Filmbranschen kräver rekordskadestånd av The Pirate Bay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Är tämligen SÄKER på att man har laglig rätt till TV, Raido eller dagstidning i Sverige. Hörde detta på radio för ett par år sedan och blev faktiskt paff själv. Tål att kollas upp.

Tyvär inte det är det man betalar tv-avgiften för, Har du, radio/tv/internet, så måste du betala tv-avgift

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Agreed. Har dock 115 IQ.

IQ är så ofantligt omöjligt att bedömma. Beror på testet. Vissa är otroligt mattebegåvade men kan inte stava till verkar utan skriver värkar istället, detta när det handlar om hur något verkar och inte vad deras fru hade innan förlossningen.
IQ är något som någon med för mycket fritid har kommit på.

"Tyvär inte det är det man betalar tv-avgiften för, Har du, radio/tv/internet, så måste du betala tv-avgift"

Har du bara radio behöver du inte betala avgift. Har jag lärt mig iaf. TV/Video med antenndekoder/dator med TVkort och kanske även internet åker man dock dit på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Häxbränning skedde på grund av kyrkans rädsla för kunskap och tvivel på "den rätta tron". Inte kan jag koppla relationen med fildelning. Religöst är det väl inte än iaf??
Jag har inte på ett enda ställe i denna tråd sett kunskap om att någon kan bevisa att film/spel/musikbolag tar överpriser med rådande situation. Men visa mig gärna.
Min fråga kvarstår dock fortfarande. Jobbar du, och alla andra som förespråkar rätten till era piratkopior, gratis? Om ni gör det, fan va fint, men acceptera vänligen dom som inte vill göra det.

Religöst eller inte, det var det man tyckte var "rätt" på den tiden. I den aspekten är häxjakt och mediebolagens syn på fildelning lika. Men som sagt, med tiden så förändras samhället. Vad som en gång ansågs rätt har nu blivit fel och vad som ansågs fel har nu blivit rätt som fildelning förhoppningsvis blir.

Rent personligt så kommer jag aldrig jobba enbart för pengarna om jag absolut inte måste för att överleva. Jag vill att mitt jobb ska ha en mening, en betydelse för världen vi lever i. Sen att jag får lön, är bara ett bonus och en nödvändighet vilket är därför jag pluggar till civilingenjör just nu.
Men det är min personliga åsikt!

Senast jag gjorde ett iq-test fick jag 130... om det har någon betydelse.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
IQ är så ofantligt omöjligt att bedömma. Beror på testet. Vissa är otroligt mattebegåvade men kan inte stava till verkar utan skriver värkar istället, detta när det handlar om hur något verkar och inte vad deras fru hade innan förlossningen.
IQ är något som någon med för mycket fritid har kommit på.

"Tyvär inte det är det man betalar tv-avgiften för, Har du, radio/tv/internet, så måste du betala tv-avgift"

Har du bara radio behöver du inte betala avgift. Har jag lärt mig iaf. TV/Video med antenndekoder/dator med TVkort och kanske även internet åker man dock dit på.

IQ har inget med stavfel att göra. Och ja, det är svårt att bedömma... har gjort olika test och fått mellan 115 och 136 IQ... tror dock det lutar mer åt 115...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Belga: Tack för att du för en bra debatt!
Vad gör att du anser att film/musikbolag bedriver ocker? Har du några siffror som stödjer detta? Om en film på DVD är för dyr finns bio och hyrfilm som lagliga alternativ. Det sistnämnda finns också som digital möjlighet mig veterligen. Varför inte nyttja denna då? Får alltid massa "film on demand" och skit hem i brevlådan så alternativ måste finnas. Vad är ett realistiskt pris enligt dig? Kanske ännu viktigare, är det priset realisktiskt även för bolagen?

Det behövs inga siffror, det räcker med att kolla på rådande situation och ha en smula sunt förnuft. Det vi har idag är ett fåtal enorma bolag som driver hela marknaden inom sina områden. Denna situation utnyttjas konstant av dessa bolag för att i mitt tycke pressa konsumenterna både till smärtgränsen och förbi den så fort de kan. Detta är någonting som för privatpersoner eller för mindre företag kallas för ocker, alltså att man utnyttjar en situation där någon är i en klart underlägsen situation till överdriven egen vinning. Och att vi som konsumenter är i en underlägsen situation i jämförelse mot bolagen hoppas jag väl att det inte är några tvivel om?

