Permalänk
Medlem

Tjabba!

Ska åka över till New York om en månad o tänkte kika om ja hittar lite billiga delar till datorn.

Fungerar Intels T9300 på alla m1530? (har mb 0XR148)

Vet inte om man kan spara nå pengar på att köpa minnen i usa längre men hur mycket klarar xps'n av? Just nu har ja 2x1gb. Funderar på o fixa 2x2 ist... 32bits vista home hittar väll bara 3gb lr?

Några andra tips om man ska ut o dollar fynda lite?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stålle
Men det var ett himla snack om skärmarna och dittan och dattan på kvalitén. Tror att det mesta är upp till var och en att göra en egen bedömning. ;-D Är det förövrigt någon som har hört nåt mer om LED skärmarna till 1530:n? Är grymt intresserad att höra i sådana fall!

LED (15.4") lär ej komma till m1530...(iallfall enligt Dell själva)

Macbook har däremot LED (-backlights drivna) skärmar på sina 15.4".
(visst kan du trycka dit en sådan, MEN du får betala kalaset själv)

t ex här
http://item.express.ebay.com/NEW-LTN154BT02-15-4-WXGA-LED-LCD...

kostar ca 250 USD, men dollarn är ju svinlåg nu, så det är inte alls farligt

@dt`n...köp en LED skärm, (skulle jag ha gjort)
skillnaden är stor via CCFL & LED
http://www.engadget.com/photos/macbook-pro-backlight-comparis...

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk
Medlem

Nämen varför gör han detta för?
LED-skärmen står med i manualen till m1530 så det är klart att LED-skärmen kommer. Den har redan kommit till USA och kommer säkert hit om någon vecka.

(jä*la snorunge! Hoppas ingen tror på vad han säger och att han blir varnad eller nått.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lambroo
Nämen varför gör han detta för?
LED-skärmen står med i manualen till m1530 så det är klart att LED-skärmen kommer. Den har redan kommit till USA och kommer säkert hit om någon vecka.

(jä*la snorunge! Hoppas ingen tror på vad han säger och att han blir varnad eller nått.)

Men allvarligt?

Hade lite svårt att fatta vad du menade med sista meningen men jag antar att LED-skärmen är på
gång för 1530n iaf. Eller har jag tolkat dig helt fel?

Fan vad glad jag blir i såna fall!

Permalänk
Medlem

Den går att köpa i USA men inte sverige... typ

Permalänk
Medlem

då har man beställt XPS m1530 nummer 2 nu då.. en röd.

ETA 24 april.... får väl se om den kommer då eller om 2 veckor

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd

@lambroo, kolla upp fakta nästa gång du uttalar dig.

LED skärmen kommer ej att komma till Xps m1530 på den närmaste tiden. självklart menar jag här i Sverige, vad är det för mening att prata om vad för skärmar Dell använder i USA ? (du kan ändå inte konfigurera din dator med deras "listor")

fakta; Dell själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om detta kommer från suporter/försäljarkillarna så är det inte likamed fakta. De säger det som behövs för att sälja det som finns...

Permalänk
Medlem

stött på första problemet...

Jag har ju vista ultimate x64 och har tagit ner moddad grafikdrivrutin, och den fungerar inte med blu-ray spelaren och power dvd 8

Grafikdrivrutinen är för gammal, typ.

Visa signatur

Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd

använd Dells egna, dom funkar ändå bäst, (bäst optimerade för just den datorn).

fråga; går det att klocka grafikkortet med Dells egna på m1530, (eller måste du ha modded INF filen inlagd ? har hört att VBIOS.et är olåst på m1530, stämmer det ?).

tänkte om det var just därför du använder Laptopvideo2go (etc) Forcewares. (är ju oftast bara den anledningen man använder moddade forcewares)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som alla vet så får man ju olika skärmar vid beställning utav xps 1530. och jag undrar då om man kan få den sämre skärmen bytt mot den bättre skärmen utan att förlora sin 15% rabatt. Hur ska man gå tillväga för att få den bytt isåfall? antar att det bara är att ringa och tjaja som FAN på dom :P.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem

kruxz: sök i tråden

Permalänk
Medlem

kan det vara svårt att svara på frågan, istället för att kolla igenom 87sidor av text?

