Lite feedback (QX9650, P5E3 Deluxe, OCZ Plat DDR3 1800mhz, 9800GX2)

Permalänk

Lite feedback (QX9650, P5E3 Deluxe, OCZ Plat DDR3 1800mhz, 9800GX2)

Tjena.

Skruvade ihop min nya burk igår och har suttit uppe o lekt med den hela natten. Funnit ett hyfsat stabilt läge men ska jobba lite mer med att få ner volt talen ytterligare innan jag är nöjd.

Kör nu på:

Kylning:
CPU - Noctua NH-U12P med två Noctua 12P-1300 120mm monterade
Chassi - Antec P182 med 4 x Noctua S12-800 120mm

Processor:

QX9650

Core - 4000mhz
FSB - 400mhz
Mult - 10x
Volt - 1.3875

Minne:

OCZ DDR3 Platinum 1800mhz 4x1gb

@ 1600mhz
DRAM - 400mhz
Timings - 8-8-8-25
Volt - 2.04

Övriga inställningar:

Mem Strap to NB - 400mhz

CPU PLL - 1.50v
FSB Termination - 1.40v
North Bridge - 1.49v
South Bridge - 1.20v
CPU GTC - 0.63x
North GTC - 0.67x
SB 1.5 - 1.55v

Temp:

App - Idle / Load

Real Temp - 35 / 62
Core Temp - 45 / 72
Speedfan - 35 / 65

Lite bench med den här OCn:

3DMark06 - ~21000
Super Pi 1M - 11.92s
Memory i Sandra 08 - ~9000mb/s

Det här är egentligen första gången jag klockar en dator så jag undrar nu om det här en bra början på vad som så småningom skall bli en 24/7 klock.

Undrar först o främst vad jag skall göra med minnena, det är dem som jag haft mest problem med. I princip omöjligt att få högre än 1600mhz även om de är speccade till 1800mhz och jag läst reviews där de kört dem över 2000mhz. Kan nog inte gå mkt lägre i volt o behålla stabilitet heller. Är 2.05v lugnt med tanke på att de egentligen ska gå i hela 1.9v?

Var skall man börja om man vill få till bättre timings? Börja sänka dem en efter en tills man tappar stabilitet?

Är temperaturerna ok?

Jo, har två stycken Raptor 150gb 16mb installerade nu också. Kör dem i Raid-1 och får bara runt 85mb/s i genomsnittshastighet. Normalt?

Tacksam för alla kommentarer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pzygnosis
Undrar först o främst vad jag skall göra med minnena, det är dem som jag haft mest problem med. I princip omöjligt att få högre än 1600mhz även om de är speccade till 1800mhz och jag läst reviews där de kört dem över 2000mhz. Kan nog inte gå mkt lägre i volt o behålla stabilitet heller. Är 2.05v lugnt med tanke på att de egentligen ska gå i hela 1.9v?

Är svårt att få 4 minnesstickor att gå stabilt över 1600 MHz. Jag hade problem med mina två på ett Maximus Extreme, men det gick efter många dagars slit. Tror inte det hjälper med mer volt till minnena. Du kan prova mer volt till NB om den inte blir för varm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pzygnosis

Var skall man börja om man vill få till bättre timings? Börja sänka dem en efter en tills man tappar stabilitet?

Ja, är det bästa. Tar tid, men det är bara att prova en efter en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pzygnosis

Är temperaturerna ok?

Ser OK ut för 24/7

Permalänk

Du bör skaffa bättre kylning om du vill högre. Men grattis till ett nice system

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Höjde volten på minnena ett snäpp till 2.06 och lyckades dunka ner dem till 7-7-7-18.

EDIT: Vilket kraschade 5 min efter jag skrev inlägget. Testar vidare...

Packat upp en 6 gig rar-fil och stressat i Super Pi Mod nu i en halvtimma, verkar stabilt än så länge. Ska bli i intressant o se om det ger någon prestandaökning.

Har installerat Crysis o ska provköra det snart. Aldrig sett det live innan, ska bli kul o se what all the hype is about...

Permalänk

nice system du har där. Kom ihåg 1.2 patchen till crysis..

Permalänk

Tackar tackar.

Jodå, jag installerade 1.2.

Kollade inte FPS men det flöt iaf bra i 1600x1200 med allt på high. I fullscreen då. Det flöt på bra ändå tills det kraschade :(. Men det är inte temperaturrelaterat iaf, så GX2an är oskyldig i det här fallet.

Slumpvisa krascher med felmeddelande i stil med "graphic driver has stopped responding but has recovered. Läst runt lite och kommit fram till att det troligtvis har att göra med Vistas dåliga hantering av Nvidias drivrutiner eller med att jag pressar ramen för hårt. Det sistnämnda är det jag skall undersöka först.

Onto Memtest86+...

EDIT:

Memtest visade massor av fel så det blev till att börja justera ramen igen. Hittade till slut en riktigt bra setting, 1500mhz @ 7-7-7-20, 2.0v. Höjde då FSBn till 450 och sänkte multiplen till 9x. Processorn går således nu i 4050mhz.

Ramen är klarade memtest vid de inställningarna. Processorn var stabil i Orthos när den kördes i 1.40v. Sänker nu steg för steg för att få ner temperaturen på den som ligger vid 70 grader i load (62 grader med öppen sidodörr).

Fortfarande inte löst problemet med Crysis, dock.

Det enklaste sättet att få ner tempen på processorn vore väl att planslipa den... även om tanken på att gå loss med sandpapper på en processor i den här prisklassen får mig att må lite illa. Läste om att folk tappar upp till 10 grader med den modden though...