Och visst finns det lagliga alternativ även idag, men inga enligt mig fungerande sådana. Att betala 10kr för en låt ger ett pris på ungefär 150-160kr för ett album. Samma album i affären kostar kanske 170-180kr, men med alla de omkostnader som man tjänar in via digital distrubering borde priset vara mycket lägre. tjänsterna som finns idag är alltså i mina ögon sällan mer än ett sätt att tjäna ännu mer då man får in lika mycket fast för mindre omkostnader. Det är bara ytterligare ett ohållbart sätt att pressa konsumenterna enligt samma modell som redan finns. Speciellt då det ofta levereras med DRM och annat skräp som gör det man köper online till en sämre variant trots liknande pris.

Ett realistiskt pris för mig skulle jag väl säga ligger runt 90kr för en skiva musik och runt 150kr för en film, som max-pris med ett normal-pris på run 20kr mindre för varje. Och är den realistisk nivå för bolagen? Det tror jag faktiskt, bara de får ändan ur vagnen och träder in i samma årtusende som vi andra. Tiden då en ny skiva eller en ny film var en mindre investering är över. Numera så är den en konstant ström av media som gäller, inte bara små tillfällen här och var. Jag är fullt övertygad om att lägre priser skulle leda till fler sålda enheter. Inte heller kan bolagen leva kvar i tiden då glamour och lyxliv på konsumenternas bekostnad var ledmotivet. Det är dags för dem att inse att även om de gärna får tjäna mycket pengar, så är det dags att träda ner från tronen om de vill kunna hålla en långsiktigt hållbar nivå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Religöst eller inte, det var det man tyckte var "rätt" på den tiden. I den aspekten är häxjakt och mediebolagens syn på fildelning lika. Men som sagt, med tiden så förändras samhället. Vad som en gång ansågs rätt har nu blivit fel och vad som ansågs fel har nu blivit rätt som fildelning förhoppningsvis blir.

Rent personligt så kommer jag aldrig jobba enbart för pengarna om jag absolut inte måste för att överleva. Jag vill att mitt jobb ska ha en mening, en betydelse för världen vi lever i. Sen att jag får lön, är bara ett bonus och en nödvändighet vilket är därför jag pluggar till civilingenjör just nu.
Men det är min personliga åsikt!

Jag måste tyvärr upplysa dig om att du måste ha pengar för att överleva, detta gäller film/musik/spelbolag såväl som civilingenjörer. Nästan alla hoppas att deras arbete bidrag till en bättre värld men den kan man inte äta.
Den firman du kommer jobba för, eller din egen för den delen kommer vara i behov av att dina/deras tjänster kommer inbringa betalning av folk som nyttjar dom. Utan betalning kommer du gå arbetslös. Många kommer säkert kalla dina tjänster för överprissatta, men om du levererar tjänster som folk vill ha kommer du överleva, för ingen kan piratkopiera dom över nätet. Hoppas du hänger med i mitt resonemang.
Den dagen någon kräver dina ingenjörstjänster gratis p g a ett fritt informationsflöde på internet kommer du nog med största sälkerhet att klaga och stämma hit och dit också.

Summa summarum: Du behöver pengar för att överleva, vare sig du vill det eller inte.

Tack för debatten och god natt för idag.

Belga: Jag citerar för jag kan ine skriva två i rad...

Det där med fåtalet stora bolag känner jag inte igen. Möjligvis att det är fåtalet stora bolag som stämmer bl a piratebay m fl. I min skivsamling figurerar minst 60 skivbolag, alla deras skivor kostade samma till nypris. Att det inte råder brist på konkurens ställer jag mig tvivelakrig till mao.
Sedan att "majorbolag" som Universal, EMI mfl till mestadels släpper skitmusik med skitproduktion och noll musikintressevärde är en annan sak. Det finns mycket annat att intressera sig av om man är just intresserad.

Sen undrar jag när en film eller skiva var "en mindre inverstering"? Byt jobb till ett med lön isf. Måste man ha 40 skivor i månaden nu för tiden för att vara nöjd?

Sedan pratas det mycket om DRM. Jag måste erkänna att jag inte har full koll på vad det är. I mitt bakhuvud säger det att det står för Digital Rights Management men vad är det som gör det besvärligt?

"Ett realistiskt pris för mig skulle jag väl säga ligger runt 90kr för en skiva musik och runt 150kr för en film, som max-pris med ett normal-pris på run 20kr mindre för varje. Och är den realistisk nivå för bolagen? Det tror jag faktiskt, bara de får ändan ur vagnen och träder in i samma årtusende som vi andra. Tiden då en ny skiva eller en ny film var en mindre investering är över. Numera så är den en konstant ström av media som gäller, inte bara små tillfällen här och var. Jag är fullt övertygad om att lägre priser skulle leda till fler sålda enheter. Inte heller kan bolagen leva kvar i tiden då glamour och lyxliv på konsumenternas bekostnad var ledmotivet. Det är dags för dem att inse att även om de gärna får tjäna mycket pengar, så är det dags att träda ner från tronen om de vill kunna hålla en långsiktigt hållbar nivå."

De priser du talar om hittar du ofta på t ex ginza.se. Klart att lägre pris genererar mer sålda enheter, det tvivlar jag inte en sekund på. Det jag käbblar emot är folks "rätt" att fildela olagligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Jag måste tyvärr upplysa dig om att du måste ha pengar för att överleva, detta gäller film/musik/spelbolag såväl som civilingenjörer. Nästan alla hoppas att deras arbete bidrag till en bättre värld men den kan man inte äta.
Den firman du kommer jobba för, eller din egen för den delen kommer vara i behov av att dina/deras tjänster kommer inbringa betalning av folk som nyttjar dom. Utan betalning kommer du gå arbetslös. Många kommer säkert kalla dina tjänster för överprissatta, men om du levererar tjänster som folk vill ha kommer du överleva, för ingen kan piratkopiera dom över nätet. Hoppas du hänger med i mitt resonemang.
Den dagen någon kräver dina ingenjörstjänster gratis p g a ett fritt informationsflöde på internet kommer du nog med största sälkerhet att klaga och stämma hit och dit också.

Summa summarum: Du behöver pengar för att överleva, vare sig du vill det eller inte.

Tack för debatten och god natt för idag.

Ja, såklart att man behöver pengar, har inte sagt nått annat heller.
Men, det finns flera olika sätt att tjäna pengar. Med lite nytänkande är jag helt säker på att mediebolagen kan utnyttja fildelningen till nytta för att tjäna pengar istället för att strida emot det. T.ex. utökat product placement och animerade vattenmärken vid hörnen kopplat med en mycket snabbare, billigare och större distributionskanal, aka. fildelning.

Det är bara vad jag kommer på efter ett par minuters tänkade...

Som sagt, innovation is key!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Jag anser inte längre att det vi gör är piratkopiering eller något som bör klassas som olagligt. Enligt mig och många andra så bör information och kultur vara en mänsklig rättighet, lika självklart som den luft vi andas och det kranvatten vi dricker. Medieföretaget måste helt enkelt börja inovera så att de kan tjäna pengar på sätt som inte kränker denna rättighet.

Sant, ordet piratkopiering passar inte längre in när det gäller att man låter någon ladda ifrån dig. Det är ju lite som att säga att du piratkopierar när det är jag som kommer hem till dig för att göra en kopia av ditt original att ta med mig hem.

Däremot kan det inte anses vara en mänsklig rättighet att få information eller kultur. Information är något som har ett värde alltså finns det någon som vill betala. Sen att vi har väldigt billig information idag (från 99kr/mån har man google som sedan skickar dig vidare till ohyggliga mängder information om nästan vad som helst). Kultur kostar givetvis också. Inte kan man förvänta sig att få ett konstverk, så varför förutsätta att man ska ha gratis tillgång till musik som är ett annat sätt att utöva sin kreativitet och skapar glädje. Inte mänskliga rättigheter men pengarna ska gå till rätt man/kvinna, inte stora bolag.

Permalänk
Medlem

patetiskt!

mycket vill ha mer?

hur mycket pengar drar dom inte in på en film som Lord of the rings, Titanic osv...

vi snackar hundratals miljoner/miljarder och dom vill ha mer??

och till folk som säger: Jävla tjuvar, det är olagligt!

w00t? om det nu skulle bli olagligt att skita, skulle ni spy upp eran avföring istället?

jävla lagboks-kärringar.

jag har rätt att utnyttja det som finns på nätet, efterssom jag betalar för det! så fuck off and have a banana...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Ja, såklart att man behöver pengar, har inte sagt nått annat heller.
Men, det finns flera olika sätt att tjäna pengar. Med lite nytänkande är jag helt säker på att mediebolagen kan utnyttja fildelningen till nytta för att tjäna pengar istället för att strida emot det. T.ex. utökat product placement och animerade vattenmärken vid hörnen kopplat med en mycket snabbare, billigare och större distributionskanal, aka. fildelning.

Det är bara vad jag kommer på efter ett par minuters tänkade...

Som sagt, innovation is key!

Du skrev att du inte jobbade för pengar om du absolut inte måste det för att överleva. Det måste du, tro mig.

"Bolagen" (låter som något ont ur Alientrilogin) jobbar inte mig veterligen mot fildelning, bara olaglig sådan.

"animerade vattenmärken vid hörnen" Utveckla gärna. Jag drar paraleller med TV-kanalers logo i hörnet av bilden. Dessa lever på reklamintäckter eller licenspengar/reklamintäckter.
Andra liknelsen jag drar är det "otäcka" ordet DRM.

"patetiskt!

mycket vill ha mer?

hur mycket pengar drar dom inte in på en film som Lord of the rings, Titanic osv...

vi snackar hundratals miljoner/miljarder och dom vill ha mer??

och till folk som säger: Jävla tjuvar, det är olagligt!

w00t? om det nu skulle bli olagligt att skita, skulle ni spy upp eran avföring istället?

jävla lagboks-kärringar.

jag har rätt att utnyttja det som finns på nätet, efterssom jag betalar för det! så fuck off and have a banana..."

Och vad i h-e tror du dom drar in pengarna och inspelningskostnaderna på då? Allmosor? Eller dom som faktiskt betalar för något så du kan snylta gratis? Hittar bara en som är patetisk i den ekvationen...

Permalänk
Medlem

du ser fildelning funkar fortfarande, dom får in pengarna iallfall..?

så vart vill du komma?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Du skrev att du inte jobbade för pengar om du absolut inte måste det för att överleva. Det måste du, tro mig.

"Bolagen" (låter som något ont ur Alientrilogin) jobbar inte mig veterligen mot fildelning, bara olaglig sådan.

"animerade vattenmärken vid hörnen" Utveckla gärna. Jag drar paraleller med TV-kanalers logo i hörnet av bilden. Dessa lever på reklamintäckter eller licenspengar/reklamintäckter.
Andra liknelsen jag drar är det "otäcka" ordet DRM.

Jag skrev att jag inte skulle jobba enbart för pengarna om jag inte måste.

Majoriteten av fildelningen som sker är med "olaglig" material som jag hursomhelst inte anser är olagligt.

TV-logon i hörnet, istället för statiska bilder så visas det icke inträngande dynamiska reklamsnuttar. Inget DRM, inga kopieringskydd.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Avstängd

Kan slå vad om att antipirat-organisationer och media har gjort mer skada än nytta när de gäller nerladdning. Fler människor har blivit upplysta om hur man laddar ner pga olika artiklar m.m.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
du ser fildelning funkar fortfarande, dom får in pengarna iallfall..?

så vart vill du komma?

Va? Jag vill komma till din poäng. Olaglig fildelning ger inga pengar till upphovsrättsinnehavaren.

"Majoriteten av fildelningen som sker är med "olaglig" material som jag hursomhelst inte anser är olagligt."

Vilken fin debatt vi nått med vettiga medel och meningar.

Sedan må våra åsikter gå isär. Men jag accepterar din sikt och hoppas du accepterar min. Mina åsikter har framgått i tidigare poster.
Framtiden lär utvisa om vem som hade rätt, gnäll inte på mig bara när en hög, oväntad stimavgift kommer någonstans :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Belga: Jag citerar för jag kan ine skriva två i rad...

Det där med fåtalet stora bolag känner jag inte igen. Möjligvis att det är fåtalet stora bolag som stämmer bl a piratebay m fl. I min skivsamling figurerar minst 60 skivbolag, alla deras skivor kostade samma till nypris. Att det inte råder brist på konkurens ställer jag mig tvivelakrig till mao.
Sedan att "majorbolag" som Universal, EMI mfl till mestadels släpper skitmusik med skitproduktion och noll musikintressevärde är en annan sak. Det finns mycket annat att intressera sig av om man är just intresserad.

Sen undrar jag när en film eller skiva var "en mindre inverstering"? Byt jobb till ett med lön isf. Måste man ha 40 skivor i månaden nu för tiden för att vara nöjd?

Sedan pratas det mycket om DRM. Jag måste erkänna att jag inte har full koll på vad det är. I mitt bakhuvud säger det att det står för Digital Rights Management men vad är det som gör det besvärligt?

"Ett realistiskt pris för mig skulle jag väl säga ligger runt 90kr för en skiva musik och runt 150kr för en film, som max-pris med ett normal-pris på run 20kr mindre för varje. Och är den realistisk nivå för bolagen? Det tror jag faktiskt, bara de får ändan ur vagnen och träder in i samma årtusende som vi andra. Tiden då en ny skiva eller en ny film var en mindre investering är över. Numera så är den en konstant ström av media som gäller, inte bara små tillfällen här och var. Jag är fullt övertygad om att lägre priser skulle leda till fler sålda enheter. Inte heller kan bolagen leva kvar i tiden då glamour och lyxliv på konsumenternas bekostnad var ledmotivet. Det är dags för dem att inse att även om de gärna får tjäna mycket pengar, så är det dags att träda ner från tronen om de vill kunna hålla en långsiktigt hållbar nivå."

De priser du talar om hittar du ofta på t ex ginza.se. Klart att lägre pris genererar mer sålda enheter, det tvivlar jag inte en sekund på. Det jag käbblar emot är folks "rätt" att fildela olagligt.

