Köp av telefon via blocket.

Permalänk
Medlem

Köp av telefon via blocket.

Goddag.

Jag tänkte inhandla en mobiltelefon från blocket för 2000 kronor.

Säljaren skickar telefonen till mig och jag betalar summan.

Säljaren verkar vara trovärdig, denne säljer telefonen 1500 kronor billigare därför att denne "har krockat med sin bil och behöver pengarna snabbt, men telefonen är riktigt underbart, det är därför jag säljer den".

Hur tycker ni att jag skall gå tillväga för att det ska bli en så säker affär som möjligt?

Risken finns väll alltid att denne ljuger och skickar en groda istället för en mobiltelefon till mig?

MVH/A

Permalänk

Jag kan utbilda dig i scam för endast 2000 kr, så skicka pengarna till mig istället.

Ajdå... jag gjorde det ändå. Där rök mina pengar...

Seriöst... Tror du själv på historien?

Ju mer övertygande de är, desto bättre är de på att blåsa folk.

Det enda säkra sättat att köpa är att träffa personen öga mot öga och testa telefonen och betala kontant i handen.

Annars finns det betalningsförmedlingar som håller i pengarna tills du har inspekterat varan. Men det brukar inte bluffare vilja gå med på pga. "att det tar för lång tid" eller "det kostar pengar" etc.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Avstängd

"Krockat bilen" är en klassiker, och att den är 1500:- billigare bör få alla varningsklockor att ringa.
Även om man skulle krockat sin bil så skulle man inte sänka så mycket som 1500:-.
Trovärdigt? Nej.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Avstängd

kräv att han skickar den mot postförskott då kan inget gå fel eller köp en helt ny nalle

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Postförskott är det absolut sämsta och garanterar ingenting.

Även öga mot öga är riskfyllt vad gäller mobiltelefoner eftersom det kan ta ett antal dagar innan en stulen telefon blir spärrad.
"God tro" finns inget som heter heller längre så blir den spärrad är det bara att lämna in den till polisen sen är du av med den.

Köp inte begagnad telefon från annat än bekanta är mitt tips.

Permalänk
Citat:

[i]
Även öga mot öga är riskfyllt vad gäller mobiltelefoner eftersom det kan ta ett antal dagar innan en stulen telefon blir spärrad.
[/B]

Just ja, det har du rätt i. Glömde bort det.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Avstängd

Låter det för bra för att vara sant? .. ja vad fan kan man säga

Om det är sant så skickas den väl inlindat i dasspapper och krashad mjukvara... hm, låter bekant på något sett.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande envisas med PF. Det är få personer som ens kan skicka mot PF. Så när man inte kan så ska man tro att man bluffar då?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

PF är dessutom det absolut mest osäkra eftersom du MÅSTE betala INNAN du öppnar paketet och posten har ingen som helst skyldighet att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Hur skall jag då gå tillväga?

Jag kan absolut inte åka dit och träffa personen ifråga därför att denne bor miljontals mil ifrån mig.

Paypal?Internetgiro?Blockets betalgaranti?

Hur skulle du ha gjort?

MVH/A

Permalänk
Medlem

Jag tror konsensus i tråden är att skita i att köpa telefonen.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Men kom igen, något säkert alternativ måste det väll endå finnas förutom att träffas öga mot öga? Det sker massor av köp via blocket varje dag men jag har inte hört om så många som verkligen har blivit lurande.

Kanske är jag naiv men jag behöver inhandla en mobiltelefon, men jag vet inte.

Kan väll också säga att säljaren är en kvinna och när jag ringde så satt hon på föräldrarmöte sa denne så ja ni,är kluven i frågan...

MVH/A

Permalänk
Medlem

Men köp telefonen då. Det värsta som kan hända är att du blir av med 2000kr.

Om du verkligen, verkligen behöver inhandla en mobiltelefon och inte vill riskera att bli av med pengar så kan du handla i en butik. Visserligen kanske du inte får den modell du vill ha, men sånt är livet, man har inte råd med allt man vill ha.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

jag har köpt en massa på internet (tradera och blocket), allt från datordelar till en wii. har alltid betalat i förskott till ett bankkonto och sen fått varan skickad med vanligt postpaket. mina inköp med privatpersoner över internet ligger på summorna mellan 1:- till 3000:- och jag har inte blivit blåst någon gång (ännu ).

som andra säger, det finns inget idiotsäkert sätt att köpa begagnade saker på, inte ens öga mot öga (förutom att du kan få stöldgods så kan du även bli rånad etc.).

tumreglerna är väl relativt enkla:
* är det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant.
* köp aldrig för större summor än du har råd att bli av med (läs riskera att kasta i sjön).

men va fan, man får ha lite tillit på att det finns ärliga människor oxå och att man faktist kan göra klipp på nätet. sen kan man juh alltid se till att vara kompis med en Dragan eller Ali eller varför inte en tjock-Steffe som man kan ringa om det skiter sig och då vill man juh hitta säljaren så ta namn, hemtelefonnummer och personnummer så är det bara att köra.

endå gången jag använt något annat än direktbetalning var när jag sålde mitt moderkort och köparen då ville köra via Internetgirot då han hade blivit blåst innan. efter som han stod för kostnaden så såg inte jag något problem med detta och även denna affär gick bra.

som sagt, låt inte alla jobba ner dig om hur lätt det är att bli blåst vilket det iofs är, utan gå på din egna magkänsla om det känns rätt eller fel.

edit: du har fått nog med varningar om att göra detta köp i denna tråd och jag är nog den enda som säger att det kan vara värt att chansa - om det går åt helsike så behöver du väl inte starta en tråd om hur j*vla knäckt du blir på tutåblås-människor på internet och sen bara spyr galla på allt som har med näthandel att göra... visst kan du starta en tråd om hur du ska lösa problemet (som om det inte finns nog med trådar om detta) men gör den då konstruktiv istället för bara jobbig och onödig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle ta det via Payson med betalgaranti eller internetgiro om du känner att du vill ha telefonen. Har han kvitto på den? Det skulle kunna vara ett tecken på tt den förhoppningsvis inte är stulen.

Sen en kommentar om de som tycker att en telefon som säljs för 2000 istället för 3500 är "för" billigt. Många anser ju att du inte kan ta mer än ca 50% av nypriset på en begangnad produkt så det låter inte direkt "för" billigt. När jag säljer prylar som jag haft några månader (ok, jag är en prylgalning som byter ut saker ofta ..) så brukar jag lägga mig på 50-60% av nypris eftersom den ändå är begangnad.

Skrock - att hota folk med att man kommer åka över eller att t om göra det är knappast en lysande ide. Det större risk att du åker dig för misshandel/hot.

Självklart ska man vara försiktig men man ska inte heller överdriva riskerna och aldrig våga handla via blocket/tradera. Det gäller bara att använda sunt förnuft. Använd tjänster som internetgiro eller Payson med betalgaranti, ta namn och telefon och ring upp och prata med säljaren för att få ett grepp om han/hon verkar seriös, kolla kanske upp deras namn på eniro/hitta.se så att de verkar bo där de säger sig bo.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

vill bara klargöra en sak här:

jag har aldrig talat om att varken hota eller misshandla någon.. men har man någon större person eller två med sig så brukar det gå lättare att få rätt i sin sak på ett helt lugnt och sakligt sätt. konstigt nog så har folk en tendens att lyssna bättre och skaffa sig större vilja att göra rätt för sig om man har med sig en 110kg kroppsbyggare UTAN att man behöver vara på minsta sätt otrevlig eller ens insuera på att det kommer att leda till något våld. inte för att jag förstår varför då storlek inte är det som avgör om hur en person är men av egen erfarenhet så vet jag att det som regel funkar.

våld föder våld så enkelt är det - jag uppmuntrar inte någon att ta till våld eller ens hota då detta helt enkelt, precis som SwedBear påpekar, leder till större tråkigheter för en själv till nästan 100% av fallen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Jag tror konsensus i tråden är att skita i att köpa telefonen.