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eehh~jaså
använd Dells egna, dom funkar ändå bäst, (bäst optimerade för just den datorn).

fråga; går det att klocka grafikkortet med Dells egna på m1530, (eller måste du ha modded INF filen inlagd ? har hört att VBIOS.et är olåst på m1530, stämmer det ?).

tänkte om det var just därför du använder Laptopvideo2go (etc) Forcewares. (är ju oftast bara den anledningen man använder moddade forcewares)

Kan inte.. för dell har ingen drivrutin till windows vista x64....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kruxz
kan det vara svårt att svara på frågan, istället för att kolla igenom 87sidor av text?

jag skrev inte kolla, jag skrev sök

Permalänk

Jag lämnar tillbaka min T9300 med en skarp LG-skärm..
Främsta anledningen är att det vart störningar på externa monitorn.
Vidare förträngde jag nog det faktum att en laptop är inte särskilt estetisk när det sitter ca 8 kablar i den, från alla håll

Ni som kan söka får gärna PM:a mig exakt hur man söker specifikt i just denna tråd, utan att komma till trådens första inlägg (Lindstroem) från förra året. (hittar ingen newbie-sektion)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kruxz
som alla vet så får man ju olika skärmar vid beställning utav xps 1530. och jag undrar då om man kan få den sämre skärmen bytt mot den bättre skärmen utan att förlora sin 15% rabatt. Hur ska man gå tillväga för att få den bytt isåfall? antar att det bara är att ringa och tjaja som FAN på dom :P.

15% rabatten är ju slut nu... Precis när jag tänkte slå till på en, rätt så typiskt.

Permalänk
Medlem

hallå!

är bara lite nyfiken på hur länge det dröjt för er att få eran dator när ni kommit till fas 4.

Permalänk
Medlem

En fråga.....
Kan man maila Dell supporten eller måste man ringa?

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem

Min bärbara är nu i fas5 !!

så ja undrar när vet man att man kan hämta ut den hos dom ? ringer dom eller?

Leveransstatus: Din beställning finns just nu hos fraktföretaget och mer information om beställningen kommer snart.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
En fråga.....
Kan man maila Dell supporten eller måste man ringa?

Det finns 4 olika sätt (teknisksupport):
maila
vanligtbrev
chatta
telefon
http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/s...

Permalänk
Medlem

Har nu haft min dator ca 1 vecka o har en T8300 och fick en LG skärm (1440x900). Men till saken... tycker inte att jag riktigt att text som visas på skärmen har den rätta skärpan. Har provat o stänga av Cleartype men texten blir smalare så att säga men inte vad man önskar ändå. Pillat med kontrast o färginställning men tror fan att jag har fel på min syn eller nått. Satte sambon vid datorn nu o hon säger detsamma att det ser lite suddigt ut. Har liksom inte den riktiga skärpan på skärmen. Vilka inställningar har ni grabbar som har fått en LG skärm på 1440x900? Typ kontrast o färger...

Visa signatur

Elixir & Redbull är mums......

Permalänk
Medlem

Men jaha så LED-skärmarna är inte på gång? Om faktan ifrån Dell kommer ifrån de oerhört smarta som sitter i supporten/säljaravdelningen så vet jag inte hur mycket man kan lita på dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lambroo
Det finns 4 olika sätt (teknisksupport):
maila
vanligtbrev
chatta
telefon
http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/s...

Ok.. man måste skriva på engelska va?

Det ståg ju så när man köpte datorn att supporten för XPS var på engelska, men sidan man kontaktar dom via är ju på svenska...

Står hller ingenstans på vilket språk man skall beskriva ev. problem.

Cexak:

Har du kollat under maskinvaru ID att du har en LG? För det verkar ju som att alla LG är super skärmar....

På min packsedel stog det att jag fick en LG men under mitt maskinvaru ID i vista så är det en AUO skärm jag har.. jag har dock väldigt bra skärpa på min skärm och ser inga tecken på grynighet eller suddighet...

