Permalänk

Har upplevt mycket problem med min ComHem-anslutning idag. Från stundtals vara oanvändbart långsam till att inte fungera alls. Man kan hoppas att det beror på systemarbete, men förmodligen är det väl kanske den där beryktade överbelastningen.

Permalänk
Medlem

same same jsundberg

Permalänk

Jag tycker att min uppkoppling har fungerat sämre men inte så dåligt att de inte har fungerat. Om man får spekulera så tror jag att comhem helt enkelt har fått ännu mer kunder nu och således så är deras nät ännu mer överbelastat.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det för mig som idag har 8/1 för 299/mån.
Kan jag byta upp mig till 10/1 utan extra kostnad / bindningstid?

Inte riktigt fått kläm på det

Permalänk
Medlem

Det skall gå att få utan extra kostnad ja.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Testade mitt comhem igår kväll.. över 25 mbit/s ner och över 10 mbits/s upp.. Jag e nöjd

Permalänk

kanske beror på att dom ger 10/10 mbit för 199 kr / månad just nu. Och folk nappar på det och uppladdar järnet?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
kanske beror på att dom ger 10/10 mbit för 199 kr / månad just nu. Och folk nappar på det och uppladdar järnet?

Mycket troligt,...

Permalänk
Medlem

Inte högre belastning förra veckan än vad det varit tidigare i år generellt så någon extra belastning har ej uppkommit pga 10mbit i upload. Kanske på fåtal platser men inte generellt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Mm, phunky vad ska man kolla på innan man felar en kabellänk enligt teknikers åsikt förutom standard sin egen utr?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Det skall gå att få utan extra kostnad ja.

Ah jag som läste illa, vill jag gå upp från 8/1 (där min bindningstid gått ut) till 10/1 får man antingen 20kr högre månadsavgift eller så måste man binda sig ett år (och får då 3 månader för 199 osv)

Permalänk
Medlem

Nappade på erbjudandet nu när bindningstiden för mitt 2/0,5 Mbit/s gått ut och testade med 10/10 och det funkar mycket bra! Fick något över 10 Mbit/s både upload och download när jag testade med tptest. Passade även på att testa Large på tvn och fick 60 kanaler billigare än mina 8 favoriter i 3 månader. Kommer byta ner mig innan prövotiden tar slut för annars blir det för dyrt, kanske nöjer mig med 10/1 eller 2/2 på bredbandet. Risken är väl bara att man blir bortskämd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Mm, phunky vad ska man kolla på innan man felar en kabellänk enligt teknikers åsikt förutom standard sin egen utr?

Be deras support skicka en ny koax om den är gammal, eller varför inte ett helt nytt modem så du får allt. Dålig retur/framväg till modemet kan bero på modem och kablar. Spciellt om du har nått motorola eller thompson. Trasig strömadapter kan orsaka problem med speeden. Alltid bra att testa med annan burk om du har så slipper du ju felsöka ihuvudtaget med supporten. Varierar din hastighet märkbart beroende på tid på dygnet behöver du bara ha lite tptest som styrker detta för en felanmälan. Då behöver du inte byta ut/felsöka något. Tyder då lätt på en överbelastning.

Numera vet dock oftast supporten och helt säkert de på steget efter deras support om det är överbelastning då comhem inte mörkar detta som man i vissa fall tyckte de gjorde tidigare.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hur kan man som en seriös operatör sälja ännu högre down/upload abbonemang/tjänster när deras befintliga lösning är så pass drabbad av överbelastning ?

Jävla girighetsfasoner, har dom ingen heder i kroppen

Ringde precis comhems bredbandssupport... enligt dom finns det inga belastningar i deras nät, det var heller inte vanligt att det var nån som felanmälde detta

Permalänk

Dom gör bara så för att få mera kunder. I mitt område finns det en belastnings notering. Men dom säljer endå så mycket dom kan. Dom varnar inte heller kunden vid köp av tjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Varierar din hastighet märkbart beroende på tid på dygnet behöver du bara ha lite tptest som styrker detta för en felanmälan. Då behöver du inte byta ut/felsöka något. Tyder då lätt på en överbelastning.