Det är ju just "majorbolag" som är problemet. Mindre bolag finns det ju givetvis gott om, men det är dessa enorma jättare som sätter spelreglerna och ingen verkar ju gå emot dem heller. För även om de mindre bolagen skulle gå mot strämmen och sänka sina priser så tvivlar jag starkt på att det skulle påverka någonting. Visst skulle de som lyssnar på just de mindre bolagens musik bli glada. Men för de stora massorna är det ju just EMI, Sony BMG o.s.v. som sätter ribban, och utan massorna så kommer läget inte förändras.

Och när jag talade om skivor som en mindre investering menade jag nog inte på samma sätt som du trodde. Jag kommer ihåg tiden då man stod och velade i skivbutiken melann de där 4-5 skivorna man ville ha, för man hade bara råd med 2 av dem och det var bara 3-4 låtar på varje skiva man gillade. Det blev då till att lägga utt rätt mycket pengar på någonting man verkligen ville ha (140-160kr på de där 3-4 låtarna) vilket jag ser som lite utav en investering eftersom dessa då av en själv värderades väldigt annorlunda jämfört med idag.

Idag är det annorlunda. Idag skulle jag aldrig drömma om att köpa en skiva. Varför? Jo för att läget har inte förändrats . Det finns fortfarande bara 3-4 låtar jag gillar på varje skiva, och även om jag nu har råd med alla skivorna, så är allt besvär som skivor innebär inte värt det. I praktiken skulle jag behöva slänga ut 6-800kr i månaden för att få ihop låtar att lyssna på i en timme, och det händer ju bara inte. Hade jag kunnat köpa låtarna var för sig (utan drm och sådant) hade jag gjort det utan att tveka. Plus att jag sen kör all min media via datorn. att springa och byta skivor och härja var någonting som vart utrotat i mitt hem för 10 år sedan.

När det gäller DRM och annat skräp så är det ju helt absurt. det kan ju vara att det bara går att spela upp på en viss enhet, eller att man bara kan flytta låten si eller så många gånger, eller kopiera den si eller så många gånger. I praktiken betyder detta att jag kan behöva betala för samma låt 3-4 gånger om jag vill kunna spela upp den på min mp3, min stereo, i bilen och på mobilen. Varför ska jag göra det, jag har ju redan betalt för rätten att använda låten efter jag köpt den 1 gång, eller hur? Vad jag sen privat använder den på är min sak, inte bolagens.

Inte heller jag tycker att det är en "rätt" att ladda ner saker gratis. Men jag har förståelse för varför folk gör det, och jag håller med dem om mycket även om jag även tycker att det borde kosta en för båda parter fungerande summa. Och om jag måste välja en av de två så tar jag sida med piraterna, eftersom även om jag anser att de gör fel, så tycker jag branchen är värre, främst på grund av hur de uppför sig både i denna fråga och i allmänhet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är ju just "majorbolag" som är problemet. Mindre bolag finns det ju givetvis gott om, men det är dessa enorma jättare som sätter spelreglerna och ingen verkar ju gå emot dem heller. För även om de mindre bolagen skulle gå mot strämmen och sänka sina priser så tvivlar jag starkt på att det skulle påverka någonting. Visst skulle de som lyssnar på just de mindre bolagens musik bli glada. Men för de stora massorna är det ju just EMI, Sony BMG o.s.v. som sätter ribban, och utan massorna så kommer läget inte förändras.

Och när jag talade om skivor som en mindre investering menade jag nog inte på samma sätt som du trodde. Jag kommer ihåg tiden då man stod och velade i skivbutiken melann de där 4-5 skivorna man ville ha, för man hade bara råd med 2 av dem och det var bara 3-4 låtar på varje skiva man gillade. Det blev då till att lägga utt rätt mycket pengar på någonting man verkligen ville ha (140-160kr på de där 3-4 låtarna) vilket jag ser som lite utav en investering eftersom dessa då av en själv värderades väldigt annorlunda jämfört med idag.

Idag är det annorlunda. Idag skulle jag aldrig drömma om att köpa en skiva. Varför? Jo för att läget har inte förändrats . Det finns fortfarande bara 3-4 låtar jag gillar på varje skiva, och även om jag nu har råd med alla skivorna, så är allt besvär som skivor innebär inte värt det. I praktiken skulle jag behöva slänga ut 6-800kr i månaden för att få ihop låtar att lyssna på i en timme, och det händer ju bara inte. Hade jag kunnat köpa låtarna var för sig (utan drm och sådant) hade jag gjort det utan att tveka. Plus att jag sen kör all min media via datorn. att springa och byta skivor och härja var någonting som vart utrotat i mitt hem för 10 år sedan.

