Permalänk
Medlem

Har som jag tidigare nämnt beställt ett Xonar DX det har dock inte kommit i väg förrens idag från datorbutiken vilket tyckte jag var otrogligt segt :(. Borde nog vara hemma på torsdag kanske. :S

Angende Skillnaden mellan Xonar DX och D2X som jag fattat det lite mer krims karms i drivrutien (tex.DTS connect, encoding för dts) sen är den väll mer påkostad när det gäller hårdvaran.

Men för mig så är det enda som är intressant är drivrutinen (EAX stöd osv) + DolbyDigital kodning av det.

Kommer med mer info så fort jag får kortet

Permalänk
Medlem

Det är ju synd att säga att det är krimskrams. DTS connect är en kanon bra feature. Det är ju i princip samma som Dolby Digital, fast med betydligt högre bandbredd.

men som sagt, det är uppt illv ar och en. Och detta är hårdvarubaserat och har egentligen inget med drivrutinen att göra.

Sedan angående EAX support så kan detta vara intressant

"In the end of February asus company noted that its sound card series xonar support EAX 5.0 effects, the owners of old sound card (xonar family) have only to update drivers in order to obtain access to these effects, traditionally supported by creative products .

Creative Representatives have some commentaries relative to EAX support with asus sound card . Asus company asserts that the last drivers version ensures EAX 5.0 support. But here Creative Representatives note that Asus sound card do not support either EAX 5.0 or EAX 4.0 nor EAX 3.0. "

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Okej, jag ger med mig att säga att det är krimkrams är nog helt fel. Däremot så ser jag att klarar sig långt på ett DX kort då det har samma funktioner fast för DolbyDigital.

I mitt fall så är också DTS connect onödigt då jag inte tror att min förstärkare bara klarar av DolbyDigital tror jag.

Sen så har jag också bara tänkt att använda mig att digitaltgrännssnitt så allt som har med analogt ljud är för mig egentligen ointressant. (Dvs det som dom dyrare modellerna erbjuder är inte intressant för mig, analogt ljud.)

Sen så tycker jag också att Asus har kommit långt i sitt tänkande angående utveckling. Dom har fattat att det är mjukvara som kommer vara framtiden (Multi-core cpu:er osv) och har iaf fram till nu uppdaterat sina ljudkort löpande.

Hoppas på att det på något sätt ska vara ekonomiskt möjligt för dom att uppdatera mjukvaran för gammla kort över generationer så man slipper köpa nya kort. Tillskillnad från Creative som band funktionerna till hårdvaran i korten och där med satt stop för all framtid utveckling.

Tror/hoppas därför att asus ska utveckla sina drivrutiner för att bli oberoende av windows version för att i alla fall ett tag framöver kunna erbjuda bra lösningar för 3D ljud + effekter.

Over and out - Sked

Permalänk
Avstängd

Jag har fått hem mitt auzentech kort X-plosion kör Vista X64 sp1 mitt problem är att spdif passthrough inte finns att välja i kontrollpanelen för ljudkortet.

spdif output menyn går det bara att välja dessa fyra alternativ.

PCM
DD live
DTS interactive
S/PDIF i Loopback

det ska väl finns ett alternativ för S/pdif passthrough bland de fyra?

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet om det skiljer på 3D-ljudet mellan DX och D2X? Vill gärna ha så bra 3D-ljud möjligt eftersom jag spelar mycket FPS online. Just nu sitter jag på ett vanligt Creative XtremeGamer, tror ni jag blir gladare av att köpa ett Xonar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
Någon som vet om det skiljer på 3D-ljudet mellan DX och D2X? Vill gärna ha så bra 3D-ljud möjligt eftersom jag spelar mycket FPS online. Just nu sitter jag på ett vanligt Creative XtremeGamer, tror ni jag blir gladare av att köpa ett Xonar?

Detta beror lite på hur ditt övriga ljudsystem ser ut. En av de stora fördelarna med xonar kort före creative är att du genom att encoda ljudet till DD kan skicka ut 5.1 ljud med "EAX" ur en digital utgång. Det andra kortet som kan det är asuentech prudle som kostar lite mer än det dubbla, fast det har också äkta EAX 5.0 .

Men bortset från det så har nog creativ vässet bättre 3D effekter egenligt:
http://techreport.com/articles.x/14500

Själv går jag från ett Soundblaster Audigy 2 ZS så skillnaden lär väll bli mycket mer för mig.

Om jag skulle vara du så skulle jag nog avakta lite och se vad det leder till, kanske creative tar sig i kragen och fixar sinna drivrutiner eller så går någon annan vinnare ut ur detta ljudkortskrig som just har blossat upp.

