Liten cykelresa, råd och tips efterlyses

Permalänk
Medlem

Liten cykelresa, råd och tips efterlyses

Tja,

Jag och 2 andra polare ska vecka 29 åka på en liten cykelresa från Åkersberga till Zinkengruvan, det är väl drygt 35mil som ska tas på ungefär 3-4 dagar.

Detta är första gången vi cyklar riktigt långt och vi tänkte ifall någon här på Sweclockers hade några råd/tips till oss som vi skulle behöva veta.

Kan passa på att tillägga att vi ska försöka köra budget på allt ( slutet av sommarn och vi är studenter, klart de blir budget. ) och att vi inte har något som borde kallas kondition.

Mvh Ludd3

Permalänk

Serva cyklarna ordentligt innan ni drar och se till att ni har verktyg och kunskap med er för att laga allehanda fel på vägen.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Serva cyklarna ordentligt innan ni drar och se till att ni har verktyg och kunskap med er för att laga allehanda fel på vägen.

Check.

Permalänk

Skaffa kondition? 35 mil är många mil, särskillt om det blir mycket uppförsbackar, motvind och taskigt väder.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Skaffa kondition? 35 mil är många mil, särskillt om det blir mycket uppförsbackar, motvind och taskigt väder.

man kan cykla en bra bit utan att ha kondition det beror helt enkelt på hur fort dom cyklar. men ett tips ni komemr få skavsår i röven. så skaffa något mjuk typ gelesadel eller nåt. tror detta finns hos någon cykelbutik. börja cykla sakta i början av dan och spurta hellre på slutet av dagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
man kan cykla en bra bit utan att ha kondition det beror helt enkelt på hur fort dom cyklar. men ett tips ni komemr få skavsår i röven. så skaffa något mjuk typ gelesadel eller nåt. tror detta finns hos någon cykelbutik. börja cykla sakta i början av dan och spurta hellre på slutet av dagen.

Bästa tipset hitills!
Gelesadel och en kudde ska införskaffas!

Permalänk
Medlem

Vatten i mängder! Vettiga cyklar, helst inte gamla kärringcyklar :P.. Och glasögon i någon form(cykelglasögon, solglasögon) För ni är inte dom enda som är ute på vägarna Vet inte hur det är just där ni ska cykla men rent generellt brukar det kunna vara en hel del flygande små as ute när man cyklar Plus att det är bra när solen bländar

Vettig sadel är dock nog det viktigaste, annars kommer ni gå hjulbent i månader efteråt

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

se till att ha med verktygssats så att ni kan laga punkteringar!

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Avstängd

Cykla en mil per dag och se vad som går sönder på cykeln fram tills ni ska "trippa".

Sen ska ni ha slätmönstrade däck på cyklarna, MTB däck är dynga om man har lite pack med sig, nyper i asfalten om man säger så... fotpump till däcken och pumpa dom hårda, gillar inte rullmotstånd.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Skavsår i häcken var även det första jag tänkte på!
Cykla så mycket som möjligt fram tills färden för att vänja er vid sadeln. Även som innan sagt för att se vad som går sönder på cykeln. Finns cykelbyxor med "kuddar" i häcken som ska fungera. Gelesadel är bättre än en vanlig sadel, men kuddar i byxorna är nog det bästa.

Sen ordentliga packväskor, försök ha så lite på ryggen som möjligt har jag hört är bra. Försök förpassa packning till väskor på pakethållare, väska på styret, på ramen, whatever.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Cykla en mil per dag och se vad som går sönder på cykeln fram tills ni ska "trippa".

Sen ska ni ha slätmönstrade däck på cyklarna, MTB däck är dynga om man har lite pack med sig, nyper i asfalten om man säger så... fotpump till däcken och pumpa dom hårda, gillar inte rullmotstånd.

Frågan är hur många mil man ska cykla första dagen, så man inte ligger och krampar andra dagen och vill åka hem igen.

Vi hade tänkt åka genom stockholm till tullinge första dagen, och det är runt 7-8mil om vi ska undvika motorvägarna.

Permalänk
Medlem

Kul tråd Har själv blivit ett cykelfan senaste tiden. Någon som har tips på någon sida med fler cykelleder än http://www.sverigeturism.se/tuinfo/index.htm ?

Permalänk
Medlem

Ni ksa dock inte köpa en för bred gelesadel, utan fråga verkligen en cykelaffärn vad de rekomenderar för sadel om man ska cykla längre sträckor åt gången!
För jag höll på att köpa en för mjuk och för bred sadel men så sa jag till honom hur långt jag cyklade varje dag (3mil när jag har lust) så rekomenderade han en annan lite mer urgröpt i mitten och så
Denna tråden passar mig lite också för jag har tänkt att cykla ner till kalmar vilket är 6 mil och sedan ta cykelbussen till Öland och sen cykla upp till Löttorp vilken är en liten nätt sträcka på ca 15 mil, och det har jag tänkt å göra på en dag fast jag kanske har tagit vatten över huvudet

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Ni kan ju utan problem klara trippen på 2 dar om ni vill. Cykla i 20 km/h är lugnt tempo, kör ni 8 timmar per dag kommer ni ju 16 mil per dag

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Åk in till Cykloteket i Stockholm. Där har de riktigt bra utrustning och kunskap så att de kan ge er bra tips.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Åk in till Cykloteket i Stockholm. Där har de riktigt bra utrustning och kunskap så att de kan ge er bra tips.

Cykloteket... nja, inte direkt kunniga eller brett sortiment om ja ska va ärlig

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Några polare stoppade in bananer i plastkassar som de satt på när du cyklade på en resa, fungerade visst rätt bra. Om man nu är desperat efter något som avlastar arslet ^^

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Några polare stoppade in bananer i plastkassar som de satt på när du cyklade på en resa, fungerade visst rätt bra. Om man nu är desperat efter något som avlastar arslet ^^

Låter som en kladdig lösning.