När det gäller DRM och annat skräp så är det ju helt absurt. det kan ju vara att det bara går att spela upp på en viss enhet, eller att man bara kan flytta låten si eller så många gånger, eller kopiera den si eller så många gånger. I praktiken betyder detta att jag kan behöva betala för samma låt 3-4 gånger om jag vill kunna spela upp den på min mp3, min stereo, i bilen och på mobilen. Varför ska jag göra det, jag har ju redan betalt för rätten att använda låten efter jag köpt den 1 gång, eller hur? Vad jag sen privat använder den på är min sak, inte bolagens.

Inte heller jag tycker att det är en "rätt" att ladda ner saker gratis. Men jag har förståelse för varför folk gör det, och jag håller med dem om mycket även om jag även tycker att det borde kosta en för båda parter fungerande summa. Och om jag måste välja en av de två så tar jag sida med piraterna, eftersom även om jag anser att de gör fel, så tycker jag branchen är värre, främst på grund av hur de uppför sig både i denna fråga och i allmänhet.

Du har fina argument, helt klart. Personligen har jag kommit så pass längt i mitt musikintresse så jag inte påstår att några låtar är dåliga på mina plattor... bara kanske lite mindre bra.

Vad jag tror är det stora problemet med musikindustrin idag, är att det hela har förvandlats till en "slitochsläng" produkt. Ingen "vanlig" person är "intresserad" i musik längre. Det konsumeras som en McDonaldsburgare, det smakar ok, fyller sin funktion men länar inga större minnen till senare.
Majorbolagen sattsar på Brittan, Madonna och Williams utan att någon egentiligen bryr sig.

Sedan tror jag inte det är bolagens ensamma skuld. Våran uppmärksamhet krävs av så mycket idag. Vi ska surfa, titta på TV, matas med musik, spela TV-spel, spela datorspel, kolla youtube, hålla sig ajour med internetforum (hallå?!) mm, mm, mm. Film och musik är inte samma kärnämne det en gång var. Otroligt många fler underhållningssätt pockar på våran uppmärksamhet idag än för 10 år sedan.

Jag tror att problemet kommer uppdagas mer för gemene man på detta forum när det området han/hon gillar berörs. När PS3-360 industrin blir lidande, när allas youtube och google utnyttjas olagligt mm. Inget funkar utan inkomst, hur gärna ni än vill.

Personligen tycker jag Googles annonspriser är överprissatta, men vem här klagar på dessa?
MVH

Permalänk
Inaktiv

ja vad ska man säga filmindustrin beter sig som as, skulle dom börja tänka efter och kanske börja se till priserna och kanske börja med nån slaks billig nerladning på filmer så skulle dom få bårt ruggit mycket av all fildelning lika på musik delen men i stället sitter dom och lägger ner an massa pengar på att jaga folk. jaja får väll se hur allt slutar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
ja vad ska man säga filmindustrin beter sig som as, skulle dom börja tänka efter och kanske börja se till priserna och kanske börja med nån slaks billig nerladning på filmer så skulle dom få bårt ruggit mycket av all fildelning lika på musik delen men i stället sitter dom och lägger ner an massa pengar på att jaga folk. jaja får väll se hur allt slutar

Kanske om fildelarna hade tänkt sig för hade de också haft en billig produkt?

Du som är "fildelare" ,vad kostar de lagliga alternativen på t ex film? Nedladdningsbart alltså.

Off T: Nej, nu måste(!) jag sova.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
När du delar ut dina tjänster gratis (vad du nu än gör/jobbar med) kommer jag ta ditt inlägg på allvar. Inte innan. Just nu avfärdar jag det som ungdomlig oförståelse. Internet är fritt för information ja, men inte för något som någon betalar pengar för att producera och sälja ska bli bestulen på deras dagsverk.

Femkantig: Jag skrev bara vad som händer om man inte kan betala av stora böter. Vet inte vad du fick slaveri ifrån.

Nja, tyckte det gick under kategorin frihetsberövning utan att de begått något brott.

Hur som helst så handlar det om värderingar, ett fritt internet eller att film-mafian ska garanteras intäkter. Jag föredrar det tidigare. Dessutom ser jag heller inga moraliska tvivelaktigheter i att ladda ner något, däremot i att vissa kan "äga" information som ändå lätt kan kopieras.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

den här tråden har givetvis som förväntat helt spårat ur, men jag tycker faktiskt många behöver lära sig att skilja på gratis öl och fri öl. skå! :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Grattis, du argumenterar på dagisnivå.

Du kan väl istället säga varför det är rätt av en hel industri att tvinga resten av världen att anpassa sig efter dom. Alla andra industrier, ALLA andra, spelar ingen roll vilken bransch man granskar, har fått anpassa sig till nya tider. Varför ska inte film och musikbranschen göra samma sak menar du?

