Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
man kan göra felanmälan online. Det brukar aldrig bli några problem då.

verkligen inte, felanmäla sin lina online när man inte har internet är ju ett stort problem :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

jaja men alltså om den åker ner o upp då kan man felanmäla online. så slipper man deras bra support^^

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Har samma problem, ringt 1 gång i veckan i 3-4 månader. Fortfarande inte
hänt ett skit, modemet tappar synk 10 gånger per dygn men modemets lampor lyser
som vanligt.

vart bor du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Men seriöst?! Det lutar ju åt att man verkligen blir sist.. HAHA. Jaja, borde
komma innan året är slut iaf..

skumt att du fortfarande inte är uppgraderad. själv har jag kunnat få 24/1 och
10mbit upstream så fort tjänsterna lanserats känns det som.

Citat:

jsundberg Det går att betala för att slippa vara bunden. tror man kan klaga så
mycket på bredbandet så att dom kan säga att du kan avsluta det.

basn : när deras nät funkar så funkar det bra. funkar det inte så funkar det inte
så enkelt är de.

angående bindningstiden vet jag att morsan köpte ut sig för 3 månadsavgifter när
hon hade 6mån kvar på sin bindningstid så det är helt klart möjligt.

när nätet funkar är det kanon tycker jag..får alltid maxhastigher osv.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

man kan göra felanmälan online. Det brukar aldrig bli några problem då.

Fan, den hade jag inte sett...
Felanmälan laggd, gytt gytt.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Mailade ComHem IGEN.
De svarade med att 91% av deras nät är färdigbyggt, men att de inte kan ge några klara besked över specifika addresser. Bara att de hoppas att innan sommsersemestern är över har gjort färdigt allt. "wow".

Hua! De jobbar snabbt. Det var 80% klart i januari. Såvida inte någon har sommarsemäster i september kan man knappast tro på vad han säger

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Mailade Comhem förra veckan... de svarade idag att de planerar att höja uppströmshastigheterna ytterliggare detta år. Hastigheten kommer att bli runt 20 Mbit upload och detta kommer ske tidigast efter sommarens semestrar.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

ytterligare? har inte docsis 2 nått max?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabe
Mailade Comhem förra veckan... de svarade idag att de planerar att höja uppströmshastigheterna ytterliggare detta år. Hastigheten kommer att bli runt 20 Mbit upload och detta kommer ske tidigast efter sommarens semestrar.

Comhem har ju en tävling på hemsidan. I den finns en fråga som handlar om höjda hastigheter i höst. Men hittar inget mer om det på hemsidan. http://www.comhem.se/portal/comhem/venedig
Frågan handlar dock om downloadhastighet.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag har letat i tråden men hittar ingenstans om hur man aktiverar signalfliken i modemet.

Jag har bara "this feature is not enabled".

Jag har ett sånt EPC2203 har jag för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Comhem har ju en tävling på hemsidan. I den finns en fråga som handlar om höjda hastigheter i höst. Men hittar inget mer om det på hemsidan. http://www.comhem.se/portal/comhem/venedig
Frågan handlar dock om downloadhastighet.

w00t? 1 Gigabit?!?!

Varför skriva ett alternativ som de aldrig kommer kunna erbjuda?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
w00t? 1 Gigabit?!?!

Varför skriva ett alternativ som de aldrig kommer kunna erbjuda?

Brukar man inte göra så i såna tävlingar? Det skall ju vara enkelt

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Men allvarligt talat. 20Mbit när delar av en storstad (inte någon liten ort på landsbygden!) fortfarande inte är uppgraderat? Framtidens Bredband är utan tvekan klart tills 20Mbit når Göteborg isf.

Visa signatur

Permalänk

Ja, det känns rätt fattigt att börja prata om ytterligare höjningar när man efter en storartad reklamkampanj erbjudit alla 10mbit trots att den tjänsten inte är tillgänglig till 10% av kundkretsen. Maj har passerat och jag har fortfarande inte en skymt av förhöjd uppladdningshastighet.

Permalänk

Om man ska vara petig så är det faktiskt 91% som kan få 10 i ull, men jag håller givetvis med om att det är störigt. Vidare så håller de visst på med uppgraderingar hela tiden så förhoppningsvis får vi högre ull innan semestern. Annars lär vi inte få högre ull innan de kommer igång med vidare uppgraderingar efter semestern.

Jag hade ju inte satsat pengar på att de blir klara innan semestern iaf..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Men allvarligt talat. 20Mbit när delar av en storstad (inte någon liten ort på landsbygden!) fortfarande inte är uppgraderat? Framtidens Bredband är utan tvekan klart tills 20Mbit når Göteborg isf.

lite offtopic här men ändå aktuellt. vet du nåt nytt om framtidens bredband?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk

ang Comhem kommer hastigheter på 50 eller 100 mbit. Dock ej Symetrisk.

alltså 100/10 eller 100/20 eller 30 bla bla men inte 100/100 mbit. och jag tror mera på att deras max hasstighet kommer o vara 50/20 eller något i den stilen.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

24st macdomäner uppdaterades inatt i Helsingborg, Uppsala och Lund för 64QAM (som krävs för 8 och 10mbit i upload). Nog nära 93-94% som kan få 10mbit upp nu iom detta. Frammåt går det iaf.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Men Helsingborg, Uppsala och Lund!

Jag då!?

Med tanke på att man har 64QAM och ändå inte kan få högre upload så är det väll något som är fel där man bor.

Permalänk
Medlem

Trevligt Helsingborg näms men vad är nytt med detta?
Sitter ju med 24/10 nu sedan några veckor, eller är det en månad nu?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Phunky: Hur fungerar ComHems uppgradering? Jag har 64QAM sedan ca 2 veckor sedan, men kan fortfarande inte uppgradera till 10mbit upload. Dock vet jag att ett närliggande hus i kvarteret, ca 100 meter bort har erbjudits 10mbit upload i flera månader. Jag vet inte vad som ComHem gör förutom att uppgradera till 64QAM för att erbjuda detta, men det känns lite konstigt att ett såpass närliggande hus har haft möjligheten jättelänge men vi här fortfarande väntar. Har aldrig upplevt någon överbelastning heller utan linan fungerar utmärkt under kvällarna.

Permalänk
Medlem

Comhem har redan uppgraderat till Docsis 3.0 i stora delar av Göteborg... de fasar in de högre hastigheterna... fick ytterligare svar igår kväll. De kommer höja successivt för att på så vis testa så inget går snett.

Fick också ett brev hem igår att Framtidskoncernen planerar att dra in fiber i min lägenhet efter nyår (de kommer publicera en roadmap för fiberutbyggnaden den 10e juni)... så då har jag antingen Comhems 200/100 (om de går upp i sådana hastigheter) eller 100/100 från fibernätet. Känns onekligen bra.

EDIT: Sitter just nu med 10/10 från Comhem och tycker det fungerar utmärkt. Maxar 1200 kb/s i upload vilket är mer än vad en del får ut med 10 mbit på fiber.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Citat:

Fick också ett brev hem igår att Framtidskoncernen planerar att dra in fiber i min lägenhet efter nyår (de kommer publicera en roadmap för fiberutbyggnaden den 10e juni)... så då har jag antingen Comhems 200/100 (om de går upp i sådana hastigheter) eller 100/100 från fibernätet. Känns onekligen bra.

Grattis! Ungefär var bor du någonstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Comhem har redan uppgraderat till Docsis 3.0 i stora delar av Göteborg... de fasar in de högre hastigheterna... fick ytterligare svar igår kväll. De kommer höja successivt för att på så vis testa så inget går snett.

Schysst att du faktiskt fick snacka med någon som kan/vill erbjuda hjälp.

Citat:

Nice! Bor du i familjebostäders hus?

Kul med lite positiva nyheter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att vi som blir de 5 sista procenten som blir uppgraderade får en så bra uppgradering som möjligt från comhem och inte bara precis så den klarar 24/10 och måste vänta flera år igen på nästa. Dvs att de uppgraderar till docsis 3.0.

Känns som lite surt att man bor relativt centralt (Majorna/Masthugget) i Göteborg och ändå inte kan få 10Mbit i ul ännu, men som sagt, kan tänka mig att gå från 24/1 till en 50/10 lina eller vad comhem nu har i kikaren för hösten. Svårt att se att de hinner fixa något innan hösten då mer eller mindre hela Sverige snart går på semester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Phunky: Hur fungerar ComHems uppgradering? Jag har 64QAM sedan ca 2 veckor sedan, men kan fortfarande inte uppgradera till 10mbit upload. Dock vet jag att ett närliggande hus i kvarteret, ca 100 meter bort har erbjudits 10mbit upload i flera månader. Jag vet inte vad som ComHem gör förutom att uppgradera till 64QAM för att erbjuda detta, men det känns lite konstigt att ett såpass närliggande hus har haft möjligheten jättelänge men vi här fortfarande väntar. Har aldrig upplevt någon överbelastning heller utan linan fungerar utmärkt under kvällarna.

Egentligen behövs bara 64QAM + att någon på deras ITsupport slår på så det är bokningsbart i kundsystemen. Det kan dock vara så att de avvaktar pga att de vet med sig att det är lite för belastat eller för många komma/gå-störningar tex. Du och han som bor 100 meter bort kopplar i huvud taget inte mot samma koax/nod/fiber eller macdomän så därför kan det bli såhär.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Egentligen behövs bara 64QAM + att någon på deras ITsupport slår på så det är bokningsbart i kundsystemen. Det kan dock vara så att de avvaktar pga att de vet med sig att det är lite för belastat eller för många komma/gå-störningar tex.

Jag har haft 64QAM i snart ett halvår nu men har fortfarande inte möjlighet att beställa högre upload. Hade dock problem med belastningar förut vid högtid och har t.o.m blivit kompenserad för det. Men faktum är att dom två senaste månaderna har jag inte sett röken av dessa problem. Allt rullar på som det ska. Detta borde ju innebära att någon borde få arslet ur vagnen och slå på funktionen som bokningsbar. Bor i Skogås söder om Stockholm.

Permalänk
Medlem

Nu kan Örebro få 10 upp iaf. Trodde det aldrig skulle dyka upp här.

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.165659

Föresten lade comhem min fela till tekniker igår...
Så vi får väll se vad som händer

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Schysst att du faktiskt fick snacka med någon som kan/vill erbjuda hjälp.

Nice! Bor du i familjebostäders hus?

Kul med lite positiva nyheter

Jag bor precis vid Ramberget på Hisingen. Bor hos Bostadsbolaget i hyresrätt. Skönt med snabba hastigheter. Är ypperligt nöjd med Comhems 10/10 mbit... men man blir ju mer och mer kräsen tyvärr. Längtar efter fibern.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
24st macdomäner uppdaterades inatt i Helsingborg, Uppsala och Lund för 64QAM (som krävs för 8 och 10mbit i upload). Nog nära 93-94% som kan få 10mbit upp nu iom detta. Frammåt går det iaf.

Alltid trevlig att läsa vad som egentligen händer. Tack phunky, du är ett rikt tillskott i den här tråden..

Förövrigt så frågade jag varför jag inte kunde få 10 i ull nu i juni. Fick detta som svar

Citat:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Dessvärre inte. Cirka 91% av nätet är klart för utökad upload i dagsläget, men de sista procenten tar lite längre tid än beräknat eftersom ett stort projekt pågår för att säkra signalkvalitén, och det är samma resurser som jobbar på detta som har hand om uppgraderingen av nätet för högre upload. Vi kan därför ej ge någon uppskattning om när just ditt område blir klart eftersom områdena betas av allt eftersom. I vissa fall så räcker det inte med uppgradering av förstärkare, utan även vissa delar av fastighetsnäten måste dras om.

Vore trevligt att veta om mitt fastighetsnät måste dras om?! Är det många fastigheter som har detta problemet? För övrigt så fick vi comhem först efter millennieskiftet, innebär detta att vårt nät är relativt bra eller kan det vara kasst iaf?