Jag felanmälde för ca 1 månad sen och har inte hört nånting tillbaks. Har 10/10 anslutning och hastigheterna droppar så mycket som till 0,5mbit båda hållen vissa tider, i mitt tycke är det något mera än "överbelastning"

Permalänk
Medlem

Huh, jag bävar verkligen att ge mig in i comhem-träsket. Köpte ett Webstar-modem för 20kr på tradera, ska testa deras tjänst i någon månad (utan bindsningstid, tack för det alternativet) och se vad den går för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Hur kan man som en seriös operatör sälja ännu högre down/upload abbonemang/tjänster när deras befintliga lösning är så pass drabbad av överbelastning ?

Jävla girighetsfasoner, har dom ingen heder i kroppen

Ringde precis comhems bredbandssupport... enligt dom finns det inga belastningar i deras nät, det var heller inte vanligt att det var nån som felanmälde detta

Generellt sett har de inga belastningar, de stoppar inte ett erbjudande för att ett fåtal områden har problem. Dock kan man ju tycka att de inte erbjuder uppgraderingar just där eller nekar nytecknande. Tyvärr kan deras system inte koppla detta och kundtjänsten som säljer vet då heller inte om det är belastat eller ej. Dock kan man också tycka att de som redan märkt att de har dålig hastighet inte skulle uppgradera. Blir ju inte bättre då.

Svårt att gissa men uppskattningsvis har under 2000 personer problem med hastigheten vilket i dagsläget sjunker varje vecka om man ser till den reella load som finns (de läser själv ut den för att veta vart uppgraderingar bör ske så egentligen går de inte alls efter felanmälningar som ni gör just vid kapacitetsjobb). 2000 av 400.000 kunder är inte mycket i min mening. Förövrigt är det ju fler här på forumet, dock kanske inte dagligen aktiva, som har bra värden än dåliga.

mostling: läs ovan, de sparar troligen bara ditt case för kompensationsunderlag. Just ditt område vet dom både före du anmälde och efter att det behöver göras något med. Med tanke på tiden det tar att få fram fiber och planera jobb + få plats med stativ i telias lokaler i vissa fall tar det säkerligen minst 2mån att fixa ett kapacitetsfel från att det dyker upp. Framförhållning har de tyvärr ingen förrän de lanserar m-cmts och wideband docsis (aka predocsis 3) vilket även kommer alla docsis 2.0kunder till nytta. Då kan de med ett par knapptryckningar i många fall utöka kapaciteten upp till en viss nivå. En dropp till under 0,5mbit i upload beror förövrigt oftast inte alls på kapacitetsbrist. Återkomande brus/spikar i returen är troligast och då måste teknker hinna ut just då störningen finns och hitta orsaken innan den försvinner. Annars kan det hålla på i flera månader.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

jag hade perfekta resultat i hastighet på min 24/8 lina innan jag uppgraderade mig till 24/10. nu så får jag kanske 15/3 helt plötsligt. och får knappt någon fart alls upp då jag laddar ner filer.

och gör jag en tptest så får jag 80/6 i resultat och en mätserver ifrån göteborg. även fast jag bor söder om stockholm. enligt killen på supporten 'var det så mycket fel att han inte kunde säga det till teknikerna för då skulle dem inte tro honom' sen säger han lite i förbifarten att det kanske är lite överbelastningar och att dem kommer ordna det 3:e kvartalet i år.

comhem verkar vara det enda företaget där en uppgradering blir en grov nergradering. och vilket förtroende man får för dem efter att ha pratat med supporten. jävla skit företag.

någon annan från söder om söder här i stockholm som har det något som mig? liknande då. ??

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk

mm salem/botkyrka området. bara problem och det är söder om söder.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
mm salem/botkyrka området. bara problem och det är söder om söder.

ok. själv bor jag i haninge. bara problem. sjukt trött och irriterad på alla problem nu.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdid
Huh, jag bävar verkligen att ge mig in i comhem-träsket. Köpte ett Webstar-modem för 20kr på tradera, ska testa deras tjänst i någon månad (utan bindsningstid, tack för det alternativet) och se vad den går för.

bra val att skippa bindningstiden, ett annat hett tips är att skippa comhem!

