Stor uppståndelse kring Mac-klon

Permalänk
Melding Plague

Stor uppståndelse kring Mac-klon

För några dagar sedan dök det upp information om ett företag som säljer vanliga Intel-datorer med Mac OS X installerat. Sedan dess har en hel del hänt. Apples jurister är givetvis upprörda. Företaget bakom datorn är dessutom suspekt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bra att nyheten kom ut innan nån stackare köpte en dator av Psystar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Detta påminner mig om Medison eller vad de hette, vad blev det av med dem? Kom det någonsin några datorer?

Permalänk
Inaktiv

Medion? Har haft en

Permalänk
Medlem

Hmm detta är ett steg mot att osx kommer kanske finnas på en vanlig pc i framtiden.. Tror apple har sett detta komma och så småningom kommer en version av dom som kanske blir en windows killer.. hehe.. vem vet..

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen har kommit på idén tidigare då den faktiskt är genial.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag får billiga laptop vibbar Vilken dålig stil att kalla den för Open Computer, antyder ju att det är fri open-source mjukvara man kör.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Medion? Har haft en

Medion är ett riktigt företag som säljer datorer men skall inte blandas ihop med medison som försökte sälja 1000kr datorn.

Sök bara på medison på cint, idg eller sweclockers för mer info.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Skulle gärna testa mac os x på en vanlig pc om det kom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är mycket troligt att det kommer att börja dyka upp datortillverkare som säljer vanlig hårdvara med Mac OS X installerat. Just Psystar är dock mycket suspekta och företaget kommer förmodligen att försvinna innan de sålt en enda dator.[/B]

Är det här nyheter eller åsikter? =/... har Swec anställt folk från Aftonbladet på sistone eller vad är det som pågår här?

OnT:

Vare sig det är lagligt eller inte anser jag att det inte rätt att något företag ska få sälja datorer med Apples mjukvara utan deras tillstånd. Har man investerat massor av pengar i att utveckla en mjukvara så är det väl en själv som ska få bestämma hur denna distribueras? Personligen tycker jag det vore härligt om man kunde köpa loss Mac OS för sin vanliga IBM-klon, men detta operativsystem är nästan den enda anledningen till att man köper en Apple-dator. Jobs har själv sagt att en Apple dator är OS X i en snygg låda.
Vad har Psystar, eller andra eventuella framtida tillverkare, för rätt att tjäna pengar på Apples investeringar?

Permalänk
Medlem

Tja det var väll bara lite av en tidsfråga nu när apple kör X86 procesorer. Undrar vilken åtgärd Apple tar sig till. Lyckas de stänga ner Psystar gör de nog bara en bra sak. Det företaget verkar verkligen inte ha rent mjöl i påsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stw78
Hmm detta är ett steg mot att osx kommer kanske finnas på en vanlig pc i framtiden.. Tror apple har sett detta komma och så småningom kommer en version av dom som kanske blir en windows killer.. hehe.. vem vet..

Ja!! Ett till OS som ska krängas för överpris!! YAY

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker att det är dåligt utav apple att tvinga folk som vill använda mac osx till en viss väldigt begränsad hårdvara. Tänk om MS helt plötsligt bestämde sig för att endast windows får installeras på dell datorer. Hade skapat ganska så stor kaos och det hade troligen blivit rättsliga åtgärder...

Att apple kan ha svårt att tjäna ordentligt med pengar om man inte säljer hårdvara är inget argument.

Hur som helst så verkar ju det här företaget vara ett bluffföretag...

Permalänk
Medlem

För det första så tycker inte jag att psystar gör någonting fel, bra att apple får lite smisk på fingrarna enligt mig!

För det andra...vem fan vill ha OS X? Möjligtvis folk som sysslar med 3D rendering och photoshoppande på hög nivå.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

ska man itne köra windows eler linux eller bsd så är os x vettigt. Det är i min mening lättare än windows för en newbe. Lite för lätt å begränsat men efterso mdet är nix udner skalet kan man ju öppna upp det.
Tycker OS X är rätt lämpat för dom som vill ha en datore men skiter i hur den fungerar b ra den fugnerar å är lätt att änvända.

Skulle hellre köra OS X än windows i alla fall. Mn kör gentoo linux då det är mer flexibelt tycker jag. Tanken har dock slagit mig å skaffa OS Xo xh lägga in på min WS men problemet blir väl drivers te det ena å det andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
För det första så tycker inte jag att psystar gör någonting fel, bra att apple får lite smisk på fingrarna enligt mig!

För det andra...vem fan vill ha OS X? Möjligtvis folk som sysslar med 3D rendering och photoshoppande på hög nivå.

Varför ska man inte ha OSX om man skulle vara light användare, säg internet, ordbehandling osv? OSX e riktigt soft att sitta på och på sina ställen mycket längre fram i utveckling än windows, iaf om man ser till användarvänlighet, smidighet och tillförlitlighet. Gäller bara att vänja sig att hantera operativet först

Edit, Ironiskt nog krashade mitt Vista temporärt när jag skulle in och editera inlägget

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel

OS X: $129 -> 760kr (källa: Apple store)
Vista Ultimate: $320 -> 1885kr (källa: http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...)

Det känns som att MS har värre överpriser isåfall

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag uppenbarligen, och jag är ingen grafiker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
OS X: $129 -> 760kr (källa: Apple store)
Vista Ultimate: $320 -> 1885kr (källa: http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...)

Det känns som att MS har värre överpriser isåfall

Känns som om du häller vatten på ditt kuvert. Du får, som det står i artikeln, bara installera OS X på en dator från apple, vänligen räkna med det i priset
Titta på en vanlig x86 PC med ungefär samma hårdvara med vista installerat istället. XPS M1330 av dell kostar ungefär lika mycket som MacBook gör i grundutförande (båda har 13" skärmar), skillnaden är att Dells lappy har en krets från nvidia, dubbla mängden minne och en 250GB hårddisk istället för en 120GB.

Förvisso är OS:et "Home Premium" men det är ändå det som är mest "konsumentinriktat".

**EDIT**
Det är alltså 2,1GHz modeller jag glor på, nämnas bör att Dells lappy dessutom är 500 kronor billigare.
***Ännu en edit***
nvidiakretsen jag nämnar ovan är alltså en grafikkrets, GeForce 8400GS för att vara specifik
"Apple: Mindre dator för pengarna eller pengarna tillbaka" ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel

Grejen är ju att Apple nu kan sälja hårdvaran till överpris då det är det enda sättet att få OSX.
Skulle man kunna installera OSX på alla datorer så skulle det gynna oss konsumenter.
De som vill ha en dator för att den skall vara snygg kan ju betala lite extra och köpa en Mac.
De som vill spara lite pengar och inte bryr sig om hur datorn ser ut kan ju köpa en billigare dator och installera OSX på den.

Permalänk
Medlem

Faktum är att OSX inte är den bästa plattformen för Photoshop, utan det är istället 64-bits versionen av Vista. Anledningen är helt enkelt att OSX versionen av Photoshop inte klarar att adressera lika mycket minne som Vista versionen utan måste istället använda hårdisken som swap.
http://www.pcworld.com/article/id,144119-c,graphicsmultimedia...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Utan att späda för mycket bensin på elden så är mac väldigt populärt i webb-, tryck-, bild-, foto- och filmredigeringsbranschen. Kort sagt, jobbar man grafiskt på högre nivåer så sitter man antagligen med mac.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Varför tvivlar de på om det är lagligt eller ej?! Om det står i licensavtalet klart och tydligt att det bara får installeras på apple datorer så betyder det ju att dom bryter mot lagen. Varför skulle fler företag göra samma tabbe med skadestånd?!

Permalänk

Ja äntligen ett steg i rätt riktning. Jag stör mig så oerhört på att Apple vill att man ska ha "Apple-certifierad hårdvara" för att använda OS X vilket är rent och skärt bullshit. Det är så fruktansvärt störande och super-anti-über-optimalt och jävligt att jag blir tunnhårig av tanken.... Nä fy fan...

Gott natt!

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Utan att späda för mycket bensin på elden så är mac väldigt populärt i webb-, tryck-, bild-, foto- och filmredigeringsbranschen. Kort sagt, jobbar man grafiskt på högre nivåer så sitter man antagligen med mac.

