Permalänk

"Com Hem har uppgraderat sitt nät och erbjuder 50 Mbit/s nedströms i kabelnätet. De första kunderna får tillgång till den nya tjänsten den 4 augusti."
Enligt idg.se

Hög tid att skrota trådlösa routern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandolf
Jag har haft 64QAM i snart ett halvår nu men har fortfarande inte möjlighet att beställa högre upload. Hade dock problem med belastningar förut vid högtid och har t.o.m blivit kompenserad för det. Men faktum är att dom två senaste månaderna har jag inte sett röken av dessa problem. Allt rullar på som det ska. Detta borde ju innebära att någon borde få arslet ur vagnen och slå på funktionen som bokningsbar. Bor i Skogås söder om Stockholm.

Känns konstigt att citera sig själv men jag är tvungen. Precis efter att jag skrivit mitt inlägg tog jag den dagliga surfen över till Comhem för att kolla om 24/10 var tillgängligt på min adress.

Och dra på trissor, det var det. Loggar då in på mina tjänster för att beställa uppgraderingen men det fanns inte med där. Blev ett telefonsamtal istället och då gick det att uppgradera. Aktiverat från imorgon enligt kundtjänst. Detta bör innebära att man betat av någon procent till av kunderna eftersom Comhem är jättestora här i Skogås. Återkommer med lite mätvärden när jag fått tjänsten aktiverad.

Permalänk
Medlem

Mm 50mbit, synd att det bara är 10 upp.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Alltid trevlig att läsa vad som egentligen händer. Tack phunky, du är ett rikt tillskott i den här tråden..

Förövrigt så frågade jag varför jag inte kunde få 10 i ull nu i juni. Fick detta som svar

Vore trevligt att veta om mitt fastighetsnät måste dras om?! Är det många fastigheter som har detta problemet? För övrigt så fick vi comhem först efter millennieskiftet, innebär detta att vårt nät är relativt bra eller kan det vara kasst iaf?

Väldigt svårt att säga. Som sagt så vet comhem om vilka områden som är kass genom att de avläser signalnivåerna på alla modem + ev störningar i returen och loggar det i nån typ av scooringtabell. Är det för lågt så måste åtminstonde förstärkare bytas ut lite var stans. Det kan även vara så att slingor i hus behöver dras om men oftast räknar de nog med att iaf några modem går ned endå vid aktivering.

Ang 50mbit så ja, märkligt att det "bara" är 10mbit upp och 50mbit ned. Det är äkta docsis 3.0 vi snackar om vad jag vet som körs igång i aug men de börjar väl lågt för att hinna med ev belastningar osv. Vet att de som testkört 100mbit i Uppsala fick ut det men de körde också bara 10 upp. De börjar väl i ena ändan precis som med Docsis 2.0 Höja dl först och levererar sedan högre upp. Annars är det ju möjligt att de levererar wideband docsis till slutkund vilket jag aldrig trodde skulle hända... test med wideband docsis och leverans till slutkund då allt är klart för docsis 3.0 var vad jag hörde.

Ha privat en LANoperatör som lev 100/10 och för mig duger det hur bra som helst med 10 upp. Rätt säker på att prisbilden inte är så tilltalande till en början hos comhem så förstår inte varför ni gnäller. Ni kommer knappast boka tjänsten om den kostar över 500kr endå. Är dock en ren gissning men men.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Mm 50mbit, synd att det bara är 10 upp.

Ja, det suger hårt att de inte ökar uploaden också

Permalänk
Medlem

www.comhem.se/50 kan man se vilka orter som är först ut med tjänsten den 4:e augusti. Storstäderna sägs vara klara senast den 1:a november. Då kan vi hålla liv i den här tråden ända tills dess då.

Permalänk
Medlem

Kom dock att tänka på att anledningen till att de "bara" har 50mbit ned och 10mbit upp till en början är för att de bara precis vill lägga sig över nya vdsl2-tekniken som rullar ut nu. Troligen blev någon i comhems ledning lite smårädd för ett större kundtapp iom att Bredbandsbolaget slog på stora trumman. För att snabbt kunna lansera utan allt för stora fördröjningar/störningar som en 100mbitlansering/utbyggnad skulle göra på kapaciteten så lade dom sig precis över. comhem har aldrig velat "krossa" sina dsl konkurrenters alternativ. Tidigare pga ägandet av telia och nu sedan försäljningen har detta suttit kvar av någon anledning. Tänk dock på att detta är hur tjänsten lenseras till en början. Det blir snabbare i båda riktningarna när tiden är mogen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

http://www.idg.se/2.1085/1.165727

Certifieringen av Eurodocsis 3.0-modem börjar nu i sommar. Det har dragit ut på tiden, det är därför vi är sena, säger Jens Persson.

De modem som ska användas för 50 Mbit/s-tjänsten är ocertifierade Eurodocsis 3.0-modem

– De klarar inte av lika mycket som de certifierade modemen gör, säger Jens Persson.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

JAAAAAA!

Gick in och sökte som man gör, och jag kunde få 10Mbit upload!

Nu är det beställt och kommer igång imorgon.

Permalänk

Såg också att Comhem kommer lansera 50 Mbit så frågan är nu hur mycket detta kommer kosta. Kollade vad bredbandsbolaget tog för sin "likvärdiga" tjänst och den låg på 450 kr (vilket är 100 kr mer än vad jag betalar idag). Jag skulle lätt betala 100-200 kr extra om det medförde att jag var garanterad 40 Mbit minst. Har läst (här bland annat) att Comhem har haft en del problem, hur är det med detta i dagsläget?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

CorranHorn: Det är inte avståndsberoende som *dsl så är kapaciteten OK i området (vilket det är i iaf 95% av nätet) så kommer du få ut över 40mbit. Observera att comhem som så många andra lovar 70% = 35/7mbit.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
CorranHorn: Det är inte avståndsberoende som *dsl så är kapaciteten OK i området (vilket det är i iaf 95% av nätet) så kommer du få ut över 40mbit. Observera att comhem som så många andra lovar 70% = 35/7mbit.

Okej, låter helt okej, hoppas nu bara att de sätter ungefär samma pris som BB för isf kommer det nog bli ett byte (kan tydligen inte få BB´s motsvarande teknik trots att avståndet uppfylls eller så funkar inte tjänsten för att kolla det korrekt).
Tack för det snabba svaret=)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Precis som du säger, comhem är inte avståndsberoende som dsl tjänsterna varför i h*****e har de då 70%??.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Överbokning osv, det går inte lova 100% tro mig. (för de priserna vi har dvs)

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk

Hoppsan, nu kan jag också beställa 24/10. Det tog bara ca 14 månader
Bättre sent än aldrig.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Precis som du säger, comhem är inte avståndsberoende som dsl tjänsterna varför i h*****e har de då 70%??.

konsumentverkets riktlinjer.

Permalänk

Hoppsan. Nu kan jag också plötsligt få 10mbit upload.
Trodde jag aldrig.

Permalänk
Medlem

Kan du? Bara det inte är som sist - - alla kunde få 8Mbit upload, dagen efter kunde man inte komma ut på nätet. Bara för det ska jag kolla också

edit: Pfft! Det var visst inte alla. Bodde inte du i Majorna ändå?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

Jag kan oxå få 10 i ull nu... :D:D:D:D:D:D:D:D:D

De måste verkligen ha uppdaterat sin databas i för ett par timmar sedan

Edit: Jamie, kan inte du få fortfarande? Var verkligen säker på att jag skulle bli sist..

Permalänk
Medlem

Grattis till alla som beställt 10 up idag Nu längtar vi till 50/10 då.. hehe

Permalänk

jamie: Nää, bor i landala. Får väl se imorgon hur uppkopplingen fungerar. Återkommer med rapport!

Permalänk
Medlem

Ah, grattis! Då är det nog bara jag och kabelkillen kvar i Götet. Eller.. Majorna är kvar typ. Nåja, kul för er! See you in another life, eh?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Nja, jag kan inte få 10 upp enligt kundtjänst men iofs fungerar inte min 8 upp bra heller

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

hahahahaha

vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Höll på att trilla av stolen när jag såg dagens 50mbit nyhet.

