kod = UNIX-baserat. Ovanpå det ligger sedan Aqua-gränssnittet. Det finns möjlighet att köra Darwin själv på vilken dator som helst.. men Aqua-gränssnittet är tyvärr inte OpenSource.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stw78
Jadu .. man kan ju köra de på FreeBSD så tja vet inte riktigt.. de är ju en linux kärna.. så det enda som skiljer är ju själva "grafiska" skalet som är olika.. kan lika väl köra Enlightment på en mac..
.

tror du behöver läsa på ganska ordentligt hur OS X är uppbyggt, för du har uppenbart ingen koll på det alls.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stw78
Jadu .. man kan ju köra de på FreeBSD så tja vet inte riktigt.. de är ju en linux kärna.. så det enda som skiljer är ju själva "grafiska" skalet som är olika.. kan lika väl köra Enlightment på en mac..

iofs kanske det men än så länge finns det inte så mycket virus som biter sig i unix system..

OS X kör inte linux, inte heller freebsd. OS X kör OS X.
OS X är däremot UNIX.

Kortfattat. OS X körs på XNU, som är kärnans namn. Det är en Mach-kärna. Samma kärna körs inte bara i OS X på macarna, utan även på iphones och ipod Touch.
XNU är en Mach-kärna med ett BSD-subsystem(user environment) som deriverat från BSD 4.4. Vissa paket är direkt hämtade från FreeBSDs distros, tex vanliga command line applikationer.

Hela den grafiska biten i OS X, som numera kallas Aqua, är en teknologi som NeXT utvecklade till NeXTSTEP. Det kallades DPS, Display PostScript. Du kan inte köra tex enlightenment på detta. Däremot kan du starta x11-servern och köra Enlightenment där. Precis som du kan i Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Utan att späda för mycket bensin på elden så är mac väldigt populärt i webb-, tryck-, bild-, foto- och filmredigeringsbranschen. Kort sagt, jobbar man grafiskt på högre nivåer så sitter man antagligen med mac.

Jo, men detta är ju främst av historiska skäl och inte ,i dagsläget, tekniska skäl.
Program för foto, tryck och film utvecklades snabbt för Mac och om du går tillbaka 20 år i tiden så fanns dessa program inte i alls samma utsträckning till Windows. Numera finns det en uppsjö program till Windows för dessa syften, inklusive de program som endast fanns till Mac förut. I dagsläget kan du m.a.o. lika gärna köra i windows om du är i webb-, tryck-, bild-, foto- och filmredigeringsbranschen.
Men alla de som var med på den tiden, då Mac var det enda raka eftersom det inte fanns några vettiga alternativ för andra operativsystem, har blivit vana med miljön (och sitter kvar i tänket att det inte finns något alternativ, why fix it if it's not broken). Kommer man som ny in i branschen och alla andra sitter på mac:ar, så kör man naturligtvis mac också. Att sedan mac:arna har en tilltalande design hjälper ju också till (särskilt i reklam och designbrancher där utseende faktiskt spelar roll)

Alltså summa summarum, mac är inte bättre (i dagsläget) om man sitter i dessa brancher, men de var först. (och alla vet väl hur svårt det är att bryta ett invant beteende, se på hur svårt det är att få folk att sluta använda Windows, trots att det finns lika bra eller bättre alternativ)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stw78
[B]Jadu .. man kan ju köra de på FreeBSD så tja vet inte riktigt.. de är ju en linux kärna.. så det enda som skiljer är ju själva "grafiska" skalet som är olika.. kan lika väl köra Enlightment på en mac../B]

Vet att flera redan rättat dig här, men måste också stämma in. OSX har INTE en linux kärna! Inte heller FreeBSD (är osäker på vilket du syftar på).

Utan xNU som är en hybridkärna som bygger på microkärnan mach i grunden. FreeBSD har en BSD-kärna kort och gott, en monolitisk kärna.

Men ja, du kan köra Enlightenment på en mac om du så önskar, iom att det är Unix, så är det kompatibelt med de flesta window managers. Behöver bara x11.