Vare sig detta är på grund av prestandan eller helt enkelt den "sjukt trevliga känslan att jobba på en mac" har jag ännu inte kunnat besvara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Ja äntligen ett steg i rätt riktning. Jag stör mig så oerhört på att Apple vill att man ska ha "Apple-certifierad hårdvara" för att använda OS X vilket är rent och skärt bullshit. Det är så fruktansvärt störande och super-anti-über-optimalt och jävligt att jag blir tunnhårig av tanken.... Nä fy fan...

Gott natt!

Varför? Dom tillverkar ett operativsystem för att ha till sina datorer, Apple är inte Microsoft. Dom säljer hårdvara, och gör så genom att tillverka otroligt bra mjukvara. Att slippa tjaffsa med drivrutiner och Apples unika lösningar är en viktig del av OS X.

OS X är förövrigt helt klart mycket trevligare att arbeta med en Windows. Synd att folk är så envisa att dom vägrar prova och inse det.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Varför tvivlar de på om det är lagligt eller ej?! Om det står i licensavtalet klart och tydligt att det bara får installeras på apple datorer så betyder det ju att dom bryter mot lagen. Varför skulle fler företag göra samma tabbe med skadestånd?!

Det är inte så enkelt. Just licensavtal till mjukvara, till skillnad från traiditonell kontrakträtt, är en väldigt ny obeprövad förteelse.

Ett klassiskt exempel är när program kommer med EULA:s som först vid installationen säger att programmet inte får reverse-engineeras, privatkopieras eller liknande. Detta har visat sig vara ogiltigt.

Att just licensavtal till mjukvara är krångliga är att det överlappar kontrakträtt, upphovrätt och rena teknikaliteter som inte existerat tidigare.

Mer info finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/EULA#Enforceability

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo

Bara för att påpeka en sak, om du bryter mot ett licensavtal betyder det inte att du bryter mot lagen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför? Dom tillverkar ett operativsystem för att ha till sina datorer, Apple är inte Microsoft. Dom säljer hårdvara, och gör så genom att tillverka otroligt bra mjukvara. Att slippa tjaffsa med drivrutiner och Apples unika lösningar är en viktig del av OS X.

OS X är förövrigt helt klart mycket trevligare att arbeta med en Windows. Synd att folk är så envisa att dom vägrar prova och inse det.

Folk kanske inte vill köpa Apple datorer och eftersom apple som du själv säger inte vill sälja OSX separat till andra datorer blir OSX inte något som de flesta vill ha.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Precis. Och Apple är inte Nvidia ändå sitter det ett Nvidia i deras egna Apple-certifierade datorer.

Om jag säger det sä här: om du köper en Apple dator (hårdvara och mjukvara), då kan ju Apple säga att deras egna drivrutiner är för det. Sedan om du VILL köra OSX på annan hårdvara så är det ingen garanti att det funkar. Min gissning (som inte är så vild) är att bra drivrutiner tillverkade av privatpersoner/andra aktörer fort skulle dyka upp. Superbra på alla sätt och vis. Apple slipper tänka i dessa banor då marknaden sköter sig själv där.

Jag tycker själv OS X är trevlig att använda. Har använt det många gånger. På många sätt och vis tycker jag att det är bättre än Windows. Men jag vill inte bara för det tvingas köpa deras egna hårvarulösningar som inte ens är helt deras utan bara till en liten del. Om jag kunde köpa lös ett Apple OS och ett kompatibelt moderkort för det hade jag varit nöjd (kan inte detta så bra, men visst använder Apple något annat än BIOS... typ EFI eller något sånt?), till en rimlig peng. Jag tycker om att kunna välja. Jag är övertygad om att väldigt många är det. Är du?

Sedan att OS X är mycket treligare att arbeta med än Windows är ju din subjektiva åsikt, inte någon allmängiltig sanning.

Det känns som att vissa missar poängen, eller rättare sagt, var roten till "friktionerna" hos Apple ligger. Inte är det i mjukvaran, snarare i deras protektionistiska policy i syfte att tjäna mer, då jag är helt övertygad om att en helt "fri lösning" är bättre för oss konsumenter. Jag är konsument och bryr mig primärt om detta. Är det någonting konstigt med det? Det är väl ingen vits att försvara Apple då det saknar grunder och om man är konsument. Vill man betala mer och tvingas välja vissa alternativ när det faktiskt är möjligt att välja alla alternativ? Det är ju inte konstigt att man reagerar.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS