Permalänk
Medlem

tycker tyvärr blixten förstör bilden vectrex.
men det e för att blixten e för tydlig, bakgrunden e lite underexponerad och det är inte din fru.
annars är det en bra bild. kanske lite tillgjort leende/inte bekvämt leende. men men.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
tycker tyvärr blixten förstör bilden vectrex.
men det e för att blixten e för tydlig, bakgrunden e lite underexponerad och det är inte din fru.
annars är det en bra bild. kanske lite tillgjort leende/inte bekvämt leende. men men.

Tack för kommentarerna. Vet dock inte om jag håller med. För det första hade det varit omöjligt att ta bilden utan blixt eftersom hon sitter under ett parasoll i skuggan och är därför alldeles för mörk jämfört med omgivningen. För det andra håller jag inte med om att bakgrunden är underexponerad, sanden är ju inte så långt från att bränna ut, himlen är mörk på grund av pol-filter.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Tack för kommentarerna. Vet dock inte om jag håller med. För det första hade det varit omöjligt att ta bilden utan blixt eftersom hon sitter under ett parasoll i skuggan och är därför alldeles för mörk jämfört med omgivningen. För det andra håller jag inte med om att bakgrunden är underexponerad, sanden är ju inte så långt från att bränna ut, himlen är mörk på grund av pol-filter.

Att ta bilden utan blixt är omöjligt och det vet jag, det var inte det jag ifråga satte Det jag därimot tycker är att blixten är för framträdande. Kan vara att hon har en för kall vitbalans och är fortfarade i mina ögon lite för ljus om man jämför med bakgrunden, speciellt himlen. Sanden stämmer det mer överens med.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Tack för kommentarerna. Vet dock inte om jag håller med. För det första hade det varit omöjligt att ta bilden utan blixt eftersom hon sitter under ett parasoll i skuggan och är därför alldeles för mörk jämfört med omgivningen. För det andra håller jag inte med om att bakgrunden är underexponerad, sanden är ju inte så långt från att bränna ut, himlen är mörk på grund av pol-filter.

Blixten blir lite väl påtaglig p g a blänket i glasögon/haka/axel. Riktning för blixt kontra sol kanske påverkar lite också. Exponeringsmässigt är det ok tycker jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Ett porträtt....
http://farm3.static.flickr.com/2130/2420151565_a7054cc4ef_o.j...

Hade blivit snyggare om du parkerat henne ute i solen så att hon hade fått lite snygga skuggor på sig och sedan använt blixt för att lätta upp skuggorna lite. Blixtkompensering på -0.6 EV kanske? Blixtens kalla ljus skulle inte bli så påtagligt om du bara behövde belysa skuggorna lite.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

Riktigt bra bilder. De väcker dock obehagliga känslor hos mig, det är något med det där förfallna idylliska jag har svårt med. Men att bilderna lycka ha en så stark känslomässig påverkan är ju ändå något som talar för dem.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Fint väder!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

None

Permalänk
Medlem

Hahahaha.

Lite photoshop. Lyxfällan åker till danmark på studiebesök.

EDIT:
Haha, jag skrattar fortfarande... Att tänka sig Charlie och Mathias sitta nere i träsket och tända på med knarkarna och prata om privatekonomi.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
http://pici.se/pictures/CapjRRtjf.jpg

Hahahaha.

Lite photoshop. Lyxfällan åker till danmark på studiebesök.

EDIT:
Haha, jag skrattar fortfarande... Att tänka sig Charlie och Mathias sitta nere i träsket och tända på med knarkarna och prata om privatekonomi.

Hahahaha
Så bäst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
http://pici.se/pictures/CapjRRtjf.jpg

Hahahaha.

Lite photoshop. Lyxfällan åker till danmark på studiebesök.

EDIT:
Haha, jag skrattar fortfarande... Att tänka sig Charlie och Mathias sitta nere i träsket och tända på med knarkarna och prata om privatekonomi.