Räkna upp alla branscher som under kort tid, och allt mer och mer, drabbas av att deras produkter/tjänster masskopieras illegalt (ta ordet för vad det är) i stor skala utan att de kan göra nåt åt det egentligen, och som tycker det är positivt.
Sen så ska de "bekämpa" detta genom att tillhandahålla samma masskopiering, men för en så liten kostnad för kunden som möjligt, eller helst nästintill gratis.

Varsågod!

Sen så kan man diskutera hur mycket tvång det är, många bolag bryr jag mig inte om de lever eller dör, jag känner mig inte tvingad att betala för (eller gratis tanka ner) deras underhållningsprodukter.

Nä, visst kan världen finnas till utan Columbia Tristar, 20th Century Fox m.fl, men tro inte att filmstudenter hemma i nåns garage kommer att skapa de där "perfekta" popcornrullarna som många konsumenter trots allt verkar vilja se, för de tankar dom för glatta livet och vissa köper dom också. Och dom kostar multum, även i en perfekt värld där man skalat bort så många mellanhänder och vinst som det bara går.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Visst är det fel att stjäla, och sen kan man ju prata om filnedladdning är att stjäla, inge blir ju av med något, egentligen.

Däremot känns det som att vara tvungen att se på tv en viss tid en viss dag för att kunna se nästa del i sin favoritserie är väldig old school. Att kunna se nyaste delan på morgonen på tåget när jag pendlar till jobbet, det är det bästa, kunna välja själv NÄR jag vill se och VART jag vill se, det är perfekt. Hade man, tex kunnat ladda ner varje del av en serie, lagligt, mot en summa per del eller årsprenumeration tex, i bra kvalitet direkt den visats i USA, då hade jag kunnat fundera på det, men det är inte möjligt nu.

Så länge valet är att att sitta och läsa kupé eller någon annan sunkig kvarglömd tidning på tåget, eller nyaste delen av Lost, Prison eller någon annan bra serie, på tåget varje morgon och kväll, så är valet rätt lätt för mig. Och jag känner mig inte som en tjuv heller. JAg har tv3, så jag betalar för "prison" kan man säga, jag har tv4, så jag betalar för det med, jag har tv6 och betalar för stargate åxå.

Sen att jag ser på det på annat sätt än på tvn när kanalcheferna tycker jag skall se på det, det skiter jag i.

Exakt så tänker jag också. Jag laddar inte hem filmer dock eftersom jag anser att det är något mer att ladda ner, väntar hellre på när de släpps som hyrfilm, eller går på bio som jag gör väldigt ofta nu på sistonde. Men låt oss få hyra Blue-ray nångång, tack! Men serier, ja som du säger. De får ju redan betalt för att köra sina program eller repriser av massa jävla Friends, eller Seinfield.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Kunde dem bli fällda skulle dem varit det redan. Jag tror inte dem kan fällas på någon punkt. I så fall skulle posten få slå igen också, eftersom dem skäppar all möjlig skit från höger och vänster.
Dessutom skulle olika typer av transportmedel, så som tåg och flyg också slås omkull då dem bidrar hjälp till människohandel.
Det finns åt helvete med mycket annat att lägga ner krut på än detta.
Hade dem ägnat sig åt att stoppa kriget med irak i stället för att försöka sätta dit några 20åringar från sverige tror inte jag något krig skulle kvarstå mellan amerika och irak. Det tycks mig att det är bråka och mucka gräl som är roligast i den nationen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Men snälla, lär er när man skriver "de" och när man skriver "dem" det är inte sofistikerat att skriva "dem"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
De värsta av allt är ju att de räknar varje nedladdad film som en förlust.

Okej, var befann du dig på svenskalektionerna?
Såg några sidor tidigare hur du klankar ner på personer som skriver "dem" då du uppmanar att skriva "de".
För det första så är det "dem" som är korrekt att skriva, "de" är talspråk/slang - vilket innebär att du precis gjort dig till åtlöje.
För det andra så är det ett "t" i "det" och inte bara "de", för att citera dig, "De värsta av allt är ju att de räknar varje nedladdad film som en förlust." - Första ordet "De" är talspråk och enligt svenska läran ej acceptabelt på skolnivå. För andra gången gör du dig till åtlöje. Vad tjänar du på detta?
För det tredje, din lilla signatur där som säger "Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.". Korrekt svenska skulle bli med "smapa på MIN vrede." och inget annat.

Vi befinner oss inte på detta forum för att påpeka hur fel vi skriver eller stavar. Du har gjort detta vid upprepade tillfällen.
Sluta, majoriteten av oss har redan förstått hur dåligt du kanske mår privat för att leta fel hos andra och påpeka dessa offentligt.
Det är onödigt, dumt och kan endast leda till negativitet.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd

115 miljoner är väl inget....

http://www.metro.se/se/article/2008/05/08/08/0907-48/index.xm...

torrentspy åkte på 650 miljoner i böter!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

För det första sluta hacka på hur folk stavar det är bara omoget, dessutom är Svenskan rätt död redan.

Piratkopiering kommer aldrig att försvinna så dom borde sluta att ens försöka. Dessutom är det inte stöld. Jag tror att piratkopiering hjälper försäljningen mer än dom försöker få det att låta. Jag tankar rätt flitigt, men när jag väl hittar en grupp eller film jag tycker om köper jag det också. Vilket inte hade hänt om jag inte hade "provat" varan innan. Jag ser det mer som en självklarhet, om jag är ute efter en produkt borde jag få testa den innan jag köper den eftersom 95% (enligt mig) av det som finns på marknaden i dag är rent skit. Visst finns det alltid folk som vägrar att köpa saker och ser det som gratis är gott. Men hade dom verkligen köpt den om dom inte hade kunnat ladda hem det? Så hur mycket förlorar dom då? Man kan inte räkna med att varje person som laddar hem en låt är en förlust. Nu säger jag inte att det borde vara gratis då hade vi ju inte fått några nya filmer7musik heller. Men systemet borde byggas om!

Och varför i he****te är det reklam på köpfilm :s

Särskrivning och stavfel är min melodi, klaga inte

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Ska man räkna krasst så är det ju det. Varje film som någon laddar hem och tittar på är en film som denne inte köper och tittar på. Varje produkt folk nyttjar som de inte betlt för, är inte det en förlust?
Är det för dyrt, hyr eller vänta tills den går på TV (som så många villigt erkänner att dom betalar för).

Men vi säger om jag laddar ner nån skit-film som t ex. 10.000BC så kan inte jag se att företaget förlorar pengar, för jag skulle aldrig i livet gå o köpa/se en sådan film.

Filmer och Spel som är värda pengarna får mig att betala. Går ofta på bio t ex.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Tycker man ska lägga tv-avgiften på skatten istället för som det är nu och i samma veva skulle man kunna lägga till en extra "bredbands"skatt alternativt lägga den på tv-skatten och kalla det informationsskatt eller något.

Då får bolagen sina pengar och alla betalar för det. Men, och här kommer det, all film, musik etc ska läggas ut på internet av bolagen för gratis nedladdning och detta ska göras samtidigt som dom släpper skivan fysiskt.
Det ska vara gratis att gå på bio förutom avgift för att täcka hyra och underhåll av biograferna.
CD/DVD-skivor ska också vara gratis förutom kostnaden för tillverkning och distrubition etc.

Vi har ju redan betalat för det en gång så därför ska vi inte behöva betala för det igen. Detta kommer ju aldrig hända men iallafall. Skatten eller liknande kommer nog komma men inte gratis nedladdning från bolagen själva etc.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen lagar som säger att det är olagligt att hosta torrent-trackers? Annars är det ju ett dött fall redan från början även den här gången. Förstår inte riktigt vad MPA och alla de andra håller på med...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Finns det verkligen lagar som säger att det är olagligt att hosta torrent-trackers? Annars är det ju ett dött fall redan från början även den här gången. Förstår inte riktigt vad MPA och alla de andra håller på med...

Det är kärnan i problemet. och ingen kan berätta vare sig det är olagligt utomlands heller,,, har frågat flera gånger.

Sedan finns det ju någon som heter "medhjälp".. Är att hosta torrent medhjälp?

hmm.. det är det ju på ett vis.

Som sagt någon som vet lite fakta får gärna upplysa denna fråga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Finns det verkligen lagar som säger att det är olagligt att hosta torrent-trackers? Annars är det ju ett dött fall redan från början även den här gången. Förstår inte riktigt vad MPA och alla de andra håller på med...

Det kan väl tyckas vara uppsåt till brott.

Anledningen till att de håller på är ju för att ständigt ligga på och hjärntvätta oss till att det är så hemskt och för att fiska media till att ta upp det i Radio, TV, Tidningar. Det är en process för att skuldbelägga, en del i processandet till att de ska få som de vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt Tycker man ska lägga tv-avgiften på skatten istället för som det är nu och i samma veva skulle man kunna lägga till en extra "bredbands"skatt alternativt lägga den på tv-skatten och kalla det informationsskatt eller något.[/B]

Det där är faktiskt en genialisk ide. Nu fungerar det ju som med mycket annat, alltså inte alls... Den som myglar och avanmäler Tv-licens slipper att betala (Var och varannan jag känner samt många kändisar som granskats av media struntar i att betala).