Jag har haft min lina felanmäld nu sedan JANUARI.
Det är över 4 MÅNADER.

Fortfarande har jag kvar precis samma fel:
1. kass speed kvällar/helger
2. kass ping kvällar/helger
3. linan "dör" vilket kräver modemreset 2-10ggr per kväll

TP-test visa precis runt 4,5/4 mbit utav mina 8/8.

Hur i helvete menar dom att dom ska kunna leverera 50mbit till mig när jag inte ens får ut mina 8/8?

Undrar fortfarande varför comhem suger så jävla mkt !"##!#"!"#.

Det enda dom verkar göra är att försöka jaga ikapp riktiga bredband (läs fiber/LAN) i media för att rädda kunder som är på g / har möjlighet att byta.

Sedan så kan man ju undra vad deras 50mbittare kommer kosta, låt oss dra en chansning på iaf 600 spänn i månaden

Och återigen, varför inte en vettig 50/50?
Eller 40/40, 30/30, 20/20... allt det hade varit roligare än en 50/10.
Återigen: NÄR SKA idioterna på marknadsavdelningen fatta att det är upstreamen man vill åt?

aja, veckans whine avklarat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Kan du? Bara det inte är som sist - - alla kunde få 8Mbit upload, dagen efter kunde man inte komma ut på nätet. Bara för det ska jag kolla också

edit: Pfft! Det var visst inte alla. Bodde inte du i Majorna ändå?

Kan inte heller få det...

Jaja, den som väntar på något gott........

Permalänk

Något har hänt iaf. Tidigare så märkte jag tydligt att det var belastningar i nätet kring den här tiden, men nu fick jag precis 23,56 Mbit när jag testade på bredbandskollen. Dröjer nog inte allt för lång tid innan ni andra också får 10 i ull.

Håller tummarna.

Permalänk

Här i Kungsladugård bör vi nog bli uppgraderade snart. Har sett en massa Comhemkillar springa runt i området.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

BasseBaba: Bara för att vissa har problem kan de inte hindra att övriga Sverige får bra tjänster. Som sagt tidigare med Docsis 3.0 och m-cmts som de kommer använda sig av då kommer snabba upp borttagning av belastningar till en viss gräns långt snabbare än förr i tiden. I vissa fall där det nu saknas fiber för vidare fix kan de fortsätta att ta bort belastningar i framtiden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med upload: på pappret ser det ut som om ni kan få högre uppladdningshastigheter och för dem på supporten också! Problemet är att stationerna inte är fysiskt uppgraderade trots att de rent administrativt(på pappret) är det. Jag hade samma problem fram till dess att de uppgraderade den "på riktigt" vilket dröjde 5 månader.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk

Det är fortfarande katastrof där jag bor som BasseBaba

BasseBaba vart i Sthlm bor du?? kunde vara kul om vi kunde kartlägga om vi ligger inom samma nät.

Det som är nytt är att jag får 10/10 på dagen kväll runt 16.00 blir Ul på 400 Kb/s

Pingen är som vanligt åt hälvete 500 ms mot sunet och ständigt laggande internet radio. Ringer idiot Cp idiot Comhem och dom säger att det är inga packetloss till modemet.

Vad ska man då göra?

1 Skrika till käringen i luren att det inte fungerar
2 Spingar runt och slå sig själv i huvet av frustration
3 bränna modemet på bål
4 Säga vänligt till supporten att dom kan sluta att kolla på ping mot modemet. Och får dom tröga fan skapen att pinga ut ifrån mitt modemet. eller via modemet och ut mot nätet.

valde dock 4. Och dom visste inte hur man kunde göra. Men om ni andra har ett förslag hur man ska göra vid support uppringning så kan ni med skriva det.

vad jag förstått det av bekanta så är det kring mellan Skotab och Comhem. För att dom inte vill leverar nät. men den från måste ha funnits sedan 2004 Då UPC till och med ägde nätet. Och då fanns inte alls dom här problemen som började vid 2006 - 2007

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.