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
bra val att skippa bindningstiden, ett annat hett tips är att skippa comhem!

Tja ComHem är den överlägset bästa leverantör av lina jag använt, iaf inom dsl/cable. ComHem är den enda leverantören jag använt som verkligen hjälpt till när det varit strul med tekniker osv. Även hastighet och ping är överlägsen alla andra jag testat (Glocalnet, BBB, Telia, tele 2 och Rix Telecom). Åsikter är iofs subjektiva men åsikter utan fakta underlag är rätt värdelösa

Permalänk

Jag håller med.
Har haft ComHem flera år tidigare, hade väldigt sällan problem.
Nu har jag haft det i 3-4 månader, nätet har varit nere 1 gång under den tid. Iövrigt har jag alltid uppnåt utlovad hastighet (något som aldrig hände när jag tidigare hade ADSL). Vissa verkar tyvärr ha problem, men jag har en känsla av att de är de som hörs mest. Finns ju ingen anledning att registrera sig på ett forum och säga hur bra ens bredband fungerar. Dålig support, dålig teknik och strul förekommer hos alla leverantörer. Hade jag stått i valet kvalet mellan ADSL och ComHem hade jag nog valt comhem i alla lägen. Speciellt nu när de börjar erbjuda 10mbit upload (nåja, inte hemma hos mig riktigt än ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Be deras support skicka en ny koax om den är gammal, eller varför inte ett helt nytt modem så du får allt. Dålig retur/framväg till modemet kan bero på modem och kablar. Spciellt om du har nått motorola eller thompson. Trasig strömadapter kan orsaka problem med speeden. Alltid bra att testa med annan burk om du har så slipper du ju felsöka ihuvudtaget med supporten. Varierar din hastighet märkbart beroende på tid på dygnet behöver du bara ha lite tptest som styrker detta för en felanmälan. Då behöver du inte byta ut/felsöka något. Tyder då lätt på en överbelastning.

Numera vet dock oftast supporten och helt säkert de på steget efter deras support om det är överbelastning då comhem inte mörkar detta som man i vissa fall tyckte de gjorde tidigare.

Hm, får be dem skicka ny koax, tror nog inte de byter mitt modem då det är bara ett år gammalt.
Ska ringa och inte bli dissad denna gången.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Åsikter är iofs subjektiva men åsikter utan fakta underlag är rätt värdelösa

om det är av intresse kan jag alltid lägga upp min ytterst subjektiva loggfil över nedtid. kan dock hålla med om att comhem är en schysst leverantör när allting fungerar. hade inga problem tills för dryga halvåret sen men känns som 6mån är en väldigt lång tid att vänta på en fungerande nätanslutning.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk

har väntat 2 år så du är långt ifrån dålig service

Visa signatur

Permalänk

Måste ge comhem lite beröm. Felanmälde för ett par dagar sedan och i igår samt i förrgår hörde de av sig om det hade blivit någon förbättring. De undrade om jag kunde göra ett tptest vilket jag inte kunde pga att jag jobbade över. Idag gjorde jag dock 2 test på bredbandskollen på morgonen fick jag 23,56 Mbit och strax efter 18:00 fick jag 13:51. Telefonisten konstaterade att det såklart rörde sig om överbelastning och tackade för att jag ringde upp dem. De skulle försöka fixa felet så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Frost: Låter onekligen som belastning.

Q2 (kvartal 2) gäller för de flesta belastningarna i Göteborg så "så fort som möjligt" är en definitionsfråga. Maj-Aug gäller.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Telefonisten konstaterade att det såklart rörde sig om överbelastning och tackade för att jag ringde upp dem. De skulle försöka fixa felet så fort som möjligt.

Försöka fixa felet så fort som möjligt, jo tack den har man hört förut