En annan fråga...
Ni med AUO skärmar, har ni också upplevt eran skärm som bättre när ni använt eran dator ett par dagar?

Jag tycker min blivit klarare och texten är så skarp som den kan bli, eller är det bara jag som inbillar mig?

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cexak
Har nu haft min dator ca 1 vecka o har en T8300 och fick en LG skärm (1440x900). Men till saken... tycker inte att jag riktigt att text som visas på skärmen har den rätta skärpan. Har provat o stänga av Cleartype men texten blir smalare så att säga men inte vad man önskar ändå. Pillat med kontrast o färginställning men tror fan att jag har fel på min syn eller nått. Satte sambon vid datorn nu o hon säger detsamma att det ser lite suddigt ut. Har liksom inte den riktiga skärpan på skärmen. Vilka inställningar har ni grabbar som har fått en LG skärm på 1440x900? Typ kontrast o färger...

Har inte pillat på inställningarna till skärmen eller så men jag tycker inte att skärmen är så grym på xps:en, jag fick själv en LG och jag har svårt att tänka mig att de övriga skärmarna är sämre, speciellt när man läser vad folk här skriver. Jag hade en HP innan i samma storlek fast med 1280x720 och det var betydligt bättre bild på den.

Permalänk
Medlem

Cexak:

Har du kollat under maskinvaru ID att du har en LG? För det verkar ju som att alla LG är super skärmar....

På min packsedel stog det att jag fick en LG men under mitt maskinvaru ID i vista så är det en AUO skärm jag har.. jag har dock väldigt bra skärpa på min skärm och ser inga tecken på grynighet eller suddighet...

Japp..har en LG skärm. Har följt denna tråden i 2 månader innan jag slog till på en XPS 1530. Var lite rädd för att få en icke LG skärm men har en enligt maskinvaru ID. Det e inte så att den är dålig men det känns inte riktigt 100% ok med skärpan på den. Vet inte inte om man är alltför kräsen eller nått men läser jag text i forumet t.ex här på sweclockers så känns texten inte som den är skarp nog på nått sett.... Spelar jag WOW så är texten i spelet utan anmärkning... men i webläsning så ser man vid väldigt noga tittande på t.ex M N som är i fetstil lite röda pixlar ihop med bokstäverna..men detta synes som sagt bara vid nära och nogrannt tittande.... Lite störande men har ju ändå betalat nästan 10K för burken o vill ju vara 100 % nöjd men den. Har testat lite olika drivrutiner för grafikkortet men ingen skillnad.

Visa signatur

Elixir & Redbull är mums......

Permalänk
Medlem

Verkar som LG skärmaren inte alls är så bra som många skriver...

Blir bara mer och mer nöjd med min AUO skärm, jag kan inte förstå varför alla ogillar den..

Fast kan kan hålla med om att jag stör mig på att det finns en bättre skärm där ute, om det nu är så....

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk

Hej,

Jag har två enkla frågor..

1. Jag har uppfattat det som att xps'en inte har någon dockningsmöjligthet, vilket är väldigt dåligt.. Man måste alltså plugga vga-kabeln in och ut varje gång man vill koppla till en extern stor skärm, eller finns det smidigare alternativ?

2. Hur väl har olika linuxdistributioner support? Jag tänker främst på Ubuntu och Fedora.

tack på förhand!

Permalänk

Hallå!

Ny här på forumet!

Tänkte gå i mellan allt snack om LG och AUO-skärmar . Ska inhandla en xps 1530 så jag är nyfiken på om det är någon som har bevakat xps 1530 ett tag och har koll på hur ofta 10-15% rabatter (förutom 5%studentrabatt) kommer upp. Missade ju precis en 10 tyvärr. Tror ni att en ny 10-15 kan komma inom två veckor?

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ser att man kan få LED skärmen i USA mot ett tillägg på 200us.
Dröjer nog inte länge för vi här i norr också kan köpa den:

High Resolution, glossy widescreen 15.4 inch LED LCD (1440x900) & 2.0 M [add $200 or $6/month1]

SweSA