Permalänk
Medlem

Köp inte en bred sadel bara. Cykelbyxor med padding i skrevet är ett måste. Clips eller SPD-pedaler. Välsmorda kedjor, köp BRA olja. Då slipper ni förhoppningsvis kedjekrångel. Smörj kedjorna varje cykeldag minst.
Bra regnställ och bra tält.
Packa lätt och ha riktiga cykelväskor. Man kan inte cykla med ryggsäck sädär jättelångt.

Tvätta häcken efter "det stora" (skojar inte...) infanterield är inte skoj. Och se upp med skav på insidan av låren om ni inte har cykelbyxor.

Permalänk
Medlem

Ta bara med er det viktigaste, för mycket packning är det värsta man kan ha med sig.
Stick tidigt på morgonen första dagen, 03.00-04.00. Det är riktigt skönt att cykla innan trafiken kommit igång.
Glasögon, mycket flugor och skit som kan fara in i ögena annars.
Innan ni åker iväg kan det vara bra och packa allt sen fara ut på en liten tur så ni får känna hur det känns.

Permalänk
Inaktiv

ni bör ha minst 10 liter starkt alkoholhaltiga drycker tycker jag eftersom då känner man inte lika lätt att man är trött i benen efter ett par groggar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
ni bör ha minst 10 liter starkt alkoholhaltiga drycker tycker jag eftersom då känner man inte lika lätt att man är trött i benen efter ett par groggar...

Haha, en sjuttis kommer vi ta med ialafall.

Permalänk
Medlem

Vräk på vanlig olja på kedjan. funkar perfekt för mej på min gamla intersport. Enda nackdelen jag märkt är att det sölar ner allt i sin närhet+att det blir en oljefilm på varje vattenpöl man åkt genom. På tal om vattenpölar, skaffa riktiga skärmar på cyklarna om det inte sitter sånt på. Inte roligt att åka i regn på en cykel med mtb-skärmar långt upp i vädret sim inte stoppar vatten ett piss utan man har en lång rand med vatten över benen och ryggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Cykloteket... nja, inte direkt kunniga eller brett sortiment om ja ska va ärlig

Finns ingen IRLbutik som håller något stort lager på high end prylar..

Bär sig inte helt enkelt av samma anledning som inom hårdvaruhandeln till datorer..

Hur sitter du på cykeln? Ju mer framåtutad sittställning ju smalare sadel..
Gelsadlar är bra och riktiga skor är bra med..

Mjukstarta med lite längre turer hemmavid så du nöter in dig efter cykeln och cykeln efter dig...

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Jag träningscyklar 10 - 15 mil i veckan och kan säga att det många gör fel rent teknikmässigt, som även gäller om man inte tränar, är att dom har sadeln alldeles för långt ner eller högt upp. Så ett tips är att ställa in sadeln så att när du har benet helt utsträckt så ska benet vara jäms med sadelstolpen ner till navet.

På så vis får du mest kraft i trampningen och sparar kraft så du inte blir trött lika fort.

Sen går väl åsikterna isär lite angående sadel. Själv tycker jag att en stor gelesadel ger mer skavsår än en liten och hård sadel. Men det beror väl lite på vana också.

Cykelbyxor är ett måste. Tycker du/ni dom är fula och lite fjolliga, vänta bara tills ni kommer hem från resan. Då kommer ni se ut som att ni har en dildo uppkörd i arslet. Om man vill (gör jag själv ibland) så kan man dra ett par badshorts eller något över.

Sen är det utrustning då. Minst en lagningssats och gärna reservslangar. Verktyg för att ta av däcket underlättar mycket, finns speciella verktyg för det. Några ventiler är alltid bra att ha och sist men inte minst en cykelpump.

Sist men viktigast, glöm inte hjälmen och en reflexväst om ni ska cykla i mörker samt att ni enligt lag måste ha lampa och reflex bak och fram. En person i min närhet spräckte skallen när han vart påkörd och inte hade hjälm. Klarade sig på håret, så det är en billig livförsäkring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Jag träningscyklar 10 - 15 mil i veckan och kan säga att det många gör fel rent teknikmässigt, som även gäller om man inte tränar, är att dom har sadeln alldeles för långt ner eller högt upp. Så ett tips är att ställa in sadeln så att när du har benet helt utsträckt så ska benet vara jäms med sadelstolpen ner till navet.

På så vis får du mest kraft i trampningen och sparar kraft så du inte blir trött lika fort.

Sen går väl åsikterna isär lite angående sadel. Själv tycker jag att en stor gelesadel ger mer skavsår än en liten och hård sadel. Men det beror väl lite på vana också.

Cykelbyxor är ett måste. Tycker du/ni dom är fula och lite fjolliga, vänta bara tills ni kommer hem från resan. Då kommer ni se ut som att ni har en dildo uppkörd i arslet. Om man vill (gör jag själv ibland) så kan man dra ett par badshorts eller något över.

Sen är det utrustning då. Minst en lagningssats och gärna reservslangar. Verktyg för att ta av däcket underlättar mycket, finns speciella verktyg för det. Några ventiler är alltid bra att ha och sist men inte minst en cykelpump.

Sist men viktigast, glöm inte hjälmen och en reflexväst om ni ska cykla i mörker samt att ni enligt lag måste ha lampa och reflex bak och fram. En person i min närhet spräckte skallen när han vart påkörd och inte hade hjälm. Klarade sig på håret, så det är en billig livförsäkring.

Tackar tackar, cykelbyxor och reflexer får väl införskaffas då.