Thunderbird uppför sig inte under Mac

Permalänk

Thunderbird uppför sig inte under Mac

Jag har upptäckt att Thunderbird fungerar aningen sämre på Mac än på Windows, iallafall om man får tro mitt lilla experiment. Jag använder Thunderbird för att läsa mail från min IMAP-server, och klienterna kan köra Såväl Windows som Mac eller FreeBSD. Jag har dock lite problem med att få Thunderbird att fungera som jag vill i OSX.

Trådningen av meddelanden verkar inte fungera alls i OSX. Jag testade att ta bort Thunderbird och alla inställningar från en Windows-maskin och en Mac-burk. Sen installerade jag Thunderbird igen på båda burkarna och anslöt mig till IMAP-servern och synkade hem mailen. Sedan valde jag att mail skall trådas på en av mapparna i min inkorg.

Så här blev det i Windows:

Som ni ser så fungerar trådningen utmärkt. Mail ligger snyggt och prydligt iordning.

Så här ser det ut i Mac OSX:

Fullständigt kass. Vissa Mail är trådade, men 95% är inte trådade. Bugg?

...och som jag sa, Thunderbird är likadant inställt på båda maskinerna.

Inte varje dag jag skapar en tråd, så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

det kanske inte funkar lika bra på mac? är du säker på att du tankat hem rätt version? så du inte tagit hem xp versionen eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
det kanske inte funkar lika bra på mac? är du säker på att du tankat hem rätt version? så du inte tagit hem xp versionen eller något.

Are you for real?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Jag löste det. Av någon anledning uppför sig inte Thunderbird i Windows och i OSX exakt likadant, så för den som stöter på samma problem, se till att dessa variabler i konfigurationseditorn är satta till följande:

mail.strict_threading = false
mail.thread_without_re = false

Ta sedan bort alla *.msf-filer så att Thunderbird får bygga om mailarkiven igen.

Resultatet blir mycket bättre. Nu kommer alla mail trådas precis som dom skall. Om man dessutom stör sig enormt mycket (som jag) på att nyinkomna mail som ligger i flera år gamla trådar sorteras först i maillistan, så sortera istället på mottagen ordning. Bara ett tips...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"