EDIT: Såg att datorbutiken hade segat sig ytterligare med min order, så mitt ex. av Xonar kommer nog inte förrens på fredag. Fy datorbutiken en hel vecka :/

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med hörlurar direkt in i ljudkortet. Jag har ett par Sennheiser PC350.
Så det är 3D-effekten i hörlurar jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Alltså om man ska gå efter http://techreport.com/articles.x/14500 så borde det inte vara någon större skillnad, om du nu fått till allt med drivrutiner vill säga. Vilket vi får anta.

Skulle nog inte köpt något nytt kort nu om jag vore dig. Det man skulle kunna göra är ju att köpa ett par hörlurar med 5.1 ljud, fast jag antar att du inte är så sugen på det med tanke på att du verkar redan köpt dig ett par fina lurar över prisklassen för det mesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Jag har fått hem mitt auzentech kort X-plosion kör Vista X64 sp1 mitt problem är att spdif passthrough inte finns att välja i kontrollpanelen för ljudkortet.

spdif output menyn går det bara att välja dessa fyra alternativ.

PCM
DD live
DTS interactive
S/PDIF i Loopback

det ska väl finns ett alternativ för S/pdif passthrough bland de fyra?

Vad menar du? Passthrough ställer du ju in i mediaspelaren om du ska använda det. Eller om du ska spela upp film så kan du göra det i AC3 filter. Vid SPDIF passtrough så ska inte drivrutinen användas alls

Citat:

Detta beror lite på hur ditt övriga ljudsystem ser ut. En av de stora fördelarna med xonar kort före creative är att du genom att encoda ljudet till DD kan skicka ut 5.1 ljud med "EAX" ur en digital utgång. Det andra kortet som kan det är asuentech prudle som kostar lite mer än det dubbla, fast det har också äkta EAX 5.0 .

Detta fungerar ju med X-plotion också. Men den fördelen att du kan köra det vis DTS och få mindre förlust vid komprimeringen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
roosterx, ser att du bytat opamp på ditt prelude. Hör du någon märkbar skillnad?

Jo litt forskjell blir det, som dem sier så er vel opamp den komponenten som har mest og si for lydbildet.
Når jeg fikk mitt prelude testet jeg bare i noen minutter på Dire Straits - Down to the Waterline og siden jeg hadde AD8620AR liggende ble den montert, og jeg opplevde lydbildet som mere åpen(open), luftig(airy), naturlig og kanskje ikke så markant.
LM4562NA opplever jeg som litt mere markant bass men muligens også upresis.

Men som sagt dette ble kun et inntrykk jeg fikk av den korte stunden jeg lyttet på akkurat den låten.

Jeg lytter normalt mest på rock/metal osv så jeg er vel mest nyskjerrig på opa637 som skal være bedre egnet til dette, men det får vente til høsten når jeg skal bestille komponenter fra USA .

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roosterx
Jeg lytter normalt mest på rock/metal osv så jeg er vel mest nyskjerrig på opa637 som skal være bedre egnet til dette, men det får vente til høsten når jeg skal bestille komponenter fra USA .

Say no more!
Du har inte länk var du tänker beställa? Har nu ett prelude på väg.

^_^

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

problemet är att när jag ställer in spdif out i mediaspelaren så får jag inget 5.1 ljud utan 2.1 vilket är skumt.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
problemet är att när jag ställer in spdif out i mediaspelaren så får jag inget 5.1 ljud utan 2.1 vilket är skumt.

Det beror på vad det är för ström som du seplar upp.
Om det är DD spår (DVD) så ska förstärkaren visa att det är DD. Den ska även visa hur många kanaler strömmen är på. Om det däremot står PCM så är det vanligt stereo ljud.

Gissningsvis så har du bara DD 2.1 (eller 2.0 egentligen) på filmen och då får du ju bara det ut. Eller så har du inte ställt in rätt i ac3 filter.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Xonar DX

Fick hem mitt Xonar DX i fredags och har efter en formatering på datorn fått ordning på allt. (Datorn krånglade en del förut så det var inte kortetsfel)

Vet inte direkt vad jag ska säga om det så jag tar lite saker jag reagerade på spontant och så får ni ställa frågor så ska jag besvara dom så gott jag kan.

Det första som gäckade i över en timme var hur jag skulle få igång det digitala ljudet. Hade fått för mig att det gick att få ut spidf ljud över en coax sladd fast så var inte fallet, det enda sättet att få digitalt ljud är via en optisk toslinksladd.
Detta var inget problem för mig, men blev lite besiken så man då inte kan få något mic utag bakom datorn, inte ens med lite adaptrar. (3,5 tele > 2 rca osv.) Däremot finns möjligheten att ansluta mic via ett intärn "Front panel" utag.

Nu till det mer intressanta, drivrutinen. Använder mig just nu av Win XP, fast hålle i skrivandets stund också förbereda en installation av Vista så kan ge lite respons om det imorgon kanske. :S

Som alla vet har det varit ett väldigt tjafs vare sig man ska kunna använda EAX 5.0 med detta kort. Har provat att spelat lite olika spel med EAX och inte stött på några större problem. (BF2, prey, BF2142.) Använde mig av DolbyDigital Live för att skicka 5.1 ljud till via optiskt till min reciver. Funkade fint!

Sen provade jag också att spela BF2 med hörlurar senare på kvällen när alla andra ville ha tyst i huset. 8) Då blev jag faktiskt lite besviken, kändes som att det var lite dåligt uppmixning av ljudet och det kändes lite stelt. Sen tyckte jag att det var återkommande "klickande" ljud ibland som störde sig in. Det kanske var spelet och inte ljudkortets fel, inte vet jag...

Sen tyckte jag också kontrollpanelen var otydlig, det var svårt att få en rakbild av vad alla funktioner gjorde. Jämfört med mitt gammla Soundblaster Audigy 2 ZS där det var mycket lättare att få sig en bild av vad alla inställningar gjorde.

Tycker att det saknades struktur i kalibrering också jmf med creative kortet innan. Sen så var det världens komiska "left" "Right" "Center" osv, inte någon klar röst utan engelska med förvrängd japansdialekt.

JaJa, har nu fått med det jag tänkt på specielt. Nu får ni fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Sked out

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
Jag kör med hörlurar direkt in i ljudkortet. Jag har ett par Sennheiser PC350.
Så det är 3D-effekten i hörlurar jag är ute efter.

Jag testade fusksurround med stereolurar på mitt X-fi och det var otroligt bra. I testpanelen... Jag disablar nu allt skit creative erbjuder och kör bara rakt ut, ingen eax, ingen ccms 3d, ingen chrystalizer, ingen smart volume MEN EQ för att justera in högtalare/hörlurar. Jag är visserligen ingen gejmer men mitt råd är att låta ljudkortet göra så lite som möjligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Om jag får låna tråden lite så funderar jag också på ett nytt ljudkort.

De som jag funderat mest över är nog just X-meridian eller X-plosion. Eller så kanske det finns nåt äldre studiokort med bra kvalité för ungefär samma pris. Jag är rätt förvirrad så lite råd kanske vore nåt. Jag bryr mig inte om digitala utgångar utan kör med sennheiser-lurar direkt från ljudkortet, så en bra analog del vill jag ha. Kan hända att jag vill spela in ljud också. Jag spelar ju också ganska mycket men främst vill jag ha hög kvalité på ljudet (spelar mest flac nuförtiden).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Om jag får låna tråden lite så funderar jag också på ett nytt ljudkort.

De som jag funderat mest över är nog just X-meridian eller X-plosion. Eller så kanske det finns nåt äldre studiokort med bra kvalité för ungefär samma pris. Jag är rätt förvirrad så lite råd kanske vore nåt. Jag bryr mig inte om digitala utgångar utan kör med sennheiser-lurar direkt från ljudkortet, så en bra analog del vill jag ha. Kan hända att jag vill spela in ljud också. Jag spelar ju också ganska mycket men främst vill jag ha hög kvalité på ljudet (spelar mest flac nuförtiden).

Kolla på M-Audio Audiophile. De ska vara kanon.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Kolla på M-Audio Audiophile. De ska vara kanon.

Tack. Ska kolla lite.

edit: har kollat lite. audiophile 2496 verkar ju bra, men jag har även hittat Juli@ från ESI för ungefär samma pris och som även har drivrutiner till vista. Kan det va nåt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ingen som har ngt att säga om ngt av dom här ljudkorten?
Letar efter ett till min HTPC.

Mvh
JAxen

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Jag är nu inne på att köpa ett Xonar D2, tänkte beställa det så det finns för uthämtning för mig på lördag. Om jag nu vågar beställa från Amentio (de har bra pris) så fanns det två varianter på D2 PCI.
http://amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:1673552
http://amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:1651266
Vad är egentligen skillnaden här?
Om jag beställer därifrån tänker jag skicka ett mail samtidigt så jag vet att produkterna går iväg som de ska.

Permalänk

Är det stor skillnad ljudmässigt mellan DX och D2? Hade inte tänkt köra surround utan koppla kortet till min förstärkare. På så sätt kör jag ljudet ut i högtalarna och kör även hörlurar via förstärkaren om jag vill. Är det stor skillnad om jag kör så mellan det inbyggda på DS4 och DX och D2. Vilken av dem tycker ni att jag ska satsa på. Är ingen audiofil men är ändå petig med att ha bra tryck i ljudet och klart ljud.

Tacksam för svar