Bra skit boo

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem

Anemone hepatica

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Månen lyste in genom fönstret på min gitarr och jag kände av lite impuls kreativitet men det blev inte så bra som jag hade tänkt mig. =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Riktigt bra bilder. De väcker dock obehagliga känslor hos mig, det är något med det där förfallna idylliska jag har svårt med. Men att bilderna lycka ha en så stark känslomässig påverkan är ju ändå något som talar för dem.

Tack tack. Det har du rätt i, dem för med sig en lite läskig känsla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett till porträtt.

Downtown Miami med Yachthamnen i bakgrunden.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Ett till porträtt.

Downtown Miami med Yachthamnen i bakgrunden.

http://farm4.static.flickr.com/3092/2424799260_e436353911_o.j...

Gillar bakgrunden! Riktigt skön. Nästan lite rökigt blå. Synd att hon inte hade några skuggor i ansiktet. Du får ta och skaffa en sladd till blixten och hålla den en bit vid sidan om kameran så att det blir lite skuggor. Varför ser hon så skeptisk ut?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Gillar bakgrunden! Riktigt skön. Nästan lite rökigt blå. Synd att hon inte hade några skuggor i ansiktet. Du får ta och skaffa en sladd till blixten och hålla den en bit vid sidan om kameran så att det blir lite skuggor. Varför ser hon så skeptisk ut?

"Ska du fotta mig IGEN?!" "Du fottade mig för fem minuter sedan, du fottade mig imorse, du fottade mig igår, du fottar fan mig varje jävla dag. Och jag får fixa allt här hemma, laga mat, diska, tvätta och fixa med barnen och allt du gör är att springa runt och plåta. ÅHHHHHHHHHHHHH"

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem

Random bilder som låg på minneskortet. Bonuspoäng till den som kan komma på hur den första är gjord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Gillar bakgrunden! Riktigt skön. Nästan lite rökigt blå. Synd att hon inte hade några skuggor i ansiktet. Du får ta och skaffa en sladd till blixten och hålla den en bit vid sidan om kameran så att det blir lite skuggor. Varför ser hon så skeptisk ut?

Faktum är att bilden är tagen helt utan blixt. Vet inte om hon ser skeptisk ut, hon ser mer frånvarande ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av inno
"Ska du fotta mig IGEN?!" "Du fottade mig för fem minuter sedan, du fottade mig imorse, du fottade mig igår, du fottar fan mig varje jävla dag. Och jag får fixa allt här hemma, laga mat, diska, tvätta och fixa med barnen och allt du gör är att springa runt och plåta. ÅHHHHHHHHHHHHH"

Lite sanning finns det nog i det du säger, men bara lite.

En bild till....

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

På tal om porträtt med blåa bakgrunder.

Fy fan vad jag älskar thaikäk.

16mm på 1D Mark II N tror jag. Har tappat bort RAW:en. =/

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

vectrex färgerna och perspektivet var riktigt nice, hade du något filter på objektivet?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
vectrex färgerna och perspektivet var riktigt nice, hade du något filter på objektivet?

Tackar...
Polfilter satt på!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

En till från gårdagen.

Permalänk
Medlem

Kanske svårt att svara på men ungefär vilken brännvidd motsvarar det mänskliga ögats?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Kanske svårt att svara på men ungefär vilken brännvidd motsvarar det mänskliga ögats?

undrar om det inte finns lika många svar på den fråga som det finns diskussioner om just det på internet
Men jag skulle gissa på 50-55mm

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46152

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem

Några bilder från Egypten:

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter spamma tråden med bilder....

Bröllop på stranden, 32 grader varmt, gassande sol. Tyckte synd om dom.

Reflektioner...

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Var ute en sväng med OSkar000 i Norrköping idag lördag (igår)...

Notera albinoduvan

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

den vita skylten framför byggnaden stör lite, den där som ser ut som en liten kyrka.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Börjar få ordning på studion nu.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS