Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSA
Ser att man kan få LED skärmen i USA mot ett tillägg på 200us.
Dröjer nog inte länge för vi här i norr också kan köpa den:

High Resolution, glossy widescreen 15.4 inch LED LCD (1440x900) & 2.0 M [add $200 or $6/month1]

SweSA

Yes har sett det med! Men undrar hur länge man måste vänta för att få se dom här i Sverige med!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Verkar som LG skärmaren inte alls är så bra som många skriver...

Blir bara mer och mer nöjd med min AUO skärm, jag kan inte förstå varför alla ogillar den..

Fast kan kan hålla med om att jag stör mig på att det finns en bättre skärm där ute, om det nu är så....

har du fått en bra AUO skärm med bra svärta, osv, så är den minst lika bra som en LG skärm.

lite trist att det är så tamt ljud på m1530 om man jämför mot deras 17", (ingen subwoofer, och lite klena stereo högtalare), men vad kan man begära på en så slimmad 15". nåväl, DELL kunde åtminstone tryckt dit en subwoofer undertill och ett starkare speakers, är ju trots allt deras flagskepp Xps.

förutom ljudet verkar det va en toppen dator.

fråga: är det intregerade 3G-kortet kompatibelt med HSPDA 7.2MB/Sec ? (eller stödjer det enbart 3G & HSPDA 3.6MB/Sec)

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eehh~jaså
har du fått en bra AUO skärm med bra svärta, osv, så är den minst lika bra som en LG skärm.

lite trist att det är så tamt ljud på m1530 om man jämför mot deras 17", (ingen subwoofer, och lite klena stereo högtalare), men vad kan man begära på en så slimmad 15". nåväl, DELL kunde åtminstone tryckt dit en subwoofer undertill och ett starkare speakers, är ju trots allt deras flagskepp Xps.

fråga: är det intregerade 3G-kortet kompatibelt med HSPDA 7.2MB/Sec ? (eller stödjer det enbart 3G & HSPDA 3.6MB/Sec)

står oftast på men har inte stöt på en som inte stöder 7.2 Mbit/sec.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Avstängd

3 har ju nämligen 7.2MB/Sec Turbo 3G, därav min nyfikenhet.

inte helt fel att surfa trådlöst med den hastigheten i blåbärskogen, (utan ett modem hängande & fladdrande i USB-porten, dvs)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

3 har ju nämligen 7.2MB/Sec Turbo 3G, därav min nyfikenhet.

inte helt fel att surfa trådlöst med den hastigheten i blåbärskogen, (utan ett modem hängande & fladdrande i USB-porten, dvs)

jag sitter och skriver detta inläget på just ett 3 mobilt bredband har fått som högst 1.9Mbit/sec ner och sedan så är den ju låst på 0.35Mbit/sec upp men det funkar bra har även spelat WoW med ca 200-300ms på det så om du bara har turbo3G så funkar det fint (och det följer med ett cardborreband så om du vill kan du ju sätt den på den bärbara och slipa ha det dinglandes har själv tänkt köpa ett 3G modem och sätta i min 5920G men än så länge är det inte värt det när man fick ett gratis med abbonemanget) ^^

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Avstängd

polarn har ett 3-mobilt bredband (Stockholm) och får upp den lätt över 4MB/Sec, så visst går det. (just prick 7.2MB/Sec är lite svårt, men det kommer när dom uppgraderat mjukvaran i stationerna)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har precis monterat in mitt GTM378 PCI Express MiniCard modul med HSDPA 3.6 / 7.2 stöd. Riktigt skönt att slippa ha en USB dongle hängandes utanför burken.

Slaktade ett Option Globesurfer iCON 7.2 usb kort för att komma åt mini pci-kortet.

Funkar perfa, simkorts läsaren sitter bakom batteriet.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja allt svart är svart på skärmen, även tunna linjer och bokstäver är skarpa och svarta.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!
Hej,

Jag har två enkla frågor..

1. Jag har uppfattat det som att xps'en inte har någon dockningsmöjligthet, vilket är väldigt dåligt.. Man måste alltså plugga vga-kabeln in och ut varje gång man vill koppla till en extern stor skärm, eller finns det smidigare alternativ?

2. Hur väl har olika linuxdistributioner support? Jag tänker främst på Ubuntu och Fedora.

tack på förhand!

ingen som har en liten aning?

Permalänk
Medlem

Nej, det finns ingen dockningsmöjlighet så som det finns på Latitude-serien.

Möjligheten som jag ser det är att du skaffar en VGA-brytare. Finns väl på biltema eller clas ohlson kan jag nästan tänka mig.

Och frågan om linux så är du helt ute och cyklar. Då ska du väl ställa den frågan i ett linux-forum. Eller om du har tur så får du väl svar här i framtiden

Permalänk
Medlem

nån mer som har installerat intel turbo memory i sin m1530?

Jag gjorde det, köpte ett 1 gigs minne bara för att se om det gör skillnad, vilket det definetivt gjorde framför allt i uppstarten.

Men nu till frågan, varför visar tex sisoft sandra att det bara är 539 mb:s flash minne? Skall det inte vara 1 gb?

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man vet om datorn har kommit till SCHENKER, ex i trollhättan, vill liksom hämta den snabbt som möjligt....

Din beställning finns just nu hos fraktföretaget och mer information om beställningen kommer snart. (vart då nån stanns ??? )

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Nej, det finns ingen dockningsmöjlighet så som det finns på Latitude-serien.

Möjligheten som jag ser det är att du skaffar en VGA-brytare. Finns väl på biltema eller clas ohlson kan jag nästan tänka mig.

Och frågan om linux så är du helt ute och cyklar. Då ska du väl ställa den frågan i ett linux-forum. Eller om du har tur så får du väl svar här i framtiden

Kan tänka mig att folket i linuxforum tycker precis tvärtom....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stålle
Yes har sett det med! Men undrar hur länge man måste vänta för att få se dom här i Sverige med!

Om jag inte misstar mig så finns det som ett tillval när du "anpassar" datorn på dell. Tror det var en 1-2lax extra i pris

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej,

Jag har två enkla frågor..

1. Jag har uppfattat det som att xps'en inte har någon dockningsmöjligthet, vilket är väldigt dåligt.. Man måste alltså plugga vga-kabeln in och ut varje gång man vill koppla till en extern stor skärm, eller finns det smidigare alternativ?

2. Hur väl har olika linuxdistributioner support? Jag tänker främst på Ubuntu och Fedora.

tack på förhand!

Jag kör dual boot med ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon. Har fått det att funka riktigt bra.

Var tvungen att lägga till egna graffedrivare (de streamas ner automatiskt och installeras)

Va tvungen att lägga till stöd för dell touchpad för att få till scollning på plattan men plattan funka default men inte scrollningnen i kanten nere och till höger .

Fingeravtrycksläsaren brydde jag mig inte i.

Funkar fint med compiz/fusion för att få desktop i 3d, roterande kub, regndroppar som regnar på desktopo osv.

bara kolla in denna video http://www.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Om jag inte misstar mig så finns det som ett tillval när du "anpassar" datorn på dell. Tror det var en 1-2lax extra i pris

Jag tror nog att du snackar i nattmössan, vi snackade om LED-skärmar till 1530:n. Såvitt jag kan se så är det
enda nya tillvalet den högra upplösningen på 1920*1200. Ingen LED skärm så långt ögat kan då.
NÄR KOMMER DOM? ;-D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Jag kör dual boot med ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon. Har fått det att funka riktigt bra.

Var tvungen att lägga till egna graffedrivare (de streamas ner automatiskt och installeras)

Va tvungen att lägga till stöd för dell touchpad för att få till scollning på plattan men plattan funka default men inte scrollningnen i kanten nere och till höger .

Fingeravtrycksläsaren brydde jag mig inte i.

Funkar fint med compiz/fusion för att få desktop i 3d, roterande kub, regndroppar som regnar på desktopo osv.

bara kolla in denna video http://www.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w

tack, det låter ju lysande!

Permalänk
Avstängd

vem tusan vill ha en 15" med WUXGA upplösning ? (8600M GT-kortet med sin 128-bit minnesbuss är knappast nånn kandidat till sånn hög upplösning när det gäller spel)

och nej, LED-drivna skärmar är ej på ingång till m1530. (iallafall enligt DELL själva)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

150 dollar extra i pris för en 1440x900 led-skärm jämfört med vanliga 1440x900-skärmen. Fanns även en 1920x1200-skärm för 100 dollar extra. Gå in på dells sida och kika själva.

Permalänk
Citat:

vem tusan vill ha en 15" med WUXGA upplösning ? (8600M GT-kortet med sin 128-bit minnesbuss är knappast nånn kandidat till sånn hög upplösning när det gäller spel)

och nej, LED-drivna skärmar är ej på ingång till m1530. (iallafall enligt DELL själva)

Varför skulle man inte vilja ha så hög upplösning... hade varit väldigt smidigt i skrivbordsmiljö... om man nu vill spela spel så kan man ju bara sänka upplösningen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle man inte vilja ha så hög upplösning... hade varit väldigt smidigt i skrivbordsmiljö... om man nu vill spela spel så kan man ju bara sänka upplösningen...

Ehm, det blir ganska grötigt om man inte kör en LCD-skärm i Native-upplösning...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
150 dollar extra i pris för en 1440x900 led-skärm jämfört med vanliga 1440x900-skärmen. Fanns även en 1920x1200-skärm för 100 dollar extra. Gå in på dells sida och kika själva.

har sagt det förut. DET GÄLLER I USA, INTE HÄR I SVERIGE.
(du kan inte konfigurera din dator med USA.s listor).

enda sättet (om du vill ha den inom en snar framtid) är att KÖPA den själv från t ex Ebay och sen trycka dit den själv...

t ex den här, (helt ny såklart)
http://item.express.ebay.com/NEW-LTN154BT02-15-4-WXGA-LED-LCD...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

polarn har ett 3-mobilt bredband (Stockholm) och får upp den lätt över 4MB/Sec, så visst går det. (just prick 7.2MB/Sec är lite svårt, men det kommer när dom uppgraderat mjukvaran i stationerna)

Det är inte 7.2mb/sekund som erbjuds, det är 7,2mbit vilket gör det omöjligt för din vän att "lätt få upp den över 4mb/sec". För att få 7.2mbit till byte får man dividera med åtta (1 byte är 8 bit)

7.2mbit / 8 = 900kb/sekunden

Således går det inte att få upp 3-mobilt bredband till mer än 900kb/sec.

Från 3s hemsida:
"Surfa i upp till 7,2mbit/s hur mycket du vill"
http://www.tre.se/templates/FullSizePageEmma.aspx?id=31465

Permalänk
Avstängd

menar såklart "MBit", jag bara inte skrev det. (7 000 000 bytes i sekunden är ju bredband hastighet). (tror ändå de flesta förstod vad jag mena)

vore nått att ha samma hastighet i ett mobilt bredand som 100MBit Fiber (BBB)...he he

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

menar såklart "MBit", jag bara inte skrev det. (7 000 000 bytes i sekunden är ju bredband hastighet). (tror ändå de flesta förstod vad jag mena)

vore nått att ha samma hastighet i ett mobilt bredand som 100MBit Fiber (BBB)...he he

7 000 000 bitar inte bytes 1 byte = 8 bitar. 7 000 000 bitar per sekund = 875 000 bytes per sekund.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Avstängd

he he, vilken ordmärkare, tror nog de flesta förstod vad jag mena från början... eller ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

enda sättet (om du vill ha den inom en snar framtid) är att KÖPA den själv från t ex Ebay och sen trycka dit den själv...

Varför tror du jag skrev dollar? Iom att det finns i USA så finns det en möjlighet att det kommer hit snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Var inte så säker på att det bara är att köpa den och trycka dit!

Enligt dell själva och även en storsäljare på ebay passar inte alla 15,4 som säljs på tex ebay till alla märken av olika datorer.

Pratade med dell själva när jag ville köpa en 1920x1200 av dom från en inspiron 6000, men det gick inte för den passade inte estetiskt...

Sen kommer du garanterat att behöva en ny inverter till led skärmen.

Bara lite att fundera på INNAN ni köper den på tex ebay....

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Varför tror du jag skrev dollar? Iom att det finns i USA så finns det en möjlighet att det kommer hit snart.

Precis, det är inte en omöjlighet att den kommer hit till Sverige snart. Med tanke på att WUXGA skärmen först fanns i USA och sen dök upp här på svenska Dells hemsida. Fattar inte varför det ska dröja så in h** bara. LED är ju framtiden! Känns dumt att skrapa ihop pengar och sen lägga dom på en gammal skärm när det finns nya, men som bara inte kommit hit till lilla Sverige än. Håll tummarna för att LEDen dyker upp snart!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stålle
Precis, det är inte en omöjlighet att den kommer hit till Sverige snart. Med tanke på att WUXGA skärmen först fanns i USA och sen dök upp här på svenska Dells hemsida. Fattar inte varför det ska dröja så in h** bara. LED är ju framtiden! Känns dumt att skrapa ihop pengar och sen lägga dom på en gammal skärm när det finns nya, men som bara inte kommit hit till lilla Sverige än. Håll tummarna för att LEDen dyker upp snart!

Hur långt tid tog den innan WUXGA kom till Sverige ?