EDIT: För att fördjupa ännu mer, Darwin är inte heller kärnan. Darwin är helt enkelt det OS som tillsammans med xNU och Aqua och vissa andra komponenter som bildar MacOSX.

För mer läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_%28operating_system%29

http://en.wikipedia.org/wiki/XNU

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
Tycker att det är dåligt utav apple att tvinga folk som vill använda mac osx till en viss väldigt begränsad hårdvara. Tänk om MS helt plötsligt bestämde sig för att endast windows får installeras på dell datorer. Hade skapat ganska så stor kaos och det hade troligen blivit rättsliga åtgärder...

Att apple kan ha svårt att tjäna ordentligt med pengar om man inte säljer hårdvara är inget argument.

Hur som helst så verkar ju det här företaget vara ett bluffföretag...

Knappast jämförbart. Och det är fortfarande konsumentens rätt att välja vilket system/dator han köper. Självreglerande, om folk tycker att Apple tar för mycket betalat för vad man får så köpar man dem inte. Men så verkar inte vara fallet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Konstigt att ingen har kommit på idén tidigare då den faktiskt är genial.

Det har alltid funnits Mac-kloner, sök och du skall hitta!
Detta är för övrigt inget nytt nu iom x86, detta fanns redan på G3 och G4:a tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
För det första så tycker inte jag att psystar gör någonting fel, bra att apple får lite smisk på fingrarna enligt mig!

För det andra...vem fan vill ha OS X? Möjligtvis folk som sysslar med 3D rendering och photoshoppande på hög nivå.

Vari ligger problemet? Om du inte tycker om deras datorer, så köp dem inte!

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jo, men detta är ju främst av historiska skäl och inte ,i dagsläget, tekniska skäl.
Program för foto, tryck och film utvecklades snabbt för Mac och om du går tillbaka 20 år i tiden så fanns dessa program inte i alls samma utsträckning till Windows. Numera finns det en uppsjö program till Windows för dessa syften, inklusive de program som endast fanns till Mac förut. I dagsläget kan du m.a.o. lika gärna köra i windows om du är i webb-, tryck-, bild-, foto- och filmredigeringsbranschen.
Men alla de som var med på den tiden, då Mac var det enda raka eftersom det inte fanns några vettiga alternativ för andra operativsystem, har blivit vana med miljön (och sitter kvar i tänket att det inte finns något alternativ, why fix it if it's not broken). Kommer man som ny in i branschen och alla andra sitter på mac:ar, så kör man naturligtvis mac också. Att sedan mac:arna har en tilltalande design hjälper ju också till (särskilt i reklam och designbrancher där utseende faktiskt spelar roll)

Alltså summa summarum, mac är inte bättre (i dagsläget) om man sitter i dessa brancher, men de var först. (och alla vet väl hur svårt det är att bryta ett invant beteende, se på hur svårt det är att få folk att sluta använda Windows, trots att det finns lika bra eller bättre alternativ)

Nej de tkan man inte. Visst är det mycket tradition, men det finns en hel del anledningar att dom kör mac. Snabbkommandon är t.ex. mycket, mycket bättre på mac, exposé är otroligt smidigt när man arbetar med grafik och många fönster, typsnittt hanteras mycket bättre i OS X, Final Cut Pro finns inte till Windows, Logic finns inte till Windows, Adobes program är bättre utformade till OS X. Osv Osv.

Sen är det ju en stor fördel för t.ex. tryckerier att hela kedjan kör mac, blir ju lätt krångel med teckenuppsättningar, typsnitt och liknande annars.

Permalänk
Medlem

Formuleringen av licensavtalet borde verkligen prövas av eu. Det verkar ju helt uppåt väggarna konkurrenshämmande.

Permalänk

detta var ju jättebra. nu har macOS fått ett erkännande. de har en så bra produkt att andra till och med är redo att göra kopior på det!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Vet att flera redan rättat dig här, men måste också stämma in. OSX har INTE en linux kärna! Inte heller FreeBSD (är osäker på vilket du syftar på).

Utan xNU som är en hybridkärna som bygger på microkärnan mach i grunden. FreeBSD har en BSD-kärna kort och gott, en monolitisk kärna.

Men ja, du kan köra Enlightenment på en mac om du så önskar, iom att det är Unix, så är det kompatibelt med de flesta window managers. Behöver bara x11.

EDIT: För att fördjupa ännu mer, Darwin är inte heller kärnan. Darwin är helt enkelt det OS som tillsammans med xNU och Aqua och vissa andra komponenter som bildar MacOSX.

För mer läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_%28operating_system%29

http://en.wikipedia.org/wiki/XNU

Japp det stämmer.. hehe fel av mig iofs.. FreeBSD är ju bsd och inte linux.. Men men.. det är mer tanken jag syftade på..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
detta var ju jättebra. nu har macOS fått ett erkännande. de har en så bra produkt att andra till och med är redo att göra kopior på det!

Apple har fått sett sina produkter kopierade sen början av 80-talet.

Permalänk

Det får gå hur det vill med den här affären.

Personligen så bryr jag mig inte om utifall att OS X börjar säljas till andra datorer också.

Jag kommer i alla fall att sitta på Windows pga framförallt (notera astronomiskt stor pungt här) Direct X
men även som några varit inne på här före mig, jag är upplärd med windows, "why fix it if it ain't broken" windows fungerar.

Av någon konstig anledning (notera en generalisering här, inget illa menat) så har jag uppfattat att sådana som sitter på mac oftast är personer som använder datorn som ett verktyg i något annat syfte och som inte är intresserad av själva datorn och det får mig att tro att Windows (xp pratar jag om nu) är mer öppet än vad OS X är, när det gäller djupare administratörs funktioner och så vidare.

Hitintills har jag dock inte stött på en enda "data nörd" som kör mac, det är linux eller windows för hela slanten på den fronten också.

Ni får leva med att jag drar slutsatser här utan att ha testat båda men det känns som om mac/os X är mer inriktat mot, "det ska fungera till det här, alltid" medans Windows (linux är ännu mer frammåt här) säger "här har du en sandlåda, gör vad du vill"

Det enda problemet som finns i Linux är avsaknaden av just Direct X och stöd för spel, annars är linux en mycket bra plattform som säkert kommer att bli absolut kanon om den bara får mogna i några år till.

Denna skrift är naturligtvis öppen för disskution, se det som att; bara för att jag kör volvo betyder det inte att saab är dåliga, dock ser jag ingen anledning att byta då min volvo fungerar utmärkt.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schumplan
Det får gå hur det vill med den här affären.

Personligen så bryr jag mig inte om utifall att OS X börjar säljas till andra datorer också.

Jag kommer i alla fall att sitta på Windows pga framförallt (notera astronomiskt stor pungt här) Direct X
men även som några varit inne på här före mig, jag är upplärd med windows, "why fix it if it ain't broken" windows fungerar.

Av någon konstig anledning (notera en generalisering här, inget illa menat) så har jag uppfattat att sådana som sitter på mac oftast är personer som använder datorn som ett verktyg i något annat syfte och som inte är intresserad av själva datorn och det får mig att tro att Windows (xp pratar jag om nu) är mer öppet än vad OS X är, när det gäller djupare administratörs funktioner och så vidare.

Hitintills har jag dock inte stött på en enda "data nörd" som kör mac, det är linux eller windows för hela slanten på den fronten också.

Ni får leva med att jag drar slutsatser här utan att ha testat båda men det känns som om mac/os X är mer inriktat mot, "det ska fungera till det här, alltid" medans Windows (linux är ännu mer frammåt här) säger "här har du en sandlåda, gör vad du vill"

Det enda problemet som finns i Linux är avsaknaden av just Direct X och stöd för spel, annars är linux en mycket bra plattform som säkert kommer att bli absolut kanon om den bara får mogna i några år till.

Denna skrift är naturligtvis öppen för disskution, se det som att; bara för att jag kör volvo betyder det inte att saab är dåliga, dock ser jag ingen anledning att byta då min volvo fungerar utmärkt.

OS X kärna är Open Source, inklusive Server-versionen. Det är vanliga servrarsom Apache, Postfix, Darwin Calender Server osv.
OS X är väldigt mycket mer öppet än Windows. Du kan confa det mesta som vilken linuxdistro osv. som helst. Det enda du inte kan confa så mycket är Aqua och fönsterhanteraren. Men det kan du inte i Windows heller.

Så din slutsats är ganska fel. XP används för att det bundlas med datorer och det finns en hög med program som inte finns någon annanstanns.

Nästan alla nördar jag känner kör mac. Tror vi umgås i olika kretser. De flesta unixnördar jag vet om har gått över till osx bland annat. Men sedan beror på vad man gör. Mina vänner spelar inga spel på datorn, de kanske har en spelkonsoll istället. Datornördar bör inte förväxlas med gamers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
OS X kärna är Open Source, inklusive Server-versionen. Det är vanliga servrarsom Apache, Postfix, Darwin Calender Server osv.
OS X är väldigt mycket mer öppet än Windows. Du kan confa det mesta som vilken linuxdistro osv. som helst. Det enda du inte kan confa så mycket är Aqua och fönsterhanteraren. Men det kan du inte i Windows heller.

Så din slutsats är ganska fel. XP används för att det bundlas med datorer och det finns en hög med program som inte finns någon annanstanns.

Nästan alla nördar jag känner kör mac. Tror vi umgås i olika kretser. De flesta unixnördar jag vet om har gått över till osx bland annat. Men sedan beror på vad man gör. Mina vänner spelar inga spel på datorn, de kanske har en spelkonsoll istället. Datornördar bör inte förväxlas med gamers.

Nej jag är medveten om att man inte bör förväxla datanördar med gamers, hade jag sagt gamers hade det inte blivit något att diskutera.
Lite synd enligt mig, då windows kunde behöva lite konkurrens på det området.

Problemet med mac är (ursäkta om någon tar illa upp av följande påstående) att det är alldeles för likt dell, du får en dator som är färdig i en kartong.. och det fungerar med allt och så, men ska du förändra något i hårdvaran så kan du ta dig i röven ungefär. Entusiaster (som jag själv är) vill gärna kunna byta moderkort, byta grafikkort (antar att det dock borde fungera på mac också, dock har jag sett att dom tar mycket mer för samma kort) och så vidare... (vattenkylning + mac = kortslutning IMO)

Helt enkelt har mac varit alldelse för stängd alldeles för länge så det har inte kommit så mycket prylar till dom.

Du säger att man kör Windows för att det bundlas med datorn.

Jag skulle kontra med att man köper en mac bara för att kunna köra OS X vilket verkar enligt mig ännu mer vrickat.

Dessutom så går det ju nu att installera och köra Windows på en mac dator så varför låter mac en inte göra tvärt om, jo för att dom då inte skulle sälja datorer...

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Intressant att det händer lite på detta området. Lär dock inte blir något stort skulle jag tro. OS X på "PC" lär dock fortfarande bara vara något för nördar som vill köra något bara för att det går.
På sikt tror jag dock Att Apple måste börja med billigare datorer och tillåta virtualisering av sitt OS X för att kunna hänga med i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Hahaha! Det roligaste jag läst på sweclockers på länge xD

Permalänk

En anledning till att Apple kör mjukvaran på sina egna datorer är ju för att det blir bättre kompatibilitet, komponenterna presterar bättre än vad de skulle gjort på en PC. Det jag ser som kan vara negativt med OS X skulle vara "Gamers", kör man inte en Mac eller Macbook Pro så är det inte någon idé och då får man köra XP/Vista genom Bootcamp.

Jag tycker att OS X är mycket lättare än Windows, även om de flesta klistrar sig fast i Windows och Linux utan att ens ha prövat OS X.

Jag tycker absolut inte det är något fel på hårdvaran, tvärtom. Chassit till Mac Pro är mycket mera genomtänkt än tillexempel ett Antec Chassi man köper i butik. Portarna sitter på ett smart sätt, på de bärbara datorerna finns en magnet som hindrar att man välter hela burken om man råkar stöta till sladden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schumplan
Nej jag är medveten om att man inte bör förväxla datanördar med gamers, hade jag sagt gamers hade det inte blivit något att diskutera.
Lite synd enligt mig, då windows kunde behöva lite konkurrens på det området.

Problemet med mac är (ursäkta om någon tar illa upp av följande påstående) att det är alldeles för likt dell, du får en dator som är färdig i en kartong.. och det fungerar med allt och så, men ska du förändra något i hårdvaran så kan du ta dig i röven ungefär. Entusiaster (som jag själv är) vill gärna kunna byta moderkort, byta grafikkort (antar att det dock borde fungera på mac också, dock har jag sett att dom tar mycket mer för samma kort) och så vidare... (vattenkylning + mac = kortslutning IMO)

Helt enkelt har mac varit alldelse för stängd alldeles för länge så det har inte kommit så mycket prylar till dom.

Du säger att man kör Windows för att det bundlas med datorn.

Jag skulle kontra med att man köper en mac bara för att kunna köra OS X vilket verkar enligt mig ännu mer vrickat.

Dessutom så går det ju nu att installera och köra Windows på en mac dator så varför låter mac en inte göra tvärt om, jo för att dom då inte skulle sälja datorer...

Menar du att datornördar i allmänhet byggar ihop sina egna datorer. Skulle faktiskt vara intressant att se procent hur många som anser sig nördar faktiskt gör detta, men det är utanför ämnet. När man gick gymnasie osv. var det vanligt att folk gjorde sådant. Men när man började tjäna pengar så slutade folk bygga ihop sina datorer i större utsträckning.
Man köper en hel produkt för att få något som fungerar, inklusive ett system. När man jobbar med att bygga datorsystem, orkar man då sätta sig och felsöka osv. i sin persondator hemma.

För i ärlighetens namn, att bygga ihop en dator är ju ungefär som att bygga ihop möbler från ikea. Ibland är det helt enkelt inte passande efter behovet. Och ju mer pengar och mindre tid man har, desto mer lockande blir det att köpa något färdigt. Framförallt när man får något som ser bra ut.

Hårdvaran är ju densamma om man köper den färdig eller i bitar. Och ibland är det faktiskt lämpligt att köpa en Mac Pro. För då vet jag att jag får en bra dator redan, köpa den i bitar skulle bara bli dyrare och bökigare.
Jag har inte brytt mig om att leta drivrutiner sedan jag började med mac. Inget som jag skulle vilja börja göra heller. Verkar vara som om många nördar faktiskt väljer en sämre slutprodukt bara för att de tror att de får något bättre genom att köpa varje produkt för sig.

Att sedan köpa Windows till sin hemmamonterade dator, då går man inte ens plus längre i affären.

Permalänk

Imo så är man inte datanörd längre om man inte orkar ta sig tid till datorn, då blir man en vanlig användare i alla fall

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schumplan
Imo så är man inte datanörd längre om man inte orkar ta sig tid till datorn, då blir man en vanlig användare i alla fall

Så om man spenderar sina dagar att programmera och älskar det, men hatar att meka med sin dator. Är man inte datornörd då? Eller om man älskar sitt jobb som går ut på att scripta och felsöka solaris, men orkar inte riktigt lägga ner energin på att fixa sin dator hemma som man surfar nyheter på morgonen på.

Enligt dig är jag tydligen inte datornörd allafall. Ett mycket konstigt sätt att se på det. Med tanke på hur många datorer jag har i mitt hem och vad jag gör med dem. Samt vad jag jobbar med...

Permalänk

Fred (Schumplan räcker fram en hand)

Det syns att våra åsikter går isär och att diskutera denna fråga är som att diskutera religon, dvs, vi skulle kunna skriva 100 inlägg utan att komma någon stans.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schumplan
Fred (Schumplan räcker fram en hand)

Det syns att våra åsikter går isär och att diskutera denna fråga är som att diskutera religon, dvs, vi skulle kunna skriva 100 inlägg utan att komma någon stans.

Snyggt avslutat.
*räcker fram handen*