Ställer mig bakom donfalcon.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
kräv att han skickar den mot postförskott då kan inget gå fel eller köp en helt ny nalle

Snälla, sluta påstå saker som är så abnormt felaktiga att det inte är sant!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Tycker att du först och främst ska samla så mycket personuppgifter som möjligt om personen address hemtelefon, namn personnummer sen kollar du ifall de stämmer.

Sen kan du betala. Då är chansen mycket mindre at du blir lurad.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

PM:a mig hans namn och adress så kollar jag upp personnummer, kredithistoria och om han äger någon bil. Är det en skojare så brukar det framgå ganska tydligt - och man kan alltid ringa tingsrätten där han bor och fråga om tidigare eventuella domar också.

Permalänk
Medlem

Men å andra sidan, har själv sålt saker billigt när jag fått någon oförutsedd utgift som kommer före allt annat, så helt omöjligt är det inte.

Men om han är bedragare borde han ju varit lite mer kreativ än en trasig bil

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersN
PM:a mig hans namn och adress så kollar jag upp personnummer, kredithistoria och om han äger någon bil. Är det en skojare så brukar det framgå ganska tydligt - och man kan alltid ringa tingsrätten där han bor och fråga om tidigare eventuella domar också.

Han skrev att det var en kvinna, dessutom så behöver man inte äga en bil för att kunna köra omkring i en bil det kan vara föräldrars/makes/pojkväns/flickväns bil man kör omkring i, och behöver pengarna till Självrisken.

Permalänk
Avstängd

Jaha, det är en tjej/kvinna... men då är det inga problem. 100% säkert, nemas problemas, bara att skicka pengarna och se glad ut

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersN
PM:a mig hans namn och adress så kollar jag upp personnummer, kredithistoria och om han äger någon bil. Är det en skojare så brukar det framgå ganska tydligt - och man kan alltid ringa tingsrätten där han bor och fråga om tidigare eventuella domar också.

Hur kan du fixa fram sådant?

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
Hur kan du fixa fram sådant?

Tja, det är ju offentliga uppgifter alltihop - bara att ringa Skatteverket, Kronofogden etc - eller utnyttja en kreditupplysningstjänst om man har tillgång till en sådan.

Permalänk
Medlem

Det är inte vidare hemliga saker att ta reda på nej
Det roliga är att det är så kinkigt att lägga ut uppgifter alla kan hitta genom fingerknäppning en gång

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Snälla, sluta påstå saker som är så abnormt felaktiga att det inte är sant!

snälla du håll igen om du inte kan komma med fakta till trådskaparen ,jag försökte o jag kör på postförskott ,det funkar å då får du säga va du vill grinpelle

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
snälla du håll igen om du inte kan komma med fakta till trådskaparen ,jag försökte o jag kör på postförskott ,det funkar å då får du säga va du vill grinpelle

Vad händer om han skickar en tegelsten mot postförskott då? Det finns inga garantier för att du får rätt vara med postförskott. Att öppna paketet innan man betalar är inte tillåtet. Det enda posten bryr sig om är att samla in pengar innan paketet lämnas ut.

Permalänk
Avstängd

som personen i föregående post sa så bör man snacka med personen i fråga att skicka saker utan att fått den information man behöver är ju ändå ganska dumt . det jag kräver är att jag ska ha ett giltigt telefonnummer till personen ,därav adress, personnummer, då har jag i allfall en början ,skulle jag få en tegelsten så söker jag upp personen. av 10 försäljningar/köp jag gjort så ar jag inte råkat ut för nått skit ännnu. ska man resonerar som många här gör ska man inte köpa på blocket , så länge men inte kan lita på folk så är detta ganska sanslöst.

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit